Geweld tegen BOA's, zonder verdedigingsmiddel

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Maria
Site Admin

Geweld tegen BOA's, zonder verdedigingsmiddel

Bericht door Maria » 22 mei 2020 08:55

Boa naar ziekenhuis na belaging door jongeren op strand IJmuiden

Roep om meer mogelijkheden voor BOA's ter zelfbescherming.
Bij het incident waren meerdere handhavers betrokken. De boa in kwestie zou jongeren bij het strand hebben aangesproken omdat zij van een pier probeerden te springen waar dat niet mocht, zeggen getuigen tegen NH Nieuws.

Een van de jongeren zou geen identiteitskaart bij zich hebben gehad, waarop de boa tot een aanhouding overging. De handhaver werd vervolgens mishandeld.
..........
Marianne Schuurmans, voorzitter van de Veiligheidsregio Kennemerland en burgemeester van Haarlemmermeer, wil boa's bij gebrek aan een betere uitrusting bodycams meegeven. "Dan laten we in ieder geval zien dat we filmen", zegt ze in NOS Met het Oog op Morgen.

"En wellicht kunnen ze een noodknop krijgen, dezelfde als de politie heeft." Ook wil Schuurmans bekijken of boa's meer met agenten kunnen optrekken, voor als het uit de hand loopt.
Zie ook:
14 april
Vakbond wil spoedprocedure voor bewapening boa's in coronacrisis
Volgens Kuin leidt de coronacrisis ertoe dat handhavers pepperspray en een wapenstok harder nodig hebben dan ooit. "Het gaat immers per definitie om handhaven tegenover groepen van drie of meer en om forse boetes. Beide omstandigheden leiden per definitie tot meer weerstand en agressie", zo staat in de brief.

'Meer mensen raken geërgerd'
De bond liet dinsdag al weten dat steeds meer aangesloten leden melden dat mensen geërgerd reageren als zij worden aangesproken op het naleven van de coronaregels.

Bijna een jaar geleden besloot de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema boa's in de stad met pepperspray uit te rusten. Zij diende daarvoor een aanvraag in bij minister Grapperhaus. Toch kunnen de boa's nog steeds niet beschikken over het verdedigingsmiddel. Daarom vraagt Kuin nu om een spoedprocedure.
21 mei, 12:12
Rotterdamse boa's schrijven drie dagen geen boetes: 'geef ons wapenstok'
Met het warme weer hebben buitengewone opsporingsambtenaren (boa's) hun handen vol aan het handhaven van de coronamaatregelen. Dat geldt niet in Rotterdam: de handhavers in de Maasstad zullen zeker drie dagen geen boetes uitschrijven, uit protest tegen het feit dat ze niet worden uitgerust met wapenstok en pepperspray.

De toezichthouders eisen al langere tijd betere uitrusting, maar het ministerie van Justitie en Veiligheid vindt dat het geweldsmonopolie uitsluitend bij de politie hoort te liggen. Ook de Rotterdamse burgemeester Aboutaleb is tegen en vreest dat het bewapenen van boa's de situatie juist geweld kan uitlokken.
Google op BOA + bewapening.
Rond de jaarwisseling 2018-2019 was dit al een discussie.
https://nos.nl/artikel/2266116-vakbond- ... eling.html

Het verschil in de meningen van burgemeesters en gemeenteraden van vergelijkbare steden laat zien hoe moeilijk dit ligt om tot een duidelijke beste oplossing te komen.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Arjen2015
Ervaren pen

Re: De politiestaat Nederland in oprichting?

Bericht door Arjen2015 » 23 mei 2020 21:36

geweldig nu nog de BOA, (wat vaak een gefrustreerde persoonlijkheid is met machtsissues, die geen politieman/vrouw kon worden en nu maar even belangrijk gevonden wil worden , door zogenaamd de orde op straat te willen handhaven )...en die nu maar een pistool geven?

Please laat we Pieter even opnemen in een gesloten inrichting?

https://www.ad.nl/binnenland/van-vollen ... -vuurwapen
Pieter van Vollenhoven. © ANP
,,Ik snap de oproep voor wapenstok en pepperspray, maar je kunt ook nog een stap verder gaan’’, aldus Van Vollenhoven in het radioprogramma. ,,Ze stuiten op verzet en dan kunnen ze eigenlijk weinig doen.’ Van Vollenhoven vindt het beter om ze een vuurwapen te geven.

Acties
De boa’s kondigden vandaag aan op 26 mei en 1 juni actie te gaan voeren in meerdere steden. Daaronder in elk geval Amsterdam en Den Haag. Op 1 juni worden in meerdere steden geen bonnen uitgeschreven, zoals nu al in Rotterdam gebeurt.

