Herdenking slavernij (of andere maatschappelijk humanitaire mijlpalen)

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Gershom
Diehard

Re: Herdenking slavernij (of andere maatschappelijk humanitaire mijlpalen)

Bericht door Gershom » 16 sep 2018 23:18

vegan-revolution schreef:
16 sep 2018 16:35
Gershom schreef:
15 sep 2018 03:46
De hypocriete selective verontwaardiging van het Kamerlid Bosma uit het filmpje is daarom ronduit weerzinwekkend. In zijn verstoordheid over islamitische slavenhandel, breekt hij een lans voor het behoud van de eerbiedwaardige Nederlandse traditie voor het behoud van nota bene zwarte piet. Een karikatuur uit een koloniaal verleden.
Tsja, er zijn verschillende visies op zwarte piet. Zo zou Sinterklaas model staan voor iemand die er juist voor zorgde dat slaven bevrijd werden.
Moeten in dat licht de woorden van Martin Bosma werkelijk als zo verwerpelijk worden beschouwd?
zo zijn er tal van "volkswetenschappelijke" wijsheden, waarvan niemand ooit gehoord heeft, en waar nul procent bewijs voor is. Het heeft veel weg van de bijbelse legenden over Josef die onderkoning werd van Egypte, of Mozes die met honderdduizenden stamgenoten 40 jaar door de Sinai heeft rondgezworven. Dat een Rooms katholieke legende is verworden tot een volksfeest in een hedendaagse voornamelijk seculiere samenleving gaat mijn begrip al te boven, maar dat een in 1850 daaraan toegevoegde zwarte piet onderdeel vormt van een serieus Kamerdebat, kan ik aan buitenlandse toeristen zonder lachen niet uitleggen. Het wordt nog zotter als de nazaten van de moordenaars van H. Bonifacius getooid met de Friese vlag door de politie van een autosnelweg moeten worden verdreven omdat zij Zwarte Piet in hun gemeenten willen verwelkomen.
En laten wij wel wezen, meneer Bosma zou zelfs de paashaas willen gebruiken om aan te tonen dat juist de islamieten slavenhouders zijn. Maar misschien is er op internet na enig zoeken ook wel een stukje volkswetenschappelijke wijsheid te vinden waarin wordt aangetoond dat dat ook inderdaad het geval is.

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 17 sep 2018 00:06

Gershom schreef:
16 sep 2018 23:18
Dat een Rooms katholieke legende is verworden tot een volksfeest in een hedendaagse voornamelijk seculiere samenleving gaat mijn begrip al te boven,
Tsja, met de stempel die christelijke sekten ooit op de Nederlandse samenleving drukten is dat wel begrijpelijk natuurlijk. Bepaalde tradities ijlen wat dat betreft nog na. Van mij hoeven bepaalde tradities niet in ere gehouden te worden, dus ook Sinterklaas niet en islamitische tradities zoals het offerfeest en halal-slachten ook niet. Dat gezegd hebbende lijkt de ophef over zwarte piet in voorkomende gevallen wel zwaar overtrokken.
Gershom schreef:
maar dat een in 1850 daaraan toegevoegde zwarte piet onderdeel vormt van een serieus Kamerdebat, kan ik aan buitenlandse toeristen zonder lachen niet uitleggen.
Ook dat valt wel uit te leggen. Maar al te vaak wordt de zogenaamde "racisme-kaart" getrokken daar waar dat helemaal niet van toepassing hoeft te zijn. Zo schijnen voor veel mensen alle islamcritici automatisch racisten te zijn. Ook zwarte piet zou racistisch zijn, maar in het licht van bepaalde verhalen (en inderdaad, meer dan verhalen zijn het waarschijnlijk niet) waarbij Sinterklaas zwarte slaven bevrijdt, is dat uiterst twijfelachtig. En dan is het niet vreemd dat degenen die begonnen zijn met klagen (de racisme-kraaiers) op enigerlei wijze van repliek worden gediend. De "racisme-kaart" wordt immers ook in de Tweede Kamer uitgespeeld.
Gershom schreef:
Het wordt nog zotter als de nazaten van de moordenaars van H. Bonifacius getooid met de Friese vlag door de politie van een autosnelweg moeten worden verdreven omdat zij Zwarte Piet in hun gemeenten willen verwelkomen.
Het blokkeren van een autosnelweg is uiteraard een overtreding die aangepakt moet worden. Overigens werd Bonifacius niet in Dokkum vermoord. Zie hier.
Gershom schreef:
En laten wij wel wezen, meneer Bosma zou zelfs de paashaas willen gebruiken
Een speculatie, meer niet.
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 17 sep 2018 13:33

