Roken

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

De Encyclopedist
Ervaren pen

Re: Roken

Bericht door De Encyclopedist » 12 jan 2018 02:14

appelfflap schreef:
11 jan 2018 23:35
probleem met roken is, wat mij betreft, niet de gezondheid van de roker. I don't care en ik zal wel belastingsgewijs bijleggen voor z'n chemo.
hij irriteert me gewoon als in de zomer zijn stank bij mij binnenwaait
hij irriteert me als ik in de zomer op een terras niet kan keuvelen zonder stank om me heen
Ik zal het niet bestrijden, roken is een zowel ongezonde als vieze gewoonte, maar ik vraag me af: ooit zelf gerookt? Ik heb bijna veertig jaar tabak gerookt, soms veel, soms weinig en ik vond het erg lekker. Ik kan de nicotinerush van de eerste sigaret van de dag niet aan niet-rokers uitleggen. Als mijn artsen het me niet hadden geadviseerd te stoppen zou ik het nog doen, hoe duur het ook is. Rokers roken omdat ze het willen.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Petra
Banned

Bericht door Petra » 12 jan 2018 05:24

Samante schreef:
11 jan 2018 14:41
Petra schreef:
11 jan 2018 04:42
De perfecte mens bestaat niet.
Dus ook mijn hakken gaan in het zand als ik op de vingers word getikt door iemand die zélf ...
Dit doet mij herinneren aan mijn dotterbehandeling nadat ik een hartinfarct had gekregen.
In die tijd rookte ik 2 pakjes sigaretten per dag en uit financiële nood maakte ik de sigaretten zelf met filterhulzen en zo'n apparaatje. In alle opzichten, erop terugkijkend, was het armoe troef.

Tijdens het dotteren was ik bij kennis en werd ik streng toegesproken door de arts die de wond in mijn lies dicht drukte en alle tijd had om te preken tegen me. Roken was slecht (dat wist ik al) en ik moest daar onmiddellijk mee stoppen. Ik was het met de man volledig eens.

Na het dotteren lag ik op een kamer en keek ik uit het raam.
Wat zag ik? Daar stond de arts die de wond dicht drukte en een hele preek had gehouden tegen mij over het foute van mijn roken.
En wat deed hij? Juist! Hij stond daar buiten te roken!

Ik confronteerde de man met mijn bevindingen en hij schaamde zich dood. Hij was zich er niet van bewust dat hij in het zicht van de afdeling cardiologie buiten rookte.

Ik ben zelf gestopt. Moeiteloos. Geen afkickverschijnselen en geen enkel verlangen naar rookwaar. Gewoon omdat ik er helemaal klaar mee was, geen enkel voordeel zag in roken maar juist heel veel nadelen. Ik maakte de keuze voor de volle 100% om niet meer te roken en dat was dan dat. Ik had nooit gedacht dat stoppen met roken zo simpel en makkelijk zou zijn.
Inmiddels heb ik in de 13 jaar niet roken een middenklasse auto uitgespaard. Niet dat ik die auto heb, maar heb het geld wel uitgespaard voor leuke dingen.
Mijn moeder is al jaren vaste klant in het AVL (Amsterdams kankerziekenhuis), dus daar ben ik nogal vaak geweest. Beneden in de garage was een rookruimte waar je vnl personeel zag. Vond ik ook zo wonderlijk want o.e.a. manier heb ik daaaar nou echt nooit trek om te roken.
Maar toch.. dat ik niet goed bij m'n hoofd ben is al erg genoeg. Maar als je daar werkt hoe je dan toch nog een roker blijft, kan ik me de kop over breken.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 12 jan 2018 08:26

De Encyclopedist schreef:
12 jan 2018 02:14
Ik zal het niet bestrijden, roken is een zowel ongezonde als vieze gewoonte, maar ik vraag me af: ooit zelf gerookt?
is er onderzoek dat aantoont dat rook meer/minder stoort bij eventuele ex-rokers?
Ik heb bijna veertig jaar tabak gerookt, soms veel, soms weinig en ik vond het erg lekker.
zou jij je kinderen het roken aanleren omdat het "lekker" is?
Rokers roken omdat ze het willen.
rokers roken omdat ze verslaafd zijn.
elke roker wil stoppen en heeft al geprobeerd te stoppen. die 1e sigaret v dag als je je longen uithoest? heerlijk zo'n nicotinerush
of om 6u opstaan, sigaretten zijn op en dan ongewassen de straat op, de krantenwinkel in.
nog leuker is 's nachts. ooit zelfs de autostrade op om in het 1e tankstation sigaretten te kunnen kopen. een ommetje van zo'n 30 km :)
als je er aan terugdenkt gewoon ontzettend zielig maar puur en alleen de verslaving.

