Gestuntel met de Stint

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Petra
Superposter

Gestuntel met de Stint

Bericht door Petra » 30 okt 2018 03:11

Ja, het is vreselijk, dat ongeluk wat er gebeurd is.
Maar wat ik nou niet snap...
Er zijn vliegtuigen geweest met technische problemen, auto's, brommers, motoren.. ik kan geen vervoersmiddel bedenken waar GEEN ongelukken mee gebeurt zijn.
Toch zijn niet alle vliegtuigen uit de lucht gehaald.
Ik snap dat er goed gekeken moet worden naar de veiligheid. Maar, als ik dan zie dat er 3500 rondrijden zonder problemen en de voorstellen van TU lees dan zie ik prima aanpassingen voor een prima vervoersmiddel.
IMO dus echt jammer als dit bedrijf het niet gaat redden.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bb9b2152/
Een bedrijf dat dit jaar afstevende op een recordomzet van acht miljoen en een winst van 1,2 miljoen en ruim duizend Stints leek te gaan afleveren, is in iets meer dan een maand stukgegaan. De nek omgedraaid, zegt Renzen liever. ‘Het ministerie heeft ons nooit een eerlijke kans gegeven.’
Het bedrijf achter de Stint heeft faillissement aangevraagd. Een reconstructie van de weken na het dodelijke ongeval met zo’n elektrische bolderkar in Oss, dat de onderneming in een vrije val deed belanden.
Die avond, als deze krant Renzen na negen pogingen eindelijk aan de telefoon krijgt, loopt zijn hoofd over van gedachten. Hij weet dat zijn product onderwerp van onderzoek is geworden: de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zal de Stint ook als vervoersvorm tegen het licht houden. Als dat betekent dat zijn uitvinding onder vuur komt te liggen, heeft hij daar vrede mee. ‘Ik heb liever dat wij de schuld krijgen dan de vrouw die dit ongeluk heeft moeten meemaken.’

Renzen en de ILT komen er niet uit dat weekend. De irritatie bij hem neemt toe. In Nederland rijden 3.500 Stints rond en, tot Oss, is er nog nooit een zwaar ongeluk mee gebeurd. Daarbij vindt hij de bevindingen van de ILT slecht onderbouwd. Er bekruipt hem een gevoel dat iets niet klopt, dat er onder valse voorwendselen jacht wordt gemaakt op de Stint. ‘Search and destroy’, noemt hij het.

Dat doet minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat inderdaad. De volgende dag, op maandag 1 oktober, maakt ze bekend dat de openbare weg tot nader order verboden terrein is voor de Stint. De incidenten en analyse van vergelijkbare Stints als die in Oss, roepen volgens haar ‘twijfels’ op over de veiligheid van deze elektrische bolderkar.

De overheid, eindverantwoordelijk voor wat er op de weg rondrijdt, grijpt in. Het ministerie wil voorkomen dat zich nog een ongeluk met een Stint voordoet. Gaat het nog een keer mis, dan zal er ook worden gekeken naar de rol van het ministerie. Dat verleende zes jaar geleden via Van Nieuwenhuizens voorganger Melanie Schultz van Haegen zelf ruim baan aan de Stint.

Renzen wil in gesprek blijven met het ministerie over een oplossing. Zeg maar welke aanpassingen hij moet doen om de Stint weer op de weg te krijgen en ze komen er, biedt hij aan. ‘Het wordt knielen voor de Heer, maar wij willen graag door.’

Deskundigen van de TU Eindhoven, de Universiteit Twente en de belangenverenigingen van kinderopvangbedrijven en voor ouders in de kinderopvang, scharen zich achter een ‘verbeterplan’ voor de Stint. Onderdeel daarvan zijn uitgebreidere rijtrainingen voor bestuurders en een verplicht certificaat voor de verzekering. Ook stellen de partijen vier extra technische maatregelen aan de Stint voor, zoals een noodstop en een dodemansknop, zodat de Stint niet kan rijden zolang niemand op het plateau staat.

Het ministerie wil het onderzoek afwachten, maar zoveel tijd heeft Renzen niet. Het eind van de maand nadert, de Stints staan nu al drie weken stil. Intussen melden steeds meer kinderdagverblijven en andere bedrijven zich, als de ILT weer ergens een Stint heeft opgehaald. Wat Renzen heeft willen voorkomen is volgens hem gebeurd: de Stint is een ‘speelbal’ geworden, terwijl nog lang niet duidelijk is hoe het ongeluk in Oss precies kon gebeuren.

