Discriminatie van niet-gelovigen.

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

HankS
Diehard

Re: Discriminatie van niet-gelovigen.

Bericht door HankS » 15 jun 2016 08:33

Jist has left the building
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell

babbel
Forum fan

Bericht door babbel » 20 jul 2016 20:20

Ik weet niet of het ook discriminatie van niet-gelovigen is. Maar ik zie op mijn werk regelmatig gelovigen die dagelijks bidden onder werktijd. Dat bidden gebeurt drie tot vijf maal per dag. Terwijl de rokers onder werktijd niet meer mogen roken.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 21 jul 2016 18:17

babbel schreef:Ik weet niet of het ook discriminatie van niet-gelovigen is. Maar ik zie op mijn werk regelmatig gelovigen die dagelijks bidden onder werktijd. Dat bidden gebeurt drie tot vijf maal per dag. Terwijl de rokers onder werktijd niet meer mogen roken.
Bidden - mits in stilte - bezorgt anderen geen hoestbui, Het is nauwelijks schadeliik. Roken is bewezen wel schadelijk te zijn. dus dat kun je niet rechtstreeks vergelijken.
Ik wens u alle goeds

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 21 jul 2016 18:26

babbel schreef:Ik weet niet of het ook discriminatie van niet-gelovigen is. Maar ik zie op mijn werk regelmatig gelovigen die dagelijks bidden onder werktijd. Dat bidden gebeurt drie tot vijf maal per dag. Terwijl de rokers onder werktijd niet meer mogen roken.
als ze bovenop de pauzes extra tijd krijgen om te bidden is er een probleem
als ze gewoon tijdens hun pauze bidden is dat hun recht

babbel
Forum fan

Bericht door babbel » 21 jul 2016 20:42

Die gelovigen bidden niet tijdens hun pauzes maar onder werktijd. Meestal duurt dat bidden ook nog eens langer dan tien minuten. Meestal ook wel vijf keer per dag. Zoveel pauzes mogen de rokers echter niet nemen om buiten te gaan roken. De rokers moeten genoegen nemen met de door het bedrijf vastgestelde pauzes.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 21 jul 2016 21:14

Als dat zo is valt het mijn inziens onder discriminatie van niet bidders en niet rokers.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 22 jul 2016 07:14

babbel schreef:Die gelovigen bidden niet tijdens hun pauzes maar onder werktijd. Meestal duurt dat bidden ook nog eens langer dan tien minuten. Meestal ook wel vijf keer per dag. Zoveel pauzes mogen de rokers echter niet nemen om buiten te gaan roken. De rokers moeten genoegen nemen met de door het bedrijf vastgestelde pauzes.
Binnen een 8uren werkdag bidt een moslim maximaal 2x op het werk als ik goed kan tellen.
nu ja, als moslims extra pauze krijgen om te bidden en de christen niet dan is er een probleem

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 22 jul 2016 09:17

Zijn er geen afspraken dat de tijd die rokers krijgen, de bidders ook krijgen?

En weet je zeker dat zij de bidtijd niet inhalen?
Weet jij op wat voor basis zij zijn aangenomen voor dit werk?
Misschien hebben ze er een snipperdag of ATV dag voor ingeleverd?
Er zijn meerdere vormen waarin dit gegoten zou kunnen worden.
Heb je dat wel eens nagevraagd?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 22 jul 2016 10:26

appelfflap schreef:
Binnen een 8uren werkdag bidt een moslim maximaal 2x op het werk als ik goed kan tellen.
nu ja, als moslims extra pauze krijgen om te bidden en de christen niet dan is er een probleem
Het gaat erom dat moslims hier kennelijk privé activiteiten in werktijd mogen doen. Of dit roken, bidden of internetten is maakt niet zo veel uit. Mij lijkt trouwens interessanter of je je werk afkrijgt en niet hoeveel tijd je eraan besteed hebt.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

