Postcode perikelen

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Mullog
Ervaren pen

Postcode perikelen

Bericht door Mullog » 17 dec 2018 14:47

In een ander topic stond
axxyanus schreef:
13 dec 2018 10:10
Dat etiketjes soms voor verwarring kunnen zorgen is algemeen bekent. De administratie hier heeft nog onlangs een probleem gehad omdat twee mensen de zelfde naam en voornaam hebben. Maar dat lijkt me niet onoverkomelijk en in ieder geval geen reden om ergens een existentieel probleem te zien.
waarbij het eerste wat mij te binnen schoot was dat dit tot ellendige (existentiële) situaties kan leiden. Je zult maar verward worden met een crimineel die nog jaren straf en een eindeloze reeks boetes open heeft staan.

Vandaaruit realiseerde ik de eigen kafkaiaanse geschiedenis die mij en mijn familie is overkomen en waarvoor ik eenieder op dit forum wil waarschuwen. Niet dat je er wat aan kunt doen.... maar toch... het gaat om het verschrikkelijke... veranderen van je postcode!!!

Een dik jaar geleden ontving ik een gemeentelijk schrijven waarin werd aangekondigd dat onze postcode om administratief technische redenen zou worden aangepast. Het had iets te maken met plaatsnamen en/of regionale indeling, misschien iets met de Basisregistratie Adressen en Gebouwen, wie zal het zeggen. Maar degene die dit bedacht heeft moeten ze nu nog met pek en veren besmeurd het land uitjagen.

Het begint met een geruststellende opmerking in de brief, namelijk dat alle overheidsorganisaties, pensioenfondsen en zorgverzekeraars automatisch van de wijziging op de hoogte worden gesteld. Daar hoef je niets voor te doen. Al je andere relaties moet je wel zelf inlichten. En daar begint de ellende.
  • Bij mijn werkgever was de nieuwe postcode niet bekend (het bijwerken van de tabellen gaat doorgaans met vertraging). Dat adres is pas na drie maanden aangepast
  • De werkgever van mijn vrouw had hetzelfde probleem. ook daar heeft het maanden geduurd voordat het adres aangepast werd
  • De aanpassing van de postcode bij de energieleverancier leidde tot het opzeggen van het contract. We waren tenslotte verhuisd. Nu wilde ik om mij moverende redenen niet van dat contract af, wat dan nog wel best lastig is
  • Ik heb een paar hypotheken, gelukkig bij één bank, die opeens in de war begonnen te raken. Wat hadden wij met het onderpand gedaan? waarom waren we verhuisd? Moesten we niet een nieuwe hypotheek, maar vooral een dringend verzoek om de oude hypotheek toch snel af te lossen
  • De inboedelverzekering, opstalverzekering, glasverzekering en tuinverzekering (waarvan ik niet meer wist dat ik hem had) werden beëindigd. Waarom zou je een opstalverzekering betalen voor een adres waar je niet meer woonde? Of we geïnteresseerd waren om onze nieuwe woning bij dezelfde maatschappij te gaan verzekeren?
  • Ons vaste telefoonnummer, ja dat heb ik nog, bleek opeens niet meer in de range postcodes/telefoonnummers te vallen. Ik wist niet eens dat telefoonnummers en postcodes een relatie met elkaar hadden! Tot twee keer toe is gedreigd de telefoon af te sluiten
  • Als nieuwe bewoners in de buurt kregen we dan wel weer de vraag of we geïnteresseerd waren in een welkom pakket van een of andere bedrijf dat duidelijk niet met de mogelijkheid van een veranderende postcode rekening had gehouden. Dat is dan toch wel weer leuk :)
Afgelopen weekeinde stonden we bij een Expert voor een nieuw koffiezetapparaat. Die had, meer dan een jaar na dato, nog onze oude postcode in zijn administratie. Achter ons stond iemand op zijn beurt te wachten. Bij de combinatie postcode en aanpassen kwam er stoom uit zijn oren. Zo maak je nog eens kennis met buurtbewoners :lol:
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

axxyanus
Moderator

Re: Postcode perikelen

Bericht door axxyanus » 17 dec 2018 15:57

Mullog schreef:
17 dec 2018 14:47
In een ander topic stond
axxyanus schreef:
13 dec 2018 10:10
Dat etiketjes soms voor verwarring kunnen zorgen is algemeen bekent. De administratie hier heeft nog onlangs een probleem gehad omdat twee mensen de zelfde naam en voornaam hebben. Maar dat lijkt me niet onoverkomelijk en in ieder geval geen reden om ergens een existentieel probleem te zien.
waarbij het eerste wat mij te binnen schoot was dat dit tot ellendige (existentiële) situaties kan leiden. Je zult maar verward worden met een crimineel die nog jaren straf en een eindeloze reeks boetes open heeft staan.
Klopt, een aantal jaren geleden vonden enkele vigilantes in het VK het nodig om een buitgemaakte lijst van pedofielen openbaar te maken. Een naamgenoot van een van die pedofielen zag zijn huis in vlammen opgaan.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 18 dec 2018 09:39

Mullog schreef:
17 dec 2018 14:47
Maar degene die dit bedacht heeft moeten ze nu nog met pek en veren besmeurd het land uitjagen.
:shock:
Heremetiet wat een ellende.
Wat er allemaal niet overhoop gegooid wordt door een paar cijfertjes.

