Luchtkwaliteit & Milieudefensie

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Petra
Superposter

Luchtkwaliteit & Milieudefensie

Bericht door Petra » 09 nov 2018 01:41

Milieudefensie. Ik vind het een moedige club. Vooral omdat ze het wagen om het ook tegen Shell op te nemen.
Ook hebben zij de NL staat aangeklaagd. Helaas is het afgewezen. Al vond de rechter wel dat NL niet voldoet aan de gezondheidsnormen.
Hoger beroep volgt nog. Interessant om te volgen, denk ik.

https://milieudefensie.nl/recht-op-gezo ... onde-lucht
De uitgebreide zitting van de rechtszaak (de bodemprocedure) vond uiteindelijk plaats op 14 november 2017. Op 27 december 2017 volgde een teleurstellende uitspraak. De rechter was het met ons eens dat Nederland niet voldoet aan de Europese normen voor luchtkwaliteit. Toch valt dat de Staat op dit moment niet te verwijten, vond de rechter. Nederland heeft volgens de rechter geen fouten gemaakt of op onrechtmatige manier gehandeld. Dat vinden wij onbegrijpelijk. Daarom zijn wij tegen deze uitspraak in hoger beroep gegaan. Voor de zitting van dit hoger beroep is nog geen datum gepland.
Over de Europese luchtkwaliteit:
https://www.scientias.nl/luchtkwaliteit ... nsen-over/
De luchtkwaliteit is al verbeterd, maar wordt nog steeds geassocieerd met honderdduizenden vroegtijdige sterftes.

Dat blijkt uit een nieuw rapport van het Europees Milieuagenschap (EEA). In het rapport is te lezen dat de luchtverontreiniging nog altijd boven de grenswaarden en richtlijnen van zowel de Europese Unie als de Wereldgezondheidsorganisatie ligt en nog altijd een bedreiging vormt voor mens en milieu.
Over de NL luchtkwaliteit:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~ba964e75/
Hoe komt het dat de luchtkwaliteit in Nederland 'zorgwekkend' is?
Soms worden Europese normen zelfs overschreden

De lucht in Nederland is de afgelopen decennia aanzienlijk schoner geworden. Dat komt doordat bedrijven en het wegverkeer minder schadelijke stoffen uitstoten. Toch noemt de Europese Commissie de luchtkwaliteit in Nederland nog steeds zorgwekkend. Soms worden Europese normen overschreden. Ondanks de verbetering brengt luchtverontreiniging schade toe aan de gezondheid van mens en milieu, stelt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Schattingen van het aantal vroegtijdige doden door luchtvervuiling in Nederland lopen uiteen van 6.700 tot 12.900 per jaar. Belangrijke boosdoeners: fijnstof en stikstofdioxide.
https://www.rivm.nl/media/milieu-en-lee ... onzelucht/
Er is veel aandacht voor de luchtkwaliteit in Nederland. Is de luchtkwaliteit nu goed of slecht? Is het beter of slechter dan vroeger en hoe is de luchtkwaliteit ten opzichte van andere landen? Het RIVM heeft de antwoorden op zulke vragen op deze webpagina samengevat.
https://www.scientias.nl/verband-gevond ... n-autisme/
Onderzoek onder Chinese kinderen suggereert dat vieze lucht de kans op het autisme spectrum syndroom (ASS) vergroot.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Petra
Superposter

Re: Luchtkwaliteit & Milieudefensie

Bericht door Petra » 20 nov 2018 03:13

Ik las dit vanmorgen:
Paradoxaal toch weer; het stijgen van de zeespiegel werkt goed tegen de opwarming van de aarde. NL tenonder ten bate van de rest van de wereld is toch best een vreemd idee.

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/an ... ~b1aa7ebc/
Antarctisch smeltwater heeft dempend effect op opwarming van de aarde, volgens nieuw onderzoek.

Het smelten van de ijskap op Antarctica zal de opwarming van de aarde vertragen. Dat voorspellen wetenschappers die de invloed van het Antarctische smeltwater op het warmer worden van de atmosfeer hebben onderzocht. De stijging van de zeespiegel zou daarentegen juist sneller gaan. Klimaatdeskundige Michiel van den Broeke, niet betrokken bij de studie, reageert kritisch.
Door het smelten van het Antarctische ijs ontstaat in de Zuidelijke IJszee een bovenlaag van koud water, die een isolerend effect heeft en zorgt voor minder menging met dieper gelegen, warmer zeewater. De warmte die wordt opgeslagen in de diepte van de oceaan komt daardoor minder snel aan de oppervlakte en kan zo minder invloed uitoefenen op de atmosfeer. Op deze manier zal de opwarming van de atmosfeer langzamer verlopen dan de klimaatmodellen tot nu toe aangeven, stellen de onderzoekers van de universiteiten van Princeton en Arizona in Nature.

