Tot in het zoveelste geslacht - moffenkind

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Petra
Superposter

Re: Tot in het zoveelste geslacht - moffenkind

Bericht door Petra » 30 okt 2018 01:32

Fish schreef:
29 okt 2018 15:37
Petra schreef:
29 okt 2018 02:32

Als je kijkt naar het aantal deportaties/ oorlogsslachtoffers spant NL denk ik wel de kroon wat betreft zwichten voor tirannen.
Makkelijk praten nu achteraf, alleen al in de duinen bij Bloemendaal zijn er een kleine driehonderd gefusilleerd.
Je kon wel de flinke man of vrouw uithangen maar de duitsers maakten daar korte metten mee.
IDD!
Gek genoeg werd en wordt die wijsheid die 'moffenvrouwen' dan weer onthouden.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 30 okt 2018 01:42

Storm schreef:
29 okt 2018 11:34

De vrouwen deden geen strafbare feiten en verliefd worden kun je niet tegengaan. Maar er waren vrouwen die er beslist beter op werden, ze gingen uit kregen genoeg eten, mooie kleren. Een aantal koos voor de leuke dingen terwijl ze wisten wat er gebeurde met hele bevolkingsgroepen.
Het volksgerecht was niet oké en als er verkrachtingen zijn gebeurd zelfs afschuwelijk; vast ook traumatisch en vernederend. Maar ik heb moeite met het woord; "eerherstel''.
Kom op nou, IEDEREEN wist wat er gebeurde. Ging in verzet, had het 'nicht gewusst', maar o zo velen werkten erg mee met de onderdrukkers.
Dus onder het juk van de moffen massaal mensen op de trein zetten dat valt onder het kopje onderdrukt, en "de moffen maakten daar korte metten mee".
Maar vrouwen die in de survival mode roeien met de riemen is dan weer foute foei. Wie weet hoeveel gezinnen er hebben meegegeten dankzij die vrouwen, die niet verliefd waren. We weten i.i.g. dat er ook een hoop verzetsvrouwen bij waren die na de oorlog de klos waren.

Ik zie het eerder omgekeerd. Verliefd worden op zo'n stuk verdriet is jammer maar helaas. Niks knaps of lelijks aan, het overkomt je.
Níet verliefd zijn maar wél dat schorem uitbuiten daarentegen was bepaald niet makkelijk en daar heb ik respect voor.
Ik zeg; kom maar op met het eerherstel!

Lang gelee had ik "Woman in Berlin" gelezen. Erg indrukwekkend.
https://en.wikipedia.org/wiki/A_Woman_in_Berlin

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 30 okt 2018 05:51

Eigenlijk moet je Nederland na de bevrijding vergelijken met een psychiatrische inrichting. Er zaten zoveel opgekropte spanningen in de mensen. Nu is het makkelijk zeggen dat iedereen rationeel had moeten handelen. Ik was laatst in Duitsland en zag een boek getiteld "Wir waren die bunker kinder". De titel vertelde me gelijk genoeg. Velen van ons houden niet van een griezelfilm. De mensen hebben het toen in het echt meegemaakt. 5 jaar lang ellende.
En wij zeggen "Jullie hebben niet netjes gehandeld". Wie zijn wij om dat te beoordelen? Ik heb nog nooit een militair voertuig of vliegtuig gezien die aan het kijken was waarop ie moest gaan schieten, met soldaten die zelf bang waren. Hoe kan ik me in de mensen van toen in de meidagen '45 inleven?
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 30 okt 2018 10:12

@Petra,
Velen werkte mee met de onderdrukkers, toch ook velen gingen in het verzet. Niet genoeg misschien, niet zoveel als in andere landen, dat kan. Of het er ook nog mee te maken had dat je mensen in zo'n klein kikker landje moeilijker kunt verstoppen dat weet ik niet. Maar in Frankrijk zal dat allicht beter gegaan zijn.

Maar we hebben het nu niet over NSB-ers of land/mens verraders; nu gaat het over deze vrouwen die ze "moffenvrouwen'' noemden.

Het boek staat op mijn lijssie. :)
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 30 okt 2018 18:38

Storm schreef:
29 okt 2018 11:34
Hopper schreef:
28 okt 2018 10:10
niet iedereen is er voor in de wieg gelegd. Maar sommige anderen, die wel mogelijkheden hadden, werden liever helden die zich op 'moffenmeiden’ richten.

