Open voor vluchtelingen

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Petra
Superposter

Re: Open voor vluchtelingen

Bericht door Petra » 28 mar 2019 01:25

Vluchtelingen, ze zijn zo ver weg hè. Je kent ze niet. En het zijn er zoveel. Hier een Tsunami, daar een bosbrand, of oorlogen die maar blijven doorgaan. Mensen raken immuun voor het massale aanbod aan slachtoffers.
Soms raakt er weer iets. Zoals dat jongetje Kurdi die in Turkije aanspoelde. Die gaf de vluchtelingen een 'gezicht'. Door hem voelden mensen weer medeleven met die onzichtbare meute.

Ik had al eens gezegd dat ik in alle vraagstukken die basis van pain & pleasure zie. Hoeveel pijn wil je lijden voor het plezier van een ander. Waarmee het in dit geval gewoon een economisch vraagstuk is. Hoeveel we daarvoor over hebben ligt vnl. aan hoeveel empathie we voor die ander voelen.

Empathie voelen we vooral voor mensen met wie we ons verwant voelen. Je familie, vrienden, maar ook eenzelfde club, school, cultuur etc als er maar raakvlakken zijn. Die 'kinderpardon' kindertjes bij het eigen kroost op school, daar springen we voor op de barricaden. Hoe intiemer/verwanter hoe meer we daarvoor over hebben, verder weg wordt die kring steeds groter en vager.

Unicef probeert uit te vogelen hoe empathisch gevoel opgewek/versterkt kan worden m.b.v. A.I.
A.I. gebruiken om mensen te leren om zich meer te bekommeren om andere mensen... hoe wonderlijk is dat.
https://deepempathy.mit.edu

Daarvan krijg ik van die visioenen. Een wereld vol met jankende robots en wegkwijnende computersystemen terwijl wij de gordijnen dichtdoen en met een schoon geweten luizenmoeder kijken. Er wordt gelukkig aan gewerkt. :lol:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 28 mar 2019 02:20

Petra schreef:
28 mar 2019 01:25
Unicef probeert uit te vogelen hoe empathisch gevoel opgewek/versterkt kan worden m.b.v. A.I.
Ik hoop dan vooral ook dat het experiment van Unicef gunstig gaat uitpakken voor moslims om steeds meer empathie/begrip/verdraagzaamheid te gaan voelen voor andersdenkenden/niet-moslims en dat vooral ook in moslimlanden.
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 28 mar 2019 10:21

Petra schreef:
A.I. gebruiken om mensen te leren om zich meer te bekommeren om andere mensen... hoe wonderlijk is dat.
https://deepempathy.mit.edu

Daarvan krijg ik van die visioenen. Een wereld vol met jankende robots en wegkwijnende computersystemen terwijl wij de gordijnen dichtdoen en met een schoon geweten luizenmoeder kijken. Er wordt gelukkig aan gewerkt. :lol:
Mooie bijdrage Petra.
vegan-revolution schreef:
28 mar 2019 02:20
Ik hoop dan vooral ook dat het experiment van Unicef gunstig gaat uitpakken voor moslims om steeds meer empathie/begrip/verdraagzaamheid te gaan voelen voor andersdenkenden/niet-moslims en dat vooral ook in moslimlanden.
Ook logische reactie Vegan.

Nu dit beide combineren.
Maar dan niet op specifieke groepen, want ook daar wordt in de media flink flink in geselecteerd.
Zijn het slachtoffers van natuurrampen, dan reageren we denk ik allemaal gelijk, voelen we ons allemaal mens, die meeleeft met een getroffen mens.
Meer hierover dacht ik een ander topic waard te zijn.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 29 mar 2019 02:07

Petra schreef:

Ik had al eens gezegd dat ik in alle vraagstukken die basis van pain & pleasure zie. Hoeveel pijn wil je lijden voor het plezier van een ander. Waarmee het in dit geval gewoon een economisch vraagstuk is.
Zou het Nash equilibrium hierbij kunnen helpen?
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Plaats reactie