Tot in het zoveelste geslacht - moffenkind

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Tot in het zoveelste geslacht - moffenkind

Bericht door Maria » 27 okt 2018 16:46

Excuus aanbieden aan mensen die het niet meer kunnen beleven heb ik altijd een beetje vreemd gevonden.
Wel is het wat mij betreft een goede zaak als je je excuses aanbiedt aan mensen die te lijden hadden en hebben van de gevolgen.
Wat vindt Nederland: moet de regering excuses aanbieden aan ‘moffenmeiden’?
In navolging van de Noorse regering heeft Nederland “alle reden” om excuses aan te bieden voor de vernederende behandeling van vrouwen en meisjes die tijdens de Tweede Wereldoorlog een relatie hadden met Duitse militairen. Dat stelt De Stichting Werkgroep Herkenning in een brief aan minister-president Mark Rutte.

Staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid, die kwesties als deze onder zijn hoede heeft, is “graag bereid” eens met de stichting te praten. Op de mogelijke uitkomst van dat gesprek wil zijn ministerie niet vooruitlopen.

Vernederd, verkracht en vastgezet
Aan het eind van de oorlog werden vrouwen “vanwege zo’n relatie ernstig vernederd, verkracht en vastgezet”, schrijft de stichting, “onder anderen door leden van de Binnenlandse Strijdkrachten, die de Nederlandse staat vertegenwoordigden.”

De Noorse premier Erna Stolberg bood vorige week excuses aan namens de regering, omdat de Noorse staat zich destijds niet heeft gehouden aan het grondrecht dat niemand mag worden gestraft zonder rechterlijk oordeel. In Nederland was dat niet veel anders, meent de stichting.

Grote traumatische gevolgen
Volgens secretaris Cuny Holthuis is onduidelijk hoeveel vrouwen uit deze groep nog in leven zijn. “Excuses zijn vooral van belang voor nabestaanden en kinderen.” Vrouwen die als ‘moffenmeid’ te boek stonden, werden kaalgeschoren en aan verregaande vernederingen onderworpen. “Met medeweten van de overheid”, aldus de stichting in de brief aan premier Rutte. “Deze behandeling heeft grote traumatische gevolgen voor de vrouwen zelf en hun kinderen gehad.”
Wel of niet fout zitten door doelbewust met een bezetter om te gaan is mi. een andere discussie.
Het gaat nu hier en nu om de massa hysterie en het zonder proces deze vrouwen aan de schandpaal nagelen en dat onder toeziend oog van de rechtshandhavers.
Allemaal te begrijpen op dat moment en door deze uitbundige mensen, die de straat opgingen en hun emoties volgden.
Maar de emoties bij openbare lynchpartijen zijn ook vaak te begrijpen.

Hoeveel kinderen en kindskinderen hebben hier nog van te horen gekregen en werden hier nog naar beoordeeld in hun omgeving?
Dat geldt trouwens evenzo voor NSB kinderen.
Exodus 34:7: “Die de schuldige geenszins onschuldig houdt, bezoekende de ongerechtigheid der vaderen aan de kinderen, en aan de kindskinderen, in het derde en vierde geslacht.”
Het is niet God die dat doet, maar de mens, die zich deze god heeft gemaakt om hun smoesjes klaar te hebben.

"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Storm
Bevlogen

Re: Tot in het zoveelste geslacht - moffenkind

Bericht door Storm » 27 okt 2018 17:32

Ja, ik zag het op t.v en dacht; "nu alle emotie is gezakt zouden we het anders doen''. Verkrachting en mishandeling ging veel te ver, maar dat kaal scheren was als reactie op wat eerder niet kon. Men kon deze vrouwen die -óf verliefd werden óf een gezellig graantje mee pikten- eerder niet vertellen hoe je er over dacht.
Het was een vernedering voor ze, -maar de meesten leven niet meer- en het zal pijn gedaan hebben. Maar excuses, nu nog, w.m.b niet. Excuses gaan voor mij naar de Joden, Zigeuners, Jehovah getuigen en verstandelijk beperkte mensen.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 27 okt 2018 17:37

Ik kan me herinneren dat er kaal geknipte vrouwen op een kar voorbij reden toen ik met mijn moeder bij mijn oma was. Ik was vijf jaar maar door de emotie die er van de mensen uitging is me dat bij gebleven.
Vooral omdat mijn moeder nogal heftig reageerde, ze vond het maar een vertoning. Later vertelde ze wel dat de grootste bangeriken voor op liepen toen.
Ik denk dat een excuus op zijn plaats is al kan ik de gevoelens die er toen heersten wel kan begrijpen. Er was ook nauwelijks gezag zo vlak na de bevrijding. Er was een NSB burgemeester en de politie werd met argwaan bekeken.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 27 okt 2018 19:07

