Mondiale ongelijkheid

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Petra
Banned

Mondiale ongelijkheid

Bericht door Petra » 21 jan 2019 02:56

Iedere 48 uur een nieuwe miljardair terwijl de armen armen worden en er alleen al 10.000 mensen per dag dood gaan omdat ze geen toegang tot medische zorg hebben.
Het is om hondsberoerd van te worden. Wat heb je d'r in vredesnaam aan om miljardair te zijn? Hoe zou dat nou voelen, dit allemaal wetende?
Je geeft wat aan goeie doelen en dan heb je je best weer gedaan? Of je denkt.. het is onbegonnen werk, ik kan moeilijk de hele wereld op m'n nek nemen? Of zouden ze alleen maar aan meer meer meer denken?
OF... is dit het goedmakertje? :
Ook blijft er discussie over de vraag of de spreiding van inkomens en vermogens de beste maatstaf is voor menselijke vooruitgang. De economische taart mag oneerlijker verdeeld worden, zolang zij blijft groeien, kunnen ook de armen hun welvaart zien stijgen.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b8cbf141/
Oxfam ziet weer de kloof tussen rijk en arm groeien
Terwijl de miljardairs er 12 procent op vooruitgingen, zag de minst welvarende helft van de mensheid haar vermogen juist dalen, met 11 procent. Volgens Oxfam sterven dagelijks alleen al 10 duizend mensen omdat ze geen toegang hebben tot fatsoenlijke medische zorg. De ngo wijst de mondiale belastingwedloop aan als boosdoener. Van elke euro die wereldwijd naar de fiscus stroomt, komt slechts 4 cent uit belastingen op vermogen, zoals erfenissen. Ook de belasting die bedrijven betalen over hun winst daalt: van gemiddeld 38 procent in 2003 naar 24 procent afgelopen jaar.

Dat ondermijnt publieke voorzieningen als zorg en onderwijs, die juist heel effectief zijn om armoede uit te roeien. ‘Nederland speelt hier als doorsluisland een zeer kwalijke rol in’, stelt algemeen directeur Michiel Servaes van Oxfam Novib in een reactie, verwijzend naar de multinationals die belasting ontwijken via ons land.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Petra
Banned

Re: Mondiale ongelijkheid

Bericht door Petra » 31 jan 2019 02:22

Hier.. het is toch van de zotte om miljoenen neer te leggen voor een tekeningetje terwijl er ondertussen zwaar onderhandeld moet worden over pakken suiker c.q. vluchtelingen. :evil:
Knettergekke wereld.

https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~b9d180cb/
Tekeningen geveild door (vermoedelijk) prinses Christina leveren bijna 10 miljoen euro op - schets Rubens voor 7,25 miljoen euro naar onbekende koper

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 31 jan 2019 19:56

:-D Op het moment dat ik miljardair zou zij, zou ik mijn vermogen gebruiken om Ubuntu projecten wereldwijd op te starten, door het opkopen van grond en dit ten goede laten komen van mensen die een wereld zonder geld willen. Voldoende grond om behalve de Ubuntu aanhangers ook de omliggende bevolking te voeden, waardoor er een crisis gaat ontstaan waarin voedsel gratis weg wordt gegeven en 'gekocht moet worden.
op het moment dat de voedsel industrie gaat wankelen, volgt vanzelf iedere andere industrie en stort het hele systeem als een kaartenhuis in. :twisted:
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.
In lack'ech, ik ben een andere jij, jij bent een andere ik.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 31 jan 2019 20:34

Mcmadtasty schreef:
31 jan 2019 19:56
volgt vanzelf iedere andere industrie en stort het hele systeem als een kaartenhuis in. :twisted:
Met als gevolg opstanden, oorlogen en miljoenen doden?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 31 jan 2019 21:41

Petra schreef:
Het is om hondsberoerd van te worden.
Juist! En al zóo lang...
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 31 jan 2019 21:45

Fish schreef:
31 jan 2019 20:34
Mcmadtasty schreef:
volgt vanzelf iedere andere industrie en stort het hele systeem als een kaartenhuis in. :twisted:
Dat is een keuze die gemaakt kan worden...
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 01 feb 2019 02:34

OK, ik kan slecht rekenen.. maar ehhhh in mijn ogen is 24 miljard winst maken en daarvan 800 miljoen in duurzame energie investeren, niks anders dan goeie sier maken met een schijntje. :evil:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bc8709c4/
Winst Shell steeg afgelopen jaar met maar liefst 80 procent
Een aandeel in winstmachine Shell blijft goudgerand. Zelden had de Koninklijke Shell zo’n goed jaar. De winst steeg met maar liefst 80 procent naar bijna 24 miljard dollar (20 miljard euro),
Shell investeerde vorig jaar 800 miljoen dollar in duurzame energie. ‘Shell is nu in een uitstekende positie om zijn leiderschap in de energietransitie waar te maken,’ zegt Mark van Baal van Follow This, een groep groene aandeelhouders in olie- en gasbedrijven. ‘Het bedrijf kan de enorme inkomsten uit fossiele brandstoffen gebruiken om grootschalig te investeren in nieuwe, duurzame business modellen.’

