Roken

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Petra
Superposter

Re: Roken

Bericht door Petra » 10 jan 2018 02:51

dikkemick schreef:
10 jan 2018 02:28
Kweet niet Ingi. Ik weet wel dat een tekort aan nicotine een onrust veroorzaakt die je weg kunt nemen door weer nicotine tot je te nemen. Misschien is het duidelijker als ik nicotine vervang door heroïne?
Onrust?
Zeg maar gerust randje hysterisch gillend gek.
Zou een MRI van op hol slaan denk ik.
Braver dan de braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 10 jan 2018 14:05

dikkemick schreef:
10 jan 2018 02:28
Kweet niet Ingi. Ik weet wel dat een tekort aan nicotine een onrust veroorzaakt die je weg kunt nemen door weer nicotine tot je te nemen. Misschien is het duidelijker als ik nicotine vervang door heroïne?
Ik weet het ook niet Dikkemick. Ik vertelde vanuit wat ik soms heb ervaren. Ik ben blij dat ik allang niet meer rook.
En dan krijg je wel last van die geur als iemand anders rookt. Alles stinkt erna..als je ergens komt waar gerookt wordt.
Dat gebeurt niet zo vaak maar als het gebeurt weet ik niet hoe snel ik mijn kleren in de was moet krijgen.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 10 jan 2018 14:13

Petra schreef:
10 jan 2018 02:01
Ingi schreef:
10 jan 2018 00:13
Wie weet vervangt de peuk wel de speen of in het oorspronkelijkste geval de moederborst. Dat heb ik altijd gedacht.
Hoeveel mensen roken niet omdat ze zenuwachtig zijn of zich onrustig voelen. Al denk ik dat dat later vervangen wordt door
de verslavende stoffen. Ik kan me nog herinneren aan tijden dat ik alleen in een café zat ik me soms aan dat ding vasthield.
Blij dat ik dat niet meer nodig heb. Nu kunnen mensen hun telefoon vastpakken als ze het nodig zouden hebben..gebeurt toch al..
Mijn Reiki buurman zei dat de rook je omhult met een.. jawel... rookgordijn.
Vond ik ook wel aardig gevonden.

Ik ben een verschrikkelijke rookverslaafde. Gek genoeg was het niet moeilijk tijdens mijn zwangerschappen. Maar ik had de schatjes er nog niet uitgeworpen of ik zat alweer te snakken naar een peuk.
De jaarlijkse 1 januari stop gaat dan ook w e d e r o m niet soepel. Ga dus maar weer aan de lurk. (e-sigaret) die je ook met een laag nicotine gehalte kunt vullen maar waar je wel rookgordijntjes mee kunt blazen. :lol:
Om er nou weer een kindje voor te bouwen gaat me een ietwat te ver.
Rookgordijn..de blauwe mist die er hangt na niet rookvrije feesjes. Vroeger stoorde mij dat totaal niet. Nu wel.

Vervelend lijkt me net zo goed niet echt gezond. Kun jij je wel voorstellen dat iemand last van de rook
kan hebben? Veel rokers lijken niet rokers als zeurders te zien gezien de reacties die ik soms lees bij dat soort onderwerpen.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 10 jan 2018 14:21

Bij mijn werkgever kun je tegenwoordig een dag per jaar bijzonder verlof krijgen voor het bijwonen van sportactiviteiten of......... een antirook cursus.
Dit gaat natuurlijk een hoop gedonder geven want in de praktijk betekent dit een dag extra verlof per jaar als je rookt.
(Ik rook niet en ben blij dat ik mijn Alpe d'HuZes nu eindelijk gratis vrij krijg).
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 10 jan 2018 19:57

dikkemick schreef:
10 jan 2018 02:08
Waarom zou de roker onrustig worden?
Afkick verschijnsel.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 11 jan 2018 02:16

Afbeelding
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 11 jan 2018 04:42

Ingi schreef:
10 jan 2018 14:13

Rookgordijn..de blauwe mist die er hangt na niet rookvrije feesjes. Vroeger stoorde mij dat totaal niet. Nu wel.

