Mondiale ongelijkheid

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

heeck
Superposter

Re: Mondiale ongelijkheid

Bericht door heeck » 18 feb 2019 11:28

Peter van Velzen schreef:
18 feb 2019 05:20
Jammergenoeg bepalen wij niet zelf welke indruk wij wekken. Dat bepaalt het gedachtenproces van elk mens die onze woorden of daden verneemt. In elk geval zijn we het er nu over eens. Onze maatschappij vereist organizatie en zal dat blijven vereisen tenzij ze ten gronde gaat. Geld is niets anders dan een denkbeeldige eenheid waarmee we iets kunnen organizeren.

Maar ik heb net ruim een uur naar Suzan Blackmore zitten luisteren en vraag me nu af in hoeverre het systeem dat we daartoe hebben bedacht nu al zichzelf organizeert. Dat zal het in de toekomst zeker doen als wii niet iets organizeren dat dat voorkomt.
Dat lijkt mij een bijzondere heksentoer omdat een oplossen van ongewenste gevolgen veel weg heeft van een recursieve routine *).
In Dendermondes "De wereld gaat aan vlijt ten onder" wordt al een planeet opgevoerd die mensen met te veel vlijt naar de aarde deporteert.
William heeft ondertussen met zijn 'coloradar' spiegel een verre planeet X gevonden. Er is leven, zelfs een schoolklas. Albert wordt teruggehaald om de leraar (machinaal)te kunnen liplezen. De boodschap van de les (geschiedenis) blijkt te zijn: de wereld gaat aan vlijt (= intellectuele arbeid) ten onder. In het verleden waren lijders aan te veel vlijt richting aarde gestuurd die toen praktisch onbewoonbaar was. .
Roeland

*) Recursieve routine is een zichzelf aanroepende set bewerkingsvoorschriften die met telkens doorbewerkte resultaten wordt aangeroepen.
Omdat de voortdurend doorgegeven tussenresultaten allemaal bewaard moeten blijven is op den duur een eindeloze opslagruimte benodigd.
https://www.win.tue.nl/~aeb/ca/computers-4.html schreef: . . . Merk op dat recursie een bodem moet hebben: een routine als

int geenfaculteit(int n) {
return n*geenfaculteit(n-1);
}
gaat oneindig diep de recursie in, en keert nooit terug. In de praktijk levert dit op de meeste systemen een stack overflow op, en crasht het programma.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 19 feb 2019 02:38

Jammergenoeg bepalen wij niet zelf welke indruk wij wekken. Dat bepaalt het gedachtenproces van elk mens die onze woorden of daden verneemt.
Idd. Die lezende ogen van jou; die zitten aan jou vast.
Dat bedoelde ik: viewtopic.php?f=44&t=17658&start=15#p560490
Petra schreef:Of een Dawkins het zegt of een Trump of de paus bv., luister ik toch met andere oren. En die oren van mij, die zitten aan mij vast. Dus ook die hele mijzelf, met alle vooringenomenheid en alle toeters en bellen die daar weer aan vastzitten, die redeneert mee.
In elk geval zijn we het er nu over eens.....
Wat mij betreft zijn we het er nooit over oneens geweest.
Maar ik ben blij dat jij dat nu ook inziet. :D
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 19 feb 2019 04:18

heeck schreef:
18 feb 2019 11:28
Dat lijkt mij een bijzondere heksentoer omdat een oplossen van ongewenste gevolgen veel weg heeft van een recursieve routine *).
...
*) Recursieve routine is een zichzelf aanroepende set bewerkingsvoorschriften die met telkens doorbewerkte resultaten wordt aangeroepen.
Omdat de voortdurend doorgegeven tussenresultaten allemaal bewaard moeten blijven is op den duur een eindeloze opslagruimte benodigd.
Dat hoeft niet het geval te zijn. Er zijn veel methoden om dergelijk problemen op te lossen. In feite is de evolutie een recursieve functie, maar zij bewaart nooit alle tussenresultaten. Waarom zou zij ook? Ze bewaart slechts dat wat zich voortplant. De voortplantings-snelheid van algoritmen is uiteraard veel groter. Dat maakt het veel moeilijker om haar voortplanting te beïnvloeden Maar ik acht dat daarom nog niet onmogelijk. Zolang we de stekker er nog uit kunnen trekken, hebben we nog altijd enige invloed. Uiteraard moeten we er wel voor zorgen dat die mogelijkheid aanwezig blijft.
Ik wens u alle goeds