en zo heeft elke verslaafde, ook jij, z'n zielige verhalen

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 12 jan 2018 09:14

'Als je iets wil, zul je altijd een weg proberen te zoeken. Als je niet wil, zul je altijd een excuus proberen te vinden'

Naast alle andere schadelijke stoffen is nicotine bijzonder slecht voor de wanden van de bloedvaten. Een cardioloog vergeleek het een keer als volgt. 'nicotine maakt de vaatwanden continu geïrriteerd en uiteindelijk is het meer schuurpapier van vaatwand. Dat schuurpapier heeft de nare gewoonte dat er plaque aan blijft zitten.'

Dus ook e-sigaretten/dampen en pruimtabak zijn schadelijk. Hoewel een onderzoek uit Scandinavië lijkt uit te wijzen dat het gebruiken van 'snuss' (natte tabak zoals die in Scandinavië wordt gebruikt, maar hier verboden is) zelfs vormen van maagkanker zou kunnen voorkomen.

Het is het gewoon niet waard. Vroeger nog wel eens wiet verdampt. Dat kan met een temperatuur-geregelde verfstripper en een waterpijp. Je krijgt dan alleen verdampte wietplant binnen. Maar daar zit dan ook sowieso geen nicotine in.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 12 jan 2018 09:46

appelfflap schreef:
12 jan 2018 08:26
Ik zal het niet bestrijden, roken is een zowel ongezonde als vieze gewoonte, maar ik vraag me af: ooit zelf gerookt?
is er onderzoek dat aantoont dat rook meer/minder stoort bij eventuele ex-rokers?
Niet dat ik weet. Ik heb daarover dan ook niets beweerd. Mijn vraag had een heel ander doel.
Ik heb bijna veertig jaar tabak gerookt, soms veel, soms weinig en ik vond het erg lekker.
Ik heb geen kinderen, maar ik denk niet dat ik ze roken zou aanleren. Ik zou het ze ook niet expliciet verbieden, wel ze informeren over de kwalijke kanten van de gewoonte.
Dat rokers willen roken omdat ze verslaafd zijn is een feit. Hoe sterk die wil kan zijn illustreren die zielige verhalen maar al te helder. Ik zal de mijne er niet aan toevoegen.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 12 jan 2018 10:24

12 jan 2018 09:46
Niet dat ik weet. Ik heb daarover dan ook niets beweerd. Mijn vraag had een heel ander doel.
wat is de relevantie of een gesprekspartner al dan niet roker is, wil roken, of ex-roker is geweest?
Ik heb geen kinderen, maar ik denk niet dat ik ze roken zou aanleren.
je twijfelt nog?
Dat rokers willen roken omdat ze verslaafd zijn is een feit.
tot daar het genieten, lekker zijn, het ontspannen,... en alle andere drogredenen zoals dat rokers gezellige mensen zijn

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 12 jan 2018 10:59

appelfflap schreef:
12 jan 2018 10:24
wat is de relevantie of een gesprekspartner al dan niet roker is, wil roken, of ex-roker is geweest?
Geen.
Ik heb geen kinderen, maar ik denk niet dat ik ze roken zou aanleren.
je twijfelt nog?
Ik kan geen zeker antwoord geven op een vraag wat ik zou doen in een situatie die niet bestaat en ik ook nooit ervaren heb. Als je dat twijfel wilt noemen dan twijfel ik nog.

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 12 jan 2018 12:01

Even tussen de bedrijven door. Deze kwam ik nog voorbij. Had nog geen tijd om het te kijken. Ik kan me voorstellen wat ze bedoelen.
https://zembla.bnnvara.nl/nieuws/longka ... aar-handen
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 16 jan 2018 17:44

12 jan 2018 10:59
Ik kan geen zeker antwoord geven op een vraag wat ik zou doen in een situatie die niet bestaat en ik ook nooit ervaren heb.
geen rokende ouder leert z'n kind het roken aan :)
er zijn zekerheden hoor

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 16 jan 2018 18:28

appelfflap schreef:
16 jan 2018 17:44
12 jan 2018 10:59
Ik kan geen zeker antwoord geven op een vraag wat ik zou doen in een situatie die niet bestaat en ik ook nooit ervaren heb.
geen rokende ouder leert z'n kind het roken aan :)
er zijn zekerheden hoor
Ik weet het niet...