Ik vond het bericht ook wat vreemd. Er worden verwijten gemaakt aan een adres wat volgens mij niet helemaal terecht is. Je kan niet van een staat verwachten dat het na 5 jaar bezetting en strijd direct weer alles onder controle heeft. Dat er leden van de BS misdaden begaan hebben kan je de staat mi niet aanrekenen. Tenslotte werd er niet van de leden een VOG verwacht voordat ze bij de BS mochten.
Dat het niet in orde was is duidelijk, maar ik denk eigenlijk dat je het eerder bij de Duitsers moet neerleggen dan bij de Nederlanders.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 28 okt 2018 04:52

Ik denk dat het excuus meer is bedoeld als erkenning van nalatigheid van de overheid.
Men (regering/politie/overheidsdienaren/rechterlijke macht e.a.) stond erbij en keer ernaar of deed mee.

Iedere burger heeft recht op rechtsbescherming en een behoorlijk proces e.d.
Waarmee de staat erkent dat het ook *deze vrouwen had moeten beschermen tegen wangedrag/mishandeling/lynchpartijen.

*Die eigenlijk alleen maar als makkelijke prooi werden gebruikt om alle oorlogsellende op te botvieren/afreageren.

Als overheid geef je met dat excuus te kennen dat de staat hier nalatig is geweest en dat mocht iets dergelijks ooit weer voorvallen dit lesje is geleerd.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 28 okt 2018 06:13

Petra schreef:
28 okt 2018 04:52
am
Ik denk dat het excuus meer is bedoeld als erkenning van nalatigheid van de overheid.
Mag je verwachten van de overheid dat die na 5 jaar afwezigheid, de volgende dag weer optimaal de sentimenten van 5 jaar onderdrukt?
Moet je het neerleggen bij de bevrijders die dit in goede kanalen hadden moeten leiden, maar dan 2 keer zoveel soldaten naar het front en bezette gebieden hadden moeten sturen?
Het is nu te gemakkelijk om een ander iets te verwijten.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 28 okt 2018 08:32

Bonjour schreef:
28 okt 2018 06:13
Petra schreef:
28 okt 2018 04:52
am
Mag je verwachten van de overheid dat die na 5 jaar afwezigheid, de volgende dag weer optimaal de sentimenten van 5 jaar onderdrukt?
Misschien niet:
"Onze excuses, dat we onze plicht hebben verzaakt"

Maar wel:
"Het spijt ons dat dit zo is gebeurd en heeft kunnen gebeuren en we dat niet hebben kunnen voorkomen"

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 28 okt 2018 08:44

Wat ik van mijn vader heb begrepen was in de oorlog en daarna niets wat het leek. Toen de oorlog op zijn ergst was (de laatste 2-3- jaar) was er veel verraad en wegkijken. Toen de Duitsers weg waren, waren uitgerekend deze mensen de naoorlogse verzetshelden. Vermoedelijk uit een soort van schuldgevoel gingen ze lopen te brallen en ook 'moffenmeiden’ verkrachten, vernederen en kaal scheren. Ik denk dat dat een emotie is geweest van die naoorlogse verzetshelden. Mensen sluiten zich graag aan bij de winnende partij. Tijdens de oorlog waren dat de Duitsers en na de oorlog moest je als de gesmeerde bliksem de switch maken naar het verzet. Dus laat je aan de goegemeente zien wat je doet met 'moffenmeiden’.

Het daadwerkelijke verzet was te getraumatiseerd, te moe en te uitgeblust om zich al te druk te maken tijdens de bevrijding. Die wilden z.s.m. weer bakker, slager of onderwijzer zijn. Voorzover het daadwerkelijke verzet nog leefde natuurlijk.

Verder is het natuurlijk geen misdaad om verkering te hebben met een Duitser in 40-45. Misschien was zo’n vrouw verliefd? Misschien deed ze het voor eten, kleding, veiligheid? Deze vrouwen deden in principe niets fout. Excuses maken heeft geen zin, ze zijn toch al dood op een enkeling na. Excuses zouden zin hebben gehad in 1946, toen het dagelijkse leven weer zijn gang wat ging.

Enfin, dit past allemaal in het laffe gedrag van 90-95 % van het Nederlandse volk indertijd. Het zij zo.

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 28 okt 2018 09:43

Hopper schreef:
28 okt 2018 08:44
Enfin, dit past allemaal in het laffe gedrag van 90-95 % van het Nederlandse volk indertijd. Het zij zo.
Je kan niet zo gemakkelijk even 90-95 % als laf bestempelen. Niet iedereen had de mogelijkheden in verzet te komen. Tenslotte moet je er ook rekening mee houden dat je niemand kon vertrouwen. Het stiekem hebben van een radio vonden velen al eng genoeg. En een grachtenpand in Amsterdam leent zich beter voor een verborgen achterkamer dan een arbeiders huisje waar wellicht al 10 kinderen in zitten. En als je 10 kinderen hebt, ga je ook wel 2 keer nadenken voordat je iets gaat doen waarbij je doodgeschoten wordt.

