Veganisme.

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Fish
Moderator

Re: Veganisme.

Bericht door Fish » 22 sep 2018 16:32

appelfflap schreef:
22 sep 2018 12:39

je bedoelt vrijlopende legkippen? 1000 kippen op 50m2 samenproppen en dan eht raam openzetten?
Is vrijlopen belangrijk voor de kip of voor de mens die naar de kip kijkt met een misplaatst schaamte gevoel?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 22 sep 2018 22:07

Fish schreef:
22 sep 2018 16:32
Is vrijlopen belangrijk voor de kip of voor de mens die naar de kip kijkt met een misplaatst schaamte gevoel?
volledig vrijlopend geeft alleszins betere vleeskwaliteit, denk maar aan de stressfactor :)

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 23 sep 2018 10:40

appelfflap schreef:
22 sep 2018 22:07

volledig vrijlopend geeft alleszins betere vleeskwaliteit, denk maar aan de stressfactor :)
Komt daar de bourgondiër tevoorschijn. 8*)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 23 sep 2018 11:30

Het vlees kan taaier worden als zij als een gek rondrent. :lol:
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

Petra
Banned

Bericht door Petra » 24 sep 2018 05:00

Taai taai poppen; hmmmmmmmm
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 24 sep 2018 15:50

Fish schreef:
23 sep 2018 10:40
Komt daar de bourgondiër tevoorschijn. 8*)
liever 1 goed stuk vlees per week als elke dag rommelvlees

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 25 sep 2018 11:33

De vraag waarom vegans ouder worden dan niet-vegasn, of niet, is lastig te beantwoorden. Wat ik zo her en der gelezen heb, is het duidelijk dat vegans in het algemeen al veel meer letten op hun voedingspatroon en bewegingspatroon. Ze volgen een diëet zonder overdaad en schijnen ook meer te bewegen. Of het ouder worden dus een direct resultaat van het dieet is, dat is moeilijk te bewijzen. Er spelen veel meer andere zaken mee. Uit het boek van William Cortvriendt (living a century or more), waarin puur gekeken wordt naar wetenschappelijke testresultaten, staat een hele rij zaken waardoor je je leven zou kunnen verlengen. Hieronder horen o.a. het dagelijks drinken van één glaasje alcoholische versnapering, het niet nemen van extra vitamines (B12 en D dan weer wel) omdat deze aantoonbaar de kans op kanker verhogen, het dagelijks nuttigen van 15 gram pure chocola (wat o.a. heel goed de bloeddruk kan verlagen en diabetes kan voorkomen), het drinken van 3-4 koppen koffie per dag (is ook blijkbaar kanker voorkomend), het eten van voldoende noten, en het nuttigen van zuivel in de vorm van yoghurt (hoewel caseïne onafgebroken pure vorm weer ongezond is). Dus hoewel ik het voor een heel groot deel eens ben met de veganistische opvatting in de richting van dieren, zijn er toch zaken waarbij ik eerder voor mijn eigen gezondheid zal kiezen.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 25 sep 2018 13:14

vegan-revolution schreef:
22 sep 2018 01:40
lanier schreef:
21 sep 2018 16:41
Zo werd een bevriende arts slechts 58 terwijl hij nooit alcohol dronk en iedere dag 30km fietste op-en-neer naar zijn werk. Een hersenbloeding werd hem fataal omdat hij op dat moment alleen thuis was en niemand hem kon helpen.
Een fietser krijgt relatief veel uitlaatgassen van brommers e.d. binnen, dus dat zou wat dat betreft juist ongezond kunnen zijn. Verder heb je uiteraard nog erfelijke aanleg en moet je kijken naar een statistische kans in een grote groep.
lanier schreef:
21 sep 2018 16:41
Overigens werd mijn overgrootvader 98 met een sigaar steevast in zijn hand. Dus zeg het maar...
Maar zou hij 110 geworden kunnen zijn zónder die sigaar. Dat is niet onderzocht.
Hangt ervan af waar je fietst. Deze fietser fietste langs rustige wegen en niet in een drukke stad. Uitlaatgassen hebben geen invloed gehad op zijn gezondheid. Hij had de pech dat niemand in de buurt was toen hij een hersenbloeding kreeg.

