De slag om ons voedsel

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
vegan-revolution
Superposter

De slag om ons voedsel

Bericht door vegan-revolution » 28 jun 2011 09:07

Op de Nederland 2 is recent in de serie Levy van de AVRO de tweedelige documentaire De slag om ons voedsel te zien geweest op de woensdagen 8 juni en 15 juni j.l.. Het zijn 2 afleveringen van 25 minuten en wat mij betreft elke minuut van het kijken waard.

De documentaire handelt over de machtsstrijd om voedsel op het wereldtoneel. De links voor de uitzendingen zijn:

De slag om ons voedsel - deel 1
De slag om ons voedsel - deel 2

Je moet voorafgaand aan de video's enkele kleine reclamefilmpjes dulden, maar wat daarna volgt is beslist de moeite van het bekijken waard.

Ik ben benieuwd naar wat jullie ervan vinden. Zelf vind ik de geschetste ontwikkelingen tamelijk verontrustend.

Voor wie zich nog meer in detail wil verdiepen:

Een uitgebreide kritische Vlaamse documentaire over het multinational-bedrijf Monsanto is De wereld volgens Monsanto. Duur: 1 uur, 41 minuten en 37 seconden.

Een uitgebreide Amerikaanse documentaire The Future Of Food, gemaakt in 2004, gaat kort in op een stuk ontwikkelingsgeschiedenis van de gewasverbouw en maakt kritische kanttekeningen bij gentech en het multinational-bedrijf Monsanto. Duur: 1 uur, 28 minuten en 52 seconden.

Hier wordt vermeld hoe je eventueel een Nederlands ondertitelde versie van The Future Of Food op DVD kunt bestellen.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Marc G
Forum fan

Re: De slag om ons voedsel

Bericht door Marc G » 29 jun 2011 09:09

Weer typisch dat het alleen over oplossingen voor de voedselcrisis gaat en er nauwelijks een woord gerept wordt over een aanpak van de bevolkingsgroei. Alle energie die je erin steekt vertaald zich in een nog grotere bevolking die honger lijdt, kinderen die niet naar school kunnen en vluchtelingen die niet meer weten waar ze het zoeken moeten.
http://www.indexmundi.com/map/?v=24&l=nl" onclick="window.open(this.href);return false;

siger

Bericht door siger » 29 jun 2011 14:01

Ik denk dat volgend artikel uit De Tijd de vinger op de wonde legt, namelijk stijgende prijzen (géén tekort) door: toegenomen vraag uit China en Brazilië; misoogsten door het klimaat; en speculatie.

In deze context moeten we ook de opstanden in de Arabische wereld en in Zuidelijk Europa zien.
De snel stijgende voedselprijzen zorgen wereldwijd voor steeds meer onrust. Vooral de armere landen, waar de bevolking een groot deel van het inkomen aan voedsel spendeert, komen in de problemen.

Na wekenlange voedselrellen, waarbij tientallen doden vielen, ontvluchtte de Tunesische president Ben Ali gisteren zijn land. Premier Mohammed Ghannouchi neemt de macht tijdelijk over. Ook in Algerije en Mozambique houden de protesten tegen de klim van de voedselprijzen aan.

Eind deze week bereikten de prijzen van soja en maïs het hoogste peil in 30 maanden. Het ziet er niet naar uit dat die snel zullen dalen.

Het kernprobleem is dat de vraag snel toeneemt terwijl het aanbod niet volgt. De bevolking van China en Brazilië wordt rijker, waardoor ze meer en betere voeding gaat consumeren.

Oogsten

Tegelijk stuurt het steeds wispelturiger weer de oogsten in de war. Er valt te veel of te weinig regen. In Zuid-Amerika kampen Argentinië en Brazilië met droogte, waardoor de maïsproductie krimpt. In de VS verlaagde het ministerie van Landbouw de oogstprognoses. In Australië bedreigen overstromingen de tarweoogst. Rusland en Egypte, traditioneel grote graanexporteurs, kondigden wegens de abnormale weersomstandigheden een exportstop voor sommige gewassen af.

De Europese Commissie waarschuwt dat de voedselprijzen tien jaar lang hoog blijven. Er gebeuren te weinig investeringen in de productie. Bovendien zorgt de dure olie, die met de grens van 100 dollar per vat flirt, ervoor dat steeds meer landbouwgrond gebruikt wordt voor biobrandstoffen. Potentiële voeding verdwijnt in de tanks van auto’s.

Ook de speculatie speelt een rol. ‘De handel in soja, maïs en graan wordt steeds meer het speelterrein van grote pensioen- en beleggingsfondsen. Het gevolg is dat de prijzen steeds minder de onderliggende waarde weerspiegelen’, stelt Olivier De Schutter, de Belgische VN-rapporteur voor het recht op voedsel.