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 28 okt 2018 10:10

Bonjour schreef:
28 okt 2018 09:43
Hopper schreef:
28 okt 2018 08:44
Je kan niet zo gemakkelijk even 90-95 % als laf bestempelen. Niet iedereen had de mogelijkheden in verzet te komen. Tenslotte moet je er ook rekening mee houden dat je niemand kon vertrouwen. Het stiekem hebben van een radio vonden velen al eng genoeg. En een grachtenpand in Amsterdam leent zich beter voor een verborgen achterkamer dan een arbeiders huisje waar wellicht al 10 kinderen in zitten. En als je 10 kinderen hebt, ga je ook wel 2 keer nadenken voordat je iets gaat doen waarbij je doodgeschoten wordt.
Het percentage is uiteraard een veronderstelling. Maar dat het Nederlandse volk in de oorlog niet erg heldhaftig is geweest is een open deur. In dat perspectief zie ik de jacht op de 'moffenmeiden’. Ik ben zelf van na de oorlog, maar ook in mijn jeugd was er nog veel gescheld op 'die rotmoffen’. Mensen die daadwerkelijk zich verzet hadden, die hoorde je niet. Het zijn van een held blijkt een traumatische ervaring. Dan doe je liever er het zwijgen toe en ga je over tot de orde van de dag. Verder heb je een punt, niet iedereen is er voor in de wieg gelegd. Maar sommige anderen, die wel mogelijkheden hadden, werden liever helden die zich op 'moffenmeiden’ richten.

Dat de BS er niet tegen optraden is ook wel typisch. Die werden ook niet erg serieus genomen door de geallieerden.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 29 okt 2018 02:22

Toen mijn Oom entante 60 jaar getrouwd waren (op 30 april!) waren ze op de koninginnedaguitzending te gast aan tafel bij burgemeester Cohen. Mijn oom vertelde dat hij indertijd lid was van de BS en als taak had gekregen het Amserdamse bos te bewaken, Daar had hij mijn tante leren kennen. Dat is het enige positive dat ik ooit van de BS heb vernomen.
Ik wens u alle goeds

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 29 okt 2018 02:32

Hopper schreef:
28 okt 2018 10:10
Het percentage is uiteraard een veronderstelling. Maar dat het Nederlandse volk in de oorlog niet erg heldhaftig is geweest is een open deur. In dat perspectief zie ik de jacht op de 'moffenmeiden’.
Idd!
Slap en laf om het op die vrouwen af te reageren; het licht was gedoofd.
Als je kijkt naar het aantal deportaties/ oorlogsslachtoffers spant NL denk ik wel de kroon wat betreft zwichten voor tirannen.

Randwijck:
een volk dat voor tirannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht

https://www.historischnieuwsblad.nl/nl/ ... rland.html
De eerste naoorlogse regering, een 'nationaal kabinet' onder leiding van de vrijzinnig-democraat Willem Schermerhorn, zag zich voor de enorme taak gesteld om Nederland weer te doen 'herrijzen' - zoals dat met gevoel voor pathos werd genoemd. Allereerst moest Nederland worden 'gezuiverd'. De puinhopen werden opgeruimd, de 'foute' Nederlanders werden in afwachting van hun berechting geïnterneerd, en ook het geld werd opgeschoond. Terwijl banktegoeden werden geblokkeerd en gecontroleerd op oorlogswinsten. Hoe kortstondig ook, Nederland leek een schone lei, klaar om opnieuw te worden ingetekend.
Wie dat moest doen, stond van begin af aan vast: de rijksoverheid. Zelden in de Nederlandse geschiedenis is er zoveel consensus geweest over de noodzaak van overheidsingrijpen in het economische en maatschappelijke leven als in 1945.
De economische regierol van de overheid was het sterkst op het gebied van de lonen. In 1945 werd de Stichting van de Arbeid in het leven geroepen,
Tucht en orde
De wederopbouw van Nederland was niet alleen een zaak van cementmolens en hijskranen. Van verschillende kanten werd beweerd dat het Nederlandse volk ook geestelijk en moreel gezien toe was aan een grondige renovatie. Als men sommige geestelijken, pedagogen en andere zedenprekers moest geloven, had de Tweede Wereldoorlog de Nederlanders veranderd in primaten van een lagere orde. Het Maandblad voor Geestelijke Gezondheid signaleerde vlak na de bevrijding 'verwilderde kinderen, gedemoraliseerde arbeiders, NSB'ers, brede lagen van de bevolking bij wie het begrip voor mijn en dijn, de eerbied voor wet en Overheidsgezag zeer zijn verzwakt, en de overgeprikkelde agressie die veelal nog onvoldoende constructieve uitingsvormen heeft gevonden'.

