Ik kan het verschil tussen kapitaal of inkomen niet overzien. Als iedereen morgen een kapitaal krijgt, zijn overmorgen de huizen duurder. Ik vermoed wel dat wanneer het systeem niet gereguleerd is, er heel snel mensen zullen zijn die het toch weer arm hebben. Ik denk in eerste instantie aan mensen met verslavingsproblematiek.
Ik denk dat het systeem, vrij kapitalisme, heel fout is. Het is leuk als je met een goede baan mee kan draaien, maar er zijn altijd afvallers. En het idee dat bedrijven in de concurrentie altijd voor de laagste prijs gaan, lijkt me niet juist. Elke scholier leert bij de eerste lessen economie hoe de optimale verkoop curve eruit ziet. En dan heb je ook nog de (verborgen) prijsafspraken. In de jaren 80 was een CD van een Nederlandse artiest in Duitsland goedkoper dan hier.
Naar mijn idee moet zorg, onderwijs, kinderopvang gratis. Ik denk dat een samenleving met meer nutsbedrijven beter is om armoede te bestrijden. Ik zie geen reden dat een energiebedrijf grote winsten haalt. Ik denk dat een vangnet veel gemakkelijker en goedkoper opgezet kan worden dan nu, via particuliere verzekeringen.
En het idee dat overheid zoveel inefficiënter draait dan het bedrijfsleven, is een fabel. Ik heb beide kanten gezien.
Marketing is the root of all evil. Aan banden leggen. Het is van de zotte dat we onze tv-zenders moeten betalen via de supermarkt, auto's, verzekeringen etc. Je betaalt nu niet alleen bij aanschaf van een auto, de auto, maar ook de tv-zenders, maar ook nog eens de prijs van het hele marketing-wezen. En er wordt miljarden geïnvesteerd om je een auto te verkopen die je niet nodig hebt. Belachelijk systeem.
En er is meer dan geld alleen, wat mensen uit hun werk halen. Voldoening, sociale contacten en vast nog veel meer.
Ik denk dat we ons weer moeten organiseren in vakbonden, maar ook in koop-collectieven, zoals vereniging eigen huis. Kapitalisme heeft tegengas nodig.