Klimaatprotesten voor en tegen

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

lanier
Superposter

Re: Klimaatprotesten voor en tegen

Bericht door lanier » 15 okt 2019 09:25

De meest recente schatting is dat de klimaatverandering tegen het eind van deze eeuw een catastrofale ramp is voor ongeveer 200 miljoen mensen.Dat is inderdaad lang geen 50% van de wereldbevolking. het is slechts 3%. Maar het blijft wel een enorm aantal.
De 2 miljard mensen die er nog extra bijkomen voor het einde van deze eeuw is pas een enorm aantal. Waar moeten die mensen wonen? In kwetsbare gebieden waar ze soms ook zelf kwetsbaar zijn. Dat is nu al het geval, denk aan Bangladesh wat een deltagebied is met meer dan 200 rivieren. Daarom is het ook erg vruchtbaar en daarom is het ook zo dichtbevolkt. Het is ruwweg 4x zo groot als Nederland maar er wonen bijna 10 keer zoveel mensen. Dit gebied is gevoelig voor zeespiegel stijging met straks alle gevolgen van dien voor de bevolking. Ook Nederland is een deltagebied en daardoor zeer vruchtbaar en dichtbevolkt. Vaak liggen de meest vruchtbare gebieden vlak aan zee of rondom vulkanen. Dus het is niet verwonderlijk dat klimaatverandering zo'n impact zal hebben op zoveel mensen. Overigens ben ik van mening dat 2 miljard meer mensen zonder klimaatverandering misschien wel een grotere ramp is voor de aarde.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 15 okt 2019 09:38

Verhoudingen tussen aantal doden en het aantal mensen voor een gebeurtenis een ramp betekent met verstrekkende gevolgen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zeebeving_Sendai_2011
Er werd ruim 400 km² land overspoeld.[5] Miljoenen huishoudens hadden als gevolg van de ramp geen stromend water of elektriciteit. De tsunami bereikte een hoogte van circa 14 meter bij de kerncentrale Fukushima I,[6] met een aantal ongelukken op de kerncentrale als gevolg.

Het officiële aantal doden en vermisten lag op 14 mei 2011 op 24.525,[7] maar politiecijfers uit 2017 geven 15.894 doden en 2.550 vermisten.[1] 410.000 mensen werden geëvacueerd uit de getroffen gebieden, 320.000 mensen in het noorden van het land zaten zonder elektriciteit, 87.772 huizen raakten beschadigd.
In dit geval inclusief een kerncentrale.

Gezien deze cijfers hier bekend gemaakt, zul je dat ook moeten inschatten bij de ramp van Tsunami 2004: 230.000 slachtoffers
Het aantal mensen voor wie dit een ramp is geweest en misschien nog met de gevolgen zitten zal in de miljoenen lopen.
Nu gaat het om 2 gebeurtenissen.

Tsunami's zullen vaker voor gaan komen.
Misschien niet van 10 tallen meters hoog, zoals bij zeebevingen het geval kan zijn, maar voor door tornado's. Voor veel gebieden is 5-10 meter nu al voldoende voor een ramp, maar die vinden nu vooral plaats in gebieden waar men erop berekend is. En verder in dun bevolkte gebieden.
Bij stijging van de zeespiegel moet je de meters gaan optellen.
Dat betekent ook dat een regelmatige terugkeer van een springvloed bij storm uit een bepaalde richting ook een extra gevaar kan worden. (Ned. 1953)

