zwaai!

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
petals
Ervaren pen

zwaai!

Bericht door petals » 12 jan 2019 18:09

hoi allemaal, ik kwam toevallig Piet tegen online en kom ook weer eens kijken op dit forum, waar ik... ja hoe lang geleden is het inmiddels?... zoveel aan gehad heb.

Door de Nashville-verklaring van afgelopen week kwam ik ook weer even in 'botsing' met het christelijke geloof en hun intolerantie naar homo's. Een aantal van jullie zal zich misschien nog herinneren wie ik ben, voor de rest kort samengevat, 10 jaar geleden afvallig geworden van de islam, 4 jaar daarvoor was ik bekeerd tot de meer spirituele mystieke hoek. Gaan lezen, erachter gekomen wat de islam echt inhoudt, weer weggegaan. Relatie hierdoor uit gegaan. Hele zoektocht naar wat ik dan wel geloof en weer uitgekomen bij het atheïsme waar ik ook mee ben opgegroeid.

Ik ben nog steeds wel met het thema bezig, vrijdenkerij sowieso en op Facebook discussieer ik af en toe nog mee. Waarbij ik tegen heel veel muren oploop in gesprek met moslims. Het zal wel een thema zijn dat me voor de rest van mijn leven blijft achtervolgen, dat geeft ook niets want het blijft me toch ook fascineren, hoe mensen zo under the spell van een geloof kunnen zijn.

Hoe is het met jullie allemaal?

Maria
Moderator

Re: zwaai!

Bericht door Maria » 12 jan 2019 18:21

Hé...leuk je weer te zien Petals.
Welkom terug.
Ja...het bloed kruipt zoals het kruipt. :lol:
Bekend verhaal bij de blijvers en de terugkomers hier. :)

Ik ben echt benieuwd naar hoe je het de afgelopen tijd hebt gemaakt.
En ook hoe je steeds, tegen beter weten in, in gesprek raakt met mensen uit je oude geloof en levensvisies, tegen steeds weer de grote bekende dingen aanloopt en hoe je daar dan mee omgaat.

Zelf heb ik bij tijd en wijle enorme behoefte om te communiceren over diverse vrijdenkers onderwerpen en andere tijden weer het gevoel, dat ik me er verre van moet houden.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

petals
Ervaren pen

Bericht door petals » 12 jan 2019 18:30

hi Maria, ja het gaat prima met mij. Ik herken zeker wat je zegt, die behoefte.

Af en toe ben ik het zat maar het komt dan toch weer op je pad als je er over leest of anderen er dingen over hoort zeggen die gewoon niet kloppen bijvoorbeeld. Dan kan ik het niet laten om er toch ook wat over te zeggen. Daarna hou ik weer even afstand. Ook omdat ik het soms zware onderwerpen vind. En vanwege die muur dus waar je in gesprek tegenaan loopt, dan denk ik weer een tijdje 'laat ook maar het dringt toch niet door'. Etc. etc.

Fijn om dan toch wat gelijkgestemden te hebben die het begrijpen. Ik zat de afgelopen dagen hier weer te lezen en wat zijn er hier toch echt pareltjes geschreven. En wat een verhalen toch nog steeds van afvalligen, heel erg herkenbaar de processen waar je doorheen moet. Gelukkig kan ik nu met wat meer afstand zeggen dat het ook 'over' gaat, dat je er steeds losser van komt. Het is nu gewoon een van de delen van mij geworden die ik heb geaccepteerd.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 12 jan 2019 19:36

Ik ben je inderdaad al elders tegen gekomen :wink: . Maar wil je uiteraard een hartelijk welkom heten. Het is leuk dat oudgedienden weer hun gezicht laten zien. Woon je nog in Rotterdam?
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

petals
Ervaren pen

Bericht door petals » 12 jan 2019 20:14

Dank je wel! Nee ben inmiddels verhuisd.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 13 jan 2019 00:28

petals schreef:
12 jan 2019 18:09
.. ja hoe lang geleden is het inmiddels?... .

