Besnijden

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

janviet
Forum fan

Besnijden

Bericht door janviet » 30 jan 2007 05:58

Ik zag net dit bericht in de Volkskrant:
AMSTERDAM - Na supermarkten en telefoonaanbieders hebben nu ook zorgverzekeraars ontdekt dat Marokkanen en Turken interessante doelgroepen zijn. Sinds kort bestaat er een speciale zorgverzekering voor deze groepen allochtonen.

De zorgverzekeraar Trias biedt leden van de Marokkaanse moskeeën in Gouda, het Turks Sociaal Cultureel Platform in Leerdam en het platform Turkse Dordtenaren een collectieve verzekering met extraatjes.

Vooralsnog beperkt dit zich tot een collectiviteitskorting en een volledige vergoeding van de besnijdenis voor jongens tot en met 17 jaar
Dit deed me denken aan dit bericht dat ruim een week geleden in Trouw stond:
Het couperen -afknippen- van schapenstaarten is vanaf 1 januari 2008 verboden. Dat heeft demissionair minister van Landbouw Cees Veerman (CDA) maandag bekendgemaakt. Veerman komt met het besluit nadat een speciale commissie hem adviseerde dat het ook mogelijk is verantwoord schapen te houden zonder te couperen.
Het geeft toch te denken als een samenleving het verminken van schapen verbiedt en het verminken van jongens tot en met 17 jaar gewoon in de zorgverzekering mag...
Not without my chocolate

wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers » 30 jan 2007 08:03

Mee eens!
Ideetje voor een wetvoorstel misschien...over mensellijke schapen? :wink:

MvG, Wim.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)

Herman
Forum fan

Bericht door Herman » 30 jan 2007 08:54

Wim, eens met wat je schrijft.

Hier laat een zorgverzekeraar zich leiden door religieuze gebruiken van een minderheid, althans in dit land. Zou men in landen met een overwegend islamitische bevolking ook hiervoor verzekerd zijn, vraag ik mij dan af. En hoe zit het bij orthodoxe joden? Zou bij hen de besnijdenis ook collectief verzekerd zijn? Vast niet.

Er zit ook weer iets positiefs aan dit verhaal, want als zo'n ingreep toch moet gebeuren kan dit beter onder medisch toezicht dat vergoed wordt, i.p.v. op eigen houtje onder onhygiënische omstandigheden.
Wenn die Löwen reden könnten hätten sie uns nichts zu sagen - Wittgenstein

janviet
Forum fan

Bericht door janviet » 30 jan 2007 09:06

Herman schreef:Er zit ook weer iets positiefs aan dit verhaal, want als zo'n ingreep toch moet gebeuren kan dit beter onder medisch toezicht dat vergoed wordt, i.p.v. op eigen houtje onder onhygiënische omstandigheden.
Zo positief vind ik dat niet. Vergeet niet dat het hier gaat om een wilsonbekwaam kind dat voor het leven wordt verminkt. Ik begrijp niet waarom dat, zonder medische indicatie, ooit zou moeten.

Een samenleving zou zijn wilsonbekwamen moeten beschermen tegen dit soort barbaarse praktijken, of die nu worden ingegeven door een religieuze overtuiging of niet. In Nederland is dit een voorbeeld van doorgeschoten vrijheid van godsdienst, maar de praktijk in de USA, waar vaak uit estetische overwegingen wordt overgegaan tot verminking van enkele dagen oude jongetjes, vind ik net zo verachtelijk.
Not without my chocolate

Herman
Forum fan

Bericht door Herman » 30 jan 2007 10:28

Correct, janviet, wilsonbekwamen mogen vooral niet aan deze praktijken worden blootgesteld. Het wordt weer wat anders als iemand die wilsbekwaam is zo'n ingreep laat verrichten, niet alleen uit religieuze motieven maar ook om hygiënische en/of gezondheidsredenen.
Wenn die Löwen reden könnten hätten sie uns nichts zu sagen - Wittgenstein

janviet
Forum fan

Bericht door janviet » 30 jan 2007 10:54

Herman schreef:Het wordt weer wat anders als iemand die wilsbekwaam is zo'n ingreep laat verrichten, niet alleen uit religieuze motieven maar ook om hygiënische en/of gezondheidsredenen.
Absoluut, wat een volwassene met zijn of haar lichaam doet moet hij of zij wat mij betreft zelf weten.
Not without my chocolate

Freedrinker
Forum fan

Bericht door Freedrinker » 30 jan 2007 10:58

Als ouder heb je binnenkort helemaal niets meer over je kind te vertellen in Nederland. De alwetende en almachtige overheid weet precies hoe het moet, en illegaliseerd alle onjuiste en foute opvoedkundige praktijken de vergetelheid in.

Gelukkig mag je je kinderen nog slaan (zo lang en hard als je kan) zolang je maar geen zichtbaar letsel achterlaat.
And on the third day, God created the Ramington bolt-action rifle so Man could fight the dinosaurs, and the homosexuals.