HankS
Diehard

Bericht door HankS » 22 jul 2016 10:54

Mij lijkt trouwens interessanter of je je werk afkrijgt en niet hoeveel tijd je eraan besteed hebt.
Dat zou zo zijn als je per opdracht of werkstuk betaalt krijgt, alleen meestal wordt een uurloon gehanteerd. Tijd is toch wel van belang en als het voor de een geldt dan ook voor de ander, dat is het principe ook van discriminatie, dat er geen uitzonderingen gemaakt worden en dat is toch ook het topic. En het lijkt me nu niet dat je door bidden werk afkrijgt , noch trouwens door roken of je moet in het laatste geval een tester zijn van rookwaar
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 22 jul 2016 11:03

gerard_m schreef:
appelfflap schreef:
Het gaat erom dat moslims hier kennelijk privé activiteiten in werktijd mogen doen. Of dit roken, bidden of internetten is maakt niet zo veel uit. Mij lijkt trouwens interessanter of je je werk afkrijgt en niet hoeveel tijd je eraan besteed hebt.
Is er dan een verschil tussen moslims en andere werknemers op dit vlak? Voor zover ik daar zicht op heb, laten werkgevers in het algemeen toe dat hun werknemers in beperkte mate zich met privé activiteiten bezig houden tijdens de werktijd.

Dus waarom vind jij het nodig om er op te wijzen dat moslims dit mogen doen?

Het is best mogelijk dat er onevenwichten zijn en die mag je aanklagen maar in zijn algemeenheid is er niets uitzonderlijk aan het feit dat een moslim privé activiteiten in werktijd mag doen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 22 jul 2016 11:52

Babbel had het woord moslim niet genoemd. Maar 5 keer per dag zichtbaar bidden, dat doen anderen niet. Met een rozekrans val je echter wel minder op dan met een gebedsmatje. Dus Rooms-katholieken bidden misschien nog wel veel meer!
Ik wens u alle goeds

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 22 jul 2016 19:28

axxyanus schreef:Voor zover ik daar zicht op heb, laten werkgevers in het algemeen toe dat hun werknemers in beperkte mate zich met privé activiteiten bezig houden tijdens de werktijd.
Op kantoor misschien maar de mensen die in een fabriek werken mogen alleen weg van de werkplek in de pauze. De uitzondering is toilet bezoek.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 23 jul 2016 12:25

axxyanus schreef: Is er dan een verschil tussen moslims en andere werknemers op dit vlak?
Ja, christenen hebben geen verplichte gebedstijden waarvoor het werk onderbroken moet worden.

Sommige christenen bidden voor de lunch, dat kost enkele seconden.

Voor zover ik daar zicht op heb, laten werkgevers in het algemeen toe dat hun werknemers in beperkte mate zich met privé activiteiten bezig houden tijdens de werktijd.

Dus waarom vind jij het nodig om er op te wijzen dat moslims dit mogen doen?
Je zou gelijk hebben als de gebedstijd afgaat van andere privé activiteiten die in werktijd gebeuren. Dit lijkt me onuitvoerbaar, geen baas die dit meet. Je zou alleen gebedstijd van andere pauzetijd af kunnen halen maar dat is eveneens onuitvoerbaar.
Het is best mogelijk dat er onevenwichten zijn en die mag je aanklagen maar in zijn algemeenheid is er niets uitzonderlijk aan het feit dat een moslim privé activiteiten in werktijd mag doen.
Als jij 2 extra pauzes per dag kunt regelen om het vliegende spaghetti monster te eren, dan heb jij een hele bijzondere baas.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 23 jul 2016 13:57

axxyanus schreef: in zijn algemeenheid is er niets uitzonderlijk aan het feit dat een moslim privé activiteiten in werktijd mag doen.
klopt

wil je tijdens de middagpauze je boterham opeten, eentje roken, bidden of je collega snel neuken, je baas zal het in principe worst wezen.

maar als je baas je extra pauze moet geven omwille van ej geloof dan is er wel een probleem, zeker als die baas daardoor inkomsten verliest (afspraken verzetten, band stilleggen,...)

Plaats reactie