Mijn overgrootvader is niet doodgegaan aan longkanker. Je kunt altijd wel beweren of iemand ouder zou zijn geworden als ze anders geleefd hadden, maar dat valt niet te onderzoeken, tenzij iemand doodging aan bijvoorbeeld longkanker en altijd heeft gerookt.
Iedereen heeft kankercellen in zijn lichaam, de vraag is alleen wanneer deze worden geactiveerd. Ook al leef je heel gezond, dan nog kun je vroeg komen te overlijden. Wanneer je vlees eet, en je doet dat met mate, dan krijg je daar geen kanker van.

Nog niet zolang een docu gezien over in welke landen men gemiddeld het oudst werd. Dat waren Italië, IJsland en Japan. In alle landen at men vlees en/of vis en dan wel vers. Vers is altijd (indien mogelijk) het beste, gevolgd door stomen, koken, bakken, frituren. Veel mensen nemen de tijd niet meer om vers te koken. Veel komt uit blik, is bewerkt en is vet. Wanneer je vette vis eet, vlees (onbewerkt), veel groenten en zaden, dan kom je al een heel eind. Een vegan-dieet zal niet beter zijn voor je gezondheid. Daarnaast uiteraard bewegen.

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 25 sep 2018 19:12

Over gezondheidsaspecten van allerlei voedingspatronen kun je heel lang discussiëren en dan zul je er waarschijnlijk nog niet helemaal uitkomen wat nou het gezondste is. Ik heb nog steeds de indruk dat je met veganisme wat dat betreft niet slechter af hoeft te zijn.

Wat veel belangrijker is dan gezondheid zijn andere aspecten die met veganisme samenhangen en de zware wissel die veeteelt wereldwijd trekt.
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 25 sep 2018 20:14

Zoals il al eerder aangaf hangt het ervan of je beter af bent wat uitstoot van CO2 betreft met een vegan dieet. Dat kan alleen als je lokaal gaat verbouwen en niet veel importeert. Dat zie ik niet gebeuren. Meer import van fruit en groente betekent meer CO2 uitstoot.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 26 sep 2018 04:31

25 sep 2018 19:12

Wat veel belangrijker is dan gezondheid zijn andere aspecten die met veganisme samenhangen en de zware wissel die veeteelt wereldwijd trekt.
Opvallend genoeg was Al Gore dat een klein beetje 'vergeten' te vermelden in zijn verder prima boek.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 30 sep 2018 21:12

https://www.trouw.nl/samenleving/het-it ... ~a152777c/

Wederom een 'bewijs' dat de mensen in Zuid-Italië een gexonde levensstyle hanteren en daardoor gemiddeld heel oud worden.

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 02 okt 2018 09:26

25 sep 2018 19:12
Over gezondheidsaspecten van allerlei voedingspatronen kun je heel lang discussiëren en dan zul je er waarschijnlijk nog niet helemaal uitkomen wat nou het gezondste is. Ik heb nog steeds de indruk dat je met veganisme wat dat betreft niet slechter af hoeft te zijn.

Inderdaad, helemaal mee eens. De continue kaalslag van tropisch regenwoud, verspilling van schoon drinkwater, megastallen waarvan men de mest niet kwijt kan etc etc etc

Daarom was ik zo teleurgesteld toen bijv. Kweekvlees werd tegen gehouden door de EU. Dit zou een prima alternatief kunnen zijn, zonder al deze ongewenste belasting op milieu en maatschappij.

Maar ook de onnodige verspilling van plantaardig voedsel begint de spuigaten uit te lopen. Voedsel in het 'westen' dat voor meer dan 25% gewoon wordt weggegooid, doorgedraaid door de veiling om de prijs hoog te houden, of zelfs vernietigd omdat de vorm niet 'correct' is (kromme komkommers syndroom). Onnodig transport (melk uit de supermarkt komt vaak uit Duitsland bijv.) Daarnaast subsidies voor producten in EU verband, waardoor in bepaalde regio's dingen niet meer mogen worden verbouwd etc.

