Discriminatie van niet-gelovigen.

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Re: Discriminatie van niet-gelovigen.

Bericht door axxyanus » 26 jul 2016 15:10

gerard_m schreef:
axxyanus schreef: Is er dan een verschil tussen moslims en andere werknemers op dit vlak?
Ja, christenen hebben geen verplichte gebedstijden waarvoor het werk onderbroken moet worden.

Sommige christenen bidden voor de lunch, dat kost enkele seconden.
Naast de kwestie. Het ging over de mogelijkheid om (in beperkte mate) privé zaken af te handelen op de werkvloer. Het ging niet over de manier waarop die privé zaken ingevuld werden.

gerard_m schreef:
Voor zover ik daar zicht op heb, laten werkgevers in het algemeen toe dat hun werknemers in beperkte mate zich met privé activiteiten bezig houden tijdens de werktijd.

Dus waarom vind jij het nodig om er op te wijzen dat moslims dit mogen doen?
Je zou gelijk hebben als de gebedstijd afgaat van andere privé activiteiten die in werktijd gebeuren. Dit lijkt me onuitvoerbaar, geen baas die dit meet. Je zou alleen gebedstijd van andere pauzetijd af kunnen halen maar dat is eveneens onuitvoerbaar.
Ja en? Je kan het zelfde zeggen van zowat elke groep. Rokers nemen een rookpauze. Ik zie mijn baas ook niet nakijken of die rooktijd afgaat van andere privé activiteiten. Leden van een vereniging, durven wel eens verenigingszaken af te handelen tijdens de werktijd, ik zie mijn baas ook niet nakijken of dat afgaat van andere privé activiteiten enz.

Er is geen reden om a priori de groep moslims hier op een andere manier te bekijken dan anderen.
gerard_m schreef:
Het is best mogelijk dat er onevenwichten zijn en die mag je aanklagen maar in zijn algemeenheid is er niets uitzonderlijk aan het feit dat een moslim privé activiteiten in werktijd mag doen.
Als jij 2 extra pauzes per dag kunt regelen om het vliegende spaghetti monster te eren, dan heb jij een hele bijzondere baas.
En wat als iemand extra pauzes kan regelen om aan de telefoon de zaken af te handelen voor zijn muziekgroepje? Mijn vrouw kloeg geregeld op haar vorig werk over een van haar collega's die voortdurend aan de telefoon hing om allerlei zaken af te handelen die niets met zijn werk te maken hadden.

Ik wil best aannemen dat er plekken zijn waar de moslims extra pauze's krijgen om te bidden en ik heb er geen probleem als dat aangeklaagd wordt. Maar dat is iets anders dan klagen omdat (ook) moslims al eens bezig zijn met privé-zaken zoals (in hun geval) bidden.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 26 jul 2016 15:12

appelfflap schreef:
axxyanus schreef: in zijn algemeenheid is er niets uitzonderlijk aan het feit dat een moslim privé activiteiten in werktijd mag doen.
klopt

wil je tijdens de middagpauze je boterham opeten, eentje roken, bidden of je collega snel neuken, je baas zal het in principe worst wezen.

maar als je baas je extra pauze moet geven omwille van ej geloof dan is er wel een probleem, zeker als die baas daardoor inkomsten verliest (afspraken verzetten, band stilleggen,...)
Ja, grotendeels akkoord.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 26 jul 2016 20:06

axxyanus schreef:
gerard_m schreef:
axxyanus schreef: Is er dan een verschil tussen moslims en andere werknemers op dit vlak?
Ja, christenen hebben geen verplichte gebedstijden waarvoor het werk onderbroken moet worden.

Sommige christenen bidden voor de lunch, dat kost enkele seconden.
Naast de kwestie. Het ging over de mogelijkheid om (in beperkte mate) privé zaken af te handelen op de werkvloer. Het ging niet over de manier waarop die privé zaken ingevuld werden.
Nee, je kunt gebedspauzes niet beschouwen als een vervanging voor andere toegestane privé tijd zoals lunchpauze.

gerard_m schreef:Je zou gelijk hebben als de gebedstijd afgaat van andere privé activiteiten die in werktijd gebeuren. Dit lijkt me onuitvoerbaar, geen baas die dit meet. Je zou alleen gebedstijd van andere pauzetijd af kunnen halen maar dat is eveneens onuitvoerbaar.
Ja en? Je kan het zelfde zeggen van zowat elke groep. Rokers nemen een rookpauze. Ik zie mijn baas ook niet nakijken of die rooktijd afgaat van andere privé activiteiten. Leden van een vereniging, durven wel eens verenigingszaken af te handelen tijdens de werktijd, ik zie mijn baas ook niet nakijken of dat afgaat van andere privé activiteiten enz.[/quote]

Het gaat hier om het toestaan dat mensen aanvullende pauzes nemen, voor bijvoorbeeld verplicht bidden. Dat mensen zonder toestemming klaverjasstanden uittypen of reizen boeken heeft daar uiteraard niets mee te maken.
Er is geen reden om a priori de groep moslims hier op een andere manier te bekijken dan anderen.
Niet als ze op dezelfde manier worden behandeld, en dus geen aanvullende pauzes t.o.v. andere werknemers krijgen.
Dat geldt ook voor rokers of verenigingsleden.
En wat als iemand extra pauzes kan regelen om aan de telefoon de zaken af te handelen voor zijn muziekgroepje? Mijn vrouw kloeg geregeld op haar vorig werk over een van haar collega's die voortdurend aan de telefoon hing om allerlei zaken af te handelen die niets met zijn werk te maken hadden.
Een baas die dit voor de ene werknemer wel toestaat en voor de andere niet, discrimineert eveneens.
Dat lijkt me een open deur. Maar wat heeft dat met dit onderwerp te maken?
Ik wil best aannemen dat er plekken zijn waar de moslims extra pauze's krijgen om te bidden en ik heb er geen probleem als dat aangeklaagd wordt. Maar dat is iets anders dan klagen omdat (ook) moslims al eens bezig zijn met privé-zaken zoals (in hun geval) bidden.
Ik weet niet wie daarover klaagt. Ik in elk geval niet. Als een baas discrimineert door een bepaalde groep extra pauzes te gunnen, is dat trouwens de schuld van de baas en niet van degene die de privileges krijgt.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 27 jul 2016 15:10