Het is (natuurlijk ) heel erg off topic maar enfin...

Ik heb al jaren zo'n anti-ikea stokpaardje; vreselijke winkel vanwege dat labyrinth waardoor je overal langsmoet. Neem je afsnijroutes sta je weer aan het begin. :twisted: Ik zal vast niet de enige zijn die het niet voor mekaar krijgt om dat hele pad braaf af te lopen.
Stond ik op e.o.a. feestje zo'n 'degene die dat bedacht heeft moeten ze met pek en veren bla bla.." verhaal te houden. Na mijn prachtige passievolle betoog barstte de beste man in lachen uit..."Kom maar op met je pek en veren dan... die bedenker daarvan ben ik." :lol:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 07 jan 2019 10:47

Geweldig en herkenbaar. Bij ons in de regio is een nieuw ziekenhuis gebouwd. De postcode van de straat hiervan hoorde op papier toe aan een ander dorp binnen de gemeente. Hierdoor zou een streekziekenhuis ineens niet in de grote stad Amersfoort liggen, maar in een klein dorpje, wat niemand op de kaart kan vinden. Erg lastig, maar gelukkig heeft de gemeente Amersfoort besloten om de hele straat dan maar over te hevelen, zodat een hele rij huizen ineens van een dorp naar de grote stad werden verhuisd, op papier dan. Ik kan me nu al indenken wat voor problemen die mensen gratis erbij kregen.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 29 mei 2019 16:23

Afgelopen weekeinde kwam het hele geval bij een gesprek met de buren weer voorbij.
  • De buren op de hoek van het plein kregen van Interpolis te horen dat hun verzekering, ik meen de opstal, beëindigd werd. Ze konden een nieuwe afsluiten, nog goedkoper ook!. Alleen bleek de korting slechts het eerste jaar te beslaan waarna de verzekering duurder werd. Over een periode van drie jaar ging ze dat uiteindelijk € 100 meer kosten dan de oude verzekering. Dit was systeem technisch niet meer terug te draaien. Uiteindelijk heeft de RABO bank uit coulance en als tussenpersoon dat bedrag aan ze overgemaakt. (N.B. werkzaam in de ICT vind ik het altijd zo mooi dat het excuus gebruikt wordt dat iets niet meer kan worden teruggedraaid of aangepast, Dat kan namelijk altijd. Alleen is men niet bereidt de inspanning te doen die dat kost.
  • Het verhaal gaat dat een autoverzekering duurder werd omdat men met de nieuwe postcode opeens in een hoger risicogebied woonde. Logischerwijs is dat mogelijk omdat op de nieuwe postcode nog geen ervaringscijfers beschikbaar zijn en men daarom maar voorzichtig begint. Absurd is het wel.
  • De gemeente, aanstichter van het kwaad, wil nog wel eens brieven sturen met de oude postcode erop. Een van de buren dient in zo'n geval altijd een klacht in om zijn frustratie om te zetten in wraak :lol:
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 16 aug 2019 12:17

The never ending story.

Op 18 juli 2019 ontvingen wij de vierde brief van onze provider (XS4ALL) dat onze postcode (u weet, op 15 januari 2018 is onze postcode veranderd) en ons telefoonnummer niet met elkaar overeenstemde (al ergens anders in dit topic weleens gemeld). Hiervoor maar weer eens contact opgenomen met de helpdesk van de provider en het hulpeloze antwoord wil ik jullie niet onthouden.
Beste ,

Bedankt voor uw bericht. Vervelend dat u steeds post ontvangt over uw postcode wijziging. Onze excuses voor de verwarring.

In januari 2017 is het postcode veranderd en dat heeft tot gevolg dat de administratie uw telefoonnummer niet accepteert op uw 'nieuwe' adres. Na veelvuldig overleg blijkt dat wij deze storing niet kunnen verhelpen. De Postcode database kunnen wij niet aanpassen.

Het advies zal zijn een ander telefoonnummer aan te vragen voor uw eigen regio. Dat is natuurlijk onzin want u woont nog in het zelfde pand en woont zelfs nog in het zelfde postcodegebied waar 0416 het netnummer van is.

Met de collega's heb ik besproken dat hier een oplossing voor moet komen. Helaas kan ik u niet zeggen hoe of op welke termijn. Wat ik wel kan zeggen is dat het negeren van de komende brieven geen gevolgen zal hebben voor het gebruiken van de dienst.

Nogmaals, uw klacht is doorgegeven aan de partij die dit wellicht kan oplossen. Ik hoop dat het op termijn mogelijk is. Excuses voor het ongemak.

Ik wens u verder een prettige dag.

Met vriendelijke groet,
Als ik dit goed interpreteer worden er geen nieuwe vaste nummers meer uitgedeeld. Want nieuwe wijken krijgen nieuwe postcodes en aangezien het bestand niet aangepast kan worden... :-k

In welke eeuw leven dit soort organisaties?

Plaats reactie