17 sep 2018 00:06

Tsja, met de stempel die christelijke sekten ooit op de Nederlandse samenleving drukten is dat wel begrijpelijk natuurlijk. Bepaalde tradities ijlen wat dat betreft nog na. Van mij hoeven bepaalde tradities niet in ere gehouden te worden, dus ook Sinterklaas niet en islamitische tradities zoals het offerfeest en halal-slachten ook niet.
Je vergeet Kerstmis, pasen pinksteren jom kippoer, rosh hashanna, tisha b'av en het loofhuttenfeest, het kasjroet en de berith milah.
Maar al te vaak wordt de zogenaamde "racisme-kaart" getrokken daar waar dat helemaal niet van toepassing hoeft te zijn. Zo schijnen voor veel mensen alle islamcritici automatisch racisten te zijn.
Veel mensen ouwehoeren maar wat.
islamkritiek heet al snel islamofobie. Maar kritiek op het christendom heet toch ook geen christofobie? En islam is niet aan een ras gebonden. Integendeel, een ijverige Islamiet vindt dat het juist moet uitgroeien tot een wereldgodsdienst, en dat omvat de gehele mensheid.
Ook zwarte piet zou racistisch zijn, maar in het licht van bepaalde verhalen (en inderdaad, meer dan verhalen zijn het waarschijnlijk niet) waarbij Sinterklaas zwarte slaven bevrijdt, is dat uiterst twijfelachtig.
Die hoogst twijfelachtige Sinterklaas verhalen die jij hebt opgedoken van een obscure site op internet, daar heeft nog nooit iemand van gehoord. Probeer dat niet als een aannemelijke verklaring te verkopen. Het is gewoon onzin.
En dan is het niet vreemd dat degenen die begonnen zijn met klagen (de racisme-kraaiers) op enigerlei wijze van repliek worden gediend. De "racisme-kaart" wordt immers ook in de Tweede Kamer uitgespeeld.
Ik heb geen islamiet gezien die protesteerde tegen zwarte piet. De grief leeft onder groepen Surinaamse en Antilliaanse
mensen en werd pas leven in geblazen bij monde van Sylvana Simons tijdens een televisie debat.
Ik kan mij helemaal vinden in de gevoelens van die mensen. In mijn beleving is zwarte piet een karikaturale verschijning
Een doorgaans krom pratende domme ondergeschikte. Dit wordt hier en daar schoorvoetend bijgesteld, zodat er nu ook slimme pieten schijnen rond te lopen. Ik vind een beroete piet die zich in verstaanbaar Nederlands uitdrukt best een aanvaardbaar compromis. Ik vond de kolenboer vroeger ook zwart, maar op zondag was hij gewoon rose.
Gershom schreef:
En laten wij wel wezen, meneer Bosma zou zelfs de paashaas willen gebruiken
Een speculatie, meer niet.
Maar wel een die de waarheid dicht benadert gelet op het bovenstaande

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 17 sep 2018 15:37

Gershom schreef:
17 sep 2018 13:33
Ook zwarte piet zou racistisch zijn, maar in het licht van bepaalde verhalen (en inderdaad, meer dan verhalen zijn het waarschijnlijk niet) waarbij Sinterklaas zwarte slaven bevrijdt, is dat uiterst twijfelachtig.
Die hoogst twijfelachtige Sinterklaas verhalen die jij hebt opgedoken van een obscure site op internet, daar heeft nog nooit iemand van gehoord. Probeer dat niet als een aannemelijke verklaring te verkopen. Het is gewoon onzin.
Als Wikipedia en de NOS twijfelachtig zijn, dan ja.
Gershom schreef:
Ik heb geen islamiet gezien die protesteerde tegen zwarte piet.
Het is dan ook niet dat ik beweerd heb dat een islamiet dat deed.
Gershom schreef:
De grief leeft onder groepen Surinaamse en Antilliaanse
mensen en werd pas leven in geblazen bij monde van Sylvana Simons tijdens een televisie debat.
Inderdaad.
Gershom schreef:
Ik kan mij helemaal vinden in de gevoelens van die mensen. In mijn beleving is zwarte piet een karikaturale verschijning
Een doorgaans krom pratende domme ondergeschikte. Dit wordt hier en daar schoorvoetend bijgesteld, zodat er nu ook slimme pieten schijnen rond te lopen.
Och ja, ik kan mij ook wel voorstellen dat sommige mensen daar aanstoot aan nemen. Maar je kunt het ook overdrijven natuurlijk.

En voor alle duidelijkheid nog eens : ik heb niets met religieuze feesten, dus ook niet met kerst of pasen, laat staan met religieuze feesten die van elders zijn komen overwaaien.

Hoe dan ook, om bij het onderwerp te blijven : tegenover Nederlandse schuldigen mogen ook wel Nederlandse slachtoffers geplaatst worden als het over het slavernijverleden gaat. Daar heeft Martin Bosma gewoon een punt.
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Plaats reactie