Fileleed

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

dikkemick
Ontoombaar

Re: Fileleed

Bericht door dikkemick » 04 sep 2017 18:32

Doppelgänger schreef:
04 sep 2017 11:23
@dikkemick: Consumentisme is inderdaad een van de grootste boosdoeners. Veel mensen zouden prima minder kunnen consumeren, kleiner wonen en minder werken. Dat scheelt zowel vracht- als woon-werkverkeer. Het probleem is echter dat mensen gaan leven naar hun inkomen. Verdien je bovengemiddeld, dan koop je een bovengemiddeld huis en een duurdere auto.

Denk daar eens over na: de grootste uitgave is de huur/hypotheek van je woning. Mensen staan dus in de file, op weg naar hun werk, om geld te verdienen, vooral om een huis te kunnen betalen...waar ze op dat moment niet zijn. :lol:

Mensen werken teveel, alleen maar om allerlei statusaankopen te kunnen betalen.
Eindelijk iemand die het met mijn stelling (wat over consumentisme betreft) eens is. Mensen begrijpen mijn visie doorgaans niet. Eigenlijk zijn we gewoon een over het paard getild volkje. Maar we willen dit beslist niet onder ogen komen en willen MEER! Nou moet ik er wel direct bij vermelden dat het als 1-verdiener met kinderen en met een modaal inkomen ( a-la-Dikkemick) niet altijd gemakkelijk is rond te komen. Maar dat komt omdat we een 2-verdieners maatschappij zijn geworden. En dat zij het niet altijd even goed schijnen te hebben ligt wat mij betreft aan de 2 auto's die standaard voor de deur moeten staan en de opvangkosten voor de kinderen (die alleen een eigen kamer moeten hebben).
Wellicht lijkt nu de jaloezie van het scherm te spatten, maar ik heb toch echt het idee dat 1-verdieners (met gezin!) in dit land een beetje zijn ondergesneeuwd. Maar dat zou een ander topic zijn. Ik sta dus gelukkig maar met 1 (afbetaalde) auto in de file.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Petra
Banned

Bericht door Petra » 23 sep 2017 08:07

Rereformed schreef:
30 aug 2017 16:08
Ach, een Nederlander kan zich altijd nog troosten met de gedachte dat het nog niet zo erg is als in Taiwan (net zo groot als Nederland, maar met 23 miljoen inwoners).

https://www.youtube.com/watch?v=2KkreK06Ho0

Iemand die geen troost wil kan gelukkig nog naar Finland verhuizen.
Wel lekker koel in Finland, alleen daarvoor al...

In Myanmar hadden we 1 brug om de stad in te komen. En wist ik dat ik gemiddeld 1,5 uur voor die brug in de in de file stond
Was het een uur dan was ik blij.

Overigens wat NL betreft;
Waarom zeiken op de regering terwijl mensen ook massaal kunnen gaan carpoolen en daarmee het fileleed oplost?

Verder onbegrijpelijke infrastructuur.
Een landelijk metronetwerk zoals in Parijs of Shanghai zou geweldig zijn.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 23 sep 2017 09:42

Petra schreef:
23 sep 2017 08:07
Waarom zeiken op de regering terwijl mensen ook massaal kunnen gaan carpoolen en daarmee het fileleed oplost?

Omdat de Nederlander zwaar verslaafd is aan het autootje. Gratis O.V werkt niet (metro dus ook niet), carpoolen bleek geen succes.
Philip K. Dick

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 23 sep 2017 11:01

Omdat ik de hele dag al tussen andere mensen inzit. En carpoolen ook extra reistijd betekent.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 23 sep 2017 11:08

Bonjour schreef:
23 sep 2017 11:01
Omdat ik de hele dag al tussen andere mensen inzit. En carpoolen ook extra reistijd betekent.
Tragedy of the commons! Als iedereen carpoolt spaar je de tijd in de file weer uit!
Ik wens u alle goeds