Marc G
Forum fan

Bericht door Marc G » 30 jun 2011 09:27

Siger schreef
Ik denk dat volgend artikel uit De Tijd de vinger op de wonde legt, namelijk stijgende prijzen (géén tekort) door: toegenomen vraag uit China en Brazilië; misoogsten door het klimaat; en speculatie.

In deze context moeten we ook de opstanden in de Arabische wereld en in Zuidelijk Europa zien.
Eigenlijk is het gewoon vraag en aanbod. Toenemende welvaart in de wereld leidt tot meer vraag, waardoor de prijzen hoger worden en de kloof tussen arm en rijk groter wordt.
Overbevolking heeft er echter degelijk mee te maken, omdat landen die weinig voedsel op eigen bodem (kunnen) produceren, steeds afhankelijker worden van meer importen en een wereldmarkt die niet op basis van liefdadigheid functioneert, maar op het genereren van winst.
Tegelijkertijd wordt er nog genoeg voedsel vernietigd in ons zieke systeem waar alles voor de consument perfect uit moet zien. Logistiek is ook een probleem, vooral in landen waar voortdurend oorlog heerst en rebellengroepen elkaar de tent uit vechten.
Verder is er ook de interne politiek van de landen waar honger heerst, waar men bv. honger misbruikt als politiek breekijzer om hulpgelden los te krijgen die in de zakken van corrupte bestuurders verdwijnen, of in het geval van Sudan, georganiseerde uithongering van bevolkingsgroepen.
Zo simpel is het niet. Ook niet m.b.t. het land dat we vrij willen maken (en bossen kappen) om maar steeds meer voedsel te produceren, zodat boeren gedwongen worden om steeds grootschaliger te gaan opereren (denk monoculturen met pesticiden en kaalslag).
Er is geen eenvoudig antwoord, maar politieke stabiliteit, goede organisatie en vermindering van de bevolkingsgroei helpen de welvaart in een land vooruit. Corruptie is ook een plaag in sommige landen, omdat er nauwelijks een functionerende overheid is.

siger

Bericht door siger » 30 jun 2011 09:57

Grotendeels eens, maar het zinnetje...
Tegelijkertijd wordt er nog genoeg voedsel vernietigd in ons zieke systeem waar alles voor de consument perfect uit moet zien
...lijkt me nergens in te passen. Je zegt immers nergens (en terecht) dat er voedselschaarste is. Ik denk trouwens dat soberheid eerder bij het probleem hoort dan bij de oplossing.

Verder ben ik een voorstander van regionale voedselvoorziening.

Laat me een voorbeeldje geven. In het zuiden van Spanje leven er boeren van de avocadokweek. Niets zo lekker als een gerijpte en versgeplukte avocado. Maar die kan je enkel nog op marktjes en langs de weg kopen. De plaatselijke supermarktketens verkopen enkel avocado's die ingevoerd zijn uit Peru. Ze kosten één tiende van de lokale avocado's, ondanks hun dure transport. Ze smaken naar niets en beginnen onmiddellijk te rotten als je er mee thuiskomt, want ze hebben weken halfdood in koelruimtes gezeten.

Natuurlijk zijn Peruviaanse boeren niet bij machte Europa slechte avocado's in de maag te spitsen. Daar heb je kapitaalkrachtige multinationals voor nodig, die de lonen in Peru in naam van de Classic Economics en met een beetje dictatuur kunnen drukken tot ver onder de lokale armoedegrens - die al erg laag moet zijn, als wij hun avocado's kopen alleen omdat ze zo lachwekkend goedkoop zijn, uit een soort leedvermaak.

Toen ik laatst iemand hoorde beweren dat avocado's waardeloos zijn want dat ze naar niets smaken, ging het door mijn hoofd dat we mensen in het Zuiden, die aan de rand van de krisis leven, enorm zouden helpen door het slechte weg te werpen en het goede te kopen aan een rechtvaardige prijs.

Een belangrijk element is dus net dat wij niet kieskeurig genoeg zijn.