Dat de BS er niet tegen optraden is ook wel typisch. Die werden ook niet erg serieus genomen door de geallieerden.
Ik heb nooit gehoord dat die zij die die "moffenmeiden'' aanpakten als helden gezien werden. Ook in mijn woonplaats schijnt het kaal scheren gebeurd te zijn; een aantal jonge vissers schoren de vrouwen kaal. Ook mijn vader vond dat een vernederende toestand, maar men had er ook wel weer begrip voor. Nu zeggen we;" schande''! Maar toen; na jarenlang weinig eten, niet uit kunnen gaan, niet verder met school, angst voor de bommen terwijl ze op zee voeren, onderduiken omdat je opgeroepen werd om naar Duitsland te gaan, etc was dit een ontlading. Ik ben het met Bonjour eens; de ontlading van de dag na 5 jaar oorlog. En diegene die dat toen deden zijn de voetbal vandalisten van tegenwoordig.
De vrouwen deden geen strafbare feiten en verliefd worden kun je niet tegengaan. Maar er waren vrouwen die er beslist beter op werden, ze gingen uit kregen genoeg eten, mooie kleren. Een aantal koos voor de leuke dingen terwijl ze wisten wat er gebeurde met hele bevolkingsgroepen.
Het volksgerecht was niet oké en als er verkrachtingen zijn gebeurd zelfs afschuwelijk; vast ook traumatisch en vernederend. Maar ik heb moeite met het woord; "eerherstel''.
In Putten waar mijn schoonfamilie woon(de) heb ik nooit over volksgerechten gehoord, ze waren aan het wachten op hun mannen en zoons. Waarvan er 552 niet terug kwamen.
Ja, dat waren slachtoffers die ook nog kritiek kregen dat ze zich overgaven zonder verzet.
Je begrijpt toch wel dat ik dat 'helden’ ironisch bedoelde? Deze 'helden’ zochten compensatie voor hun tekortschieten in de oorlog bij weerloze vrouwen. Lafbekken. Voor zover mij bekend waren het ook voornamelijk mannen die dit deden. Uitschot wat ik niet wens goed te praten.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 30 okt 2018 22:57

Een aflevering van Andere Tijden: Verkering met de vijand:

https://www.anderetijden.nl/aflevering/ ... -de-vijand

Krijg de video niet geopend maar ik vermoed dat dit aan mijn instellingen ligt.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 31 okt 2018 03:36

Fenomeen schreef:
30 okt 2018 22:57
Een aflevering van Andere Tijden: Verkering met de vijand:

https://www.anderetijden.nl/aflevering/ ... -de-vijand

Krijg de video niet geopend maar ik vermoed dat dit aan mijn instellingen ligt.
Die vader van Els was NSBer.
Die werd niet uit z'n huis gehaald en kaalgeschoren en...
Ik vind het vooral onbegrijpelijk dat het anno 2018 nog steeds onderwerp van gesprek moet zijn.
Dat men toen massaal psychisch gestoord was; soit. Maar nu?

En dan nog zo’n verschijnsel: de NSB-vader van ‘Els’ werd door dorpsgenoten, niet NSB’ers, als bemiddelaar ingeschakeld als er problemen met de in hun dorp gelegerde Duitsers waren. Als het varken van de buren afgepakt dreigde te worden voor Duitse consumptie of als andere buren midden in de hooitijd hun paard en wagen ter beschikking moesten stellen voor het vervoer van Duits oorlogsmateriaal, dan kwamen ze bij ‘Els’ aan de deur, met het verzoek of haar vader dat niet kon voorkomen. En dat lukte hem regelmatig.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 31 okt 2018 11:09

Hopper schreef:
30 okt 2018 18:38
Je begrijpt toch wel dat ik dat 'helden’ ironisch bedoelde? Deze 'helden’ zochten compensatie voor hun tekortschieten in de oorlog bij weerloze vrouwen. Lafbekken. Voor zover mij bekend waren het ook voornamelijk mannen die dit deden. Uitschot wat ik niet wens goed te praten.
De De Wet van Poe stelt:
Zonder een knipogende smiley of een ander helder vertoon van humor is het onmogelijk om een parodie te maken op fundamentalisme die niemand zal aanzien voor echt fundamentalisme.
:wink:
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 31 okt 2018 12:18

Ik heb lak aan de wet van Poe, Maria. Ik vind al die smileys en tekens geen verrijking. Alleen bij hoge uitzondering.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 31 okt 2018 14:03

Hopper schreef:
31 okt 2018 12:18
Alleen bij hoge uitzondering.
Heb je er ook lak aan dat je verkeerd wordt begrepen? :shock:
Dit was dan die uitzondering. :wink:
En het gaat niet uitsluitend om tekens, maar gewoon dat het duidelijk moet zijn wanneer je iets schrijft of het serieus bedoeld is of satirisch.
Dat kun je niet ruiken bij enkel tekst.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 01 nov 2018 02:56

Hopper schreef:
31 okt 2018 12:18
Ik heb lak aan de wet van Poe, Maria. Ik vind al die smileys en tekens geen verrijking. Alleen bij hoge uitzondering.
:lol: Ikke wél!