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 19 feb 2019 11:52

19 feb 2019 04:18
heeck schreef:
18 feb 2019 11:28
...
Dat hoeft niet het geval te zijn. Er zijn veel methoden om dergelijk problemen op te lossen. In feite is de evolutie een recursieve functie, maar zij bewaart nooit alle tussenresultaten. Waarom zou zij ook? Ze bewaart slechts dat wat zich voortplant. De voortplantings-snelheid van algoritmen is uiteraard veel groter. Dat maakt het veel moeilijker om haar voortplanting te beïnvloeden Maar ik acht dat daarom nog niet onmogelijk. Zolang we de stekker er nog uit kunnen trekken, hebben we nog altijd enige invloed. Uiteraard moeten we er wel voor zorgen dat die mogelijkheid aanwezig blijft.
Klopt wel, maar ik maakte een analogie tussen:
1) De recursieve computerroutine met het doorgeven van gewenste tussenresultaten die alle onontrbeerlijk zijn
en
2)
De menselijkheid die als tussenproduct van haar technologische consumptie en voetafdruk telkens de onopgeloste neveneffecten voor zich uitschuift naar het onvermijdelijke oplossen daarvan.

Op die uittrekbare stekker reageerde ik elders al.
Mijn zwartgallige vermoeden is dat de wal het schip zal keren omdat er geen "we" is die zichzelf op tijd voldoende zorgdrift regelt en oplegt.

Roeland

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 20 feb 2019 04:12

heeck schreef:
19 feb 2019 11:52
Mijn zwartgallige vermoeden is dat de wal het schip zal keren omdat er geen "we" is die zichzelf op tijd voldoende zorgdrift regelt en oplegt.

Roeland
Dat is mij niet ontgaan en stemt mij nogal zorgelijk.
Ik wens u alle goeds

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 20 feb 2019 10:34

20 feb 2019 04:12
heeck schreef:
19 feb 2019 11:52

Roeland
Dat is mij niet ontgaan en stemt mij nogal zorgelijk.
Gisteravond een soort docu met Nick Bostrom gezien over de grootste bedreigingen.
Onder veel meer ook de opmerking dat de komende A.I. ons zo kan beinvloeden dat we de stekker er niet uit zullen trekken.

Soms maar een schraal genoegen om de eigen verwachting beter onderbouwd terug te horen.

Roeland

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 21 feb 2019 03:27

Goed bezig die Rutger! :D

https://www.volkskrant.nl/economie/rutg ... ~b361a33e/
Nog geen maand nadat Rutger Bregman wereldnieuws werd als de ‘Angry Dutch historian’ die in Davos de vloer aanveegde met de elite, gaat de Nederlandse publicist opnieuw viraal.
De auteur van Gratis geld voor iedereen, verbonden aan online medium De Correspondent, baarde opzien door op het World Economic Forum de superrijken de maat te nemen. Alle aanwezigen hadden de mond vol van filantropie, maar ze zouden moeten beginnen met eerlijk hun belastingen te betalen.
‘Belastingen, belastingen, belastingen – en al het andere is bullshit in mijn ogen’, peperde Bregman het panel waarvoor hij was uitgenodigd in.
Vervolgens richt hij zijn pijlen op zendereigenaar en mediaycoon Rupert Murdoch – en op Carlson zelf. ‘Wat de Murdochs in feite willen dat jij doet, is immigranten tot zondebok maken in plaats van praten over belastingontwijking.’ Waarna hij samenvat: ‘Je bent een miljonair, betaald door miljardairs.’
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 21 feb 2019 23:11

Hij was vanavond in de DWDD. En ook op het 'International Skeptics Forum'.

http://www.internationalskeptics.com/fo ... p?t=334925
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Plaats reactie