Fileleed

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

dikkemick
Ontoombaar

Fileleed

Bericht door dikkemick » 29 aug 2017 12:57

Afbeelding

De eerste echte geregistreerde file in Nederland vond pas plaats op zondag 29 mei 1955. Het was die dag Eerste Pinksterdag, en dus trokken de mensen er massaal met de auto opuit. Veel Nederlandse gezinnen uit de Randstad kozen ervoor om hun zondag op de Veluwe door te brengen, terwijl een groot aantal Duitse toeristen juist naar het westen trok om de bollenvelden te bezichtigen. Toen de twee verkeersstromen elkaar bij Utrecht ontmoetten, ging het mis. De rotonde bij knooppunt Oudenrijn kon de 50.000 toegestroomde auto’s niet verwerken en er ontstond een file (link)

Verder zijn we (bijna) allen wel bekend met dit fenomeen (file). Kon je een aantal jaren terug de spits nog redelijk vermijden, ze lijkt nu van 07.00 uur tot 19.00 uur te bestaan.
Hoe kan dit? Ligt er te weinig asfalt in ons kleine landje of zijn we een zeer hardnekkig eigenwijs (bijna verslaafd!) autogebruiker geworden?
Files worden voorspeld (zoals morgen, 30-8-2017), maar dit heeft geen effect. Automobilisten (en niet te vergeten alle vrachtverkeer) staan morgen weer muurvast!

Mijn vraag: Waarom is het zo moeilijk om met die vertrouwde werkschema's te gaan spelen? We staan maandag tussen 06.00 en 06.30 uur op, stappen 07.00 uur in die auto en....sluiten aan in de file. Moet al dit vrachtverkeer tegelijk met al die personenauto's op de weg zitten? Zijn we inmiddels niet in staat veel meer thuis te werken? Moeten we om 08.00 uur beginnen en 16.30 uur stoppen met werken? Is de zondag heilig?
Want wat hebben we zaterdag? Dan moeten we erop uit. Hoe? Met de auto natuurlijk! Gevolg: Files in de weekenden (want er wordt dan aan de weg gewerkt en hele snelwegen worden afgezet) zodat al het verkeer elders in het land weer helemaal opstroopt.

Nog niet zo heel lang geleden was er (ook i.v.m. onderhoud aan de weg) GRATIS openbaar vervoer op dat traject. Dan verwacht je overvolle bussen. Maar wat was het geval: FILE en lege bussen! Hoe heilig kan een auto zijn? Ook de benzineprijs lijkt maar weinig uit te maken.
Bovendien: Wat kost al dit fileleed (economisch gezien) aan verloren tijd?

Is het m.a.w. een kwestie van een slecht wegennet in dit (inderdaad volle) land of schort er iets aan de mentaliteit van de bestuurders (en werkgevers?)?
Zijn de alternatieven echt zo slecht? Ik denk aan OV, (brom-of elektrische))fiets, carpoolen, andere/wisselende werktijden, vrachtverkeer meer scheiden van regulier verkeer, thuiswerken, zaterdag en/of zondag werken. Waarom zijn we zo hardleers??
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Dat beloof ik
Bevlogen

Re: Fileleed

Bericht door Dat beloof ik » 29 aug 2017 13:10

Omdat we luie kuddedieren zijn die niet nadenken en liever de meerderheid volgen.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 29 aug 2017 13:21

dikkemick schreef:
29 aug 2017 12:57
Is het m.a.w. een kwestie van een slecht wegennet in dit (inderdaad volle) land of schort er iets aan de mentaliteit van de bestuurders (en werkgevers?)?
Zijn de alternatieven echt zo slecht? Ik denk aan OV, (brom-of elektrische))fiets, carpoolen, andere/wisselende werktijden, vrachtverkeer meer scheiden van regulier verkeer, thuiswerken, zaterdag en/of zondag werken. Waarom zijn we zo hardleers??
Om aan de spitsvraag aan wegen te voldoen zullen we zo'n beetje elke vierkante meter land van de Randstand en enkele buitengebieden waarop geen gebouwen staan moeten asfalteren en een bak bruggen bijbouwen. Zelfs dan is de vraag of files dingen van het verleden zijn;, ik zie niet hoe de brug-openfile bij de Van Brienenoordbrug vermeden kan worden zolang die brug geen tunnel is.

Alternatieven zijn de bestaande capaciteit beter gebruiken, wat betekent het spitsuur bestrijden door minder op dezelfde tijd op weg te gaan en door woon-werkverkeer af te schaffen waar dat kan. Minder autobezit is ook een manier. Uiteraard is het de oplossing van het fileprobleem (en het parkeerprobleem) als de buren de auto wegdoen.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 29 aug 2017 13:22

Meerdere redenen.

