Veganisme.

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

vegan-revolution
Superposter

Re: Veganisme.

Bericht door vegan-revolution » 20 sep 2018 19:07

Henry II schreef:
19 sep 2018 11:56
Het lijkt meer op een levensbeschouwing dan op een diëet
Het zou slechts een levensbeschouwing kunnen zijn als veganisme geen fysieke positieve harde economische consequenties zou opleveren. Maar veganisme levert die wel op. Vandaar dat een keuze voor veganisme (hoewel niet "natuurlijk", maar hoever zijn we sowieso a niet van de natuur verwijderd geraakt) een keiharde rationele en tevens gezonde keuze is (dat wil zeggen, het kán gezond zijn, zoals mensen die dierlijke junkfood eten óngezond kunnen zijn). Een aantal zaken moet je met veganisme anders inrichten ja, maar dat is niet onoverkomelijk en waar een wil is is een weg. De markt is trouwens al veel meer naar veganisme genegen dan ruim 30 jaar geleden toen ik veganist werd en het aantal producten om veganisten tegemoet te treden is in de loop der jaren zienderogen gestegen.
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 20 sep 2018 19:42

appelfflap schreef:
20 sep 2018 11:50

da's het sprookje

de realiteit
een kuiken wordt op ca 8 weken vetgemest om als kipfilet te eindigen.
diervriendelijkheid is de laagste prioriteit. moderne kippestallen hebben maar 1 prioriteit en da's zo goedkoop mogelijke massaproductie.
Ik had er bij moeten zeggen dat ik legkippen bedoelde. En, is diervriendelijk zijn een eis, of is correct gedrag genoeg?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 21 sep 2018 14:21

vegan-revolution schreef:
20 sep 2018 19:07
Henry II schreef:
19 sep 2018 11:56
Het lijkt meer op een levensbeschouwing dan op een diëet
Het zou slechts een levensbeschouwing kunnen zijn als veganisme geen fysieke positieve harde economische consequenties zou opleveren. Maar veganisme levert die wel op. Vandaar dat een keuze voor veganisme (hoewel niet "natuurlijk", maar hoever zijn we sowieso a niet van de natuur verwijderd geraakt) een keiharde rationele en tevens gezonde keuze is (dat wil zeggen, het kán gezond zijn, zoals mensen die dierlijke junkfood eten óngezond kunnen zijn). Een aantal zaken moet je met veganisme anders inrichten ja, maar dat is niet onoverkomelijk en waar een wil is is een weg. De markt is trouwens al veel meer naar veganisme genegen dan ruim 30 jaar geleden toen ik veganist werd en het aantal producten om veganisten tegemoet te treden is in de loop der jaren zienderogen gestegen.
Waar ik me wel zorgen over maak, dat is dat je in een Vegan dieet bepaalde voedingsstoffen bijna gedwongen in pilvorm moet slikken. Zoals vitamine B12 en wat ander stoffen. Daar sloeg mijn opmerking ook over toen ik zei dat het menselijk lichaam niet gebouws is voor vegan dieet. Hoe heb jij dit voor jezelf opgelost dan? Slik jij supplementen, of neem je sojaproducten met toegevoegd B12 en Calcium e.d. Ben wel benieuwd of ik dit voor mijzelf zou kunnen gaan doen. Verder maak ik me vooral zorgen over de vraag of ik wel zonder die heerlijke smaak van dode dieren zou kunnen. Maar dat is vermoedelijk een kwestie van wennen. Voor de kweek van voedsel met gebruikmaking van zo min mogelijk chemicaliën val je helaas ook weer terug op het gebruik van dierlijke mest, wat ook in de natuurlijke kringloop thuishoort. Wat is jouw idee daarover? Koop je bewust producten die zijn gekweekt zonder gebruikmaking van dierlijke meststoffen bijv.? Het gebruik van kunstmest is ook een belasting voor het milieu dat we misschien liever zouden voorkomen.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 21 sep 2018 14:48