Ik was dan ook razend benieuwd naar de waaroms van de voor- en tegenstanders; Emoties rond de Emoji

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 03 nov 2018 10:17

Dat ik geen voorstander ben (ik vind het geen verrijking) maakt nog niet dat ik een tegenstander ben, Petra.
Als ik met jou irl in gesprek ben dan plaats ik toch ook niet allemaal tekens? Van Maria moet duidelijk zijn wanneer ik serieus ben en wanneer niet.
Het zou een mooie boel worden als ik in irl het gesprek onderbreek om mede te delen dat ik nu iets serieus zeg en nu satirisch.
En ik ken het lichaamstaal argument. Maar dat wordt ook niet altijd begrepen.

Hoe dan ook, sommigen plaatsen zo veel van die dingen dat het (bij mij althans) alleen maar verwarring sticht.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 03 nov 2018 19:02

Bonjour schreef:
28 okt 2018 06:13
Petra schreef:
28 okt 2018 04:52
am
Ik denk dat het excuus meer is bedoeld als erkenning van nalatigheid van de overheid.
Mag je verwachten van de overheid dat die na 5 jaar afwezigheid, de volgende dag weer optimaal de sentimenten van 5 jaar onderdrukt?
Verwachten op welk gebied? Zelfs nu kan je realistisch gezien niet verwachten dat de overheid optimaal reageert. Dat houdt ons niet tegen om dat op een moreel vlak toch te verwachten.

En als je het zuiver realistisch bekijkt, hoe lang moet je dan wachten alvorens de overheid dergelijke zaken begint recht te trekken. Is de overheid ooit begonnen met mensen te vervolgen die van dat gezagsvacuum hebben geprofiteerd? Hoeveel verkrachters van moffenmeiden zijn er ooit vervolgd?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 07 nov 2018 02:05

Hopper schreef:
03 nov 2018 10:17
Dat ik geen voorstander ben (ik vind het geen verrijking) maakt nog niet dat ik een tegenstander ben, Petra.
Als ik met jou irl in gesprek ben dan plaats ik toch ook niet allemaal tekens? Van Maria moet duidelijk zijn wanneer ik serieus ben en wanneer niet.
Het zou een mooie boel worden als ik in irl het gesprek onderbreek om mede te delen dat ik nu iets serieus zeg en nu satirisch.
En ik ken het lichaamstaal argument. Maar dat wordt ook niet altijd begrepen.

Hoe dan ook, sommigen plaatsen zo veel van die dingen dat het (bij mij althans) alleen maar verwarring sticht.
:) Het maakt mij niet zoveel uit hoor. Ook het voor of tegen poppetjes zijn moet iedereen lekker zelf weten, pas als er MIJ dingen worden opgelegd ga ik me afvragen hoe redelijk het al dan niet is.
Misvattingen horen d'r nou eenmaal ook bij. Zowel irl als op schrift.
Ik blijf in het algemeen gewoon net zolang doorkletsen tot we mekaar weer allemaal goed begrijpen. Al duurt het tot in de eeuwigheid.
En dan nóg.. weet je niet meer dan je eigen gedachten. Dat gedachten delen is niet zo makkelijk. :lol:

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 07 nov 2018 02:07

axxyanus schreef:
03 nov 2018 19:02
Bonjour schreef:
28 okt 2018 06:13
Petra schreef:
28 okt 2018 04:52

Ik denk dat het excuus meer is bedoeld als erkenning van nalatigheid van de overheid.
Mag je verwachten van de overheid dat die na 5 jaar afwezigheid, de volgende dag weer optimaal de sentimenten van 5 jaar onderdrukt?
Verwachten op welk gebied? Zelfs nu kan je realistisch gezien niet verwachten dat de overheid optimaal reageert. Dat houdt ons niet tegen om dat op een moreel vlak toch te verwachten.

En als je het zuiver realistisch bekijkt, hoe lang moet je dan wachten alvorens de overheid dergelijke zaken begint recht te trekken. Is de overheid ooit begonnen met mensen te vervolgen die van dat gezagsvacuum hebben geprofiteerd? Hoeveel verkrachters van moffenmeiden zijn er ooit vervolgd?
We zijn het zowaar een keer eens. :)

Plaats reactie