De vervuiler betaalt niet.
Openbaar vervoer is bespottelijk duur.
Facetime: werkgevers hechten nog steeds veel teveel waarde aan de fysieke aanwezigheid van werknemers. Gebrek aan vertrouwen? Thuiswerken wordt daardoor te weinig gestimuleerd en gefaciliteerd.
Negen-tot-vijf-mentaliteit: werknemers mogen het niet hebben, maar werkgevers blijkbaar wel. Daardoor zitten we allemaal tegelijk in de auto. Het kantoor tot drie uur 's nachts open houden is immers te duur.
Gebrek aan innovatie: bedrijven hebben altijd de mond vol over 'innovatie', maar borduren zelf vrijwel altijd voort op bestaande zaken. Waarom zijn er nog steeds auto's (met een verbrandingsmotor)? Hint: de overheid is de grootste innovator, omdat R&D heel veel geld kost. Vrijwel alle moderne technologieën zijn ontwikkeld door de overheid en daarna opgepakt door het bedrijfsleven.

En ongetwijfeld nog veel meer.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 29 aug 2017 13:39

De Encyclopedist schreef:
29 aug 2017 13:21
ik zie niet hoe de brug-openfile bij de Van Brienenoordbrug vermeden kan worden zolang die brug geen tunnel is.
Zoek die ene mast van die ene zeilboot die in de spits passeert.
Afbeelding

Vind ik ook niet meer van deze tijd! Kantelbare mast, telescoop mast of inklapbare mast moet kunnen!

Het blijft wat mij betreft een vreemd fenomeen. Stel je voor: Je staat IEDERE dag 2X in de file naar en van je werk. Nu ben ik in de gelukkige positie dat ik kan fietsen, maar ik zou knotsknettergek worden.
Vraag me af of de politieke partijen hier ideeën over hebben. En dan bedoel ik niet de VVD met haar welbekende "oplossingen"!
Philip K. Dick

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 29 aug 2017 13:49

Het probleem is dat we niet willen kiezen. We willen geen bevolkingspolitiek maar wel zoveel mogelijk groen. Dus moeten er zoveel mogelijk mensen boven elkaar wonen en zoveel mogelijk auto's op een vierkante meter snelweg. En dan maar afvagen waar alle agressiviteit in de samenleving vandaan komt.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 29 aug 2017 14:03

Bonjour schreef:
29 aug 2017 13:49
Het probleem is dat we niet willen kiezen. We willen geen bevolkingspolitiek maar wel zoveel mogelijk groen. Dus moeten er zoveel mogelijk mensen boven elkaar wonen en zoveel mogelijk auto's op een vierkante meter snelweg. En dan maar afvagen waar alle agressiviteit in de samenleving vandaan komt.
En al die andere opties dan? Er zijn er voldoende, maar toch willen we er op de 1 of andere manier niet aan! We roepen zo hard dat we een 24-uurs economie zijn, maar die 24 uur blijft maar in 8 uur gepropt zitten.
Philip K. Dick

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 29 aug 2017 15:11

De middagspits op de a2 vanuit Utrecht naar het zuiden begint rond 4 uur en duurt tot ongeveer 7. Als je daar omheen wilt werken moet je dus of om 6 uur 's ochtends in de auto zitten of je bent dus om 8 uur thuis. In het ene geval ga je in een andere tijdzone leven, in het andere geval mis je je contact met kinderen bv.
Bovendien is het een leuk risico om na de file te rijden, want eens per maand gebeurt er een ongeluk of valt er wat regen waardoor je rit geen 45 minuten duurt maar 2 uur en 45 minuten.
Openbaar vervoer naar Utrecht is overvol. Dan kom je moe op werk en thuis.
En heel werk heeft gewoon overleg nodig. En even naast elkaar bij een scherm staan werkt echt stukken handiger dan via de telefoon.
En alle opties leveren een paar procent verbetering die dus weg zijn als de bevolking evenveel procenten groeit.

Er missen ook snelwegen en spoorlijnen die andere wegen stukken kunnen ontlasten, bv een snelweg A12 bij gouda - A27 bij lexmond - A2 culemborg.
A27 loopt hopeloos achter bij gorinchem
Spoorlijn Utrecht - Houten- Gorinchem - Breda
Dat in de regio die ik een beetje ken.

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 29 aug 2017 15:30

Doppelgänger geeft een aantal redenen voor dit probleem. Aanvullend:

- Afgelopen jaren is ingezet op meer asfalt en bezuinigd op OV. Meer asfalt helpt niet tegen files.
Kort gezegd leidt dit beleid tot overstappers van OV naar auto, of van reizen buiten de spits naar spits. Daarnaast gaan mensen op termijn verder van het werk wonen (goedkoper en ruimer). De gemiddelde reistijd verandert niet, alleen het aantal auto kilometers groeit. Dit is de wet van behoud van reistijd of Brever wet .

