Open voor vluchtelingen

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

vegan-revolution
Superposter

Open voor vluchtelingen

Bericht door vegan-revolution » 19 mar 2019 23:08

Met de mond (en zweverig theoretisch) kunnen mensen heel open en gastvrij zijn. Maar wat nu als het er écht op aan komt en er direct realistisch en dichtbij offers van henzelf worden verlangd? Zie onderstaande video, gemaakt in Zweden en ondertiteld in het Engels :

Swedish Virtue Signaling EXPOSED | Would you let refugees into your home?

Zoiets als : "Ja, goed idee! Ik sta er persoonlijk helemaal 100% voor open en kijk mij eens "openminded" zijn, maar mijn buren (of andere medelanders) mogen dat doen en de (over)lasten daarvan dragen!"
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Peter van Velzen
Moderator

Re: Open voor vluchtelingen

Bericht door Peter van Velzen » 20 mar 2019 05:24

Het zal er ook van afhangen hoe groot je huis is en hoeveel mensen er al wonen. Het helpt ook als je een taal spreekt die de vluchtelingen ook beheersen. Maar de meeste mensen zullen alleen familieleden uitnodigen . Die bereidheid bleek zo groot dat toen er gevreesd werd voor een overstroming van de Betuwe, vrijwel niemand van de door de overheid georganiseerde opvang gebruik maakte.
Ik wens u alle goeds

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 20 mar 2019 10:04

typische mediamanipulatie?
Mensen die direct ja zeggen? dat tonen we niet want we willen hiernatuurlijk het punt maken dat westerlingen, in casu Zweden, hypocriet zijn :)

zo'n beetje gelijk die " amerikanen/blondjes zijn dom" filmpjes. je stelt 100 mensen dezelfde vraag en je zendt enkel die 5 uit die verkeerd geantwoord hebben

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 20 mar 2019 15:46

appelfflap schreef:
20 mar 2019 10:04
typische mediamanipulatie?
Mensen die direct ja zeggen?
En mensen die niet eerst willen weten om wie het gaat en ook geen vragen stellen?
Geen fatsoenlijk voorstellen van de betreffende man.
Of kennis maken met de man, die plotseling in beeld komt en gelijk een beslissing gevraagd wordt?

Deze candid camera praktijken zou mij ook laten stoppen met hier verder serieus op in te gaan.
Wordt er eigenlijk toestemming gevraagd aan deze mensen voor het uitzenden van dit soort video's?
En worden die in kennis gesteld van de soort montage van de specifiek uitgeknipte fragmenten van wat er opgenomen is?

Misschien klopt het allemaal wel wat er geïnsinueerd wordt, maar ik ga dit echt niet verder vertellen op deze manier.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 20 mar 2019 16:32

Vluchtelingen in je eigen huis? Mensen weten meestal niet dat je er niet zomaar vanaf komt. Als je mensen in huis neemt dan kun je ze er niet zomaar meer uitzetten. Ook al betalen ze geen huur.

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 20 mar 2019 20:00

Verder weet je niets van ze, dus hoe zit het in de huidige tijd met jouw veiligheid?
Lijkt me niet wat.
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 21 mar 2019 10:33

In hoeverre is dit iets anders als een specifieke illustratie van het nimby fenomeen?

Ik ken mensen die opkomen voor de gelijke behandeling van man en vrouwen en die van oordeel zijn dat mannen en vrouwen zich niet moeten laten beperken tot de stereotiepe rolmodellen, tot als hun zoon of dochter zo'n rolmodel wil doorbreken.

Ik ken mensen die opkomen tegen racisme maar toch ongemakkelijk worden bij het idee dat hun zoon of dochter met een "vreemdeling" zou trouwen.

Ik ken mensen die voor hernieuwbare energie zijn en toch liever geen windmolens in de buurt zien.

Ik vermoed dat heel wat deelnemers aan dit forum dit lijstje kunnen aanvullen. Dat men dat fenomeen dan ook aantreft in deze middens is helemaal niet verwonderlijk. Het zegt op zich niets over het ethisch gehalte van de samenlevingskeuzes waarvoor men opkomt.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 23 mar 2019 17:04

axxyanus schreef:
21 mar 2019 10:33
Het zegt op zich niets over het ethisch gehalte van de samenlevingskeuzes waarvoor men opkomt.
Bedoel je het ethisch gehalte van de keuze om vooral anderen te willen laten opdraaien voor de gevolgen van jouw keuzes? Bijvoorbeeld gevolgen voor mensen in een achterstandswijk waar jij toch niet hoeft te wonen?

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 23 mar 2019 17:35

vegan-revolution schreef:
23 mar 2019 17:04
axxyanus schreef:
21 mar 2019 10:33
Het zegt op zich niets over het ethisch gehalte van de samenlevingskeuzes waarvoor men opkomt.
Bedoel je het ethisch gehalte van de keuze om vooral anderen te willen laten opdraaien voor de gevolgen van jouw keuzes?
Neen, ik heb het over de keuze voor een samenleving waar mannen en vrouwen niet beperkt zijn tot stereotiepe rolmodellen.
Ik heb het over de keuze voor een samenleving waar racisme geen plaats heeft.
Ik heb het over de keuze voor een samenleving waar ingezet wordt op hernieuwbare energie.
...
Dat in deze gevallen en andere, mensen wel eens een zekere hypocrisie ten toon spreiden waarbij ze persoonlijk moeite hebben om met de gevolgen te leven, zegt niets over het ethisch gehalte van de ideeën waarvoor ze opkomen.

