EU Oekraïne overeenkomst met poll

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

ik stem

voor
1
5%
tegen
14
70%
weet het nog niet
1
5%
niet
3
15%
anders
1
5%

Totaal aantal stemmen: 20

Fenomeen
Superposter

EU Oekraïne overeenkomst met poll

Bericht door Fenomeen » 19 mar 2016 12:50

We hadden nog geen polletje.

Nederlands referendum over de Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en Oekraïne:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederland ... ra%C3%AFne" onclick="window.open(this.href);return false;

Aanvullende hier lopende topics over het onderwerp:

Oekraïne 1 Januari 2016. Kiezen voor Rusland of Europa?:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 12&t=15671" onclick="window.open(this.href);return false;

Democratie in de EU:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... t=oekraine" onclick="window.open(this.href);return false;

Peter van Velzen
Moderator

Re: EU Oekraïne overeenkomst met poll

Bericht door Peter van Velzen » 19 mar 2016 13:31

Ik vindt niet dat de bevolking zich over dit associatieverdrag moet uitspreken als de bevolking zich ook al niet over eerdere associatieverdragen heeft uitgesproken. Dat is een discriminatie! Als je het niet eens bent met de manier waarop dit soort verdragen gesloten wordt, doe dan een voorstel voor hoe het volgens jou wel moet, maar pik niet dit ene land eruit om een referendum over te houden. Overigens ga ik voorlopig helemaal nergens over stemmen. Daarvoor ben ik momenteel te ver weg.
Ik wens u alle goeds

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 20 mar 2016 09:49

Zoals ik al eerder schreef, ik stem niet omdat ik het een lullig referendum vind.
Hoe denkt een schrijver van het NRC erover?
http://www.nrc.nl/handelsblad/2016/03/1 ... en-1600451" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb het dus helemaal gelezen en goed erover nagedacht. Ik vind het na het lezen van de vele pro's en contra's nog steeds een lullig gebeuren en ik weiger nog steeds daaraan mee te werken.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 20 mar 2016 15:19

Vandaag zag ik toevallig een bekend persoon op de Nederlandse TV.
Zoals te verwachten was, deze meneer zegt nee. Stemmen doet hij niet want hij is Brits.
Ik heb de uitzending nog niet helemaal gezien, niet zo lang geleden heb ik wat artikelen van deze meneer gelezen, die vond ik niet al te best.
Buitenhof: Het advies van Richard Sakwa. Ergens na 40 minuten begint het interview en Asscher, de PVDA-ja-stemmer bemoeit zich er af en toe ook mee.
Zoals gezegd, ik heb nog niet de hele uitzending gezien, maar de fragmenten doen mij al concluderen dat het best een interessant gesprek is.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 01 apr 2016 08:58

Veel keuzemogelijkheden om het voor mij doorslaggevend argument voor stemonthouding te plaatsten.
Momenteel zijn er hier op FT 3 topics over dit referendum, de oudste geopend door de inmiddels van FT verdwenen Vit, dit polltopic van Fenomeen en het kan ook in het grote oekraïnetopic deel2 welke door mij geopend is. Ik heb dus voor het topic van Fenoneem gekozen.
Recent vond ik berichtgeving over "werkelijke motieven" van Jan Roos en de andere initiatiefnemers van dit referendum. Gelezen in het NRC en ook andere serieuze kranten.
Maar ik heb dus voor dit gekozen.
Het feest van het referendum.
Omdat dit stukje momenteel het beste overeenkomt met het bij mij steeds groter wordend gevoel voor walging voor deze schijnvertoning.

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 01 apr 2016 10:59

Cluny schreef:Zoals ik al eerder schreef, ik stem niet omdat ik het een lullig referendum vind.
Hoe denkt een schrijver van het NRC erover?
http://www.nrc.nl/handelsblad/2016/03/1 ... en-1600451" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb het dus helemaal gelezen en goed erover nagedacht. Ik vind het na het lezen van de vele pro's en contra's nog steeds een lullig gebeuren en ik weiger nog steeds daaraan mee te werken.
Er is toch gebleken voldoende steun voor het organiseren van het referendum.
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 01 apr 2016 11:09

Jan van Lennip schreef: Er is toch gebleken voldoende steun voor het organiseren van het referendum.
Is dat zo?
Nou, en?
Ik wist even niet welke van de 2 te kiezen. Vandaag doe ik ze maar alletwee.