Twee dagen later, op woensdag 24 oktober, komt zijn accountant snel ter zake. Wat Renzen vijf weken geleden niet kon of wilde geloven, krijgt hij nu te horen: het is financieel onverantwoord om nog langer met het bedrijf door te gaan. Op vrijdagavond, in het restaurant in Leusden, weten sommige collega’s al wat Renzen ze gaat vertellen. Op zijn verzoek schalt even later Frank Sinatra door de speaker: ‘That’s life.’
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Bonjour
Site Admin

Re: Gestuntel met de Stint

Bericht door Bonjour » 30 okt 2018 07:57

Petra schreef:
30 okt 2018 03:11
Er zijn vliegtuigen geweest met technische problemen, auto's, brommers, motoren.. ik kan geen vervoersmiddel bedenken waar GEEN ongelukken mee gebeurt zijn.
Eerste factor:
impact ongeluk = aantal doden / (afstand tot woonplaats doden) ^2. Oss scoort dus hoog, Jemen laag.
Tweede factor: identificatie: In mijn geval scoor ik hier heel hoog, want mijn zoon gaat in een taxi naar Oss. Dus voordat ik hoorde dat het een soort bakfiets was, had ik even een hel.
Derde factor:
Neem het aantal doden / totale afstand van voertuigen of neem aantal doden / totale gereden reistijd.

Laatste factor is nog de grillen van een ministerie.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 30 okt 2018 18:34

Het gebruikelijke, emotionele ad hoc beleid. Uit angst dat er nog eens een ongeluk gebeurd met een stint worden ze verboden.
Het ministerie zit op rozen, die speelt op safe. Maar met vliegtuigen zijn we dan weer niet zo emotioneel. We willen toch die zonvakantie, ook al staat de voorpagina vol met een neergestort vliegtuig.

De mens is een onbegrijpelijk wezen.

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 30 okt 2018 18:40

Hopper schreef:
De mens is een onbegrijpelijk wezen.
Soms denk ik wel eens, dat eigenlijk niets écht te snappen is. Het is alom chaos. Hier, maar uiteraard in het hele universum. Ons hele wereldbeeld zou onzin kunnen zijn. Wat we hier doen zinloos? :lol:

Sorry, ik kon het even niet laten. [-o<
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 30 okt 2018 22:45

Het is niet zo dat er 3500 rondreden zonder problemen. Er gingen regematig Stints terug met problemen zoals accu en banden. Ook waren er Stints die plotseling stilvielen of op hol sloegen. Er waren instanties die bezwaar hadden tegen de Stint maar de overheid heeft die naast zich neergelegd. Voor alle voertuigen, vasrtuigen en vliegtuigen gelden regels en richtlijnen. Die voor de Stint waren te licht. Natuurlijk gebeuren er altijd ongelukken en regels worden aangescherpt. Maar de Stint had geen dodemansknop, er kon een kap over die grotendeels het zicht belemmerde en je hebt maximaal 10 kinderen voor je in het zicht waar je op moet letten. Ook was er een indicatie dat de Stint mogelijk reageerde op elektronidche signalen van slagbomen bij het spoor. De Stint kon ook behoorlijk hard en je had er geen training voor nodig. Daarnaast werd de Stint gebruikt in de spits wanneer het op de weg zeer druk is. De beelden die ik zag van de Stint gaven mij geen beeld van een veilig voertuig.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 31 okt 2018 00:11

lanier schreef:
30 okt 2018 22:45
Het is niet zo dat er 3500 rondreden zonder problemen. Er gingen regematig Stints terug met problemen zoals accu en banden. Ook waren er Stints die plotseling stilvielen of op hol sloegen. Er waren instanties die bezwaar hadden tegen de Stint maar de overheid heeft die naast zich neergelegd. Voor alle voertuigen, vasrtuigen en vliegtuigen gelden regels en richtlijnen. Die voor de Stint waren te licht. Natuurlijk gebeuren er altijd ongelukken en regels worden aangescherpt. Maar de Stint had geen dodemansknop, er kon een kap over die grotendeels het zicht belemmerde en je hebt maximaal 10 kinderen voor je in het zicht waar je op moet letten. Ook was er een indicatie dat de Stint mogelijk reageerde op elektronidche signalen van slagbomen bij het spoor. De Stint kon ook behoorlijk hard en je had er geen training voor nodig. Daarnaast werd de Stint gebruikt in de spits wanneer het op de weg zeer druk is. De beelden die ik zag van de Stint gaven mij geen beeld van een veilig voertuig.
Klopt, maar dat stond allemaal in de TU aanbevelingsrapporten, die door 'Stint' serieus werden genomen.
Een verbod is dan een vergaande maatregel.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 31 okt 2018 00:11

Bonjour schreef:
30 okt 2018 07:57

Tweede factor: identificatie: In mijn geval scoor ik hier heel hoog, want mijn zoon gaat in een taxi naar Oss. Dus voordat ik hoorde dat het een soort bakfiets was, had ik even een hel.
Hemel, wat zullen jullie in angst gezeten hebben. Vreselijk.