Geen vuurwapen
Volgens voorzitter Richard Gerrits van vakbond BOA-ACP hebben boa's er een taak bijgekregen met het nieuwe coronavirus.
Oud-staatssecretaris van Veiligheid en Justitie en voormalig officier van justitie Fred Teeven vindt het uitrusten van boa's met pepperspray en een wapenstok een goed idee. ,,Mits ze goed opgeleid worden in het gebruik ervan, trainen en elk jaar een cursus volgen’’,
Het gewezen Kamerlid merkte op dat niet de politie het geweldsmonopolie heeft, zoals vaak wordt beweerd in de discussie over het beter uitrusten van boa's, maar de staat.
.
Totaal quote van cultureel eigendom van het AD. Gewist met achterlating van passages van de hoofdpunten. Het geheel kan gelezen worden op de website vaan het AD. Maria
Love hurts - ;)

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 24 mei 2020 11:16

Over ruim een week (2) weten we meer. Tot die tijd lijkt controle me uitermate zinvol.
Van grootste belang, wat dit virus betreft, blijft hygiëne. Nadeel van teveel hygiëne: We zijn straks voor van alles en nog wat weer vatbaar.

Als ik zie hoe BOA's soms behandeld worden denk ik: Waren we maar iets meer een politiestaat! Respect moet blijkbaar toch afgedwongen worden.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

dikkemick
Ontoombaar

Re: Geweld tegen BOA's, zonder verdedigingsmiddel

Bericht door dikkemick » 24 mei 2020 11:23

Mijn eerste reactie was ook: Pepperspray en wapenstok. En dan het liefst een wapenstok waarmee je stroomstoten kunt uitdelen.

Maar helaas. De BOA is niet opgeleid om hiermee overweg te kunnen. Het vergt toch echt de nodige training en expertise (en mensenkennis) om met
(in dit geval) opgeschoten asociale jongelui overweg te kunnen.

Wat ik wel vind: De beelden zijn beschikbaar, de daders moeten opgepakt en FLINK bestraft worden. Van de hulpverleners en dus ook de BOA's blijf je met je tengels af. Feit is helaas wel zo dat de doorsnee BOA tactisch gezien misschien niet altijd even hoog opgeleid is. Maar dit zie je bij agenten ook. Waar de 1 respect maar ook sympathie weet op te wekken, haalt de ander het bloed onder de nagels vandaan.
Het blijft een vak apart om met mensen overweg te kunnen. Zeker in situaties als deze.
Philip K. Dick

Ronaldus67
Forum fan

Bericht door Ronaldus67 » 24 mei 2020 12:23

dikkemick schreef:
24 mei 2020 11:16
Over ruim een week (2) weten we meer. Tot die tijd lijkt controle me uitermate zinvol.
Van grootste belang, wat dit virus betreft, blijft hygiëne. Nadeel van teveel hygiëne: We zijn straks voor van alles en nog wat weer vatbaar.

Als ik zie hoe BOA's soms behandeld worden denk ik: Waren we maar iets meer een politiestaat! Respect moet blijkbaar toch afgedwongen worden.
Mee eens. De tijd zal ons leren waar we goed zijn gegaan en waar niet.

En wat de BOA's aangaat. Ik was diep geschokt toen ik de beelden uit IJmuiden zag. Hoe haal je het in je hoofd om vertegenwoordigers van het gezag als opgejaagd wild te lijf te gaan? En werk je dit gedrag juist niet in de hand wanneer lieden met een platform oproepen in opstand te komen tegen allerlei besluitvormingen van de overheid? Waar blijf je dan als samenleving?
I sat by the ocean.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 24 mei 2020 12:33

Ronaldus67 schreef:
24 mei 2020 12:23
En wat de BOA's aangaat. Ik was diep geschokt toen ik de beelden uit IJmuiden zag. Hoe haal je het in je hoofd om vertegenwoordigers van het gezag als opgejaagd wild te lijf te gaan? En werk je dit gedrag juist niet in de hand wanneer lieden met een platform oproepen in opstand te komen tegen allerlei besluitvormingen van de overheid? Waar blijf je dan als samenleving?
Met wat mij betreft als grote voorbeeld de uitbater van 50 (of waren het er 100) cafés die op voorhand al riep: "IK GA OPEN OP 1 JUNI, WAT ER OOK BESLOTEN WORDT...!"
Van dit soort volwassen mensen (Laurens Meyer) word ik echt verdrietig. Dan denk ik: "Kom op man! Als je 50 kroegen hebt en ze gaan allemaal failliet, dan red je het nog wel! Dit soort mega-uitbaters komt wel weer boven jan. Ook hier mag van mij ingegrepen worden. We zijn misschien wel te soft, accepteren dit soort uitspraken en zitten dus nog verre van een politiestaat.
Philip K. Dick