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 01 apr 2016 11:13

Peter van Velzen schreef:Ik vindt niet dat de bevolking zich over dit associatieverdrag moet uitspreken als de bevolking zich ook al niet over eerdere associatieverdragen heeft uitgesproken. Dat is een discriminatie!
Oekraine is nou eenmaal een hot topic. Die eisen veel aandacht op.
Peter van Velzen schreef:Als je het niet eens bent met de manier waarop dit soort verdragen gesloten wordt, doe dan een voorstel voor hoe het volgens jou wel moet, maar pik niet dit ene land eruit om een referendum over te houden.
Er zou een handelsverdrag kunnen worden gesloten. Hierdoor ontstaan een vrije handelszone. Deze zone is een belangrijk draagvlak van het aangaan van dit associatieverdrag. Een handelsverdrag lucht op met betrekking tot politieke bezwaren en discutabele corrupte achtergronden.

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 02 apr 2016 08:39

De campagnesubsidies door de staat beschikbaar gesteld aan de voor- en de tegenstanders. En de neutralen.
We hebben het over € 2.000.000. 2 miljoen Euro is best wel veel geld.
De Volkskrant onderzocht wat het weggeven van gemeenschapsgeld de gemeenschap heeft opgeleverd.
En wat het de aanvragers heeft opgeleverd.
Ik weet niet hoe het de meelezers vergaat, ik word er best wel droevig van. Hoewel ik allerminst verrast ben door het resultaat van dit onderzoek.
http://www.volkskrant.nl/politiek/vraag ... ~a4265325/

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 02 apr 2016 09:46

Peter van Velzen schreef:Ik vindt niet dat de bevolking zich over dit associatieverdrag moet uitspreken als de bevolking zich ook al niet over eerdere associatieverdragen heeft uitgesproken. stemmen.
Hier ben ik het zeker in deze kwestie mee eens. Er zijn wat campagnes en er is klaarblijkelijk her en der subsidie opgestreken middels een soort kansspel. Objectieve stemwijzers lijken te ontbreken (ik heb er nu drie ingevuld). Kantelpunt voor mij is het standpunt van de partij voor de dieren. Want dit bedrag betekend meer afzetgebied voor producten afkomstig van de bio-industrie uit Oekraine. Na wikken en wegen wordt het tegen.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 03 apr 2016 18:54

Deze pagina van de referendumcommissie is een goede bron om te beginnen met het verzamelen over informatie over de verstrekte subsidies. De Nederlandse staat is een gulle gever, als je een handige jongen (m/v) dan is daar heel wat te halen.
Dit is dus de eerste link.
Op deze pagina staat een link naar een pdf-bestand. Op deze pagina aanklikken dan kom je bij een lange lijst. Netjes gesorteerd in voor, tegen en "neutraal".
Informatie over ontvangen aanvragen en verstrekte subsidies per 24 maart

Download of bekijk het pdf voor rechtspersonen of het pdf voor particulieren waarin staat voor welke activiteiten subsidie is verstrekt.
Je moet er dus wel wat moeite voor doen maar dan kom je uiteindelijk wel de complete en actuele lijst tegen. Ik heb een screendump gemaakt van een lijstje met 'Wij zijn tegen' subsidie-ontvangers.
.

