Roken

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

appelfflap
Superposter

Re: Roken

Bericht door appelfflap » 08 jan 2018 22:30

Petra schreef:
08 jan 2018 04:08
NEuhhhh, van die hele echte... die op een feestje een heel pakje wegpaffen en dan weken niks tot er weer een feestje is.
Die zijn van het andere slag als de ehhhh... niet rokende bietser zeg maar. :lol:
zo'n roker was ik vroeger ook :
)
en nadien kreeg ik op m'n donder van m'n baas. elke keer m'n buur ging paffen, diegene die enkel op feestjes rookt, ging ik een spelletje spelen op de computer.
mijn baas vond dat niet leuk :)

waren op maandbasis veel uren

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 09 jan 2018 01:27

dikkemick schreef:
21 aug 2013 13:54
Een wat luchtiger onderwerp:

Met bijna religieus fundamentalistisch fanatisme ben ik tegen roken, puur omdat die ranzige lucht mijn reukorgaan penetreert. Buren roken om het kwartier en doen dit buiten (omdat ze de lucht binnen wrschl. ook niet te harden vinden...) maar het gaat zelfs mij te ver hier iets van te zeggen! Vrijheid blijheid denk ik dan.
Ik weet niet of zich hier veel gebruikers op het forum bevinden, maar kun je je voorstellen dat de omgeving vreselijk veel last kan hebben van die uitstoot van tabak?

Ligt hier misschien nog meer werk voor Den Haag?

Ik heb uiteraard zelf ook mijn verslaving. Ieder weekend kan ik genieten van een paar heerlijke Belgische biertjes. Ieder zijn plezier natuurlijk. Maar met rookgerei (in het openbaar) heb ik toch wat meer moeite. Is dit een bekend probleem of moet ik mijn mond spoelen en watten in mn neus stoppen? Persoonlijk zie ik het liefst die rookwaar prijzen verdubbelen. Goed voor de schatkist en het ontneemt heel misschien een enkeling de lust er ieder kwartier 1 op te steken.
(Als je alleen al bedenkt hoeveel troep erin gestopt moet worden om zo'n stok überhaupt te kunnen roken zonder dat je over je nek gaat en je stikt in je eigen hoestreflex...
Heb er ook een hekel aan en zeker aan meeroken. Ik kan er niet tegen, mijn kinderen kregen het benauwd van. Heb ooit ook gerookt als tiener en was later nog gelegenheidsroker. maar nooit verslaafd geraakt. Kon zo maanden niet roken en dan weer wel. Blij dat ik ervan af ben. Ik kan me beide voorstellen dat je het lekker vind, een soort van sociaal gebaar maar ook dat je het vreselijk vind die lucht is gewoon niet te harden en dan overheerst dit als je niet roker bent. Als buschauffeur heb je daar soms ook last van als ze het presteren onder je neus de laatste rook uit te ademen. Daar bv. mag je zeker wat van zeggen als je er direct last van hebt. Wat mij altijd opvalt in commentaren dat Rokers niet altijd even begrip ervoor hebben. Ze kunnen zich niet inleven en vinden dat soms dat je zeurt. Ik kan me voorstellen dat dat eraan ligt dat men vreest voor zijn/haar verslaving.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 09 jan 2018 03:55

appelfflap schreef:
08 jan 2018 22:30
Petra schreef:
08 jan 2018 04:08
NEuhhhh, van die hele echte... die op een feestje een heel pakje wegpaffen en dan weken niks tot er weer een feestje is.
Die zijn van het andere slag als de ehhhh... niet rokende bietser zeg maar. :lol:
zo'n roker was ik vroeger ook :
)
en nadien kreeg ik op m'n donder van m'n baas. elke keer m'n buur ging paffen, diegene die enkel op feestjes rookt, ging ik een spelletje spelen op de computer.
mijn baas vond dat niet leuk :)

waren op maandbasis veel uren
Ik heb nog op kantoor gezeten met een asbak op m'n bureau.
Vanwege jammerende collega's werd de ultieme oplossing; niet rokers links en rokers rechts, alsof dat uitmaakte. :roll:
Niet meer voor te stellen, die goeie ouwe tijd. :lol:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 09 jan 2018 10:17

Ik vond het stoppen bijzonder makkelijk. Misschien ook omdat ik altijd al periodes niet rookte. Vaak maanden achtereen. Ik voelde ook nooit een lichamelijke verslaving of ontwenning, zelfs niet in de tijd dat ik tabak en wiet tegelijk rookte (lang geleden). Ik mis het ook helemaal niet. En toch vond ik roken een gezellig tijdverdrijf. Ik zeg nog wel eens 'Als ik er niet aan zou doodgaan, er geen enge ziektes van kwamen, je niet de hele dag uit je mond zou stinken, de dag erna loopt soms flink loopt te hoesten, dan zou ik de hele dag niets anders doen dan roken' Het sociale aspect, samen een sigaretje delen, een vuurtje vragen, iets in je mond stoppen en eraan zuigen, warme lucht inhaleren, dat alles is gewoon lekker.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 09 jan 2018 17:45