Het is natuurlijk een spijtige zaak dat mensen maar al te vaak een nimby reactie hebben. Ik denk alleen niet dat het ons veel leert als dat van een specifiek geval eens in de verf gezet wordt.

Mensen die graag vreemdelingen buiten willen, reageren ook vaak ontzet bij het idee dat de vreemdeling die hun vriend is het slachtoffer zou worden van maatregels die vreemdelingen buiten moeten krijgen.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 24 mar 2019 08:36

axxyanus schreef:
23 mar 2019 17:35
Mensen die graag vreemdelingen buiten willen, reageren ook vaak ontzet bij het idee dat de vreemdeling die hun vriend is het slachtoffer zou worden van maatregels die vreemdelingen buiten moeten krijgen.
Ik denk dat hooguit slechts een kleine verwaarloosbare minderheid vreemdelingen zonder onderscheid des persoons buiten willen hebben.

Zo is het bijvoorbeeld opmerkelijk dat lieden als deze het land binnen mochten komen en blijven, terwijl lieden als deze gesommeerd werden om het land te verlaten en dat ze terug moesten naar een land dat gepositioneerd is als vijfde ter wereld waar lieden als zij het meest vervolgd worden.

MaartenV
Diehard

Bericht door MaartenV » 24 mar 2019 13:19

Je kan een vluchteling in je huis opnemen en samen regels en afspraken overlopen. Zorgen voor een goede communicatie en duidelijke leefregels. Houdt hij of zij zich niet aan een aantal basisafspraken of basis leefregels die voor jou en je gezin belangrijk zijn, kan je zeggen dat het niet langer kan. Uiteraard moet alles kunnen worden uitgepraat. De meeste vluchtelingen zijn zeker bereid iets terug te doen voor je gastvrijheid, zoals meehelpen in het huishouden bijvoorbeeld of nieuwe exotische gerechten in je huis binnenbrengen. Er kan zelfs onverwacht een win-winsituatie ontstaan waardoor het zowel voor gastheer/gastvrouw als gast een meerwaarde betekent zonder dat je misbruik maakt van de zwakke positie van de vluchteling of de wet overtreedt.
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.

Een stelling is gemakkelijker te weerleggen dan op te stellen (Aristoteles)

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 24 mar 2019 19:53

24 mar 2019 08:36
axxyanus schreef:
23 mar 2019 17:35
Ik denk dat hooguit slechts een kleine verwaarloosbare minderheid vreemdelingen zonder onderscheid des persoons buiten willen hebben.
Ja en dat onderscheid komt er maar al te vaak op neer dat ze een uitzondering maken voor de mensen die ze kennen of die via de media sympathie konden opwekken.
Zo is het bijvoorbeeld opmerkelijk dat lieden als deze het land binnen mochten komen en blijven, terwijl lieden als deze gesommeerd werden om het land te verlaten en dat ze terug moesten naar een land dat gepositioneerd is als vijfde ter wereld waar lieden als zij het meest vervolgd worden.
Dat soort zaken krijg je nu eenmaal omdat je met regels moet werken, regels altijd hun beperkingen hebben en de mensen die de regels moeten naleven feilbaar zijn. Als je je blind staart op die gevallen waarmee je het oneens bent, dan zal je nooit een regeling kunnen vinden waarmee je het eens bent en betekent dat in de praktijk dat je niemand wil toelaten, behalve dan de personen waaraan jij persoonlijk je goedkeuring hebt gegeven.

Systemen zijn feilbaar. Als je iets enkel wil toelaten als het onfeilbaar werkt, dan wil je het niet toelaten.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 26 mar 2019 03:30

Terwijl lieden als deze gesommeerd werden om het land te verlaten en dat ze terug moesten naar een land dat gepositioneerd is als vijfde ter wereld waar lieden als zij het meest vervolgd worden.
Ik concludeer uit je links dat deze mensen niet naar Pakistan worden teruggestuurd , maar naar Polen, Dat land is niet erg vriendelijk voor vluchtelingen, maar vervolgt zover ik weet geen Christenen. Gaarne uitleg als ik het mis heb.
Ik wens u alle goeds

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 26 mar 2019 11:44

Ik ben ook voor de bescherming van walsvissen, toch ga ik geen gigantisch aquarium in mijn living zetten.

De juiste vraag is: heb jij er problemen mee dat vluchtelingen in jouw straat komen wonen? En dan zeg ik nee, daar heb ik geen probleem mee. Heb jij er een probleem mee dat de staat belastinggeld vrij maakt voor die mensen te helpen? Weerom heb ik daar geen probleem mee.

Stemmingsmakerij, punt andere lijn.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 27 mar 2019 21:14

Peter van Velzen schreef:
26 mar 2019 03:30
Terwijl lieden als deze gesommeerd werden om het land te verlaten en dat ze terug moesten naar een land dat gepositioneerd is als vijfde ter wereld waar lieden als zij het meest vervolgd worden.
Ik concludeer uit je links dat deze mensen niet naar Pakistan worden teruggestuurd , maar naar Polen, Dat land is niet erg vriendelijk voor vluchtelingen, maar vervolgt zover ik weet geen Christenen. Gaarne uitleg als ik het mis heb.
Waar het natuurlijk om gaat is dat ze het risico lopen om vanuit Polen terug naar Pakistan gestuurd te worden.

Plaats reactie