Over dood en begraven

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Petra
Superposter

Over dood en begraven

Bericht door Petra » 02 feb 2019 05:27

Om dode mensen weg te werken hebben we het begraven in de grond bedacht en daarvoor begraafplaatsen ingesteld.
Nou vind ik het al principieel doodzonde dat we niet wat nuttigers kunnen bedenken met al dat biologische potentieel maar daar had ik al eens eerder een topic voor aangemaakt, dus daar hoef ik het nu niet over te hebben.

Een ander ding wat me zo verwonderd is het waarom we begraven en hoe we dat doen.
Als ik zeg dat ik veel liever een zeemansgraf zou krijgen of voor de leeuwen geworpen word, het maakt mij niet uit, reageren veel mensen geschokt. Ik zie het als een opgenomen worden in de voedselketen, en een schone en nuttige manier van back to nature. Opgeruimd staat netjes, denk ik dan.
Wat daar nou zo raar aan is snap ik niet, ik zie de zin van begraven ook niet in.
Waarom bomen kappen en een laatste behuizing bouwen om weg te mogen rotten in de grond? Zonde van die bomen. En stof; je mot blijkbaar liefst op een bedje van fluweel. Meestal moet er ook boven de grond nog een zootje rommel bij; steen, marmer, kruizen e.d. mét opschriften. Daar kun je dan lezen wie er ligt, en de geboortedatum en sterfdag, met een aardig tekstje of gedichtje.
Waarom is dat de gewoonte??? Mijn wijlen schone moeder heeft ook zo’n prachtsteen. Wat dat betreft wordt er handig gebruik/misbruik gemaakt van de emoties van de nabestaanden. Alsof je pas echt van iemand gehouden hebt als er een goudbehangen kist omheen gaat. Met een steen van hier tot Tokio.

Waarom zou je in een kist lekkerder wegrotten dan zonder?
Als ik kijk wat er met een lichaam in een kist gebeurt dan lees ik op wipnet; ontbinding en bacteriën, vliegen en larven.
Bij veel uitvaartondernemingen lees ik vooral de boodschap dat er geen wormen aan te pas komen. Dat lijkt dus een belangrijk ding te zijn voor mensen.
Maar waarom dan? Wat maakt het nou uit of je door wormen of bacteriën wordt weggevreten :?:

Wat die grafstenen betreft. Zou dat zijn omdat mensen bang zijn om die overledene te vergeten? Of zijn mensen vnl bang om zelf vergeten te worden?
Is dat waarom er zelfs bij verbranden vaak de resten in een urn worden gedaan, die je dan weer op je schoorsteen kunt zetten ofzo, want waar moet je in vredesnaam weer met zo’n urn naartoe. Na verloop van tijd maar ergens op zolder of in de kelder? Of op een begraafplaats neerzetten of ergens uitstrooien.
Maar als dat het nou is, dat bang zijn om vergeten te worden… dan is er toch niks triester dan al die begraafplaatsen met al die verwaarloosde graven. Ga maar eens kijken.. de ‘verse’ zijn nog prachtig onderhouden, maar naarmate de tijd vordert wordt het een steeds troostelozer aanblik.

Enfin, ik snap het niet. Ik snap dat hele systeem van begraven niet. Ik snap dat het gewoontes en traditie zijn, dat wel, maar waarom :?
Waarom is opgevreten worden door vliegen, maden, bacteriën e.d. algemeen geaccepteerd maar opgevreten willen worden door andere dieren niet :?:
En waarom is verbranden het geaccepteerde alternatief als je niet onder de grond wilt liggen :?: Alsof luchtvervuiling zoveel beter is dan terug naar de natuur.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

gerard_m
Bevlogen

Re: Over dood en begraven

Bericht door gerard_m » 02 feb 2019 11:25

Het begraven van lijken is waarschijnlijk begonnen om ziektes te voorkomen. Rottende lijken zijn niet erg hygiënisch.
Het begraven niet lukraak overal gaan doen maar daar terreinen voor gebruiken, is ook heel praktisch.
Je kunt een lijk natuurlijk ook zonder kist inde grond stoppen en bijv. in een lijkzak vervoeren. Maar de manier waarop we nu begraven, lijkt in de basis toch vooral een hele praktische methode.

