Veganisme.

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

lanier
Superposter

Re: Veganisme.

Bericht door lanier » 15 okt 2018 10:34

Voedsel in het 'westen' dat voor meer dan 25% gewoon wordt weggegooid, doorgedraaid door de veiling om de prijs hoog te houden, of zelfs vernietigd omdat de vorm niet 'correct' is (kromme komkommers syndroom).
Komkommers zijn niet strict vegan. Net als sla, kersen, avocado's, honing, meloen en nog veel groenten en sla.
https://www.youtube.com/watch?v=xD_YeiNqONs

Het gaat erom dat bijen noodzakelijk zijn om groente en fruit te bestuiven en dat gebeurt volgens veganisten op een onnatuurlijke manier. Dus wordt er misbruik gemaakt van deze dieren en mag je het als veganist niet eten. Ik ben benieuwd hoe ze denken de wereldbevolking van voedsel te kunnen voorzien als iedereen massaal overstapt van vlees eten naar meer groente en fruit. Wie gaat dat voedsel bestuiven?

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 26 apr 2019 05:32

Sowieso staat er in de statuten van de Nederlandse Vereniging voor Veganisme bij de omschrijving van "veganisme" dat "praktische haalbaarheid" de grens vormt. Dus als het nodig is om onder bepaalde omstandigheden gecultiveerd bijen te houden vanwege de nadelen die je ondervindt als je dat niet doet dan moet het maar. Een pragmatisme instelling is wat dat betreft dus kenmerkend voor het veganisme.

Hilarisch is de vraag in de kop van dit artikel van gisteren :

Kun je spieren opbouwen zonder dierlijke eiwitten te eten?

Dat men deze vraag nog moet stellen nu daar allang al zoveel over bekend is. Maar waarschijnlijk voortkomend uit het onbenul dat hierover nog steeds op grote schaal heerst.
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 27 apr 2019 13:41

Ik weet wel dat veganisme zou moeten. En ik heb al vaak veganistisch gegeten. Zowel in Europa als in India. Mijn vrouw eet minstens 1 keer per week veganistisch en wees gerust, mijn vrouw kan koken!

Maar ik vind het letterlijk niet te vreten. Ik kan er echt niet aan doen voor mij is het net als sexting ipv sex. En laat mij zeer duidelijk zijn: ik doe niet aan sexting!

Pas op, ik wil mij wel aanpassen en overschakelen op labovlees en zelfs insecten. Maar geen verdomde linzen, quinoa, advocado, tofu (en die anderen), alles van soya en de rest van die dingen die ik zelf niet kan uitspreken. Hoe smakelijk die dingen klaargemaakt ook kunnen lijken, het blijft een ersatz ervaring van eten.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 30 apr 2019 14:55

vegan-revolution schreef:
26 apr 2019 05:32
Sowieso staat er in de statuten van de Nederlandse Vereniging voor Veganisme bij de omschrijving van "veganisme" dat "praktische haalbaarheid" de grens vormt. Dus als het nodig is om onder bepaalde omstandigheden gecultiveerd bijen te houden vanwege de nadelen die je ondervindt als je dat niet doet dan moet het maar. Een pragmatisme instelling is wat dat betreft dus kenmerkend voor het veganisme.

Hilarisch is de vraag in de kop van dit artikel van gisteren :

Kun je spieren opbouwen zonder dierlijke eiwitten te eten?

Dat men deze vraag nog moet stellen nu daar allang al zoveel over bekend is. Maar waarschijnlijk voortkomend uit het onbenul dat hierover nog steeds op grote schaal heerst.

Ik heb zelf geen statuten nodig om te beslissen wat ik wel of niet wil eten...

Ik denk niet dat het gaat om onbenul maar om het verstrekken van informatie wat je dan wel MOET eten. Maar de meeste mensen willen zich niet in allerlei bochten wringen wat ze precies moeten eten. Ik zie het niet gebeuren dat men massaal overstapt op veganisme, hooguit wel inpassen maar niet volledig overstappen. Zoals Pallieter al aangeeft af en toe, maar niet als bewuste keuze.

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 30 apr 2019 18:48

lanier schreef:
30 apr 2019 14:55
Ik heb zelf geen statuten nodig om te beslissen wat ik wel of niet wil eten...
Dat heeft niemand. Ook veganisten niet. In de statuten staat slechts de intentie weergegeven die er al wás uit eigen beweging. Zo min mogelijk gerotzooi met dieren voor zover praktisch haalbaar. Daar komt het ongeveer op neer. Natuurlijk omdat dat gerotzooi allerlei nadelen heeft en niet in de laatste plaats nadelen voor mensen.
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Plaats reactie