Voor de Netflix gebruikers onder de lezers:

er staat een documentaire genaamd 'Forks Over Knives' op Netflix, waarin een duidelijk beeld wordt geschetst over de relatie tussen dierlijk voedsel en zuivel enerzijds, en vaatziektes en kanker anderzijds. Ik vind dit erg boeiend en het zet mij serieus aan het denken.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 21 sep 2018 15:04

Henry II schreef:
21 sep 2018 14:48
Voor de Netflix gebruikers onder de lezers:

er staat een documentaire genaamd 'Forks Over Knives' op Netflix, waarin een duidelijk beeld wordt geschetst over de relatie tussen dierlijk voedsel en zuivel enerzijds, en vaatziektes en kanker anderzijds. Ik vind dit erg boeiend en het zet mij serieus aan het denken.
Denk er maar serieus over na dat die docu niet klopt:
https://rationalwiki.org/wiki/Forks_Over_Knives
of:
https://theskepticalcardiologist.com/20 ... ased-diet/

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 21 sep 2018 16:04

@Lanier,

Er kan van alles mis zijn aan hun wetenschappelijke conclusies, maar het geeft een goed beeld over hoe voedselpatronen de gezondheid beïnvloeden. Het boek van William Cortvriendt‎ 'Hoe word ik 100' Komt op een aantal punten op een zelfde eindpunt. Namelijk dat zuivel en vlees niet goed zijn voor je lichaam. En dat groentes en noten en een beetje vis, juist wel goed voor je zijn. Hoe kunnen we 100% zeker zijn dat de invloed van de zuivel- en vleesindustrie niet zo groot zijn, dat zij ons dagelijks diëet niet grotendeels bepalen. Kunnen we zeker zijn dat de consumptie van vlees en zuivel niet goed voor ons zijn? Ik heb toch nog steeds mijn twijfels.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 21 sep 2018 16:41

Het gaat in eerste instantie om lifestyle wijzigen en niet om welk voedsel je neemt (zie de links in mijn vorige reactie).
Het is volstrekt logisch wanneer je hele dagen junkfood eet op de bank en tv kijkt, dat je je beter voelt als je gezonder gaat eten en meer gaat bewegen. Waar de docu volledig de mist ingaat is het toeschrijven van het krijgen van kanker aan het eten van vlees, dat is volstrekt onjuist!

Alles met mate is prima, ook het eten van vlees en kip. Het geheim van Usain Bolt? Het eten van chicken nuggets...
https://www.huffingtonpost.com/entry/us ... ccounter=1
Daaruit:
Is it true at the Beijing Olympics you ate around 1,000 chicken nuggets?
I ate a lot. I don’t know how much I had, but it was a lot. A thousand is probably right. If I think about it, it’s probably a thousand.

Legendarische hardloper die volgens evangeliserende vegans volstrekt verkeerd eet, hmmm...
Ik noem expliciet evangeliserend, omdat het vaak een eenzijdig verhaal is. Een vegan vind het bijvoorbeeld vaak volstrekt normaal dat vegetarisch of veganistisch eten wordt geserveerd in een restaurant. Maar stel dat ik met een vegan naar een veganistisch restaurant ga, en ik bestel vlees, dan word ik aangekeken of ik gek ben, dat is volstrekt ondenkbaar.

Eet en drink met mate, beweeg en rook niet. Dat zijn de correcte uitgangspunten. De vraag of je 100 wordt ligt grotendeels aan hoeveel geluk je hebt toen je werd geboren. Ook al leef je nog zo gezond, het wil absoluut niet zeggen dat je oud wordt. Zo werd een bevriende arts slechts 58 terwijl hij nooit alcohol dronk en iedere dag 30km fietste op-en-neer naar zijn werk. Een hersenbloeding werd hem fataal omdat hij op dat moment alleen thuis was en niemand hem kon helpen. Overigens werd mijn overgrootvader 98 met een sigaar steevast in zijn hand. Dus zeg het maar...