Blijven investeren in wegen en bezuinigen op alternatieven, maakt ons bovendien steeds afhankelijker van de auto. (de USA is een mooi voorbeeld daarvan).

De beste manier om dit proces te stoppen, is te stoppen met aanleggen van nog meer asfalt en te investeren in alternatieven, zoals fietsvoorzieningen en light rail. Waarschijnlijk verminderen hiermee de files wel.
Je bespaart ook nog eens miljarden euro's.

Interessante casus is Seoul, waar het verwijderen van een immense snelweg door de stad heeft geleid tot minder files, o.a. doordat meer mensen de metro gingen gebruiken. Daarnaast is een fraai voetgangersgebied ontstaan.

http://www.bruzz.be/nl/actua/vergroenin ... en-1-seoul

- Het beeld bestaat dat de auto een melkkoe is, maar de werkelijke kosten van autogebruik worden niet doorvertaald aan de automobilist.
Ruimtegebruik, kosten van vervuiling, ongevallen, etc. zou je moeten meerekenen. Omgekeerd moet OV zo "rendabel" mogelijk zijn, maar maatschappelijke baten zijn veel hoger (zoals voorkomen sociaal isolement voor niet-autogebruikers, effect op files en benodigde investeringen in wegen, milieu).

Beleid zou gericht moeten zijn op het aantrekkelijker maken van alternatieven (OV, fiets) in combinatie met reëlere beprijzing.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 29 aug 2017 15:36

gerard_m schreef:
29 aug 2017 15:30
Meer asfalt helpt niet tegen files.
Dit is wel zo'n dooddoener. Het is erop gebaseerd dat nieuw asfalt naar een tijdje weer volloopt.

Precies hetzelfde geldt voor de woningnood. Sinds de wereldoorlog bouwen we huizen en nog steeds is er woningnood. Ik stel voor om te stoppen met het bouwen van woningen. Het helpt niet tegen het probleem.

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 29 aug 2017 15:40

Bonjour schreef:
29 aug 2017 15:11
En alle opties leveren een paar procent verbetering die dus weg zijn als de bevolking evenveel procenten groeit.
Wel als die procenten allemaal auto gaan rijden.

Ik heb geen auto, maar er wel jaren een gehad. Ik deed hem weg omdat ik 't ding alleen voor privéritten gebruikte en-i daarvoor veel te duur was. Ik werkte toen in Den Haag vlak bij Centraal Station en woonde in Rotterdam vlak naast Station Zuid, waartussen een rechtstreekse stoptrein reed die er 25 minuten over deed. Probeer dat maar eens over de A13 en dan om 9.00u aankomen. Toen op eenzelfde dag de rekeningen van de belasting en de verzekering in de bus ploften en ik me realiseerde dat m'n Audi 80 al twee weken niet van z'n plek was geweest was ik het zat en heb ik het ding die week nog verkocht. Dat ik autorijden nooit echt leuk heb gevonden speelde een bijrol. Sindsdien doe ik het met fiets en OV en voor ritten naar lastig met OV of fiets te bereiken plekken huur ik 'n auto.

Ik heb lange tijd de hoop gehad dat de autootjesplaag1 wel zou verdwijnen als de benzine opraakt, maar ik vrees dat de elektrische auto er eerder is.

1Op een viaduct in de buurt van Schinveld stond in de jaren 70 geschreven: "van de autootjesplaag, verlos ons Heer". Bij mijn weten staat het er nog.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 29 aug 2017 15:44

In Rotterdam begint de file steeds vroeger. Als je het echt wil oplossen moet je stevig inzetten, maar met de VVD als regeringspartij zal dat niet gebeuren. Misschien moet de forens weer gedwongen worden om te verhuizen. In een grijs verleden was het de gewoonte om in de buurt van je werk te wonen. Dus niet het verschijnsel wonen op de Veluwe en werken in Rotterdam. En reiskosten hoe dichter je bij je werk woont hoe hoger de reiskostenvergoeding . Die dus stopt als de afstand meer dan 25 kilometer is. En leg maar tolpoorten neer, schaf de wegenbelasting af. Maak toltarieven flexibel, in de spits hoger. 's-Nachts gratis. En OV. 8 baanswegen en een enkel spoor. Ergens is het toch misgegaan. De capaciteit verdubbelen en de tarieven halveren.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 29 aug 2017 17:55

En zie hier. Je leest heel veel mogelijke opties om dit fileleed te verminderen, maar ook tegenstrijdige berichten. Lost meer asfalt het probleem nu wel of niet op? Is het echt voordeliger om met elkaar in 1 ruimte te praten, dan middels video-conferentie? Beloning schijnt toch altijd een goede motivatie te zijn. Beloon die fietser meer of die werknemer die dichter bij het werk woont of buiten de spits rijdt.
Betalen per gereden kilometer (inderdaad Piet V: Wegenbelasting WEG!). Maar rijden in die heilige koe onaantrekkelijk maar stimuleer tegelijkertijd die (elektrische) fiets, bromfiets, scooter, bus en trein.

