Huiver voor openlijke islamkritiek

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Vilaine
Bevlogen

Re: Huiver voor openlijke islamkritiek

Bericht door Vilaine » 20 mei 2020 11:39

Ook een stukje (persoonlijke) geschiedenis van een moslim immigrant in de Volkskrant.
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b209a431/
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 20 mei 2020 11:46

collegavanerik schreef:
19 mei 2020 18:41
Wat ik opvallend vind is dat het in linkse kringen altijd bon ton was om katholieken te bashen, maar dat moslims tegenwoordig de hand boven het hoofd gehouden worden, inclusief de vrouwenonderdrukking.
Ik weet niet of feministen links zijn, maar zij houden moslima's wel de hand boven het hoofd door de
"Wereld Hidjab dag" te steunen.

Ik ken geen "Wereld Hidjabvrij dag" om de vrouwen te steunen die verplicht een hoofddoek dragen en dat juist niet willen. In vele moslimlanden een probleem.
Het zou de (moslim) feministen en overigens alle moslima's sieren als ze één dag per jaar geen hoofddoek dragen ter ondersteuning van vrouwen die graag met onbedekte haren door het leven willen.
it remains popular.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 20 mei 2020 17:05

Vilaine schreef:
20 mei 2020 11:46
collegavanerik schreef:
19 mei 2020 18:41
Wat ik opvallend vind is dat het in linkse kringen altijd bon ton was om katholieken te bashen, maar dat moslims tegenwoordig de hand boven het hoofd gehouden worden, inclusief de vrouwenonderdrukking.
Ik weet niet of feministen links zijn, maar zij houden moslima's wel de hand boven het hoofd door de
"Wereld Hidjab dag" te steunen.
Wel er zullen best feministen zijn die Wereld Hidjab dag steunen, maat ik denk niet dat enkel feministen dat doen noch dat alle feministen dat doen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 20 mei 2020 19:57

axxyanus schreef:
20 mei 2020 17:05
................... maar ik denk niet dat enkel feministen dat doen
Dat is precies het punt. De grootste steun komt van ayatollahs, imams, salafisten enz.
axxyanus schreef:........... noch dat alle feministen dat doen.
Dat denk ik ook niet, maar het is toch wel opvallend dat je op veel feministische sites steun voor de hidjab dag vindt.

Overigens zijn er wel pogingen tot een "no hidjab day" geweest, kom ik nu tegen. Maar dat vindt weinig steun bij, misschien zelfs tegenwerking door ayatollahs, imams, salafisten en feministen enz.
it remains popular.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 20 mei 2020 20:39

Vilaine schreef:
20 mei 2020 19:57
axxyanus schreef:
20 mei 2020 17:05
................... maar ik denk niet dat enkel feministen dat doen
Dat is precies het punt. De grootste steun komt van ayatollahs, imams, salafisten enz.
axxyanus schreef:........... noch dat alle feministen dat doen.
Dat denk ik ook niet, maar het is toch wel opvallend dat je op veel feministische sites steun voor de hidjab dag vindt.
Wat is veel? Als 10% van de feministische sites het doen is dat ook veel.

Het zijn er ook te veel naar mijn smaak maar het probleem is dat het natuurlijk wel dit soort feministische sites zijn die op dat punt de aandacht trekken. Alle feministische sites die hidjab day niet steunen krijgen daar waarschijnlijk geen aandacht voor.
Vilaine schreef:
20 mei 2020 19:57
Overigens zijn er wel pogingen tot een "no hidjab day" geweest, kom ik nu tegen. Maar dat vindt weinig steun bij, misschien zelfs tegenwerking door ayatollahs, imams, salafisten en feministen enz.
Tja, ik vermoed dat mensen die vrouwen in dergelijke landen willen steunen, andere prioriteiten hebben dan een no hidjab day.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 20 mei 2020 23:42

De katholieken zijn jaren de onderdrukte minderheid in Nederland en het Verenigd Koninkrijk geweest. Meestal gebruikten de katholieken geen geweld, tot de Ierse opstand, dat leidde tot de Ierse onafhankelijkheid. Het geweld in Noord ierland laaide op in de jaren zestig/zeventig van de twintigste eeuw maar zelfs toen was de katholieke paus niet gelegen het geweld publiekelijk af te keuren

https://www.thetimes.co.uk/article/edwa ... -gtbck8s6c
Britain tried in vain to convince the Pope to condemn the IRA’s violence and excommunicate its leaders, files from the archives have shown.

Pope Paul VI and Edward Heath, the Conservative prime minister from 1970 to 1974, clashed while discussing the Troubles at the Vatican in 1971.