Lang, te lang!
viewtopic.php?f=31&t=13134&p=400944#p400723
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 13 jan 2019 02:19

HI Petals
Leuk dat je er weer eens van je laat horen, Minder leuk te horen dat veel moslims eeen muur hebbbben opgetrokken. Heel jammer voor hen, Uiteraard hebben wij ook een muuur met een enkel deurtje. Het deurtje heet empirisch bewijsmateriaal. Moeilijk te bevattten voor mensen die in openbaringen geloven, en denken dat die meer waard zijn.
Ik wens u alle goeds

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 13 jan 2019 09:01

Fish schreef:
13 jan 2019 00:28
Lang, te lang!
viewtopic.php?f=31&t=13134&p=400944#p400723
Was toch een goed onderwerp.
Ik heb het weer wat aandacht gegeven en aangevuld

petals
Ervaren pen

Bericht door petals » 13 jan 2019 10:16

Peter van Velzen schreef:
13 jan 2019 02:19
HI Petals
Leuk dat je er weer eens van je laat horen, Minder leuk te horen dat veel moslims eeen muur hebbbben opgetrokken. Heel jammer voor hen, Uiteraard hebben wij ook een muuur met een enkel deurtje. Het deurtje heet empirisch bewijsmateriaal. Moeilijk te bevattten voor mensen die in openbaringen geloven, en denken dat die meer waard zijn.

Dat blijft inderdaad leidend! Gewoon doorgaan met logica, ratio en empirisch bewijs. Bij mij werkte het uiteindelijk ook, de twijfel blijft toch hangen en wie weet zaai je een zaadje van twijfel met zo'n gesprek. Dat blijft motiveren. Maar de beschermingsmechanismes van een geloofssysteem zijn sterk. (Grappig, ik zie nu dat het topic waar jullie aan refereren, precies over die mechanismes gaat).

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 13 jan 2019 10:29

petals schreef:
13 jan 2019 10:16
Maar de beschermingsmechanismes van een geloofssysteem zijn sterk. (Grappig, ik zie nu dat het topic waar jullie aan refereren, precies over die mechanismes gaat).
Niet zo toevallig, als je bedenkt dat iedereen die in gesprek gaat met gelovigen, zoals jij ook al aangeeft, continu wordt geconfronteerd met één of meerdere van deze mechanismen. :)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 13 jan 2019 14:50

Dag petals, leuk een levensteken van je te horen en fijn dat het goed gaat met je!
Wat mij betreft, ik heb "het geloof" in de loop van de jaren geheel van me af geschreven en kan nu zeggen er geheel van vervreemd te zijn, zozeer dat het me tegenwoordig moeite kost om er nog tijd en moeite aan te besteden of interesse ervoor op te brengen.
Op FT vervul ik de funktie van langzaam maar tevreden rondsjokkende dinosaurus. :sleepy5:
Born OK the first time

petals
Ervaren pen

Bericht door petals » 13 jan 2019 22:31

Rereformed schreef:
13 jan 2019 14:50
Dag petals, leuk een levensteken van je te horen en fijn dat het goed gaat met je!
Wat mij betreft, ik heb "het geloof" in de loop van de jaren geheel van me af geschreven en kan nu zeggen er geheel van vervreemd te zijn, zozeer dat het me tegenwoordig moeite kost om er nog tijd en moeite aan te besteden of interesse ervoor op te brengen.
Op FT vervul ik de funktie van langzaam maar tevreden rondsjokkende dinosaurus. :sleepy5:
Leuk om ook een reactie weer van jou te krijgen, jouw stukken heb ik nog steeds in zeer hoge achting, de pagina 'Volwassen Geloof' helpt mij nog steeds op momenten dat het christendom mij in zijn verlokkingen weet mee te slepen, en mij probeert wijs te maken dat het in tegenstelling tot de islam, een onschuldig geloof is dat slechts liefde predikt.

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 13 jan 2019 22:49

Die laatste is messcherp en raak. Hoi Petals. =D>
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 14 jan 2019 12:23

Gerard R. schreef:
13 jan 2019 22:49
Die laatste is messcherp en raak. Hoi Petals. =D>
En actueel!
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 31 jan 2019 18:11

Sommige mensen vergeet je nooit...
Ik ben al weer volop mee aan't lezen.
Leuk dat je er weer bent!
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Plaats reactie