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 21 sep 2018 19:51

lanier schreef:
21 sep 2018 16:41
Overigens werd mijn overgrootvader 98 met een sigaar steevast in zijn hand. Dus zeg het maar...
Zolang hij hem maar in zijn hand houd. :wink:

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 22 sep 2018 01:21

Henry II schreef:
21 sep 2018 14:21
Daar sloeg mijn opmerking ook over toen ik zei dat het menselijk lichaam niet gebouwd is voor een veganistisch dieet.
Een veganistisch dieet is voor een mens niet natuurlijk. Extreem veel dierlijk voedsel naar binnen proppen (en zeker als het zuivel van dieren betreft) is óók niet natuurlijk. En daar is het menselijk lichaam vermoedelijk ook niet op gebouwd.
Henry II schreef:
Hoe heb jij dit voor jezelf opgelost dan? Slik jij supplementen, of neem je sojaproducten met toegevoegd B12 en Calcium e.d.
Bijna zolang als ik veganist ben (ruim 30 jaar) neem ik supplementen.
Henry II schreef:
Ben wel benieuwd of ik dit voor mijzelf zou kunnen gaan doen.
Misschien is dat sowieso nodig. En sommige niet-vegetariërs die menen dat dierlijke voeding een garantie vormt voor het voorkomen van een B12-tekort (wat niet waar is) lopen wat dat betreft meer risico dan veganisten die voortdurend alert zijn op een mogelijk B12-tekort.

In het artikel B12 deficiency: a silent epidemic with serious consequences wordt nader in gegaan op geconstateerde B12-tekorten.
However, B12 deficiency is far more common than most health care practitioners and the general public realize. Data from the Tufts University Framingham Offspring Study suggest that 40 percent of people between the ages of 26 and 83 have plasma B12 levels in the low normal range – a range at which many experience neurological symptoms. 9 percent had outright deficiency, and 16 percent exhibited “near deficiency”. Most surprising to the researchers was the fact that low B12 levels were as common in younger people as they were in the elderly.

That said, B12 deficiency has been estimated to affect about 40% of people over 60 years of age. It’s entirely possible that at least some of the symptoms we attribute to “normal” aging – such as memory loss, cognitive decline, decreased mobility, etc. – are at least in part caused by B12 deficiency.

Why is B12 deficiency so under-diagnosed?

B12 deficiency is often missed for two reasons. First, it’s not routinely tested by most physicians. Second, the low end of the laboratory reference range is too low. This is why most studies underestimate true levels of deficiency. Many B12 deficient people have so-called “normal” levels of B12.
Gezien het geringe percentage vegetariërs (ongeveer 3%) onder de bevolking (die vaak juist wèl op hun B12 letten), moet er dus een substantieel deel van de niet-vegetariërs zijn met een B12-tekort.
Henry II schreef:
Voor de kweek van voedsel met gebruikmaking van zo min mogelijk chemicaliën val je helaas ook weer terug op het gebruik van dierlijke mest, wat ook in de natuurlijke kringloop thuishoort. Wat is jouw idee daarover?
Er is ook veganistische landbouw zonder gebruik van kunstmest.
Henry II schreef:
Koop je bewust producten die zijn gekweekt zonder gebruikmaking van dierlijke meststoffen bijv.?
Veganistische landbouw is nog niet wijd verbreid. Dat betekent dat het als veganist nu nog steeds praktisch onhaalbaar is om te ontkomen aan producten die zijn gekweekt zonder gebruikmaking van dierlijke meststoffen. Maar als veganistische landbouw opgeschaald zou worden dan zou dat binnen bereik kunnen komen. Zelf heb ik het geluk dicht te wonen in de buurt van waar veganistische landbouw bedreven wordt en waarvan de producten op de plaatselijke markt verhandeld worden.