The Pope criticised Heath’s policy of internment — imprisoning suspects without trial — in Northern Ireland and lambasted him over Britain’s “permissive society” and increasingly liberal attitude towards homosexuality and abortion. Heath, in return, suggested that internment had been the only means of restoring order.
De religieuze hypocrieten claimden ook hier de moral upper hand.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 21 mei 2020 09:52

Wat we dus zien is een prachtige parallel tussen de moslims in Nederland en de katholieken in Noord-Ierland.

Ghettovorming met kansarme jongeren waarvan een deel de criminaliteit opzoekt en een deel de ideele vrijheidsstrijd aangaat (ISIS, IRA), de strijders worden bewonderd door de bevolking en de hand boven het hoofd gehouden door de geestelijke leiders. De geestelijke leiders onderdrukken vrouwenemancipatie en sporen aan tot het krijgen van veel kinderen. Er is een officiele politieke partij die de underdog speelt, en geen kritiek duldt. (Denk, Sinn Fein)
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 22 mei 2020 01:55

Er lijkt me geen paralel te zijn.
De katholieken in Noord-Ierland zijn autochtonen en voor zover er immigranten waren zijn dat protestanten
Er zijn naar verhouding veel meer Katholieken in Ierland dan Moslims in Nederland
Er zijn ook naar verhouding veel meer SInn-Fein stemmers onder de noordierse katholieken dan DENK stemmers onder de Nederlands moslims.
Er was - onder Noordierse protestanten - geen huiver voor openlijke kritiek op het Katholicisme.

Er is in Nederland geen equivalent van de IRA.
Ik wens u alle goeds

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 22 mei 2020 07:19

De katholieken waren (nog) geen meederheid dat is namelijk precies de reden waarom ulster afgescheiden werd van ierland. Katholieken waren in alle opzichten achtergesteld in het verenigd koninkrijk.
Afbeelding Hebr 6:

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 22 mei 2020 11:37

Even terug naar de Islam.
In welk opzicht zijn de moslims in Nederland achtergesteld bij de katholieken, protestanten en overigen?
it remains popular.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 22 mei 2020 11:57

Vilaine schreef:
22 mei 2020 11:37
In welk opzicht zijn de moslims in Nederland achtergesteld bij de katholieken, protestanten en overigen?
Waarschijnlijk minder werkaanbiedingen om te beginnen. Daar is onderzoek naar gedaan. Stuur twee identieke sollicitatie brieven rond, de ene komende van "Jan Smidt" en de ander komende van "Achmed Oualmakran" en de eerste krijgt ongeveer dubbel zoveel uitnodigingen om op gesprek te komen dan de tweede.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 22 mei 2020 13:22

axxyanus schreef:
22 mei 2020 11:57
Vilaine schreef:
Waarschijnlijk minder werkaanbiedingen om te beginnen. Daar is onderzoek naar gedaan. Stuur twee identieke sollicitatie brieven rond, de ene komende van "Jan Smidt" en de ander komende van "Achmed Oualmakran" en de eerste krijgt ongeveer dubbel zoveel uitnodigingen om op gesprek te komen dan de tweede.
probleem is hoeveel waarde zulke studies hebben
men weet dat het grootste deel vd arbeidsmarkt op het informele circuit van ons kent ons draait.
80% van mij vakantiejobs gingen via de onkel, buur,...

eens je een deftige opleiding hebt, zeker in een knelputnberoep, is er logischerwijze amper discriminatie omdat de werkgever die arbeidskracht nodig heeft.

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 22 mei 2020 13:34

axxyanus schreef:
22 mei 2020 11:57
Vilaine schreef:
Het komt ongetwijfeld voor, maar dat geldt ook voor niet-islamitische minderheden. Sterker nog: toen ik op zoek was naar mijn 1e baan, kreeg ik bij de overheid te horen dat het zinloos was te solliciteren als witte man (vanwege "positieve discriminatie").

Als je het over bewegingen zoals IS hebt: de aanwas komt uit de hele wereld, ook uit islamitische landen. Dus ofwel moslims worden overal achtergesteld, ofwel de achterstelling speelt geen cruciale rol.

Dit alles staat trouwens los van het topic: huiver voor islam kritiek.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 22 mei 2020 14:33

gerard_m schreef:
22 mei 2020 13:34
Als je het over bewegingen zoals IS hebt: de aanwas komt uit de hele wereld, ook uit islamitische landen. Dus ofwel moslims worden overal achtergesteld, ofwel de achterstelling speelt geen cruciale rol.
Een simplistische gedachtegang die de normale complexiteiten van menselijk gedrag negeert.

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 22 mei 2020 16:09

Ik dacht dat collegavanerik met achterstelling bedoelde dat katholieken in Engeland in het verleden minder (burger)rechten hadden en vroeg mij af of moslims in Nederland ook minder (burger)rechten hebben.

Maar wellicht bedoelde c.v.e. inderdaad discriminatie door andersdenkenden.
it remains popular.

Plaats reactie