Marc G
Forum fan

Bericht door Marc G » 30 jun 2011 11:58

Siger schreef
Grotendeels eens, maar het zinnetje...
Tegelijkertijd wordt er nog genoeg voedsel vernietigd in ons zieke systeem waar alles voor de consument perfect uit moet zien
...lijkt me nergens in te passen. Je zegt immers nergens (en terecht) dat er voedselschaarste is. Ik denk trouwens dat soberheid eerder bij het probleem hoort dan bij de oplossing.
Ik doelde hier op:
http://www.tastethewaste.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Een documentaire die een tijd geleden eens bij holland doc werd uitgezonden.
Nederlanders gooien per jaar 2,4 miljard euro aan voedsel weg. We gooien net zo veel voedsel weg als we opeten. Van elke twee kroppen sla en aardappels belandt er één in de vuilnisbak, nog voordat ze de consument bereiken. Waarom worden de hoeveelheden weggegooid voedsel steeds groter? De documentaire is onderdeel van het grote project 'Taste the Waste', waarmee de Boeddhistische Omroep Stichting in oktober aandacht besteedt aan voedselverspilling.

De makers van Taste the Waste reizen over de wereld om te zien hoe voedselverspilling plaatsvindt, maar ook wat we er aan kunnen doen. Waarom overladen supermarkten hun schappen met een variëteit van hetzelfde product? Waarom wordt sushi als varkensvoer gebruikt? Hoeveel draagt voedselverspilling bij aan wereldhonger? Maar we zien ook hoe we verspilling kunnen reduceren zonder verlies van de huidige standaard van leven. Taste the Waste laat zien dat het ook anders kan.

De documentaire laat mensen aan het woord die deze ongelooflijke verspilling een halt willen toeroepen: Gerhard, de ‘dumpster diver’ uit Wenen, afvalonderzoekers Felicitas Schneider uit Oostenrijk en Timothy Jones uit de VS, Pascal Nkwe Makongo, een keuterboer en activist uit Kameroen en Véronique Abounà Ndony, die de restanten van een groothandelsmarkt in Parijs sorteert voor een voedselbank.

Al deze mensen werken toe naar hetzelfde doel, en hun inzet zou wel eens grootse gevolgen kunnen hebben: als het ons lukt om de hoeveelheid vermijdbaar voedselafval te halveren, dan zou dat net zo veel effect hebben op het wereldklimaat als wanneer we een kwart van alle auto's van de weg zouden halen.

siger

Bericht door siger » 30 jun 2011 23:28

Toch vind ik dit een foute invalshoek. De verdeling van voedsel moet het gevolg zijn van koopkracht, en er is beter voedsel te veel dn te weinig.

Het geeft me een kil gevoel dat de ene mens (of werelddeel) zou moeten leven met de overschotten van de andere. En het is helemaal bitter dat iemand een goed gevoel krijgt met het uitdelen van door anderen, om redenen van volksgezondheid, weggeworpen voedsel.

De redenering "waarom zou voedsel slecht zijn de dag na de vervaldag" kan men elke dag herhalen tot er wormen uit kruipen (die we binnenkort ook wel zullen moeten eten); bovendien zouden wij de eersten zijn die zouden klagen als onze supermarkt zo over ons eigen voedsel zou spreken en het na datum in de rekken zou laten. Het strekt handelaars feitelijk tot eer dat ze omwille van onze gezondheid het verlies incasseren door het niet te verkopen; en dat dan anderen heilige hendrik gaan spelen bij arme drommels met voedsel dat wij niet zouden willen, is echt wel negentiende eeuwse liefdadigheid.

Marc G
Forum fan

Bericht door Marc G » 06 jul 2011 08:48

Ik denk dat je de docu niet geheel gezien hebt, want het gaat niet enkel over die container duikers die het weggeworpen voedsel uit supermarkten eten, maar ook om de uiterlijke eisen die supermarkten stellen en waardoor de boer een groot deel van zijn oogst kan weggooien, terwijl het gewoon eetbaar is en enkel een beetje krom, of iets te klein, te groot, een visuele afwijking heeft, enz...
Dat zorgt niet enkel voor veel voedsel dat je weggooit, maar ook voor veel energie die verspild wordt in het proces. Olie in de vorm van kunstmest, pesticides, aandrijving voor machine; water; vervuiling; allemaal voor een product wat op het eind weggegooid wordt, terwijl het goed eetbaar is.
Dat is een gedrocht van een systeem wat dagelijks de middenvinger opsteekt naar de verhongerende mensen in de rest van de wereld. Daar heeft voedselveiligheid helemaal niets mee te doen.

siger

Bericht door siger » 06 jul 2011 09:08

Ik reageer niet op de docu zelf, want het is hopeloos te discussieren met een docu die te traag vordert en waaruit je maar heel moeilijk kan citeren, en je voor een tegenspeler steeds net het verkeerde stukje hebt opgeschreven.