In het westen van China volgen ze jouw redenering en dienen de overledenen als voedsel voor de vogels: "Sky burial" .
Het idee is best mooi om onszelf te zien als onderdeel van de kringloop die de hele natuur volgt.
Het is anderzijds best luguber om vogels aan een babylijkje te zien eten (en nog veel heftiger om toeristen te zien die dat filmen). Ik denk dat weinig mensen dat zouden willen met hun dierbare overledenen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 03 feb 2019 05:07

gerard_m schreef:
02 feb 2019 11:25

In het westen van China volgen ze jouw redenering en dienen de overledenen als voedsel voor de vogels: "Sky burial" .
Het idee is best mooi om onszelf te zien als onderdeel van de kringloop die de hele natuur volgt.
Het is anderzijds best luguber om vogels aan een babylijkje te zien eten (en nog veel heftiger om toeristen te zien die dat filmen). Ik denk dat weinig mensen dat zouden willen met hun dierbare overledenen.
Sky burial.. ja had ik ook 's gezien. Leek me ook wel wat. :lol:
Je klinkt alsof het gemeengoed is, maar het is een uitzonderlijke manier bij een zeer kleine gemeenschap.

Het ziet er luguber uit als een lijk wordt weggevreten. Maar als het enige argument 'het uitzicht is'.. hoe zit dat dan met het zeemansgraf?
Of ehhh uit het zicht als dierenvoer?

Ennehhh.. dat ooit onder de grond de hygiënische manier was, snap ik. Maar dat staat los van de 'luxe' waar tegenwoordig mee gepaard gaat.
Tevens kun je ook zonder kist de grond in, is niet minder hygiënisch.
Het gaat mij om de argumenten waarom we het op die manier moeten doen. En waarom het niet anders mag.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 03 feb 2019 06:39

Waarom we de doden behandelen zoals we doen heeft een lange geschiedenis. Veel gelovigen schijnen re denken dar het oude lichaam nog nodig is om een leven na de dood te kunnen hebben. Anderen dachten dat de doden juist onschadelijk moeten worden gemaakt, om te voorkomen dat ze de levenden kwamen halen, Tijdens pestepidemiën was dat zo'n raar idee nog niet. Zowel begraven als cremeren is medisch te verdedigen.

Als er geen bio-hazards zijn is weefsel-donatie gevolgd door composteren de meest rationele oplossing. Maar de nabestaanden denken dat ze recht hebben op het dode lichaam,en verzetten zich waarschijnlijk nog lange tijd tegen zulke ideeën,
Ik wens u alle goeds

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 03 feb 2019 06:41

gerard_m schreef:
Andere reden, maar met op den duur hetzelfde effect.
Het bijzetten van lichamen in bomen door indianen, om de geest vrijheid te geven en al een eindje op pad te brengen naar het hiernamaals.
Ik heb ooit een foto gezien waar het lichaam veel minder ingepakt was.
Deze vond ik nu.
Hier geen boom te zien, maar op een houten constructie.

Afbeelding
http://www.maruscha.nl/marus/indianen_main.html

Om eenzelfde soort reden zetten autochtonen op de canarische eilanden hun doden bij in open grotten.
Om de geest vrijheid te geven weg te vliegen als de tijd daar is.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 03 feb 2019 11:43

Petra schreef:
03 feb 2019 05:07
gerard_m schreef:

Sky burial.. ja had ik ook 's gezien. Leek me ook wel wat. :lol:
Je klinkt alsof het gemeengoed is, maar het is een uitzonderlijke manier bij een zeer kleine gemeenschap.

Het ziet er luguber uit als een lijk wordt weggevreten. Maar als het enige argument 'het uitzicht is'.. hoe zit dat dan met het zeemansgraf?
Of ehhh uit het zicht als dierenvoer?

Ennehhh.. dat ooit onder de grond de hygiënische manier was, snap ik. Maar dat staat los van de 'luxe' waar tegenwoordig mee gepaard gaat.
Het gaat mij om de argumenten waarom we het op die manier moeten doen. En waarom het niet anders mag.