Een ander aspect, wat in dit topic nog niet is vernoemd, is het feit dat alle conventionele elektriciteitscentrales (kolen, gas en kern) aan open stromend water moeten liggen vanwege de vereiste koeling. Vaak grote rivieren en zeearmen.
Dat deze door stijging van de zeespiegel steeds vaker in gevaren zones komen te liggen moge duidelijk zijn.
Maar ook door de stijging van de temperatuur zullen er steeds meer uit moeten uitvallen of op lage kracht draaien.
De gevolgen dringen nog niet echt tot veel mensen door.
https://www.laka.org/nieuws/2018/temper ... bleem-9395
En dat is zomers steeds meer een probleem; want het water dat weer terug geloosd wordt mag niet te warm zijn: er zijn maximale temperaturen voor het oppervlakte water en die zijn in grote delen van Europa bijna of helemaal bereikt. Met als resultaat dat elektriciteitscentrales stil gelegd worden. Vooral ook kerncentrales. Een overzicht uit Frankrijk, Zwitserland, Zweden, Finland en Duitsland.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 15 okt 2019 10:53

Maria

het is leuk om op te sommen wat er allemaal zal gebeuren, verder raakt iemand als Greta ook niet.
Lanier heeft het over 2 miljard die erbij komen.
Hoe ga je dat verhinderen? dat is de hamvraag ( één van)

nu hoor je dan doorgaans snel vergrijzing en dat we kinderen nodig hebben in Nederland of Vlaanderen.
1 doodziek kind in vlaanderen en op 48u heeft men 2 miljoen verzameld om haar te redden.
ik snap dit, heb ook geholpen, maar met oog op overbevolking is het, rationeel gezien, compleet verkeerd om iemand met kapotte/doodzieke genen te redden

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 15 okt 2019 11:24

appelfflap schreef:
15 okt 2019 10:53
Hoe ga je dat verhinderen? dat is de hamvraag ( één van)
Dat is de hamvraag (één van) voor klimaat discussies over de vele aspecten, oorzaken en gevolgen van klimaat veranderingen in het algemeen.
Verdienen allemaal vernoemd te worden.
We hebben ook al Klimaatpolitiek en Bomen planten tegen de opwarming

De hamvraag voor dit topic is waarom het zo zou zijn dat de ene soort demonstratie zwaar beperkt wordt en de andere demonstratie veel minder.
In de meeste posts hier is vooral ingegaan op het algemeen wel of niet geaccepteerd zijn ervan en het waarom en dat dat grote invloed heeft op het al dan niet laten gebeuren, al dan niet met speciale toezicht.

Natuurlijk zijn het gemeentelijke verordeningen en speciale vergunningen, die hier bepalen wanneer het recht op demonstratie voorrang heeft of niet boven de te verwachten onrust, die dat teweeg kan brengen.
Het is het verwachtingspatroon vanwege eerdere gebeurtenissen, die extra maatregelen en beperkingen zullen geven.

Zo zullen de gebeurtenissen in Groningen het afgelopen weekend hier zeker gevolgen gaan hebben bij een volgende demonstratie.
https://nos.nl/artikel/2306135-politiek ... -goed.html
Actievoerende boeren moeten oppassen dat ze de sympathie van de bevolking en de politiek niet verspelen. Dat zeggen verschillende politici in reactie op de gewelddadige actie in Groningen. Boze boeren reden daar met een tractor de deur van het Provinciehuis kapot.

Minister Schouten van Landbouw heeft "alle begrip" voor de zorgen van de boeren over het stikstofbeleid. Ze hebben het recht te demonstreren, maar dan moeten zij zich wel aan de wet houden, vindt de minister.
https://nos.nl/artikel/2306192-politie- ... otest.html
De politie in Groningen doet onderzoek naar twee incidenten van gisteren bij het boerenprotest. Een bestuurder van een trekker reed meerdere hekken omver. Een ander vernielde met een trekker de deur van het provinciehuis in Groningen.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 15 okt 2019 12:56