Vervelend lijkt me net zo goed niet echt gezond. Kun jij je wel voorstellen dat iemand last van de rook
kan hebben? Veel rokers lijken niet rokers als zeurders te zien gezien de reacties die ik soms lees bij dat soort onderwerpen.
Schijnt zelf nog ongezonder te zijn. Al vraag ik me af of dat mogelijk is :roll:

Tuurlijk snappen we allemaal dat roken vies is en stinkt en ongezond is voor je medemens.
Net als we snappen dat we minder vlees moeten eten. Minder suiker. Minder alcohol
Minder autorijden, minder vliegen,
etc etc etc

De perfecte mens bestaat niet.
Dus ook mijn hakken gaan in het zand als ik op de vingers word getikt door iemand die zélf ...
Braver dan de braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 11 jan 2018 05:03

Petra schreef:
11 jan 2018 04:42

Tuurlijk snappen we allemaal dat roken vies is en stinkt en ongezond is voor je medemens.
Net als we snappen dat we minder vlees moeten eten. Minder suiker. Minder alcohol
etc etc etc

Dus ook mijn hakken gaan in het zand als ik op de vingers word getikt door iemand die zélf ...
Bah! Daar komt het vergelijk weer met suiker, alcohol en vlees.
Kijk, als jij rookt onder je afzuigkapje en verder niemand hoeft de uitlaatgassen in te ademen, heb ik er geen moeite mee.
Waar ik wel moeite mee heb, zijn de buren die 's zomers iedere 20 minuten gezellig even een stokje opsteken in de tuin naast ons!
Als de andere buurman een pintje drinkt, of een plofkip verorberd heb ik daar (direct) geen last van. Mocht buurman bezopen worden, is het een ander verhaal, maar de drinkers die ik ken, drinken niet iedere 20 minuten!
Voor roken is geen excuus meer anno 2018!
Philip K. Dick

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 11 jan 2018 12:46

dikkemick schreef:
11 jan 2018 05:03
Petra schreef:

etc etc etc

Bah! Daar komt het vergelijk weer met suiker, alcohol en vlees.
Kijk, als jij rookt onder je afzuigkapje en verder niemand hoeft de uitlaatgassen in te ademen, heb ik er geen moeite mee.
Waar ik wel moeite mee heb, zijn de buren die 's zomers iedere 20 minuten gezellig even een stokje opsteken in de tuin naast ons!
Als de andere buurman een pintje drinkt, of een plofkip verorberd heb ik daar (direct) geen last van. Mocht buurman bezopen worden, is het een ander verhaal, maar de drinkers die ik ken, drinken niet iedere 20 minuten!
Je laatste zinnetje gaat dat nu over het roken zelf (want je zegt er geen moeite mee te hebben) of over dat je er gehinderd door wordt?

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 11 jan 2018 14:13

dikkemick schreef:
10 jan 2018 02:08
Ingi schreef:
10 jan 2018 00:13
...Hoeveel mensen roken niet omdat ze zenuwachtig zijn of zich onrustig voelen. Al denk ik dat dat later vervangen wordt door
de verslavende stoffen.
Eveneens een misverstand. Waarom zou de roker onrustig worden?
Een onrustige roker is mist de basistoestand van de niet roker en om dit te bereiken dient gerookt te worden. Makes perfect sense :) Het inhaleren a.h.w. een andere manier van inademen kan als een soort fysiek ritueel gezien worden, waarbij het anders ademen daadwerkelijk rust geeft.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 11 jan 2018 14:41

Petra schreef:
Dit doet mij herinneren aan mijn dotterbehandeling nadat ik een hartinfarct had gekregen.
In die tijd rookte ik 2 pakjes sigaretten per dag en uit financiële nood maakte ik de sigaretten zelf met filterhulzen en zo'n apparaatje. In alle opzichten, erop terugkijkend, was het armoe troef.