Uit artikel 2.1 van de statuten van de Nederlandse Vereniging voor Veganisme :
Veganisme is een op uiteenlopende motieven gebaseerde levenshouding waarbij ernaar wordt gestreefd te
leven zonder enige vorm van exploitatie van dieren en, waar mogelijk, rekening te houden met alle andere
vormen van leven.
Een veganist zal, voor zover dit praktisch haalbaar is, uit vrije wil ook anderszins geen dierlijke producten gebruiken
Het gaat dus om een streven en praktische haalbaarheid.
Henry II schreef:
Het gebruik van kunstmest is ook een belasting voor het milieu dat we misschien liever zouden voorkomen.
Inderdaad. Maar het kan dus heel goed zonder dierlijke mest van vee én zonder kunstmest. Zie verder bij steenmeel.

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 22 sep 2018 01:40

lanier schreef:
Zo werd een bevriende arts slechts 58 terwijl hij nooit alcohol dronk en iedere dag 30km fietste op-en-neer naar zijn werk. Een hersenbloeding werd hem fataal omdat hij op dat moment alleen thuis was en niemand hem kon helpen.
Een fietser krijgt relatief veel uitlaatgassen van brommers e.d. binnen, dus dat zou wat dat betreft juist ongezond kunnen zijn. Verder heb je uiteraard nog erfelijke aanleg en moet je kijken naar een statistische kans in een grote groep.
lanier schreef:
Overigens werd mijn overgrootvader 98 met een sigaar steevast in zijn hand. Dus zeg het maar...
Maar zou hij 110 geworden kunnen zijn zónder die sigaar. Dat is niet onderzocht.
Laatst gewijzigd door vegan-revolution op 22 sep 2018 01:53, 2 keer totaal gewijzigd.

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 22 sep 2018 01:45

lanier schreef:
Legendarische hardloper die volgens evangeliserende vegans volstrekt verkeerd eet, hmmm...
Ikzelf maak geen harde claims over gezondheid, hetzij veganistisch, hetzij niet-veganistisch.

Wél is mijn indruk dat een veganistisch dieet qua gezondheid niet slechter hoeft te zijn dan een niet-veganistisch dieet. Dat maakt een keuze voor veganisme voor mij acceptabel en zelfs wenselijk als ik andere aspecten dan slechts gezondheid beschouw.

Zie verder bijvoorbeeld bij Scott Jurek, vegan ultramarathon runner.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 22 sep 2018 10:10

Het is misschien interessant om bij honderd plussers eens te kijken naar het aantal veganisten. Of is dit al gedaan?

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 22 sep 2018 12:05

Fish schreef:
22 sep 2018 10:10
Het is misschien interessant om bij honderd plussers eens te kijken naar het aantal veganisten. Of is dit al gedaan?
Misschien wel, maar 100 jaar geleden, at je geen vlees uit armoe. Niet uit pricipe. Dus dat geeft een scheef beeld.
Ik wens u alle goeds

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 22 sep 2018 12:39

Fish schreef:
20 sep 2018 19:42
Ik had er bij moeten zeggen dat ik legkippen bedoelde. En, is diervriendelijk zijn een eis, of is correct gedrag genoeg?
je bedoelt vrijlopende legkippen? 1000 kippen op 50m2 samenproppen en dan eht raam openzetten?

wel leuk die politieke polarisatie
je hebt mensen die geen vlees eten en mensen die blijkbaar alleen maar vlees eten.
en omnivoor is bijna een negatief beladen term.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 22 sep 2018 16:21

Peter van Velzen schreef:
22 sep 2018 12:05

Misschien wel, maar 100 jaar geleden, at je geen vlees uit armoe. Niet uit pricipe. Dus dat geeft een scheef beeld.
Honderd jaar geleden dronk een honderd jarige alleen maar melk, inderdaad. :)

Plaats reactie