Actievoerende boeren moeten oppassen dat ze de sympathie van de bevolking en de politiek niet verspelen. Dat zeggen verschillende politici in reactie op de gewelddadige actie in Groningen. Boze boeren reden daar met een tractor de deur van het Provinciehuis kapot.
Gevalletje iedereen over één kam scheren? Zijn alle demonstrerende boeren soms verantwoordelijk voor de daad van twee boze boeren? De boeren waren met name boos omdat 4 andere provincies wel de stikstofregeling hadden teruggedraaid en dat de gedeputeerde in Groningen de deuren dicht hield en niet in gesprek wou. In totaal hebben zo'n 10.000 boeren geprotesteerd en twee acties worden breed uitgemeten. Als er iets strafbaars is gebeurd moeten de daders ervoor boeten, maar ga niet vanuit de politiek roepen dat de boeren geen sympathie meer krijgen. In Frankrijk duurde het 4 maanden voordat de Gele Hesjes hun krediet hadden verspeeld. Er vielen in die tijd 11 doden en er waren 2900 gewonden. En de krediet werd met name verspeeld omdat het een chaotische organisatie was met geen uitgewerkt plannen en allemaal verschillende eisen. In Nederland zijn we ook niet meer gewend om te demonstreren. Ik heb beelden gezien van het moment dat de trekker het politiepaard raakte. Dat viel mee, ik kon niet eens zien of er wel sprake van opzet was. Uiteraard is het ontoelaatbaar, verder onderzoek moet uitwijzen wat er precies gebeurde.
In Nederland wordt nu een norm gehanteerd van 0,05 mol stikstof per hectare, in Duitsland is dat 20 mol per hectare. De regels zijn voor alle Europese landen hetzelfde alleen interpreteren de Duitsers de regels anders. Want de natuurgebieden in Duitsland liggen verder uit elkaar. En de natuurgebieden zijn er groter en bestaan meer uit bos terwijl wij hier meer heide hebben en die zandgrond heeft meer last van ammoniak. Maar hoe eerlijk is het om op die manier naar een land te kijken? Kleine landen in Europa zijn nu eenmaal dichtbevolkt, dat kun je moeilijk terugdraaien. We kunnen afscheid nemen van veehouders, maar dat betekent dat in andere landen er meer veehouderijen bij komen, en dus export naar Nederland waardoor de uitstoot van de CO2 weer stijgt. Onze hele maatschappij is decennia lang ingericht hoe we landbouw bedrijven en hoe en waar we bouwen. Dan kun je niet zomaar de regels aanscherpen en klakkeloos een uitstoot gaan berekenen per hectare, dat is veel te kort door de bocht. Nederland is een deltagebied met heel veel vruchtbare grond, waarom zou je daar niet intensief gebruik van willen en mogen maken?

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 15 okt 2019 14:40

Maria schreef:
15 okt 2019 11:24
De hamvraag voor dit topic is waarom het zo zou zijn dat de ene soort demonstratie zwaar beperkt wordt en de andere demonstratie veel minder.
Maar is dat zo?
het is nu eenmaal een feit dat demonstranten zich altijd te hard zullen aangepakt voelen en met anderen beginnen te vergelijken

De politie in Brussel heeft dan weer de indruk dat ze softer moeten zijn met linkse betogers als met rechtse demonstranten.
(tijdje geleden een radioreportage hierover gehoord naar aanleiding vd gele hesjes)

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 15 okt 2019 16:13

het doet me denken aan een aflevering van funiest home videos.
Een jongetje van een jaar of 7/8 wou weglopen en zijn moeder zei toe maar, maar je mag de straat niet over.
Aangezien het jongetje de straat niet over mocht kon hij niet weglopen.
Demonstreren volgens de regels met vergunningen etc is m.i. net zo iets. Gewoon humor dus.

Het viel me op dat er allemaal mensen naar binnen gingen nadat de deuren waren geforceerd.
En dat is het leuke. "Het nieuws" schrijft dat een trekker de deuren van het stadhuis in Groningen heeft geforceerd, maar niet waarom.

Tja niet alle jongetjes die weg willen lopen houden zich aan de regel niet over te mogen steken.
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.
In lack'ech, ik ben een andere jij, jij bent een andere ik.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 16 okt 2019 09:36

appelfflap schreef:
15 okt 2019 08:25

die 200 sterven direct?
hoeveel sterven dan indirect
hoeveel raken er verminkt of levenslang gekwetst/Ziek
hoeveel ...

