2018 Doomsday Clock Statement

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Moderator

Re: 2018 Doomsday Clock Statement

Bericht door Peter van Velzen » 22 jun 2018 03:48

Mullog schreef:
21 jun 2018 09:19

Dat is die ene patrijs die denkt "Fuck you... ik ga het gewoon doen". De essentie is dat je het niet kunt tegenhouden, dus moet je proberen ermee om te gaan. Zo zijn er zoveel dingen. Ik maak mij bijvoorbeeld geen illusies over de opwarming van de aarde. Die gaat gewoon door ongeacht welke draconische maatregelen er vanaf vandaag genomen zouden worden. Ik heb mijn kleinkinderen daarom geadviseerd om naar Zwitserland te verhuizen. Tegen een gesmolten Zuidpool en 60 meter zeespiegelstijging is geen dijk opgewassen (maar ze willen eerste de lagere school afmaken, gelukkig is er nog tijd :lol: )
Dat is het probleem met doomsdaydenken. Dat sommigen gaan denken dat de ramp niet meer te beteugelen is. Vooralsnog zijn de wetenschappers van mening dat als we de opwarming tot 2 graden kunnen beperken, de zeespiegel niet meer dan 1 meter 30 stijgt. Nederland kan dan gewoon (nou ja gewioon, met enige aanpassingen) blijven bestaan. ALs men daarentegen persé de steeenkoolvoorraad wil opbranden dan gaat het écht mis. In dat geval is Nederland over twee- of driehonderd jaar, geheel zee. Alleen enkele eilandjes op de Veluwe en zuid-limburg bestaan dan nog.
Dát scenario is wel degelijk te voorkomen.
Ik wens u alle goeds

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 22 jun 2018 08:28

Peter van Velzen schreef:
22 jun 2018 03:48
Dat is het probleem met doomsdaydenken. Dat sommigen gaan denken dat de ramp niet meer te beteugelen is.
Daar denk ik dus anders over, hoewel ik geen doomsdaydenker ben (al zeg ik het zelf).

Het is een illusie te denken dat er op dit moment al een model bestaat wat een adequate voorspelling kan geven hoe het klimaat zich gaat ontwikkelen en in welk tempo. Je moet daarom ook nadenken over de mogelijke consequenties. Er is heel goed uit te rekenen hoeveel water er in ijs is opgesloten en wat de consequenties zijn als dat allemaal smelt en in zee komt. En praktisch gezien maakt het weinig uit of de zeespiegel dan 50 meter of 70 meter stijgt. Het is gewoon veel. Nu hebben we nog tijd om daarop te anticiperen. Dat hoeft niet vandaag, het kan ook morgen of over een paar jaar. Maar je moet niet denken dat als de uitstoot nu wordt teruggebracht dat dan het probleem uit de wereld is.

Ik weiger te geloven dat processen die we anderhalve eeuw geleden ofzo op gang hebben gebracht met een paar maatregelen opeens binnen 10 jaar gestopt kunnen worden. Ik geloof er ook niks van dat de aardbevingen in Groningen gaan stoppen omdat we nu de gaskraan dichtdraaien. Daar gaat gewoon nog een hele tijd overheen.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 23 jun 2018 02:38

Mullog schreef:
22 jun 2018 08:28
Dat is het probleem met doomsdaydenken. Dat sommigen gaan denken dat de ramp niet meer te beteugelen is.
Ik weiger te geloven dat processen die we anderhalve eeuw geleden ofzo op gang hebben gebracht met een paar maatregelen opeens binnen 10 jaar gestopt kunnen worden. Ik geloof er ook niks van dat de aardbevingen in Groningen gaan stoppen omdat we nu de gaskraan dichtdraaien. Daar gaat gewoon nog een hele tijd overheen.
Dat klopt. De opwarming gaat zeker nog 80 jaar door. De vraag is alleen in welk tempo. Maar het gaat niet om het verschil tussen 50 meter of 70 meter, maar over 1 meter 30, of 5 meter. Met een behoorlijk grote foutmarge, dat wel Het kan ook 80% lager uitpakken. maar géén 1000% hoger. Of men moet een waanzinnige positieve feedback over het hoofd zien. (positief, betekent in dit geval dat de ramp groter zou worden)
Ik wens u alle goeds

Petra
Banned

Bericht door Petra » 23 jun 2018 04:27

Idd!
Het woord wordt denk ik verkeerd opgevat.Dat had ik ook toen ik het voor het eerst zag. En ik zag het ook in de reactie van RRF.

