Cyberpesten in een wereld vol taboes.

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 31 aug 2020 13:22

Over allerlei onderwerpen, maar mn. door taboes rond seksuele gevoelens en belevenissen.
Met als gevolg het publiek worden van intieme gevoelens en de schaamte die nooit meer zal overgaan.
Monica steekt volledig haar hand in eigen boezem als het gaat om de aanleidingen, die hebben geleid tot het bespreken en veroordelen en belachelijk maken van haar via internet.
Zichzelf vergevend, omdat ze verliefd was en jong, evenals zoveel anderen dat kan overkomen. Alleen haar situatie was wel erg bijzonder.
Maar het "volksgericht" en de "straf" van haar "beulen" via de social media was ongekend.

Nu gaat het haar om wat er gaande is in de wereld van internet en de gevolgen, die dat kan hebben voor mensen persoonlijk.
https://www.nytimes.com/2015/03/22/fash ... -talk.html
You remember Ms. Lewinsky, of course. She was the 22-year-old who had saved the dress, who was betrayed by her friend, who was threatened with jail time, and who, ultimately, became a public laughingstock.

“Like me, at 22, a few of you may also have taken wrong turns by falling in love with the wrong person,” she said to the crowd (there was a “pin-drop silence,” as one attendee described it to me). “Maybe even your boss. Unlike me, though, your boss probably wasn’t the President of the United States of America.”

Today, said Ms. Lewinsky, that reality of the Internet magnification of humiliation is even more common. We are living, she said, in a place where humiliation has become a “commodity.”
“There is a very personal price to public humiliation,” she said. “And the growth of the Internet has jacked up that price.”

“There’s absolutely a cultural moment happening right now,” said Ms. West, who is writing about TED for The Guardian. (She tweeted after the talk: “Doooooodz @MonicaLewinsky just killed her TED talk on online harassment so hard she got a standing ovation IN THE LOBBY.”) “People are starting to understand that so much of what we refer to euphemistically — in an almost cutesy way — as ‘trolling’ is actually straight-ahead stalking, abuse and hate speech.”
Vooral dat laatste wordt in de wereld van internet en de social media steeds meer bekend.
Het online pesten en intimidatie.
Het staat feitelijk gelijk met: stalking, misbruik, en oproepen tot haat.

Maar wanneer zal dit hetzelfde door de wet beoordeeld gaan worden, beschreven en strafbaar gesteld worden?
The price of shame | Monica Lewinsky
Een korte intro over wat zij meemaakte.
Verder haar reactie en strijd na de zelfmoord van een jonge homo, die gefilmd was en wat via de sociale media de wereld overging.

Schaamte en empathie.
Nederlandse ondertiteling via instellingen.
Mi. de 22 min. uitzitten waard.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

justme

Re: Cyberpesten in een wereld vol taboes.

Bericht door justme » 03 sep 2020 20:14

Mensen voelen zich steeds comfortabeler op het internet. Meningen worden ongezouten in het rond geslingerd. In deze tijden worden mensen hun meningen steeds extremer, door dezelfde kringen en 'bubbels', facebookgroepen enz. Het grootste probleem is de anonimiteit volgens mij.
Hierdoor is niemand meer bang om iets kwaads of beledigends te zeggen. Er moeten inderdaad straffen komen, maar het is vaak niet mogelijk te achterhalen van wie dat ene bericht nu komt.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 03 sep 2020 20:24

Welkom justme namens het beheerdersteam.
Zou je dit topic even willen doornemen?
Welkom nieuwe leden.
En een voorsteltopic is ook altijd leuk.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 03 sep 2020 21:33

justme schreef:
03 sep 2020 20:14
Mensen voelen zich steeds comfortabeler op het internet. Meningen worden ongezouten in het rond geslingerd. In deze tijden worden mensen hun meningen steeds extremer, door dezelfde kringen en 'bubbels', facebookgroepen enz. Het grootste probleem is de anonimiteit volgens mij.
Hierdoor is niemand meer bang om iets kwaads of beledigends te zeggen. Er moeten inderdaad straffen komen, maar het is vaak niet mogelijk te achterhalen van wie dat ene bericht nu komt.
Ik vind, dat je je beter kan realiseren, dat als je in een soort publieke ruimte bent vrijwel zonder regels, zoals op internet (een soort Middeleeuwen, maar dan met iets technisch), dat je van alles om je oren kan krijgen. Hufterij zat en meer... Laat je niet meezuigen in allerlei onzin. Niet mee zitten.

Zoiets als naar mijn idee met veiligheid, privacy e.d..
'Bezint voor je begint' en doe wat je denkt te moeten doen, maar overdrijf het niet, geef niet overdreven veel weg hoewel dat niet meevalt. En weet dat het web, fora, etc. slechts een deel van het leven zijn :D Jammer is dat alles zo langzamerhand in 'de cyber-Middeleeuwen' wordt geknoeid, met name ook door overheden :shock:

Welkom!
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... En eenvoud is onze sleutel.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 05 sep 2020 13:29

justme schreef:
Met alleen een scherm en letters voor hun neus en verder alleen in een ruimte, kunnen veel mensen verleid worden ook het contact via deze media als intiem te zien.
Veel naïeve mensen raken daardoor zelf vaak in de verleiding ook zelf intimiteiten te delen.

Echter de wereld kan meekijken en meeleven.
Zonder angst voor repercussies kunnen mensen idd. ongekend en keihard zijn naar hun medemensen.
Ook:
De mens achter het schermpje voor hun neus is een ding geworden, via en waarmee ze hun eigen frustraties kunnen delen.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 05 sep 2020 15:50

Heel veel dingen zijn door de tijd heen van 'handig', nuttig of 'leuk' e.d. geworden tot een plaag.
Dat geldt wel heel ernstig voor het internet, waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat er niet ongelooflijk veel mee gedaan kan worden. Het is een bron van informatie, communicatie, spelen etc..

Maar het is net als met mooie uitvindingen, voor je het weet wordt het weer heel onaangenaam gebruikt allemaal.
Dat zit in de menselijke natuur. Zeker in onze technische vorm van Middeleeuwen. Internet kent niet veel sanctie.
Voor je ermee begint moet je kijken wat je wilt en wat niet. En daar moet je je aan houden, eventueel tót het zinnig is
het anders te doen, vind ik. (Anderszins.. wát is zinnig, geef ik toe.) En wees vooral niet bang voor een klap op je kop, of omzeil de mogelijkheid dat dat gebeurt. :)
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... En eenvoud is onze sleutel.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 05 sep 2020 18:25

justme schreef:
Het grootste probleem is de anonimiteit volgens mij.
als ik zie wat mensen op Facebook, twitter en co uit eigen en met volle naam posten ...
social media is het riool vh internet, de kroeg en de toog

Plaats reactie