Misschien ben je blij dat je tot die 200 behoort
Nee die 200 miljoen sterven niet direct.,maar ze zullen hun huis, hun inkomen en hun sociale status verliezen, als ze teminste in leven willen blijven, UIteraard moeten ze dan door de rest van de wereld geholpen worden, anders sterven ze alsnog. (voedselhulp, vluchtelingenopvang etc) zo'n beetje alles waar president dumb tegen ia.
Ik wens u alle goeds

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 16 okt 2019 09:54

n dat is het leuke. "Het nieuws" schrijft dat een trekker de deuren van het stadhuis in Groningen heeft geforceerd, maar niet waarom.
Inderdaad, de pers brengt het liefst smeuïg nieuws en 'vergeet' even de reden te melden.
Zelfs RTV Noord bracht het nieuws dat er militairen worden ingezet in Den Haag alsof een stel IS'ers naar Den Haag komt en ze daar worden opgewacht door tot de tanden toe bewapende special forces. Wat is er werkelijk aan de hand? Er is gevraagd aan de gemeente Den Haag of zij op korte termijn materieel ter beschikking konden stellen om de wegen rondom het Binnenhof te blokkeren. Groot materieel in de vorm van vrachtwagens omdat hekken niet helpen (daarover straks meer). Echter, de gemeente kon dat op zo'n korte termijn niet regelen. Dus heeft men een beroep gedaan op Defensie om dit te regelen. Dus staan er nu vrachtwagens klaar die de doorgang kunnen versperren als het moet.

Waarom reed Arjen Schuiling door de hekken op de Grote Markt in Groningen? Het was precies 8 jaar geleden dat zijn vader (ook boer) zich had opgehangen omdat hij het niet meer trok vanwege de regelgeving. Arjen is eerst naar het graf van zijn vader gegaan om daar bloemen te leggen en was te laat in Groningen. De drijfveer van Arjen heeft dus een zeer droevige achtergrond en verklaart waarom hij zo gedreven is en zich ontpopt als boerenleider. Het is niet goed dat hij fietsers in een gevaarlijke situatie bracht, dat mag niet gebeuren. Maar ik begrijp dat hij op zo'n dag zich niet laat tegenhouden door een paar hekken en wil laten zien dat deze staking voor hem menens is. Hij zat als bijrijder in de trekker en had opdracht gegeven om rustig door de hekken te rijden, maar dat deed de bestuurder niet.

Waarom werd de deur opengebroken? Staghouwer had belooft om naar buiten te komen maar deed dit niet. Ook stelde hij zich hard op in tegenstelling tot andere provincies die wel de stikstofregels introkken. Die regels van de gezamenlijke provincies zijn strenger dan die het Rijk had bepaald. Minister Schouten zet Staghouwer nu in zijn hemd door te verklaren dat alle provincies kiezen voor de minder strenge regels. De boeren kwamen in het bezit van een schrijven van de provincie Groningen gedateerd 11 oktober waarin stond dat men niet zou ingaan op de eisen van de demonstranten. Die zaten dus voor niets aan tafel met Staghouwer en hij wist het. Hij had alleen niet de ballen in zijn broek om dat te vertellen en uit te leggen aan de demonstranten. Het was niet de bedoeling om het provinciehuis te gaan bezetten, maar om Staghouwer te laten weten dat hij mans genoeg moest zijn om dat buiten te komen vertellen. Dat is niet gebeurd.

Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand » 16 okt 2019 11:15

Peter van Velzen schreef:
16 okt 2019 09:36
Nee die 200 nilhown steren niet direct.,maar ...
...zo'n beetje alles waar president dumb tegen ia.
Misschien ligt het aan mij, maar hier begrijp ik niet zoveel van. Ik houd van duidelijkheid. Zou je dit kunnen toelichten alsjeblieft?

ps: Beste Peter, ik maak mij een beetje zorgen om jou de laatste tijd, vanwege dit soort stukjes. Het valt mij al geruime tijd op (paar maanden)dat jouw berichten er anders uitzien dan eerder. Is het zuiver een technische kwestie? Of speelt er meer mee? Ik wens jou zeker alle goeds!
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 16 okt 2019 12:10

Wat ik dan weer niet begrijp is dat op het Zwarte Pieten protest, wat een half uur in de Provincie het verkeer vertraagde, aanhoudingen, gerechtelijke procedures, straffen en DNA afname volgde, terwijl het dagenlang het verkeer op belangrijke routes urenlang volkomen stilleggen zonder arrestaties en (snel)recht lijkt te verlopen.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 16 okt 2019 12:56

Bij het zwarte pieten protest was er sprake van een blokkade om actievoerders tegen te houden op de snelweg. Daar was geen toestemming voor gegeven. De boeren hebben toestemming om naar Den Haag te rijden op de trekker.
Nog niet zolang geleden was de politie zelf aan het staken met een langzaam rijden actie.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 17 okt 2019 05:32

Boerenverstand schreef:
16 okt 2019 11:15
16 okt 2019 09:36
Nee die 200 nilhown steren niet direct.,maar ...
...zo'n beetje alles waar president dumb tegen ia.
Misschien ligt het aan mij, maar hier begrijp ik niet zoveel van. Ik houd van duidelijkheid. Zou je dit kunnen toelichten alsjeblieft?
Ik heb er al mijn hele leven last van dat ik zie wat er moet staan in plaats van wat er daadwerkelijk staat. Domweg geen oog voor detail. Ook ben ik altijd al slecht in spellen geweest en in fijne motoriek. Verder lijdt ik aan de ziekte Parkinson en worden mijn bijziende ogen steeds slechter. Daardoor zien mijn schrijfsels er soms niet uit. Ik heb - denk ik - een nieuwe bril nodig, maar mijn vrouw maakt doorlopend al mijn geld op. Dus die komt er telkens niet. Ik lijdt er niet echt onder. maar soms lijden mijn reacties er wel onder. Sorry.

Om nog eens uit te leggen wat de wetenschappers verwachten: Als gevolg van meer neerslag in sommige plaatsen en langere droogte elders en vanwege de zeespiegelstijging, zullen de komende 80 jaar ongeveer 200 miljoen mensen hun woonplaats moeten verlaten, willen ze overleven, tenzij we vóór 2030 de uitstoot van broeikasgassen terugbrengen tot 45% van het niveau van 2010, en vrijwel tot nul terugbrengen voor 2050. Het is niet het einde van de wereld, maar het is wel een ramp op wereldschaal, die daarmee voorkomen kan worden.
Ik wens u alle goeds

Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand » 17 okt 2019 10:02

17 okt 2019 05:32
Ik heb er al mijn hele leven last van dat ik zie wat er moet staan in plaats van wat er daadwerkelijk staat. ...
...
...Ik lijdt er niet echt onder. maar soms lijden mijn reacties er wel onder. Sorry.
Peter, bedankt voor jouw openhartige antwoord. Nu begrijp ik beter wat er aan de hand is. Overigens ook mijn excuses voor mijn directe vraag die zo maar verkeerd opgevat had kunnen worden. Dat gebeurd soms vaker met dingen die ik zeg en vraag. Jij hebt gelukkig begrepen wat ik heb bedoeld. Ik heb parkinson van heel dichtbij meegemaakt en begrijp dat die ziekte op verschillende niveaus parten kan spelen. Ondanks dat je daar niet echt onder lijdt, houd ik er nu wel rekening mee. Sterkte Peter.
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 17 okt 2019 11:24

lanier schreef:
15 okt 2019 09:25
Overigens ben ik van mening dat 2 miljard meer mensen zonder klimaatverandering misschien wel een grotere ramp is voor de aarde.
Inderdaad vooral voor de bewoners van de aarde. Onze toenemende aantallen zijn ontegenzeggelijk debet aan de huidige problematiek maar dit aspect blijft steeds buiten beschouwing.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Plaats reactie