Worden ouderen een te grote last voor de samenleving?

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

writer
Bevlogen

Worden ouderen een te grote last voor de samenleving?

Bericht door writer » 16 mei 2014 07:50

In Dennenrust huren oudere Jehova's getuigen woonruimte met het doel voor elkaar te zorgen. Veel bewoners zijn speciaal om die reden naar Wageningen verhuisd.
.............
Het voornemen om minstens 32 bewoners gedwongen te laten verhuizen leidde tot grote ophef. Daarvoor biedt het Wageningse college de bewoners donderdag excuses aan. In eerste instantie wilde Wageningen zelfs echtparen van wie een partner nog zelfstandig is en kinderen die voor hun ouders zorgen scheiden.
..............
Alle huidige bewoners van verzorgingshuis Dennenrust in Wageningen mogen blijven.
............
De gemeente ziet definitief af van het plan om bewoners die eigenlijk niet aan de criteria voldoen om in een verzorgingshuis te wonen tot een verhuizing te dwingen.

Mijn schoonmoeder verblijft in een willekeurig verzorgingstehuis, licht dement.
De verzorging is daar zo slecht dat mijn vrouw elke avond gaat kijken of men ze niet laat uitdrogen door te weinig beschikbare tijd.
Om ze in huis te nemen zie ik niet zo zitten.
Kunnen we met zn allen niet wat meer inleveren om ouderen meer zorg te bieden?
Of een nieuwe verzekering, dat zou ik wel een rustig idee voor later vinden, nu verkeren veel 65 plussers in onzekerheid.
Om te voorkomen dat spaargeld straks ingeleverd moet worden wordt vaak zoveel mogelijk aan de kinderen geschonken.
Die maken het dan op waar de ouderenzorg niets mee opschiet.
Bij een hoge verzekeringspremie vanaf je veertigste of zo wordt er vanzelf minder overgehouden, worden onnodig hoge spaartegoeden van ouderen voorkomen en krijgt het geld een hoger rendement.
NB: Doe wel en zie niet om.

doctorwho
Ontoombaar

Re: Worden ouderen een te grote last voor de samenleving?

Bericht door doctorwho » 16 mei 2014 08:41

writer schreef: Bij een hoge verzekeringspremie vanaf je veertigste of zo wordt er vanzelf minder overgehouden, worden onnodig hoge spaartegoeden van ouderen voorkomen en krijgt het geld een hoger rendement.
ren dement (ik kon het niet laten :oops: ) ik heb weinig vertrouwen in het omgaan premiegeld door overheid, verzekeraars en pensioenbedrijven. In de woonomgeving ,stad, woningen vervoersmiddelen kan nu nu al ingesprongen worden op de mogelijkheden voor de ouderen van nu en later. Hierdoor kunnen ouderen langer zelfredzaam blijven. Als dit om redenen van geestelijke aftakeling niet langer gaat is het natuurlijk een ander verhaal.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 16 mei 2014 08:52

Dit is geen eenvoudige kwestie, zeker niet zo simpel als U het voorstelt.
Er zijn een heleboel mensen die er voor zorgen dat hun oude dag wel verzorgd is.
Dan zijn er de mensen die hun hele leven sparen, om dat aan hun kinderen weg te geven.
En je hebt de mensen die hopen dat er wel voor hun gezorgd zal worden.
Dan is het ook nog eens zo dat het niet altijd een keuze is voor het een of het ander, maar soms ook gewoon gedwongen.

In de huidige situatie ben ik niet (meer) voor een systeem waarbij iedereen tot zijn graf wordt verzorgd.
Simpelweg omdat daar vanuit anderen landen misbruik van zal worden gemaakt.
En omdat zo'n grote pot geld voor de overheid alleen maar aanleiding is om er een greep uit te nemen (wat in het verleden bij pensioenen ook is gebeurd).
En omdat mensen dan veel vaker dingen gaan zeggen als:
mijn vrouw elke avond gaat kijken of men ze niet laat uitdrogen door te weinig beschikbare tijd.
Ik hoop dat mijn kinderen mij later niet alleen komen bezoeken om te checken of ik nog niet ben uitgedroogd.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 16 mei 2014 09:20