Je kunt ervoor kiezen om zonder kist begraven te worden, maar in bv een lijkwade. Om getransporteerd te worden, maken ze dan vaak gebruik van een baarplank, een soort met takken gevlochten open mand. Naast de gecultiveerde begraafplaatsen zijn de natuurbegraafplaatsen ook populair. Daar zijn veelal de voorwaarden dat er alleen maar organische stoffen gebruikt mogen worden. Daar worden ook geen stenen monumenten geplaatst, om het natuurlijk beeld niet te verstoren. In bv Eext heb je het idee door een bos te lopen, wanneer je niet weet dat het een begraafplaats is.

Het zeemansgraf....... Bij Engeland en Schotland zijn er plekken waar een zeemansgraf mogelijk is. Die plekken zijn wel meer dan 300 meter diep.
Ik denk dat die diepte ook wat voorwaardelijk is om bv te voorkomen dat er lijken gaan aanspoelen op het strand. Op het moment dat je er voor zou willen en kunnen betalen, kun je daar een zeemansgraf krijgen....en volgens mij zelfs wel een sky buriel, op het moment dat je het ervoor over hebt naar het juiste gebied overgebracht te willen worden en er voldoende voor wilt betalen........

Op het moment dat je het lichaam overgeeft aan de natuur, vervalt het eigenlijk tot diervoer. op het moment dat je mensenvlees tot diervoer maakt, ga je bepaalde dieren leren mensen te eten, zoals bijvoorbeeld honden en katten. Een ander aspect is dat veel dieren op het menu staan van de mens.op het moment dat de mens ook op het menu komt van deze dieren, krijg je dat je indirect jezelf gaat eten. Mogelijke consequentie:
Kuru is daarmee de eerste en enige ziekte waarvan aannemelijk is dat zij vooral overgebracht wordt door menselijk kannibalisme. Kuru is een overdraagbare ziekte die wordt veroorzaakt door prionen. De ziekte tast het centrale zenuwstelsel aan.

Het "moeten" is eigenlijk, n.m.i. het meest beperkt door het gegeven aanbod van de directe omgeving.
Het traditioneel aanbod, zoals een crematie of een begrafenis met grafsteen en koffie en koek is wat uitvaartverenigingen standaard bieden.
Iets afwijkends willen?: op het moment dat je dood bent kun je het niet zelf meer en ben je afhankelijk van het aanbod. Niet iedereen kan, of is bereid, of weet dat te realiseren wat je zou willen.
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.
In lack'ech, ik ben een andere jij, jij bent een andere ik.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 03 feb 2019 14:05

Petra schreef:
03 feb 2019 05:07
Helemaal mee eens.
Ik kan me hier ontzettend over opwinden.
Natuurlijk zijn er een aantal mensen die hierbij beroepshalve betrokken zijn en die hebben gewoon recht op een fatsoenlijk inkomen.
Maar het begraven of bijzetten van een overleden is een zeer dure commerciële grap geworden.
Het begint al met een kapitale prijs voor zelfs de meest eenvoudige kist.
Ook al zou je het helemaal op z'n soberst willen houden.
Begrafenis ondernemers hebben standaardprijzen voor hun diensten en zijn met z'n allen de enigen, die hier zeggenschap over hebben.
Mede door de wetgeving, die strikte voorschriften en wetten hebben over het omgaan van menselijke overblijfselen.
Nabestaanden zijn meestal niet in de situatie, dat ze binnen een dag een rationele beslissing kunnen nemen en kunnen psychologisch haast niet anders dan het overlaten aan "de deskundige".
Mcmadtasty schreef:
03 feb 2019 11:43
Je kunt ervoor kiezen om zonder kist begraven te worden, maar in bv een lijkwade. Om getransporteerd te worden, maken ze dan vaak gebruik van een baarplank, een soort met takken gevlochten open mand. .............