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 24 mei 2020 14:39

We moeten ons niet zo opwinden. Als dit het grootste incident is nav het beperken van vrijheid van 17 miljoen Nederlanders, mogen we blij zijn. En het ging niet eens om corona. Het ging om zwemmen op een plek waar het niet mocht. Had vorig jaar ook kunnen gebeuren.
Wanneer we boa's gaan bewapenen en we hebben er vast nog veel meer nodig, wordt het echt eng. Bewapende Onopgeleide Agenten.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Ronaldus67
Forum fan

Bericht door Ronaldus67 » 24 mei 2020 15:56

Bonjour schreef:
24 mei 2020 14:39
We moeten ons niet zo opwinden. Als dit het grootste incident is nav het beperken van vrijheid van 17 miljoen Nederlanders, mogen we blij zijn. En het ging niet eens om corona. Het ging om zwemmen op een plek waar het niet mocht. Had vorig jaar ook kunnen gebeuren.
Wanneer we boa's gaan bewapenen en we hebben er vast nog veel meer nodig, wordt het echt eng. Bewapende Onopgeleide Agenten.
Leuke woordspeling.

Ik ben ook geen voorstander van het bewapenen van BOA's. En dit voorval had inderdaad net zo goed vorig jaar kunnen plaatsvinden. Al kun je denk ik momenteel ook niet helemaal uitsluiten dat in dit coronatijdperk door de uitspraken van een aantal demagogen bij sommige groepen bepaalde negatieve sentimenten en gedragingen worden versterkt.

Los daarvan; ik wil me juist wel blijven opwinden over voorvallen zoals in IJmuiden, omdat ik het onder geen enkele omstandigheid normaal wil gaan vinden dat een horde mensen een groepje gezagsdragers (of wie dan ook) als aangeschoten wild gaat opjagen. Ik heb dan ook geen enkele reden om blij te moeten zijn, omdat het zogenaamd verhoudingsgewijs allemaal wel meeviel. Wat in IJmuiden is gebeurd, verontwaardigde mij en is ontoelaatbaar.
I sat by the ocean.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 24 mei 2020 16:01

Bonjour schreef:
24 mei 2020 14:39
En zo is het is! Laat de snotneuzen van 15, 16 en 17 het straatbeeld maar bepalen. Als ze uniformen in elkaar willen meppen, dan moeten ze
dat vooral niet laten. Boa's, ambulance personeel, winkelbedienden, leerkrachten, verpleegkundigen...Alles met een uniform of maatschappelijke functie vogelvrij verklaren. Gun die jongelui hun verzetje.
Philip K. Dick

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 25 mei 2020 10:25

viewtopic.php?p=575284#p575284 is hier meer on topic, nu dit al geopend was, dan in "Politiestaat in oprichting"
Totaal quote ingekort
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 25 mei 2020 13:36

Zoals het niet hoort:

Lou en Taco hebben strafblad na het eten van een gebakje

Gezellig een gebakje eten in het centrum van Schiedam is twee goudsmeden en hun (schoon)ouders duur komen te staan. Met z'n vieren kregen ze een boete van maar liefst zestienhonderd euro. En een strafblad.

Zie filmpje in artikel.

https://www.rijnmond.nl/nieuws/195422/L ... en-gebakje
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 25 mei 2020 17:21

Laat de politie maar harder optreden. In Spanje heb je de Garda Civil, daar ga je geen discussie mee aan. Toch is Spanje geen politiestaat, het heeft te maken met respect. Een boa is geen agent, die moet je niet bewapenen. Liever meer agenten erbij.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 25 mei 2020 18:31

lanier schreef:
25 mei 2020 17:21
Laat de politie maar harder optreden. In Spanje heb je de Garda Civil, daar ga je geen discussie mee aan. Toch is Spanje geen politiestaat, het heeft te maken met respect. Een boa is geen agent, die moet je niet bewapenen. Liever meer agenten erbij.
Helemaal mee eens. Afschaffen dat softe beleid hier. 1600 euro voor een gebakje eten b.v. (Er zijn limieten uiteraard!)
Philip K. Dick

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 25 mei 2020 19:39

dikkemick schreef:
25 mei 2020 18:31
Helemaal mee eens. Afschaffen dat softe beleid hier. 1600 euro voor een gebakje eten b.v. (Er zijn limieten uiteraard!)
Was voor vier taartjes toch :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 26 mei 2020 06:59

lanier schreef:
25 mei 2020 17:21
De Garida Civil stamt nog uit de tijd dat Spanje wél een politiestaat was.
Ik wens u alle goeds

Plaats reactie