Dat beloof ik schreef: ......En je hebt de mensen die hopen dat er wel voor hun gezorgd zal worden.
.......Ik hoop dat mijn kinderen mij later niet alleen komen bezoeken om te checken of ik nog niet ben uitgedroogd...
Het blijkt steeds meer dat rekenen op een goede verzorging ijdele hoop is geweest.
Een knipklare oplossing voor het probleem heb ik ook niet, ik constateer alleen maar dat de politiek en daarmee ook de samenleving weinig voor ouderen over heeft.
Zodra je geen geld meer in het laadje brengt ben je onbelangrijk geworden.
De allerrijksten redden zich wel als ze hulp nodig hebben.

ps.
Zeg tegen je kinderen dat ze tegen die tijd ook elke dag moeten controleren of je je medicijnen heb gekregen. Wanneer ze voor de gezelligheid komen en je vuile luier is nog niet vervangen dan ruiken ze dat wel.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 16 mei 2014 10:04

Dat beloof ik schreef:...
Er zijn een heleboel mensen die er voor zorgen dat hun oude dag wel verzorgd is.
Dan zijn er de mensen die hun hele leven sparen, om dat aan hun kinderen weg te geven.
En je hebt de mensen die hopen dat er wel voor hun gezorgd zal worden.
Dan is het ook nog eens zo dat het niet altijd een keuze is voor het een of het ander, maar soms ook gewoon gedwongen.
Er zijn er ook die in omstandigheden zitten dat ze niet genoeg kunnen sparen en geen kinderen hebben. ...
Daardoor ben ik veel meer voor een goed vangnet. Op de één of andere manier is dat tegenwoordig een vies woord.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 16 mei 2014 11:24

Ik zeg ook niet dat er helemaal geen vangnet moet zijn.
Waar ik wél op tegen ben is dat we met z'n allen voor alle ouderen gaan zorgen, en dat is wat TS 'writer' vroeg.
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Cas
Forum fan

Bericht door Cas » 16 mei 2014 11:34

Dat vind ik moeilijk om te beantwoorden. Wat ik wel wet dat het te maken heeft met de bevolkingspiramide. De volgende link geeft een interessant inzicht: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/dos ... ide-fx.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

In 1950 had je nog een duidelijk piramidevorm van de Nederlandse bevolking met daarbij een stevige basis. Nu in 2014 ziet je overduidelijk dat die stevige basis er niet is. De bevolkingspiramide is eigenlijk helemaal scheef. De basis is (veel) te smal in verhouding met de top van de piramide. Dit betekent dus ook dat er duidelijke keuzes moeten worden gemaakt.
'Dat, wat jij ervaart is niet de werkelijkheid. Het is jouw interpretatie ervan.'

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 16 mei 2014 11:44

Inderdaad.
Dat is het verschil tussen willen en kunnen.
We willen wel voor alle ouderen zorgen, maar dat is simpelweg niet meer op te brengen.
(Star Trek, seizoen 1)

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 16 mei 2014 12:20

Een andere verdeling van de geldstromen. Geen hond die in deze tak van de gezondheidszorg wil werken (behalve de part-time directrice dan). De verpleegkundigen werken hier knetterhard voor zeer weinig.
Wat extra tax/belasting/heffing betreft. Ik houd al bijna niets over doordat we we met zn alleen meer dan een A-4-tje aan veschillende heffingen/belastingen/taxen moeten betalen.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Mahalingam
Ervaren pen

Bericht door Mahalingam » 16 mei 2014 19:08

Vanwege bezuinigingen op de zorg gaan heel wat bejaarden/verzorg gebouwen dicht.
Dat komt goed uit; die gebouwen kunnen we gebruiken om de asielzoekers te huisvesten.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt zal zijn hoofd moeten missen.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 16 mei 2014 21:52

writer schreef:
ps.
Zeg tegen je kinderen dat ze tegen die tijd ook elke dag moeten controleren of je je medicijnen heb gekregen. Wanneer ze voor de gezelligheid komen en je vuile luier is nog niet vervangen dan ruiken ze dat wel.
Moeten je kinderen wel dichtbij wonen Writer. De onze wonen nogal ver weg dus wordt dat lastig.
Het zou kunnen dat een van onze kinderen iets kan regelen zodat we dicht bij hem kunnen wonen, maar ik zie het nog niet gebeuren dat ik uit de mijn vertrouwde omgeving weg moet.
De gedachte dat ik niet meer even maar het strand kan, brrrr.