gerard_m schreef: Nee, je kunt gebedspauzes niet beschouwen als een vervanging voor andere toegestane privé tijd zoals lunchpauze.
Waarom niet? Wat is het probleem als een moslim de lunchpauze of andere pauze gelegenheid gebruikt als gebedspauze?
gerard_m schreef:Het gaat hier om het toestaan dat mensen aanvullende pauzes nemen, voor bijvoorbeeld verplicht bidden. Dat mensen zonder toestemming klaverjasstanden uittypen of reizen boeken heeft daar uiteraard niets mee te maken.
Neen daar gaat het hier niet langer om.

Niemand argumenteert hier dat we moslims aanvullende pauzes moeten gunnen. Maar er zijn hier wel opmerkingen gekomen die er op lijken neer te komen dat moslims de pauzes die ze hebben niet zouden mogen gebruiken om te bidden. Ik zie niet in wat daar het probleem mee zou zijn.

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 27 jul 2016 15:23

axxyanus schreef:
gerard_m schreef: Nee, je kunt gebedspauzes niet beschouwen als een vervanging voor andere toegestane privé tijd zoals lunchpauze.
Waarom niet? Wat is het probleem als een moslim de lunchpauze of andere pauze gelegenheid gebruikt als gebedspauze?
Zoals je wellicht weet, moeten in de islam de verplichte gebeden op vaste tijden plaatsvinden, die vallen niet samen met de lunchpauze. Daarnaast moet iemand die bidt ook eten, een broodje tijdens het bidden maakt het gebed ongeldig.
Niemand argumenteert hier dat we moslims aanvullende pauzes moeten gunnen. Maar er zijn hier wel opmerkingen gekomen die er op lijken neer te komen dat moslims de pauzes die ze hebben niet zouden mogen gebruiken om te bidden. Ik zie niet in wat daar het probleem mee zou zijn.
Ik heb die opmerkingen niet gelezen. Wel dat moslims extra tijd voor gebeden krijgen.
Uiteraard moet iedereen zelf weten wat hij/zij in zijn pauze doet en wie ze in de pauze eventueel willen aanbidden.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

babbel
Forum fan

Bericht door babbel » 20 aug 2016 09:11

Maar de moslims bidden onder werktijd, krijgen die extra pauzes dus betaald. Terwijl het regime voor rokers wel strenger is geworden. Het lijkt dus wel een straf om niet te geloven.

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 20 aug 2016 14:44

babbel schreef:Maar de moslims bidden onder werktijd, krijgen die extra pauzes dus betaald. Terwijl het regime voor rokers wel strenger is geworden. Het lijkt dus wel een straf om niet te geloven.
Je kan je aansluiten bij de rokerskerk :idea:
http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederlan ... squo.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Lu Tze

Bericht door Lu Tze » 23 nov 2016 11:05

gerard_m schreef:
Maar dat is iets nieuws. De katholieke kerk had een streng regime van bidtijden (b.v. Het Angelus) en als de klok daar voor luidde dan kon je maar beter gezien worden te bidden! Zelfs sommige Lutherse stromingen hielden zich hier aan vast.

Ik wil niets extreems zeggen maar....geen enkele edelman kon zijn horigen verbieden te bidden als de kerkklok luidde. Dat is iets wat pas kon toen de industriëlen de touwtjes in handen kregen.

Christenen is dit recht ontnomen door de realiteit van commercieel dienstverband. Leg DAT de moslims maar uit.

Maar even reëel, totdat ik op mijn werk naar eigen inzicht tijd kan inplannen voor mijn hobbies/overtuigingen/verslavingen kunnen moslims, christenen, rokers, e.v.a. allen de boom in. [-X
The secret is not to dream. The secret is to wake up. Waking up is harder. I have woken up and I am real. I know where I come from and I know where I'm going. You cannot fool me any more. Or touch me. Or anything that is mine. (T. Pratchett)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 23 nov 2016 11:19

Beseft er nog iemand wat zijn laatste bijdrage met de topictitel te msken heeft?
Ik wens u alle goeds

Bettina

Bericht door Bettina » 24 feb 2017 18:57

Toen mijn dochter op de middelbare zat kwam ze boos thuis. Op school mocht je onder lestijd geen petjes, mutsen of iets in die richting dragen. Dat zat haar niet lekker, niet dat ze het droeg ( wel een hangslot) maar het ging om het principe vond ze.

Mijn puber vond wel dat het idioot was omdat de moslima's hun hoofd mochten bedekken, dus waarom wel uit religieuze motieven en als je gewoon een coole pet/muts/hoed wil dragen dan niet? Pubers kunnen ook hun antwoord erop hebben.
Freedom for the wolves has often meant death to the sheep.

Isaiah Berlin

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 25 feb 2017 04:18

Je dochter heeft groot gelijk. Het geeft geen pas om bevolkingsgroepen die een specifiek (Waan)denkbeeld aanhangen privileges te geven.
Ik wens u alle goeds

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 25 feb 2017 12:41

Afbeelding
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Plaats reactie