Tijdens het dotteren was ik bij kennis en werd ik streng toegesproken door de arts die de wond in mijn lies dicht drukte en alle tijd had om te preken tegen me. Roken was slecht (dat wist ik al) en ik moest daar onmiddellijk mee stoppen. Ik was het met de man volledig eens.

Na het dotteren lag ik op een kamer en keek ik uit het raam.
Wat zag ik? Daar stond de arts die de wond dicht drukte en een hele preek had gehouden tegen mij over het foute van mijn roken.
En wat deed hij? Juist! Hij stond daar buiten te roken!

Ik confronteerde de man met mijn bevindingen en hij schaamde zich dood. Hij was zich er niet van bewust dat hij in het zicht van de afdeling cardiologie buiten rookte.

Ik ben zelf gestopt. Moeiteloos. Geen afkickverschijnselen en geen enkel verlangen naar rookwaar. Gewoon omdat ik er helemaal klaar mee was, geen enkel voordeel zag in roken maar juist heel veel nadelen. Ik maakte de keuze voor de volle 100% om niet meer te roken en dat was dan dat. Ik had nooit gedacht dat stoppen met roken zo simpel en makkelijk zou zijn.
Inmiddels heb ik in de 13 jaar niet roken een middenklasse auto uitgespaard. Niet dat ik die auto heb, maar heb het geld wel uitgespaard voor leuke dingen.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 11 jan 2018 19:52

Ingi schreef:
11 jan 2018 12:46
dikkemick schreef:
Je laatste zinnetje gaat dat nu over het roken zelf (want je zegt er geen moeite mee te hebben) of over dat je er gehinderd door wordt?
Gaat over de roker die excuses verzint om te kunnen blijven roken. "Oma werd 95 en rookte vanaf haar 6e". "Alcohol is ook slecht". "Ik heb toch zeker zelfbeschikkingsrecht". "Het werkt ontspannend". Etc. Er is geen geldig excuus (beweegreden) om te roken.
Philip K. Dick

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 11 jan 2018 22:56

dikkemick schreef:
11 jan 2018 19:52
Ingi schreef:
11 jan 2018 12:46
dikkemick schreef:
Gaat over de roker die excuses verzint om te kunnen blijven roken. "Oma werd 95 en rookte vanaf haar 6e". "Alcohol is ook slecht". "Ik heb toch zeker zelfbeschikkingsrecht". "Het werkt ontspannend". Etc. Er is geen geldig excuus (beweegreden) om te roken.
Ik snap je punt. Als iemand verslaafd raakt dan heb je geen excuus maar wel een redenen waarom iemand er niet mee ophoud.
Zoals met alle dingen die slecht zijn voor je gezondheid en waaraan je verslaafd kunt raken.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 11 jan 2018 23:35

Ingi schreef:
11 jan 2018 22:56
Ik snap je punt. Als iemand verslaafd raakt dan heb je geen excuus maar wel een redenen waarom iemand er niet mee ophoud.
Zoals met alle dingen die slecht zijn voor je gezondheid en waaraan je verslaafd kunt raken.
probleem met roken is, wat mij betreft, niet de gezondheid van de roker. I don't care en ik zal wel belastingsgewijs bijleggen voor z'n chemo.
hij irriteert me gewoon als in de zomer zijn stank bij mij binnenwaait
hij irriteert me als ik in de zomer op een terras niet kan keuvelen zonder stank om me heen

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 11 jan 2018 23:47

appelfflap schreef:
11 jan 2018 23:35
Ingi schreef:
11 jan 2018 22:56
probleem met roken is, wat mij betreft, niet de gezondheid van de roker. I don't care en ik zal wel belastingsgewijs bijleggen voor z'n chemo.
hij irriteert me gewoon als in de zomer zijn stank bij mij binnenwaait
hij irriteert me als ik in de zomer op een terras niet kan keuvelen zonder stank om me heen
Ja snap ik.

Plaats reactie