Het zeemansgraf....... Bij Engeland en Schotland zijn er plekken waar een zeemansgraf mogelijk is.
.......
..en volgens mij zelfs wel een sky buriel, op het moment dat je het ervoor over hebt naar het juiste gebied overgebracht te willen worden en er voldoende voor wilt betalen........
Dank voor het aanreiken van die mogelijkheden.
Mcmadtasty schreef:
Op het moment dat je het lichaam overgeeft aan de natuur, vervalt het eigenlijk tot diervoer. op het moment dat je mensenvlees tot diervoer maakt, ga je bepaalde dieren leren mensen te eten, zoals bijvoorbeeld honden en katten. Een ander aspect is dat veel dieren op het menu staan van de mens.op het moment dat de mens ook op het menu komt van deze dieren, krijg je dat je indirect jezelf gaat eten. Mogelijke consequentie:
Kuru is daarmee de eerste en enige ziekte waarvan aannemelijk is dat zij vooral overgebracht wordt door menselijk kannibalisme. Kuru is een overdraagbare ziekte die wordt veroorzaakt door prionen. De ziekte tast het centrale zenuwstelsel aan.
Ook voor dit aspect.
Ik dacht altijd vooral aan morele bezwaren, maar dit laatste ed. is zeker een punt.
Mcmadtasty schreef:
Het "moeten" is eigenlijk, n.m.i. het meest beperkt door het gegeven aanbod van de directe omgeving.
Het traditioneel aanbod, zoals een crematie of een begrafenis met grafsteen en koffie en koek is wat uitvaartverenigingen standaard bieden.
Iets afwijkends willen?: op het moment dat je dood bent kun je het niet zelf meer en ben je afhankelijk van het aanbod. Niet iedereen kan, of is bereid, of weet dat te realiseren wat je zou willen.
Heldere uiteenzetting.
Maar voor wie wel deze wensen hebben, moeten hier onevenredige kapitalen voor neerleggen, omdat er geen standaarden zijn en dit over zoveel diciplines moet gaan, die ieder voor zich alleen maar commercieel werken.
En dat zeker voor op maat gemaakte vervulling van wensen.

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 03 feb 2019 14:45

Maria schreef:
03 feb 2019 14:05

Mcmadtasty schreef:
Heldere uiteenzetting.
Maar voor wie wel deze wensen hebben, moeten hier onevenredige kapitalen voor neerleggen, omdat er geen standaarden zijn en dit over zoveel diciplines moet gaan, die ieder voor zich alleen maar commercieel werken.
En dat zeker voor op maat gemaakte vervulling van wensen.
Klopt, op het moment dat je over voldoende geld beschikt, kun je van alles. Misschien dat daarom uitvaartverenigingen zich ook beperken tot de standaardmogelijkheden die voor iedereen toegankelijk zijn, om de dood niet nog pijnlijker te laten zijn......
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.
In lack'ech, ik ben een andere jij, jij bent een andere ik.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 03 feb 2019 16:58

Hoe vinden jullie deze?
DE ROUWCLOWN EN 7 ANDERE UITVAARTTRENDS

Kies maar wat je leuk vindt.
Houd er wel rekening mee: Alles heeft zijn prijs.
Als je mee wil doen met een trend, moet je er ook wat voor over hebben.
Maar ja....wie is er nou gierig bij een afscheid van een geliefde?
Dan kan toch niet.
Somberheid heeft plaatsgemaakt voor kleur, geur en foto(print)s.
Wij zetten de opvallendste trends voor je op een rij.

1. Rouwclown
2. Persoonlijke kist
3. De uitvaart-bakfiets
4. Geuren en schilderijen
5. Rouwkoe Leentje
6. Digitaal
7. Groen graf
8. Kom of trommel
Ooooohh....een goedkoper alternatief is er ook.
Maar pas op, dat kan ook alleen maar zo lijken.