En wat te denken van al dat vrachtverkeer? Vroeger waren het de helden van de weg, tegenwoordig ie je op de rechter baan niets anders meer. En dan dat inhaalverbod voor vrachtverkeer. Waar blijft dat? Met een verschil van 1 km/uur voorbij je voorligger kruipen om....NIETS op te schieten!
Bruggen die in een spits open gaan voor PLEZIERvaart! Ik zal bevooroordeeld zijn omdat ik zelf niet vaar, maar vind het van de zotte.

Afzetten van complete snelwegen (in beide richtingen!) bij ongevallen. Veiligheid van de hulpverlener staat voorop, maar of een dergelijke rigoureuze actie altijd noodzakelijk is?

Ooit heb ik me verdiept in een overdekte ligfiets, omdat ook ik een broertje dood aan die regen in dit land heb als ik op de fiets zit. Kosten: Vanaf 6000 euro! En daar rijd ik dus een luxe auto voor.
Hier staat die auto alleen nog (meestal) voor de deur i.v.m. nachtdiensten/bereikbaarheidsdiensten en om niet altijd afhankelijk te moeten zijn van derden (die met auto). Anders had het blik allang tot het verleden gehoord. Niets zo ergerlijk als wegenbelasting moeten betalen voor wegen die 9 van de 10 X niet fatsoenlijk te berijden zijn.

Ook hier worden dergelijke oplossingen besproken en bedacht (maar dus niet doorgevoerd). En hier propaganda voor de zelfrijdende auto!
Philip K. Dick

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 29 aug 2017 19:05

PietV. schreef:
29 aug 2017 15:44
Misschien moet de forens weer gedwongen worden om te verhuizen.
Helaas heb ik om de 6 maanden tot een paar jaar een nieuwe werkplek. Meestal bij een grote plaats. Maar ik heb nu een perceel van 330 m2, een 2 onder 1 kap voor 3 ton. Zoek even een vergelijkbaar pand in Rotterdam. En dan ook met vergelijkbaar CO2 en andere gassen in de lucht, omgevingslawaai en zonder spuiten op het schoolplein.

Meer asfalt helpt. A2 naar het noorden 's ochtends is een paar jaar geleden verdubbeld en dat helpt. Maar naar het zuiden is ie ook verdubbeld, alleen de brug bij Zaltbommel niet. Dat helpt dus niet.
En tel het aantal rijbanen eens dat in Nederland het Hollands diep en de waal kruizen. Zo'n 20 per richting! Van de Noordzee tot aan Nijmegen. Gek toch dat dat files oplevert. Nergens anders on Nederland kan je oost-west een lijn op de kaart trekken met zo weinig kruisende rijbanen. We zijn dus te beroerd geweest in al die jaren om voldoende bruggen te bouwen. De brug bij Gorinchem valt zowat van ellende uit elkaar. Die had 15 jaar geleden al verdubbeld moeten zijn.
Meer mensen betekent meer infrastructuur. Anders krijg je ellende. Meer mensen geeft op meer vlakken ellende, dus ik vind dat we daar wat aan moeten doen. Maar laten we niet de de filerijder, of iets algemener de forens, nog meer gaan pesten.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 29 aug 2017 19:33

Ik zie toch veel berichten waarin gemotiveerd wordt dat meer asfalt juist geen oplossing is.
Hier is 1 pessimist aan het woord.
"Uiteraard, als je meer asfalt aanlegt op bepaalde knelpunten dan neemt de file-druk op die plekken natuurlijk af. Het probleem is alleen dat het knelpunt zich bijna altijd verplaatst. Bovendien levert meer wegen op de lange termijn bijna altijd meer verkeer op en dus weer meer files. Bovendien is er de komende jaren al voor 80 miljard euro aan extra wegen vastgelegd in de begroting. De vraag is of dat überhaupt iets gaat oplossen.

Verder lijkt het wel of altijd iedereen met de vinger naar een ander wijst.
IK kan niet verhuizen, want ik...
De bus is voor mij geen optie, dat doet mijn buurman maar.
Andere werktijden? IK ga niet om 04.00 uur opstaan!
De fiets? Hahahaha! Hier 10 mooie smoesjes.

Ik denk dat we die file gewoon domweg moeten accepteren omdat schaapjes nu eenmaal kuddedieren blijven. Want als zelfs gratis OV al niet werkt, dan werkt m.i. niets. De auto heet dan ook niet voor niets de heilige koe.
Philip K. Dick

Plaats reactie