Uitgaand van een scenario waarbij de komende decennia nauwelijks of geen maatregelen worden genomen om de uitstoot van broeikasgassen te beperken, berekenden de wetenschappers dat de atmosfeer in het jaar 2055 onder invloed van het Antarctische smeltwater 0,38 graden Celsius minder warm zal zijn dan tot nu toe was voorzien in de voorspellingen van het VN-klimaatpanel IPCC.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 20 nov 2018 10:34

Als Antarctica smelt zit je toch met tientallen meters extra zeewater. Een paar litertjes minder zou wel fijn zijn...
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 21 nov 2018 04:42

Petra schreef:
20 nov 2018 03:13
Ik las dit vanmorgen:
Paradoxaal toch weer; het stijgen van de zeespiegel werkt goed tegen de opwarming van de aarde. NL tenonder ten bate van de rest van de wereld is toch best een vreemd idee.
Het is niet echt vreemd. Als je ijsklontjes in een glas water doet, dan smelten ze en het water wordt kouder. Daar is men hier in Thailand goed van op de hoogte.
Ik wens u alle goeds

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 21 nov 2018 04:47

Peter van Velzen schreef:
21 nov 2018 04:42
Petra schreef:
20 nov 2018 03:13
Ik las dit vanmorgen:
Het is niet echt vreemd. Als je ijsklontjes in een glas water doet, dan smelten ze en het water wordt kouder. Daar is men hier in Thailand goed van op de hoogte.
:lol: Nl tenonder is het paradoxale flauwe Peter!

P.S.
Doe iets nuttigs... het verschil tussen mensen en machines hard maken bijvoorbeeld, het is nu drie tegen 1. Ik begin me een beetje Calimero te voelen hiero. :crybaby:

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 21 nov 2018 11:24

Petra,

Wat is je punt over die Luchtkwaliteit en Miliedefensie, of ben je nu een tutt-ftutti-knipselkrant aan het onderhouden?

Roeland

PS
Petra schreef:het verschil tussen mensen en machines hard maken bijvoorbeeld, het is nu drie tegen 1. Ik begin me een beetje Calimero te voelen hiero.
Beste C.
Er is geen hard verschil, behalve als we Seul sur le Mondetje spelen.

R.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 22 nov 2018 04:00

heeck schreef:
21 nov 2018 11:24
Petra,

Wat is je punt over die Luchtkwaliteit en Miliedefensie, of ben je nu een tutt-ftutti-knipselkrant aan het onderhouden?

Roeland
Het was toch echt oorspronkelijk bedoeld als een heel gewoon topic over onze luchtkwaliteit. Zonder verdere bijbedoelende boodschappen. Maar jah hè..ik heb het niet altijd de hand hoe het zich dan verder ontwikkelt.

PS
heeck schreef:
21 nov 2018 11:24
Petra schreef:het verschil tussen mensen en machines hard maken bijvoorbeeld, het is nu drie tegen 1. Ik begin me een beetje Calimero te voelen hiero.
Beste C.
Er is geen hard verschil, behalve als we Seul sur le Mondetje spelen.

R.
:lol:
OMG. waar tover je het toch weer vandaan.
Niks "Beste C" :crybaby:
Ik was juist zo blij dat we bleken te kunnen fietsen want ik werd zo tureluurs van die Turingse kleine potjes met grote oortjes dat ik met rooie haringen ging smijten, al had tutti frutti ook een goeie optie geweest.
Goddank voor de dramatische sim!
Die moet vooral ehhh veel dramatiek beoefenen, met name... roken, vreten, zuipen en feestvieren. :occasion9:
Al komt dat luchtkwantiteit dan weer niet zo ten goede. Vandaar dat het zo netjes on topic is. Joost zal wel weten wat de moraal van dit verhaal is, maar ik ken geen Joost. Gelukkig verdiep ik me tegenwoordig in religie. Die heeft altijd overal antwoord op.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 22 nov 2018 05:00

Petra schreef:
21 nov 2018 04:47
P.S.
Doe iets nuttigs... het verschil tussen mensen en machines hard maken bijvoorbeeld, het is nu drie tegen 1. Ik begin me een beetje Calimero te voelen hiero. :crybaby:
IK heb nog eens een poging gewaagd. Het resulaat kun je hier vinden.
Ik wens u alle goeds

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 22 nov 2018 05:25

Peter van Velzen schreef:
22 nov 2018 05:00
Petra schreef:
21 nov 2018 04:47
P.S.
IK heb nog eens een poging gewaagd. Het resulaat kun je hier vinden.
Ik had niet anders verwacht, je bent wederom een wonder op twee benen. :D

Plaats reactie