Om het Nederlandse volk weer in het gareel te krijgen, werd van verschillende kanten een waar beschavingsoffensief geopend. Zo staken jeugdorganisaties van diverse signatuur de koppen bij elkaar in de Nederlandse Jeugdgemeenschap (NJG) in de hoop door gezamenlijke inspanning de massaal 'ontspoorde' Nederlandse jongeren weer tucht en orde bij te brengen.

Als het Nederlandse volk niet snel zijn zedelijkheid, eensgezindheid en discipline zou herwinnen, dan zou er van de materiële wederopbouw ook niet veel terechtkomen, zo was de heersende gedachte. 'Voor den wederopbouw heeft Nederland noodig: grondstoffen, transportmiddelen, machines, kracht… maar bovendien de kracht van een strijdend geloof,' zo stond te lezen in een in 1945 uitgegeven 'handleiding voor Moreele Herbewapening' - met een voorwoord van de minister van Overzeese Gebiedsdelen.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 29 okt 2018 11:34

Hopper schreef:
28 okt 2018 10:10
niet iedereen is er voor in de wieg gelegd. Maar sommige anderen, die wel mogelijkheden hadden, werden liever helden die zich op 'moffenmeiden’ richten.

Dat de BS er niet tegen optraden is ook wel typisch. Die werden ook niet erg serieus genomen door de geallieerden.
Ik heb nooit gehoord dat die zij die die "moffenmeiden'' aanpakten als helden gezien werden. Ook in mijn woonplaats schijnt het kaal scheren gebeurd te zijn; een aantal jonge vissers schoren de vrouwen kaal. Ook mijn vader vond dat een vernederende toestand, maar men had er ook wel weer begrip voor. Nu zeggen we;" schande''! Maar toen; na jarenlang weinig eten, niet uit kunnen gaan, niet verder met school, angst voor de bommen terwijl ze op zee voeren, onderduiken omdat je opgeroepen werd om naar Duitsland te gaan, etc was dit een ontlading. Ik ben het met Bonjour eens; de ontlading van de dag na 5 jaar oorlog. En diegene die dat toen deden zijn de voetbal vandalisten van tegenwoordig.
De vrouwen deden geen strafbare feiten en verliefd worden kun je niet tegengaan. Maar er waren vrouwen die er beslist beter op werden, ze gingen uit kregen genoeg eten, mooie kleren. Een aantal koos voor de leuke dingen terwijl ze wisten wat er gebeurde met hele bevolkingsgroepen.
Het volksgerecht was niet oké en als er verkrachtingen zijn gebeurd zelfs afschuwelijk; vast ook traumatisch en vernederend. Maar ik heb moeite met het woord; "eerherstel''.
In Putten waar mijn schoonfamilie woon(de) heb ik nooit over volksgerechten gehoord, ze waren aan het wachten op hun mannen en zoons. Waarvan er 552 niet terug kwamen.
Ja, dat waren slachtoffers die ook nog kritiek kregen dat ze zich overgaven zonder verzet.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 29 okt 2018 15:37

Petra schreef:
29 okt 2018 02:32

Als je kijkt naar het aantal deportaties/ oorlogsslachtoffers spant NL denk ik wel de kroon wat betreft zwichten voor tirannen.

Makkelijk praten nu achteraf, alleen al in de duinen bij Bloemendaal zijn er een kleine driehonderd gefusilleerd.
Je kon wel de flinke man of vrouw uithangen maar de duitsers maakten daar korte metten mee.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 29 okt 2018 16:02

Fish schreef:
29 okt 2018 15:37
Makkelijk praten nu achteraf, alleen al in de duinen bij Bloemendaal zijn er een kleine driehonderd gefusilleerd.
Je kon wel de flinke man of vrouw uithangen maar de duitsers maakten daar korte metten mee.
Idd.
Zit maar eens in zo'n situatie.

Over dapperheid, de strijd aangaan, lafheid en het ontduiken van gevaar.
Onze aard:
We vechten voor ons en onze kinderen.
En: In de oorlog en liefde is alles geoorloofd, mag dan erg extreem gesteld worden, maar voor iedereen begrijpelijk.
En ook het hemd is nader dan de rok.
Dat alles zijn uitspraken, die gaan over oer-gevoelens.
Evolutionair in onze genen altijd behouden gebleven.

Op intellectueel en beschavingsniveau aangepast, zolang binnen de mogelijkheden, maar in tijden van dreiging en machteloosheid weer bijzonder aan de oppervlakte.
Aan de gemeenschap en daarin sterke persoonlijkheden om daar nog enige invloed op te kunnen uitoefenen.
Maar als alles als los zand aan elkaar hangt?
De angst voor gevaar het grootste is?

Plaats reactie