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 30 jan 2007 11:54

Zullen we een weddenschap afsluiten dat jij strafbaar bent als ik getuige ben van het slaan van jouw kinderen door jou? Je bent pas niet strafbaar als er geen letsel is en geen getuigenis, maar dat geldt voor elke misdaad en dus is het weer eens Freedrinkerquatsch.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 30 jan 2007 11:58

Freedrinker schreef:Als ouder heb je binnenkort helemaal niets meer over je kind te vertellen in Nederland. De alwetende en almachtige overheid weet precies hoe het moet, en illegaliseerd alle onjuiste en foute opvoedkundige praktijken de vergetelheid in.

Gelukkig mag je je kinderen nog slaan (zo lang en hard als je kan) zolang je maar geen zichtbaar letsel achterlaat.
Het is al te gek dat iedere psychopaat ongecontroleerd kinderen op de wereld mag zetten. Iets meer regelgeving a la (ik meen Zweden) zou niet verkeerd zijn. Dan zouden allerlei hulpverleners nu minder druk zijn met redden wat er te redden valt. In sommige gevallen zou het vroeger uit de ouderlijke macht ontzetten des te beter zijn.
Laatst gewijzigd door doctorwho op 06 feb 2007 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Freedrinker
Forum fan

Bericht door Freedrinker » 30 jan 2007 18:07

Sararje schreef:Zullen we een weddenschap afsluiten dat jij strafbaar bent als ik getuige ben van het slaan van jouw kinderen door jou? Je bent pas niet strafbaar als er geen letsel is en geen getuigenis, maar dat geldt voor elke misdaad en dus is het weer eens Freedrinkerquatsch.
Ik heb eventjes op google gezocht, maar de enige vorm van letsel loze mishandeling binnen de familie waar veroordelingen voor zijn is verkrachting.
And on the third day, God created the Ramington bolt-action rifle so Man could fight the dinosaurs, and the homosexuals.

mouvement
Forum fan

Bericht door mouvement » 30 jan 2007 18:23

van slaan en schoppen krijg je zoiezo wel letsel, maar je kunt je kind ook verbaal mishandelen en helemaal verotschelden, en dat is niet strafbaar!?
het feit dat er DNA bestaat is al een onomstotelijk bewijs voor evolutie.

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 31 jan 2007 12:57

Freedrinker schreef:
Sararje schreef:Zullen we een weddenschap afsluiten dat jij strafbaar bent als ik getuige ben van het slaan van jouw kinderen door jou? Je bent pas niet strafbaar als er geen letsel is en geen getuigenis, maar dat geldt voor elke misdaad en dus is het weer eens Freedrinkerquatsch.
Ik heb eventjes op google gezocht, maar de enige vorm van letsel loze mishandeling binnen de familie waar veroordelingen voor zijn is verkrachting.
En zelfs bij verkrachting is er letsel vaak te vinden in de vorm van bepaalde wondjes in de schaamstreek.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

Freedrinker
Forum fan

Bericht door Freedrinker » 01 feb 2007 16:19

mouvement schreef:van slaan en schoppen krijg je zoiezo wel letsel, maar je kunt je kind ook verbaal mishandelen en helemaal verotschelden, en dat is niet strafbaar!?
Zover ik weet niet, en de meeste ouders houden het graag zo. Welk recht heeft de overheid ouders op te leggen hoe ze hun kinderen moeten opvoeden? We leven namelijk niet in Noord Korea of Nazi Duitsland, hoewel er natuurlijk wel wat voor te zeggen valt om het zo aan te pakken.

janviet
Forum fan

Bericht door janviet » 01 feb 2007 17:08

Freedrinker schreef:Welk recht heeft de overheid ouders op te leggen hoe ze hun kinderen moeten opvoeden?
Als je kinderen niet als eigendom van de ouders beschouwt, en het lijkt me redelijk om dat niet te doen, dan is er toch wel wat voor te zeggen dat het tot de taak van de overheid behoord om kinderen (indien nodig) te beschermen tegen hun ouders, zoals ook het beschermen van volwassen burgers tegen al te agressieve medeburgers tot de taak van de overheid behoort.

Natuurlijk is de relatie ouder-kind niet hetzelfde als bijvoorbeeld die tussen mij en m'n buurman, en het lijkt me dan ook niet eenvoudig om precies aan te geven wat ouders wel en niet mogen doen met hun kinderen, maar ik denk niet dat je in z'n algemeenheid kunt zeggen dat de overheid zich niet met de opvoeding van kinderen heeft te bemoeien.
Laatst gewijzigd door janviet op 09 feb 2007 07:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Not without my chocolate

MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE » 01 feb 2007 17:31

Freedrinker schreef:
Psychisch letsel is geen letsel? :shock:
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.

Plaats reactie