Petra
Banned

Bericht door Petra » 01 feb 2019 02:38

Hoop doet leven; er is gelukkig ook nog goed nieuws :D

https://nos.nl/artikel/2269742-speech-o ... -over.html
Een speech van de Nederlandse journalist en historicus Rutger Bregman heeft geleid tot een online discussie over het betalen van belasting door miljonairs en grote bedrijven. Tijdens de jaarlijkse conferentie van het World Economic Forum in het Zwitserse Davos stelde hij dat er te weinig gepraat werd over hoeveel de allerrijksten afdragen aan de samenleving. "Belasting, belasting, belasting", riep hij, "de rest is bullshit."
De schrijver voor het journalistieke platform De Correspondent was uitgenodigd om in Zwitserland te komen praten over het basisinkomen. "Maar ik kon daar niet over beginnen, als we het niet eerst over de olifant in de kamer zouden hebben: belasting betalen", vertelt hij aan de NOS. Volgens Bregman dragen rijke particulieren en grote bedrijven structureel te weinig af.

"Niemand praat over belastingontduiking", zei de historicus tegen de zaal, vol met ceo's en diplomaten. "Ik heb het gevoel dat ik op een conferentie van de brandweer ben, maar niemand over water mag praten."
De speech werd op Twitter tienduizenden keren geretweet. Ook de voormalige Amerikaanse presidentskandidaat Bernie Sanders plaatste de video op zijn kanaal. Ook internationale media, zoals The Guardian, publiceerden over zijn verhaal.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 01 feb 2019 02:42

Mcmadtasty schreef:
31 jan 2019 21:45
Fish schreef:
Mcmadtasty schreef:
Dogmatische bangmakerij! [-X
Alsof we zonder het financiële systeem tot immorele wanorde vervallen.
Het is van dezelfde ouwe koek als geen moraal zonder religie.

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 01 feb 2019 09:03

Petra schreef:
01 feb 2019 02:42
Mcmadtasty schreef:
31 jan 2019 21:45
Fish schreef:

Dogmatische bangmakerij! [-X
Alsof we zonder het financiële systeem tot immorele wanorde vervallen.
Het is van dezelfde ouwe koek als geen moraal zonder religie.
:lol: alsof 10 miljoen voor een paar tekeningen terwijl er mensen doodgaan van bijvoorbeeld honger geen vorm is van immorele wanorde

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 01 feb 2019 15:31

Gerard R. schreef:
31 jan 2019 21:41
Petra schreef:
Juist! En al zóo lang...
Binnenkort zijn er weer verkiezingen. Wordt de VVD weer de grootste partij?
En we kunnen nog veel meer doen. Welke spullen kopen we bijvoorbeeld, waar komen ze vandaan?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Petra
Banned

Bericht door Petra » 02 feb 2019 04:21

Mcmadtasty schreef:
01 feb 2019 09:03

:lol: alsof 10 miljoen voor een paar tekeningen terwijl er mensen doodgaan van bijvoorbeeld honger geen vorm is van immorele wanorde
Jaaa idd! =D>

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 02 feb 2019 19:13

gerard_m schreef:
01 feb 2019 15:31
Gerard R. schreef:
Petra schreef:
Juist! En al zóo lang...
En we kunnen nog veel meer doen. Welke spullen kopen we bijvoorbeeld, waar komen ze vandaan?
Zzp-ers denken dat de VVD het Walhalla is 8-[ . Alles zelf doen voor je zelf en zo.
En er zijn ongelooflijk veel zzp-ers.
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

Petra
Banned

Bericht door Petra » 03 feb 2019 04:58

Gerard R. schreef:
02 feb 2019 19:13
gerard_m schreef:
Gerard R. schreef:
Petra schreef:

Juist! En al zóo lang...
Zzp-ers denken dat de VVD het Walhalla is 8-[ . Alles zelf doen voor je zelf en zo.
En er zijn ongelooflijk veel zzp-ers.
Ik denk eerder dat veel ZZP-ers juist naar links trekken. Zo'n feest is het ZZP bestaan nou ook weer niet. Het lijkt in veel gevallen eerdere een moeten dan een keuze.

viewtopic.php?f=12&t=17325&p=560094&hilit=zzp#p560094

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 03 feb 2019 11:59

gerard_m schreef:
Gerard R. schreef:
Petra schreef:
Juist! En al zóo lang...
Definiëer "we" en je zult zien dat het een deel van de groep mensen betreft die nu ook van alles al kunnen. Zij, die op de grens van hun kunnen leven, eigenlijk alleen maar lekker gemaakt worden met iets wat ook kan, maar niet kunnen, omdat het bereikbare slechts het noodzakelijke is. Zij die zichzelf zelfs het noodzakelijke kunnen veroorloven, zullen alleen maar ervaren dat ze nog meer buitengesloten worden, door dat wat de ander meer gaat kunnen, bovenop datgene komt wat zij die zichzelf zelf het noodzakelijke niet kunnen veroorloven, zich verder al niet kunnen veroorloven.

Plaats reactie