De "Doomsday" noodklok luiden wil zeggen dat er actie genomen moet worden, niet dat het schip al gezonken is.
I.i.g. zien gelukkig veel wetenschappers al in dat we met genetica een nieuw tijdperk ingaan, met sowieso een mega impact op de maatschappij wat z'n weerga niet kent. Maar helemaal als we er niks aan doen om het te kanaliseren en reguleren.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Petra
Banned

Bericht door Petra » 25 okt 2018 02:21

Petra schreef:
17 jun 2018 06:49
Last year, the Science and Security Board warned that “technological innovation is occurring at a speed that challenges society’s ability to keep pace. While limited at the current time, potentially existential threats posed by a host of emerging technologies need to be monitored, and to the extent possible anticipated, as the 21st century unfolds.”
If anything, the velocity of technological change has only increased in the past year, and so our warning holds for 2018. But beyond monitoring advances in emerging technology, the board believes that world leaders also need to seek better collective methods of managing those advances, so the positive aspects of new technologies are encouraged and malign uses discovered and countered.
The opportunity to reduce the danger is equally clear.
The world has seen the threat posed by the misuse of information technology and witnessed the vulnerability of democracies to disinformation. But there is a flip side to the abuse of social media. Leaders react when citizens insist they do so, and citizens around the world can use the power of the internet to improve the long-term prospects of their children and grandchildren. They can insist on facts, and discount nonsense. They can demand action to reduce the existential threat of nuclear war and unchecked climate change. They can seize the opportunity to make a safer and saner world.
They can #rewindtheDoomsdayClock.

En daar is ie dan weer; de geldkwestie. :(
Het is geen innovatie, maar een bewezen techniek’, zegt hij. ‘De haalbaarheid van CCS is een geldkwestie.’
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b4134bd7/

Tien jaar van EU-subsidies voor de afvang en opslag van CO2 heeft de technologie in Europa geen stap verder gebracht. De uitgedeelde honderden miljoenen hebben niet geleid tot installaties die voorkomen dat het broeikasgas de lucht in gaat bij elektriciteitscentrales of fabrieken. Deze harde constatering van de Europese Rekenkamer mag worden opgevat als een waarschuwing voor het Nederlandse kabinet, dat in zijn klimaatdoelen van 2030 zwaar leunt op carbon capture and storage (CCS).

Vanaf 2009 hadden met name elektriciteitsbedrijven het gemunt op de Europese geldpot van 1,3 miljard euro voor CCS. Zo ook in Nederland, waar de nieuwe kolencentrales op de Maasvlakte (twee stuks) en in de Eemshaven een vergunning kregen op voorwaarde dat zij werk zouden maken van CO2-opslag. Keurig reserveerden zij een veldje naast de centrales, maar afvanginstallaties werden daar nooit gebouwd.

In Nederland gaven Uniper en Engie het vorig jaar juni op. Ondanks steun uit Europa bleven de financiële risico’s van het ROAD-project, het demonstratieproject voor afvang van CO₂ op de Maasvlakte en opslag daarvan in een gasveld onder de Noordzee, te groot. CCS bij elektriciteitscentrales haalde een paar maanden later het regeerakkoord niet. Of CCS bij de industrie er wel komt, hangt niet af van de technologie, zegt CCS-expert Bart Strengers van het Planbureau van de Leefomgeving (PBL). ‘Het is geen innovatie, maar een bewezen techniek’, zegt hij. ‘De haalbaarheid van CCS is een geldkwestie.’

De Europese Rekenkamer concludeert dit ook. De prijs voor CO2 was de afgelopen jaren veel te laag om het rendabel te maken. Maar ook met de huidige 20 euro voor een ton CO2 moeten bedrijven er volgens PBL-berekeningen nog altijd 30 euro bij doen om het af te vangen en op te slaan. Wie dit gaat betalen, is een van de belangrijkste twistpunten waar de industrietafel van het Klimaatakkoord voor het einde van het jaar uit moet zijn.