Dus ik stel voor dat je zelf een reeks afgelijnde argumenten geeft. Wat je schrijft over druk van supermarkten zou je wat verder moeten uitwerken. Spreek je over boeren hier of in de derde wereld? Welke (ongerechtvaardigde) eisen stellen supermarkten aan die boeren? Worden die wel of niet gedragen door de consument? Wat belet die boeren een tweede afzetmarkt te vinden voor goede producten die supermarkten afwijzen?

Heb je mijn standpunt opgepikt dat overschot van voedsel net geen probleem is?

Marc G
Forum fan

Bericht door Marc G » 06 jul 2011 10:53

Mijn eerste argument is de verkwisting van energie, water en milieu, voor een product dat weggegooid wordt. Ik ben opgegroeid met het besef dat verspilling zonde is. Zelfs in een wereld van overvloed. (val nu niet over het woord ´zonde´ in een religieuze context). Het goed afstemmen van verbruik en productie kan een boel energie en water besparen.

Een ander argument kan zijn dat minder voedselverspilling op Europees niveau en in de rest van de rijke (verspillende) wereld zou kunnen leiden tot lagere prijzen van voeding, waardoor ook meer armoedzaaiers nog voeding kunnen kopen in derdewereldlanden en geen revoluties hoeven te starten, of wapens op hoeven te pakken, of naar rijke landen hoeven te trekken.
Dat zal weer leiden tot minder speculaties op de voedselmarkt, waardoor de prijs nog verder kan dalen en voedsel voor meerdere mensen bereikbaar wordt.

Ook als er voldoende voedsel is, is verspilling een gedrocht dat respectloos is jegens alle hongerigen op Aarde. Vooral als die verspilling de prijs opdrijft.

Siger schreef
Welke (ongerechtvaardigde) eisen stellen supermarkten aan die boeren? Worden die wel of niet gedragen door de consument? Wat belet die boeren een tweede afzetmarkt te vinden voor goede producten die supermarkten afwijzen?
Dat zijn terechte vragen waar ik geen passend antwoord op heb. Enkel dat er een marketing is op uiterlijk, en dat dat uit de klauwen is gelopen en ongeveer vergelijkbaar is met het schoonheidsideaal voor vrouwen wat op natuurlijke wijze maar voor enkelen te bereiken is en er een situatie gecreëerd wordt waarbij manipulatie van de natuur als natuurlijkste zaak van de wereld wordt gezien.
Daar heb ik een afkeer van, en zo heb ik ook weer een link gelegd naar het oorspronkelijke Monsanto thema van gemanipuleerd voedsel en de hele campagne dat door de mens geschapen voedsel, beter zou zijn dan het natuurlijke product, en ook noodzakelijk. Ik vind dat pure misleiding en bedrog waar winstbejag rechtstreeks een vijand van de natuur wordt, terwijl het ook anders kan.

siger

Bericht door siger » 06 jul 2011 14:12

Marc G schreef:Mijn eerste argument is de verkwisting van energie, water en milieu, voor een product dat weggegooid wordt. Ik ben opgegroeid met het besef dat verspilling zonde is. Zelfs in een wereld van overvloed. (val nu niet over het woord ´zonde´ in een religieuze context). Het goed afstemmen van verbruik en productie kan een boel energie en water besparen.
Ik blijf met goede gronden bij een tegengestelde mening. Soberheid is goed in oorlogstijd of in een reddingssloep, maar als soberheid de norm wordt in het dagelijks leven gaan we naar een katastrofe:

1. je eet niet meer wat je wil, want alles moet opgegeten worden.
2. feesten zijn niet meer mogelijk, want er is geen feest als er net voldoende is.
3. chemische landbouw ed. zullen toenemen want....
4. de kleinste krisis (weer, besmetting) leidt tot grote hongersnood.
5. etc.....

De hoorn des overvloeds is een oude en gerechtvaardigde droom.

Als vandaag 40% van het voedsel geen afnemer vindt, dan moet er dringend wat gedaan worden aan de koopkracht van arme bevolkingen.

Marc G
Forum fan

Bericht door Marc G » 06 jul 2011 22:07

Siger schreef
Ik blijf met goede gronden bij een tegengestelde mening. Soberheid is goed in oorlogstijd of in een reddingssloep, maar als soberheid de norm wordt in het dagelijks leven gaan we naar een katastrofe:
Ik heb het niet over soberheid, maar over verkwisting. Een gebrek aan respect voor voedsel is een gebrek aan respect voor leven. Als dat de norm wordt gaan we pas naar een katastrofe.

Over voedselvoorraden voor slechte tijden hoor je me niets zeggen. Een feestje moet ook kunnen, waarbij je vooral moet genieten van wat er is opgebouwd, maar de draai die jij eraan geeft is absurd.

Plaats reactie