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 31 okt 2018 17:03

Petra schreef:
31 okt 2018 00:11
Normaal maak ik wat kansrekening en meestal valt het dan wel mee, maar dit keer had ik net voor ik het nieuws zag een bericht van mijn vrouw gekregen dat ik naar huis moest bellen, maar kon haar niet bereiken. Dat verstoorde de kansberekening. Een 10 minuten later zag ik dat het om een bakfiets ging. Dus dat waren een rare 10 minuten.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 31 okt 2018 20:10

Petra schreef:
lanier schreef:
30 okt 2018 22:45
Klopt, maar dat stond allemaal in de TU aanbevelingsrapporten, die door 'Stint' serieus werden genomen.
Een verbod is dan een vergaande maatregel.
Je moet het verbieden totdat ze zijn aangepast. Ze zijn nu te gevaarlijk.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 01 nov 2018 01:36

Bonjour schreef:
31 okt 2018 17:03
Petra schreef:
Normaal maak ik wat kansrekening en meestal valt het dan wel mee, maar dit keer had ik net voor ik het nieuws zag een bericht van mijn vrouw gekregen dat ik naar huis moest bellen, maar kon haar niet bereiken. Dat verstoorde de kansberekening. Een 10 minuten later zag ik dat het om een bakfiets ging. Dus dat waren een rare 10 minuten.
Jaaa vreselijke 10 minuten.
Wij hebben zo een paar dagen doorgebracht, met een minimale kans op overleven. Dan is elke seconde er al eentje teveel.

lanier schreef:
31 okt 2018 20:10
Je moet het verbieden totdat ze zijn aangepast. Ze zijn nu te gevaarlijk.
Naar ik begrijp was 'Stint' het met alle aanbevelingen eens. En blijft het verbod staande ondanks het implementeren van die aanpassingen.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 08 nov 2018 00:40

189 mensen overleden.
Een defecte sensor.
En wat doet NL? Een verbod?
Nee. Het wacht af.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b2f515cf/
Voorlopig onderzoek heeft uitgewezen dat een sensor defect was en de piloten op het verkeerde been heeft gezet. Deze invalshoek- of angle of attack-sensor vertelt hun of ze de neus van het toestel misschien moeten optrekken om bij een lage snelheid toch in de lucht te kunnen blijven.
Vliegverbod
Doorgaans wordt een adviesbulletin van een vliegtuigfabrikant snel gevolgd door een waarschuwing van de toezichthouder op de luchtvaart. De ogen zijn daarom gericht op de Amerikaanse Federal Aviation Administration. Die zou maatschappijen in de Verenigde Staten kunnen bevelen hun toestellen aan de grond te houden. Dat is vaak ook het signaal aan andere landen om een voorlopig vliegverbod af te vaardigen.
De 737 MAX is een van de snelst verkopende toestellen van Boeing. Het bedrijf heeft er al iets meer dan tweehonderd geleverd aan luchtvaartmaatschappijen. Die hebben in totaal 4.500 orders geplaatst voor het toestel, dat door een nieuw type motor en aerodynamische verbeteringen een stuk zuiniger is dan zijn voorgangers. De eerste commerciële 737 MAX werd vorig jaar in dienst genomen. In Nederland vliegen touroperators Tui en Corendon met het toestel, naast een aantal concurrenten die Nederlandse luchthavens met dit type aandoen.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 09 nov 2018 12:51

Toch niet zo gek?

Allerlei bezigheden, van zeezeilen via vakantietripjes tot forensen en het huishouden zeker ook, allemaal gaan ze gepaard met dodelijke ongevallen.
Kennelijk nemen we daar wel genoegen mee. "Maatschappelijk acceptabel" heet dat.
Totdat er een groter aantal ineens gaat om het gemiddelde op peil te houden.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 10 nov 2018 00:36

Stint de nek omdraaien was zo gepiept. Maar als het om grote aantallen gaat en Boeing heet lijkt het wel maatschappelijk acceptabel te zijn.
Dat is niet zomaar meten met twee maten, dat is meten met knaken i.p.v. mensenlevens.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 10 nov 2018 02:40

Petra schreef:
10 nov 2018 00:36
Stint de nek omdraaien was zo gepiept. Maar als het om grote aantallen gaat en Boeing heet lijkt het wel maatschappelijk acceptabel te zijn.
Dat is niet zomaar meten met twee maten, dat is meten met knaken i.p.v. mensenlevens.
Je zult bedoelen grotere aantallen passagiers? Het aantal Boeings 737 (9000) wereldwijd is nog niet 3 x groter dan het aantal Stints in Nederland alleen.
Ik wens u alle goeds

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 10 nov 2018 12:53

Petra schreef:
10 nov 2018 00:36
Nee, dat is de boel flessen omdat je niet aangeeft dat er van een gelijkwaardig raadselfalen sprake is geweest dat alle luchtvaartautoriteiten onmiddellijk ale (ongeveer 200 ? van dat type) vliegtuigen aan de grond hadden moeten en ook kunnen houden.

Verder is natuurlijk het verschil in vervoerseenheden:
Hooguit een dozijn in een Stint en honderden in een groter verkeersvliegtuig.
En grotere vliegtuigen zijn inderdaad per passagier concurrrerender, maar als daarmee het risico per passagier-kilometer niet wordt vergroot dan is ook daar jouw knaken-suggestie misleidend.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Plaats reactie