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 23 sep 2017 14:09

Peter van Velzen schreef:
23 sep 2017 11:08
Bonjour schreef:
23 sep 2017 11:01
Tragedy of the commons! Als iedereen carpoolt spaar je de tijd in de file weer uit!
Dat wil echter niet zeggen dat je in de winst komt te zitten.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 23 sep 2017 15:33

Vergeet het maar! In Nederland is niemand bereid een andere optie te kiezen. Ik ken de excuses inmiddels wel. Het is als rokers.
Philip K. Dick

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 23 sep 2017 18:32

Petra schreef:
Massaal carpoolen?? Ik weet zo niet 1,2,3 wie er met me mee wil rijden in de ochtend. Weet wel dat ik zodra er geen reden is op kantoor te zijn razendsnel in de auto zit om naar de sportschool te gaan of naar huis om het gras te maaien. Als carpoolen verplicht werd zou ik een eenpersoons auto opteren.
Afbeelding
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Petra
Banned

Bericht door Petra » 24 sep 2017 02:13

doctorwho schreef:
23 sep 2017 18:32
Petra schreef:
Massaal carpoolen?? Ik weet zo niet 1,2,3 wie er met me mee wil rijden in de ochtend. Weet wel dat ik zodra er geen reden is op kantoor te zijn razendsnel in de auto zit om naar de sportschool te gaan of naar huis om het gras te maaien. Als carpoolen verplicht werd zou ik een eenpersoons auto opteren.
Alle bommen wat een enig karretje, ik vouw me d'r zo tussen om te carpoolen al was 't maar uit principe. :D

Maar eh... hoe idioot is dat? In de auto springen om in de file te staan om naar de sportschool te gaan.
Ga dan rennend of fietsend ofzo; hoef je niet eens meer die sportschool in want je hebt je actie voor de dag al wel gedaan. Scheelt fileleed en in de knip! :)
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 21 apr 2020 09:21

Een oud topic, maar zou het misschien, door de huidige crisis, weer actueel worden?

In de krant van vandaag de kop: "Maak van rijbanen fietspaden, want met de bus gaat het niet meer"
Er wordt o.a. geopperd dat als je 20 km. van je werk woont, je met de fiets zou kunnen.

Maar ook hier ben ik weer lichtelijk pessimistisch. De mens anno 2020 is niet meer uit die auto te knuppelen. OV wordt met 1,5 m afstand lastig, maar
in je auto zit je nog steeds (corona)veilig. Bovendien wordt dan binnen de bebouwde kom 30 km/uur voorgesteld, zodat de fietsers op kunnen gaan in het gemotoriseerde vervoer. M.a.w. Meer ruimte voor de fiets (zoals in Duitsland al schijnt te gebeuren) zou een oplossing kunnen zijn voor de 1,5 m. economie in combinatie met OV.
Zou dit dan toch mensen doen besluiten die auto te laten staan? Ik vrees het ergste. Want stel je voor dat er een drup regen valt! En wat is er fijner dan je stuur-en stoelverwarming aan te zetten, muziek te streamen en onderweg in de file te ontbijten?
Philip K. Dick

Nieuwton

Bericht door Nieuwton » 21 apr 2020 15:51

Vrouwen werken steeds meer, vrouwen rijden slechter dan mannen volgens mannen. :wink: Veel gezinnen hebben 2 of meer auto's. Er is een stuk meer vrachtverkeer. Geleidelijk invoegen gaat moeilijk met het snelheids verschil. Stoplichten laten teveel mensen in 1 keer door naar oprit snelweg.

Openbaar vervoer is druk, duur, warm, koud, nare overstap, stopt niet dichtbij werk of opstap van huis is ver. Reistijd is net zo lang, meestal langer en ook hier heb je veel vertraging! Mensen zien naar werk rijden en terug ook even als rust momentje.

Allemaal oorzaken van file vorming, dan heb je ook nog eens kijk filles.