Zon, wind én CCS
Complicerende factor is dat de tafelgenoten van de milieubeweging helemaal geen CCS willen. Zij zien het als een excuus voor de industrie om op de oude manier door te kunnen werken. ‘Het is een rare discussie’, zegt Strengers van PBL. ‘Je kunt namelijk niet kiezen. Je moet zon, wind én CCS doen. Anders wordt het halen van de doelen heel duur en vrijwel zeker onhaalbaar.’

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 25 okt 2018 03:57

CCS betekent in dit verband "Carbon Capture and Storage.Het is inderdaad geen alternatief voor minder CO2 uitstoot, maar wel een noodzaak als we de gevolgen van de reeds uitgestootte CO2 willen beperken. Het vindt praktisch niet plaats en is tot nu toe alleen een theoretisch proces, behalve voor de planten en bacteriën die de facto al miljoenen jaren niets anders doen. Als we echter een rampscenario willen voorkomen, dienen we ze te hulp te komen,
Ik wens u alle goeds

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 25 okt 2018 10:13

Peter van Velzen schreef:Het vindt praktisch niet plaats en is tot nu toe alleen een theoretisch proces, behalve voor de planten en bacteriën die de facto al miljoenen jaren niets anders doen. Als we echter een rampscenario willen voorkomen, dienen we ze te hulp te komen,
Zeer mee eens! Het verbaast me dat er zo weinig aandacht is voor de natuur die gratis en voor niets CO2 uit de lucht haalt. Er wordt zelfs gesproken over "kunstbomen" die dit moeten gaan doen.

Een klein landje als Nederland bestaat voor het grootste deel uit gras en heeft de ruimte om vele miljoenen bomen te planten. Dit heeft nog een groot aantal bijkomende voordelen (schone lucht, recreatie, verkoeling in de zomer en zelfs voedselvoorziening)
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Petra
Banned

Bericht door Petra » 26 okt 2018 07:26

gerard_m schreef:
25 okt 2018 10:13
Peter van Velzen schreef:Het vindt praktisch niet plaats en is tot nu toe alleen een theoretisch proces, behalve voor de planten en bacteriën die de facto al miljoenen jaren niets anders doen. Als we echter een rampscenario willen voorkomen, dienen we ze te hulp te komen,
Zeer mee eens! Het verbaast me dat er zo weinig aandacht is voor de natuur die gratis en voor niets CO2 uit de lucht haalt. Er wordt zelfs gesproken over "kunstbomen" die dit moeten gaan doen.

Een klein landje als Nederland bestaat voor het grootste deel uit gras en heeft de ruimte om vele miljoenen bomen te planten. Dit heeft nog een groot aantal bijkomende voordelen (schone lucht, recreatie, verkoeling in de zomer en zelfs voedselvoorziening)
Omdat de natuur het gratis en voor niks lijkt te doen maar dat is natuurlijk niet zo.
Een snelweg levert meer knaken op dan vrije natuur.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 26 okt 2018 07:31

Ik ben er helemaal niet van overtuigd dat CCS iets bijdraagt. Als we het altijd nodig hebben krijgen we er problemen mee om steeds een nieuwe plek te vinden. En als het tijdelijk is denk ik dat we er beter zonder kunnen, want het moet heel lang de grond in. Net als dat kernafval. En als we het tijdelijk nodig hebben moet het zo grootschalig dat het ook eng wordt.

En volgens mij moet je Nederland 5 keer zo groot maken om genoeg ruimte voor bomen te maken, waarvan het hout dan niet gebruikt mag worden, want als je dat doet is het geen opslag meer.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 26 okt 2018 11:11

Bonjour schreef:
26 okt 2018 07:31
Ik ben er helemaal niet van overtuigd dat CCS iets bijdraagt. Als we het altijd nodig hebben krijgen we er problemen mee om steeds een nieuwe plek te vinden.
hiervoor kun je ook oude oplagtanks gebruiken.
Ik wens u alle goeds

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 26 okt 2018 13:29

26 okt 2018 11:11
hiervoor kun je ook oude oplagtanks gebruiken.
Canadian clean energy company Carbon Engineering, in partnership with researchers from Harvard, used little more than limestone, hydrogen and air for the process, which can remove one metric ton of CO2 for as little as $94, the scientists say. It cleans up the environment, and produces eco-friendly liquid fuel at the same time.
Als dit waar is, is volgens mij alles opgelost. Want een kilo CO2 geeft zo'n beetje een kilo (liter) benzine en dat voor 0,1 cent is geen geld.
Of maak ik een rekenfout?