Als ik hier tussen moest kiezen?
7. Groen graf
En dan niet letterlijk een groen graf, maar een milieubewuste uitvaart. Van een gerecyclede grafsteen tot een oude zerk die opnieuw wordt gepolijst en beletterd: er kan op verschillende manieren invulling aan gegeven worden.
Maar dan alleen een tijdelijke groene plaats voor mijn groene urn.
Ik heb nog wel een paar terracotta potten in mijn tuin.
Of mag dat niet?
Onderin de as in afgesloten ruimte (zal wel moeten) en bovenin aarde met een groen blijven de plant.
Of een paar kleurige kiezelstenen mag ook.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 04 feb 2019 04:50

Mcmadtasty schreef:

WOW, wat een uitgebreide en goeie reactie TX! :D
Indirect mensen opeten... die had ik niet bedacht nee. Dat is idd een goed argument.

Overigens, wat het eten van mensen betreft. Ik heb eens gelezen je kat je aanvreet als je dood bent... ook een manier. :wink:
Laatst gewijzigd door Petra op 04 feb 2019 05:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 04 feb 2019 05:02

Peter van Velzen schreef:
03 feb 2019 06:39
Waarom we de doden behandelen zoals we doen heeft een lange geschiedenis. Veel gelovigen schijnen re denken dar het oude lichaam nog nodig is om een leven na de dood te kunnen hebben. Anderen dachten dat de doden juist onschadelijk moeten worden gemaakt, om te voorkomen dat ze de levenden kwamen halen, Tijdens pestepidemiën was dat zo'n raar idee nog niet. Zowel begraven als cremeren is medisch te verdedigen.

Als er geen bio-hazards zijn is weefsel-donatie gevolgd door composteren de meest rationele oplossing. Maar de nabestaanden denken dat ze recht hebben op het dode lichaam,en verzetten zich waarschijnlijk nog lange tijd tegen zulke ideeën,
Ja, dat was ook de richting waarop ik dacht.
Maar ook dat verwonderd me, dat moeilijke gedoe over dode lichamen, alsof daar nog iets van die mens inzit.
Waarom hebben mensen dat? Ik moest denken aan die vliegtuigramp waarbij die lichamen naar NL werden gehaald en die optocht met die auto's.
Het was een indrukwekkend eerbetoon hoor, maar ik vroeg me wel af waarom mensen zo'n behoefte hebben aan zoveel eerbetoon.
Waarom lichamen überhaupt overgevlogen moeten worden.
Wat maakt het mij nou uit binnen welke grenzen mijn vlees weggewerkt wordt, het bevindt zich toch allemaal op deze aardkloot om het maar heel cru te zeggen.

Composteren... geweldig!

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 05 feb 2019 03:13

Petra schreef:
04 feb 2019 05:02
Composteren... geweldig!
Geispireerd door dit
Ik wens u alle goeds

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 05 feb 2019 04:54

Peter van Velzen schreef:
05 feb 2019 03:13
Petra schreef:
04 feb 2019 05:02
Composteren... geweldig!
Geispireerd door dit
Ikke ook! :D
Alleen dat begraven stond me niet aan, het idee wel.

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 05 feb 2019 07:57

Petra schreef:
02 feb 2019 05:27
Als ik zeg dat ik veel liever een zeemansgraf zou krijgen of voor de leeuwen geworpen word, het maakt mij niet uit, reageren veel mensen geschokt. Ik zie het als een opgenomen worden in de voedselketen, en een schone en nuttige manier van back to nature. Opgeruimd staat netjes, denk ik dan.
Zo simpel is het niet. In veel lijken zit een behoorlijk restant medicijnen, waardoor we het lijk als chemisch afval moeten beschouwen.

Een aspect van begraven wordt meestal genegeerd. Op de populairdere begraafplaatsen ligt achterop een massagraf. Indien de nabestaanden niet regelmatig geld overmaken, verdwijnen de restanten van het lijk uiteindelijk in dat massagraf. Onlangs was nog op het journaal dat de grafstenen dan gerecycled kunnen worden. Op de niet populaire begraafplaatsen is de noodzaak er niet meer om graven te ruimen.

Volgens mij is er ook een markt voor het huren van begraafkisten. Je kan ze trouwens online kopen. De markt gaat met de tijd mee.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 05 feb 2019 11:24

Mij maakt het echt niets uit wat ze met mijn omhulsel doen.
Voor anderen in mijn omgeving die overlijden prefereer ik crematie.
Doneren van organen ben ook voor
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

Plaats reactie