Werktijden veranderen lijkt makkelijk gezegd maar voor bedrijven moeilijk uit te voeren. Meeste mensen vinden het zo prima. VVD kan hier ook weinig aan doen. Zoals elke politieke partij

Nieuwton

Bericht door Nieuwton » 21 apr 2020 16:01

Petra schreef:
Rereformed schreef:
30 aug 2017 16:08
Ach, een Nederlander kan zich altijd nog troosten met de gedachte dat het nog niet zo erg is als in Taiwan (net zo groot als Nederland, maar met 23 miljoen inwoners).

https://www.youtube.com/watch?v=2KkreK06Ho0

Iemand die geen troost wil kan gelukkig nog naar Finland verhuizen.
Wel lekker koel in Finland, alleen daarvoor al...

In Myanmar hadden we 1 brug om de stad in te komen. En wist ik dat ik gemiddeld 1,5 uur voor die brug in de in de file stond
Was het een uur dan was ik blij.

Je hebt het over grote drukke steden. Niet een heel land. Nederland loopt ver voor met ov dan andere landen!

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 21 apr 2020 21:35

Nieuwton schreef:
21 apr 2020 15:51
Vrouwen werken steeds meer, vrouwen rijden slechter dan mannen volgens mannen. :wink: Veel gezinnen hebben 2 of meer auto's. Er is een stuk meer vrachtverkeer. Geleidelijk invoegen gaat moeilijk met het snelheids verschil. Stoplichten laten teveel mensen in 1 keer door naar oprit snelweg.

Openbaar vervoer is druk, duur, warm, koud, nare overstap, stopt niet dichtbij werk of opstap van huis is ver. Reistijd is net zo lang, meestal langer en ook hier heb je veel vertraging! Mensen zien naar werk rijden en terug ook even als rust momentje.

Werktijden veranderen lijkt makkelijk gezegd maar voor bedrijven moeilijk uit te voeren. Meeste mensen vinden het zo prima. VVD kan hier ook weinig aan doen. Zoals elke politieke partij
Volgens mij is nu uitstekend aangetoond dat er toch echt wel meer thuis gewerkt kan worden. Er is nu helemaal geen file-informatie meer. Maar wat doen we straks. Papa naar het werk met de auto. Mama brengt de kinderen met de auto naar de crèche en schuift ook weer aan in de file.
Ik weet dus niet of het willen of kunnen is. Wat ik nu zie is dat mensen uitstekend in staat zijn te veranderen. Alleen NU is het verplicht, straks weer vrijwillig!
Philip K. Dick

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 22 apr 2020 11:56

dikkemick schreef:
21 apr 2020 21:35
Nieuwton schreef:
21 apr 2020 15:51

Volgens mij is nu uitstekend aangetoond dat er toch echt wel meer thuis gewerkt kan worden. Er is nu helemaal geen file-informatie meer. Maar wat doen we straks. Papa naar het werk met de auto. Mama brengt de kinderen met de auto naar de crèche en schuift ook weer aan in de file.
Ik weet dus niet of het willen of kunnen is. Wat ik nu zie is dat mensen uitstekend in staat zijn te veranderen. Alleen NU is het verplicht, straks weer vrijwillig!
Je bent wat snel met je gevolgtrekking.

Mijn buurman werkt thuis, maar heel veel werk wat hij niet vanuit thuis kan doen hoopt zich nu op,
Dat wordt straks hard werken voor mijn buurman.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 22 apr 2020 12:00

TIBERIUS CLAUDIUS schreef:
22 apr 2020 11:56

Mijn buurman werkt thuis, maar heel veel werk wat hij niet vanuit thuis kan doen hoopt zich nu op,
Dat wordt straks hard werken voor mijn buurman.
En je buurvrouw heeft de 2e auto weer nodig en de buurkinderen kunnen ook absoluut niet op de fiets of met OV. En zo vervallen we straks weer in dezelfde ellende.
Philip K. Dick

Plaats reactie