Dement zijnde zou de zaak natuurlijk anders liggen, dan heb je daar waarschijnlijk geen weet meer van.

@Cas,
Die bevolkings opbouw kan er over twintig ofvijfentwintig jaar wel eens heel anders uitzien. Veel ouderen zijn dan dood, hebben we een tekort. :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

EvP
Forum fan

Bericht door EvP » 16 mei 2014 22:10

Mijn oma zit nu in een particuliere ''verzorgingsboerderij''. Daar is de (dag) verhouding 1 verzorgende op 2 ouderen (s'nachts 1 op 5). Dit kan met het PGB en AOW samen net niet uit (elke maand moeten er een paar tientjes bij). Hierbij doet de eigenaresse/directrice/verzorgende de administratie, dit kan prima voor ca 10 personen.

Ik denk dat we af moeten van het grootschalige waar al gauw de helft van het personeel achter het bureau zit en eigenlijk alleen maar geld kost.

Want buiten de PGB en vrijwillige giften bestaat deze ''instelling'' zonder subsidie en toch is het maar amper duurder dan de reguliere ouderen zorg.
Mijn antwoorden zijn hoe ik het nu zie, dus mogelijk achteraf onwaar.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 16 mei 2014 23:30

Er is en groep die wel wat vrijwilligers werk kan doen in de verzorging van ouderen.
De net gepensioneerden. Kan nog aardige zijeffecten hebben. Ze hebben nakkelijker contact met degenen die verzorging nodig hebben door het mindere lleftijdverschil, en beseffen dat het niet lang hoeft te duren voor ze zelf hulp nodig hebben.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 17 mei 2014 07:38

Bonjour schreef:Er is en groep die wel wat vrijwilligers werk kan doen in de verzorging van ouderen.
De net gepensioneerden. Kan nog aardige zijeffecten hebben. Ze hebben nakkelijker contact met degenen die verzorging nodig hebben door het mindere lleftijdverschil, en beseffen dat het niet lang hoeft te duren voor ze zelf hulp nodig hebben.
Bedoel je dat de 65-plussers zelf maar het ouderenzorgprobleem moeten oplossen?
Ik ben 69 maar heb geen tijd hoor!!!

Ik zie meer in het kleinschalige van EvP.

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 17 mei 2014 09:21

writer schreef:
Bonjour schreef:Er is en groep die wel wat vrijwilligers werk kan doen in de verzorging van ouderen.
Bedoel je dat de 65-plussers zelf maar het ouderenzorgprobleem moeten oplossen?
Ik ben 69 maar heb geen tijd hoor!!!
Ik ben arbeidsongeschikt en heb daardoor zeer intensief mantelzorg kunnen verlenen aan mijn moeder voor een lange periode. Daarbij werd ik ondersteund door thuiszorg die de persoonlijke en wondverzorging deed. Ik hielp mijn moeder met haar in en buiten huis te verplaatsen met een rolstoel, ik reinigde de po-stoel, verzorgde het eten en drinken en deed de boodschappen. Mijn moeder had het laatste half jaar de hele dag assistentie nodig van mij. De thuiszorg had zeer beperkt de tijd en er was een functionaris die op de minuut nauwkeurig berekende hoeveel tijd er nodig was voor alle handelingen van de thuiszorg. Er moest zelfs budget worden aangevraagd via een bureaucratische weg voor 10 minuten extra verzorging.

Mijn moeder was niet het type dat zich wilde laten opnemen in verzorgings- of verpleeghuis. En gelukkig hoefde dat ook niet. Voordat het mij allemaal veel te zwaar werd, is ze overleden in een ziekenhuis. Haar leven zou na het ziekenhuis een groot ellendig drama voor haar geworden zijn.

Ik vind het diep triest dat er nu met ouderen gesold wordt en alle voorzieningen worden wegbezuinigd.
Mantelzorg moet worden uitgebreid roept men, maar als mensen dat willen gaan doen kan dat vaak niet. Als ik officieel toestemming zou hebben gevraagd was dat vanwege mijn uitkering geweigerd denk ik. En werkloze 50-plusssers hebben sollicitatieplicht en mogen geen mantelzorg of vrijwilligerswerk verrichten.
Terwijl die 50-plussers nooit meer worden aangenomen in een nieuwe baan, net zo min als dat mij gaat gebeuren.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."

Plaats reactie