Afbeelding
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 17 jan 2018 02:16

dikkemick schreef:
16 jan 2018 18:28
Ik weet het niet...
wat bewijst dit fotootje?

ok, ik ben allerlei adjectieven vergeten neer te schrijven
ouders met gezond verstand, normale intelligentie, het beste met hun kind voor hebben,... (dit lijstje kun je verder zelf aanvullen)
niet ouders, zoals in de vs, die hun kinderen hebben uitgehongerd

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 17 jan 2018 08:20

appelfflap schreef:
17 jan 2018 02:16
wat bewijst dit fotootje?
Dat roken geen garantie voor slankheid is of dat deze 80 jarige er ondanks een leven lang roken nog jong uitziet?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 21 jan 2018 21:53

appelfflap schreef:
12 jan 2018 08:26
elke roker wil stoppen en heeft al geprobeerd te stoppen. die 1e sigaret v dag als je je longen uithoest? heerlijk zo'n nicotinerush
of om 6u opstaan, sigaretten zijn op en dan ongewassen de straat op, de krantenwinkel in.
nog leuker is 's nachts. ooit zelfs de autostrade op om in het 1e tankstation sigaretten te kunnen kopen. een ommetje van zo'n 30 km :)
als je er aan terugdenkt gewoon ontzettend zielig maar puur en alleen de verslaving.

Niet elke roker is verslaafd. Je hebt ook nog de gelegenheidsrokers.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 21 jan 2018 22:47

Ingi schreef:
21 jan 2018 21:53
Ja, dat zeggen ze. Ik weet dat ik niet bij gelegenheid kan roken. Ik ben nog steeds verslaafd, alleen rook ik niet meer en dat doet geen zeer. Als ik vandaag zou opsteken zou ik morgen bij de dealer een pak shag kopen en als vanouds doorpaffen. Dat is een slecht idee. Vorige week 's avonds had ik weer eens trek in een sigaret, voor het eerst in maanden. Kauwgom kauwen werkt dan als Ersatz. 't Is niet hetzelfde, maar goed genoeg om in ieder geval kaken en tong wat te doen te geven. 't Moet maar zo.

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 21 jan 2018 23:07

21 jan 2018 22:47
Ingi schreef:
21 jan 2018 21:53
Ja, dat zeggen ze. Ik weet dat ik niet bij gelegenheid kan roken. Ik ben nog steeds verslaafd, alleen rook ik niet meer en dat doet geen zeer. Als ik vandaag zou opsteken zou ik morgen bij de dealer een pak shag kopen en als vanouds doorpaffen. Dat is een slecht idee. Vorige week 's avonds had ik weer eens trek in een sigaret, voor het eerst in maanden. Kauwgom kauwen werkt dan als Ersatz. 't Is niet hetzelfde, maar goed genoeg om in ieder geval kaken en tong wat te doen te geven. 't Moet maar zo.
Oke ik snap het. Is een lollie geen optie :roll:

Ik weet niet meer war ik dat vandaan heb maar ik heb wel begrepen dat er mensen zijn die niet verslaafd raken.Ik was zo een gelegenheidsroker. Ooit als tiener begonnen, eerste sigaret uit nieuwsgierigheid daarna 2 jaar niet meer en toen een paar jaar gerookt maar ook niet elke dag. Met 16soms van die zware franse cigaretten zonder filter..bij gebrek aan beter op de idiotenheuvel (werd zo genoemd omdat het daar snikheet was) in het zwembad. . Met 21 gestopt en daarna heel af en toe..dat kon van alles zijn een keer in de paar maanden niet dan wel weer een. dan weer maanden niet soms wel een paar jaar niet. Altijd bij bepaalde gelegenheden. Goed gesprek of zo, in de kroeg.Dus het kan wel. Mijn laatste sigaret was in 2001 of 2002. Meestal kreeg ik ze aangeboden, enkele keer dat ik zelf wat kocht.

Zelfde met alcohol. Ik kan zo een avond drinken en dan weer een jaar niet. Meestal met kerst en heel soms in de zomer.
Vroeger best veel gedronken.

Plaats reactie