Ik zoek toch naar een manier om dit niet alleen tot dierlijk voedsel te beperken, maar om de hele aarde in zijn geheel met respect te kunnen behandelen. Helaas is de mens egocentrisch tot op het bot en blijft bezig met het verspillen van aardse grondstoffen, totdat het waarschijnlijk te laat is en de hele aardkloot onbewoonbaar is gemaakt.

En dan is het toch wel jammer dat er geen wederkomst van Jezus is, die ons dan een nieuwe aarde zal geven. Misschien moeten we toch maar gaan hopen en bidden dat dit sprookje een kern van waarheid bevat? :angel12:
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 02 okt 2018 11:36

Inderdaad, helemaal mee eens. De continue kaalslag van tropisch regenwoud, verspilling van schoon drinkwater, megastallen waarvan men de mest niet kwijt kan etc etc etc
Het tropisch regenwoud wordt met name gekapt voor de productie van hout, papier, palmolie en soja en voor mijnbouw. Deze soja wordt met name verwerkt tot veevoer. Maar stel dat 'de mens' massaal zou overstappen op veganisme. Soja is voedsel wat zeker door veganisten veel wordt gegeten. Waar ga je dat dan verbouwen? Er zijn nu ongeveer 80.000 veganisten in Nederland en die kunnen op een duurzame manier aan soja komen. Maar 17 miljoen mensen dan? Daar komt dan ook nog de productie bij van met name fruit wat wordt geïmporteerd.
Niet iedereen is heel bewust met zijn/haar eetpatroon bezig, en dat moet wel als je veganist wilt zijn. De meeste mensen willen wel een beter leven voor vee, en ook meehelpen aan een beter milieu. Maar veganisme betekent dat je een heleboel moet laten, en dat kunnen de meeste mensen niet.
Ik ken iemand die heel bewust 20 jaar als veganist heeft geleefd, en sinds 2 jaar weer (met mate) vlees en vis eet. Hij voelt zich er veel beter door. Hij doet aan vechtsport en om de nodige voeding binnen te krijgen, moest hij in eigen bewoording 'als een gorilla' eten wat kwantiteit betreft. Als je zelf je voedsel in je achtertuin verbouwt is dat prima, maar als je grote hoeveelheden exotisch voedsel eet zoals sinaasappels, bananen, avocado's, kiwi's, etc. dan ben je nog niet bewust bezig. Al dat verse voedsel kan niet verscheept worden, want dan is het verrot als het hier komt, tenzij je grote koelingen aan boord hebt van het schip (die weer veel CO2 uitstoten). Vaak is al dat voedsel ook nog eens in plastic verpakt. Ik ben een stuk milieubewuster bezig wanneer ik bij de slager vlees koop van een koe die geslacht is in een slachthuis om de hoek, dan dat ik in de supermarkt avocado’s koop uit Mexico op een plastic schaaltje. Het gaat mij om schaalvergroting; hoe denkt men in de praktijk massaal over te kunnen stappen op veganisme? Dat kan volgens mij helemaal niet. Tenzij je heel bewust in eigen tuin voedsel gaat verbouwen en daarvan kunt leven. Laat staan dat mensen zich van alles willen onthouden, dat gaat niet gebeuren, die mindset hebben ze niet.
Kweekvlees is prima, maar ik zie dit nog niet snel in de markt verschijnen als alternatief. Daarvoor is het nu te vroeg. Ook insecten is een optie, alleen niet voor veganisten.
Het is zeker positief dat er meer wordt gekeken naar dierenwelzijn en dat we meer bewust bezig zijn met gezond voedsel.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 12 okt 2018 05:34

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b8438c31/
Omdat ik niet weer of iedereen de link kan openen plak ik veel.
Veganisme en de islam horen voor Hoda Hamdaoui bij elkaar
viewtopic.php?f=23&t=16751&start=30#p556586

Plaats reactie