.
Ik heb één subsidie-ontvanger eruitgelicht, Stichting Transnational Institute, omdat deze toevallig al eerder op Freethinker is langsgekomen en omdat het laatste woord over het met subsidiegelden geschreven rapportje over de eventuele economische gevolgen ( voor Oekraïne! ) ook nog niet gezegd is.
Freethinker: do maart 31, 2016 9:07 am
De stichting zelf is een nette organisatie, in Nederland dus een onderdeel van een grote internationale organisatie die ook al heel wat jaren actief is. Gezien het professionele karakter ben ik ook ervan overtuigd dat de stichting elke euro van de € 42.430,- netjes met een gespecificeerde lijst kan verantwoorden. Ik ben er dan ook helemaal niet tegen dat er aan de stichting een subsidie van meer dan 42.000 euro is toegekend.
Maar ik vraag me nog wel veel af. Centraal in de tegencampagne staat de Oekraïense rapportage met een onderzoek waaruit zou moeten blijken dat na inwerking treden van de eu-oekraïne associatieovereenkomst na optelling van alle positieve en negatieve effecten de balans door zou slaan naar dat het verdrag het Oekraïense volk meer kost dan het oplevert. Mijn indruk is dat deze conclusie boterzacht is. Warm boterzacht. Het is jammer dat de stichting niet de moeite heeft genomen dit door Oekraïeners geschreven Engelstalig document te vertalen in het Nederlands. Budget genoeg zou je denken. Ik denk dat het onderdeel van de strategie is want de meeste lezers, zoals uit de NOS-berichtje blijkt zullen klakkeloos overnemen en vaak ook napapegaaien wat er voorgekauwd wordt zeker als het goed in het eigen straatje past. Ik denk dat het aantal kritische lezers van het Oekraïens schrijfseltje dat ook daadwerkelijk controleert en begrijpt wat er staat geschreven de nul nadert. Maar over de inhoud wil ik het hier eigenlijk niet hebben, ik heb de aanzet tot bespreking van dit document in het nieuwe Oekraïne topic gelegd, wellicht duikt er iemand met kennis van zaken op die objectief kan beoordelen of hetgeen daar geschreven staat redelijk
overeenkomt met de werkelijkheid.
Morgen zal ik proberen het verhaal af te maken. Voorlopig vind ik dit weer even genoeg. Door een beetje verder te zoeken dan de MSM ( Mainstream Media ) jou voorschotelen ben ik er achter gekomen dat de wijze van voorlichting van dit clubje i.s.m. de NOS naar het grote publiek eigenlijk van geen kant deugt. Naar mijn mening dan. Ik heb niet de illusie dat andere subsidie-ontvangers , ook de neutralen en de voorstemmers, het beter doen. Eigenlijk is het zo, dat hoe de subsidie-ontvangers ook hum best hebben gedaan, die 2 miljoen Euro die er voor uit getrokken is, dat is volgens mij gewoon zondegeld.

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 03 apr 2016 22:18

doctorwho schreef:
Peter van Velzen schreef:Ik vindt niet dat de bevolking zich over dit associatieverdrag moet uitspreken als de bevolking zich ook al niet over eerdere associatieverdragen heeft uitgesproken. stemmen.
Hier ben ik het zeker in deze kwestie mee eens.
Misschien kan dit referendum een opstapje zijn om ook andere associatieverdragen kritischer te beschouwen. Dat het zich uitspreken over associatieverdragen via referenda nooit een traditie was wil niet zeggen dat die lijn in de toekomst moet worden voortgezet.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 03 apr 2016 22:19

Cluny schreef:De campagnesubsidies door de staat beschikbaar gesteld aan de voor- en de tegenstanders. En de neutralen.
We hebben het over € 2.000.000. 2 miljoen Euro is best wel veel geld.
Gaat het in het associatieverdrag niet om miljarden euro's ?

Ik stem tegen, want ik zie niet hoe we hier "waar" voor ons geld krijgen. Integendeel, er lijken juist veel negatieve consequenties aan dit associatieverdrag vast te zitten.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 04 apr 2016 14:05

Ik heb "tegen" ingevuld.

Ik vind dat het "voor" kamp wat al te gretig campagne voert en angstbeelden probeert op te roepen. Binnen de EU is nog meer dan genoeg te doen en binnen de Oekraine (op andere terreinen) ook. Een deel van het verdrag is al in werking. Het zou allemaal wat transparanter en democratischer moeten in Europa. Het is meer om dit signaal te geven dat ik neig naar tegen. Geen al te sterkte motivatie, ik weet het :? .
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 04 apr 2016 15:15

vegan-revolution schreef: Misschien kan dit referendum een opstapje zijn om ook andere associatieverdragen kritischer te beschouwen. Dat het zich uitspreken over associatieverdragen via referenda nooit een traditie was wil niet zeggen dat die lijn in de toekomst moet worden voortgezet.

Ik ben het met jou eens. Dit referendum geeft aandacht aan het feit dat mogelijk ook betere oplossingen zijn voor andere associatieverdragen die reeds zijn gesloten.

Plaats reactie