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 26 okt 2018 14:44

Petra schreef:
26 okt 2018 07:26
[
Omdat de natuur het gratis en voor niks lijkt te doen maar dat is natuurlijk niet zo.
Een snelweg levert meer knaken op dan vrije natuur.
Dat komt dan weer doordat we in de traditionele economie niet alle activiteiten goed waarderen. Het verbranden van een liter benzine is economisch gezien nuttig (voor Saoedi Arabië, de transporteur, de pomphouder en de Nederlandse staat). Het planten van een boom veel minder.

Bonjour schreef: En volgens mij moet je Nederland 5 keer zo groot maken om genoeg ruimte voor bomen te maken, waarvan het hout dan niet gebruikt mag worden, want als je dat doet is het geen opslag meer.
De rest van Europa zou het ook kunnen doen. Co2 wordt opgeslagen in bomen zelf en zit in duurzaam gebruikt hout. Zolang je het niet verbrand of laat wegrotten.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 26 okt 2018 15:23

Dit is het laatste deel van dit artikel Blokkendozen met bossen en hangende tuinen als nieuwe groene stad

Vertikaal bos in Eindhoven.

Tot slot: een goed begin is het halve werk?
Nu zijn we met de bouw van enkele flats met uitgroeiende bomen en hangende struiken in een grote stad natuurlijk nog lang niet bij de oplossing van alle problemen op het gebied van verdergaande verstedelijking, klimaatsverandering, luchtverontreiniging, uitputting van aardse grondstoffen enz. enz. enz. Maar een reis begint met een eerste stap, hoe klein die wellicht ook moge zijn. Een begin, elk begin, waarbij serieus wordt gekeken naar en rekening wordt gehouden met een verbetering van gezondheid, leefbaarheid en duurzaamheid met bescherming van het milieu in een stedelijke omgeving, lijkt me daarom prima.
Zie ook
http://www.duurzaaminnovatief.nl/utrech ... woontoren/
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 27 okt 2018 04:16

Bonjour schreef:
26 okt 2018 13:29

Als dit waar is, is volgens mij alles opgelost. Want een kilo CO2 geeft zo'n beetje een kilo (liter) benzine en dat voor 0,1 cent is geen geld.
Of maak ik een rekenfout?
Je zit er een factor 3 naast wat de verhouding tussen CO2 en benzine betreft. zie hier3 kilo Co2 geeft 1 kilo benzine (1,25 liter), maar je grootste rekenfout is als je $94 door 1000 deelt. Het resultaat 9,4 cent, ongveer 1000 maal zoveel als jij hier beweert, maar nog altijd lager dan de prijs aan de pomp.
Ik wens u alle goeds

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 27 okt 2018 19:18

27 okt 2018 04:16
Je zit er een factor 3 naast wat de verhouding tussen CO2 en benzine betreft. zie hier3 kilo Co2 geeft 1 kilo benzine (1,25 liter), maar je grootste rekenfout is als je $94 door 1000 deelt. Het resultaat 9,4 cent, ongveer 1000 maal zoveel als jij hier beweert, maar nog altijd lager dan de prijs aan de pomp.
Ja, het was geen 0,1 cent, maar 0,1 euro, dus met een verhouding 3:1 30 cent de liter.
Dus zou ik denken dat alles op zijn kop zou staan om dit te realiseren. Moeten we skeptisch zijn over dit bericht?
A team of scientists claims to have discovered a cheaper way to extract carbon dioxide from the atmosphere and turn it into gasoline or other fuels,
Hebben ze een techniek bedacht of gerealiseerd?
Hoeveel cent energie heb je nodig voor het omzetten?

Plaats reactie