Henry II schreef:
09 jan 2018 10:17
Ik vond het stoppen bijzonder makkelijk. Misschien ook omdat ik altijd al periodes niet rookte. Vaak maanden achtereen. Ik voelde ook nooit een lichamelijke verslaving of ontwenning, zelfs niet in de tijd dat ik tabak en wiet tegelijk rookte (lang geleden). Ik mis het ook helemaal niet. En toch vond ik roken een gezellig tijdverdrijf. Ik zeg nog wel eens 'Als ik er niet aan zou doodgaan, er geen enge ziektes van kwamen, je niet de hele dag uit je mond zou stinken, de dag erna loopt soms flink loopt te hoesten, dan zou ik de hele dag niets anders doen dan roken' Het sociale aspect, samen een sigaretje delen, een vuurtje vragen, iets in je mond stoppen en eraan zuigen, warme lucht inhaleren, dat alles is gewoon lekker.
Als niet-roker kan ik me daar absoluut niets bij voorstellen. Tegenover het sociale aspect zie ik het Asociale aspect van ongewild meeroken, een vuurtje vragen associeer ik met een peuk bietsen, iets in je mond (moeten!) stoppen staat voor mij gelijk aan de dodelijke verslaving en lekker....? Welk stofje is hiervoor verantwoordelijk?
Nicotine?
Teer?
Ammoniak?
Broomhexine?
Benzopyreen?
Cadmium?
Arsenicum?
Of toch het snufje fenol?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 10 jan 2018 00:13

Wie weet vervangt de peuk wel de speen of in het oorspronkelijkste geval de moederborst. Dat heb ik altijd gedacht.
Hoeveel mensen roken niet omdat ze zenuwachtig zijn of zich onrustig voelen. Al denk ik dat dat later vervangen wordt door
de verslavende stoffen. Ik kan me nog herinneren aan tijden dat ik alleen in een café zat ik me soms aan dat ding vasthield.
Blij dat ik dat niet meer nodig heb. Nu kunnen mensen hun telefoon vastpakken als ze het nodig zouden hebben..gebeurt toch al..
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 10 jan 2018 02:01

Ingi schreef:
10 jan 2018 00:13
Wie weet vervangt de peuk wel de speen of in het oorspronkelijkste geval de moederborst. Dat heb ik altijd gedacht.
Hoeveel mensen roken niet omdat ze zenuwachtig zijn of zich onrustig voelen. Al denk ik dat dat later vervangen wordt door
de verslavende stoffen. Ik kan me nog herinneren aan tijden dat ik alleen in een café zat ik me soms aan dat ding vasthield.
Blij dat ik dat niet meer nodig heb. Nu kunnen mensen hun telefoon vastpakken als ze het nodig zouden hebben..gebeurt toch al..
Mijn Reiki buurman zei dat de rook je omhult met een.. jawel... rookgordijn.
Vond ik ook wel aardig gevonden.

Ik ben een verschrikkelijke rookverslaafde. Gek genoeg was het niet moeilijk tijdens mijn zwangerschappen. Maar ik had de schatjes er nog niet uitgeworpen of ik zat alweer te snakken naar een peuk.
De jaarlijkse 1 januari stop gaat dan ook w e d e r o m niet soepel. Ga dus maar weer aan de lurk. (e-sigaret) die je ook met een laag nicotine gehalte kunt vullen maar waar je wel rookgordijntjes mee kunt blazen. :lol:
Om er nou weer een kindje voor te bouwen gaat me een ietwat te ver.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Petra
Banned

Bericht door Petra » 10 jan 2018 02:06

Henry II schreef:
09 jan 2018 10:17
Waterpijp :idea:

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 10 jan 2018 02:08

Ingi schreef:
...Hoeveel mensen roken niet omdat ze zenuwachtig zijn of zich onrustig voelen. Al denk ik dat dat later vervangen wordt door
de verslavende stoffen.
Eveneens een misverstand. Waarom zou de roker onrustig worden?
Philip K. Dick

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 10 jan 2018 02:10

@Petra

Elders plaatste ik een youtube m.b.t. vrije wil. Met de juiste hulp kan zelfs jij stoppen!
Philip K. Dick

Petra
Banned

Bericht door Petra » 10 jan 2018 02:18

dikkemick schreef:
10 jan 2018 02:10
@Petra

Elders plaatste ik een youtube m.b.t. vrije wil. Met de juiste hulp kan zelfs jij stoppen!
Die zag ik daarnet al idd.
Nouououou ik ben op dat gebied werkelijk overal voor in, dus moet die anderhalf uur :roll: te doen zijn.
Je hoort het nog wel.

P.S.
Je hebt het zeker erg druk in je nachtdienst :wink:

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 10 jan 2018 02:20

Petra schreef:
10 jan 2018 02:18

:D Ben een spuitje zout aan het prepareren voor Roeland. Die komt morgen voor een MRI en heeft claustrofobie.
Maar inderdaad: Heerlijk dienstje zo!
Philip K. Dick

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 10 jan 2018 02:26

dikkemick schreef:
10 jan 2018 02:08
Ingi schreef:
...Hoeveel mensen roken niet omdat ze zenuwachtig zijn of zich onrustig voelen. Al denk ik dat dat later vervangen wordt door
de verslavende stoffen.
Eveneens een misverstand. Waarom zou de roker onrustig worden?
Kunnen verschillende reden voor zijn. Ik heb het wel verkeerd geformuleerd. Je begint ooit met roken..maar dan kan het ook gebeuren dat je een sigaret opsteekt in een situatie dat je je onzeker of gespannen voelt. Ik heb dat van dichtbij meegemaakt bij een stevige roker. Naast dat ze het lekker vonden. Ik zelf ook..weleens als ik in een situatie verkeerde waarin ik me ongemakkelijk en daardoor onrustig voelde dat ik dan maar ging roken. Of als ze ergens op wachten de trein o.d. zodat de tijd sneller gaat? Herkennen rokers dat niet?

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 10 jan 2018 02:28

Kweet niet Ingi. Ik weet wel dat een tekort aan nicotine een onrust veroorzaakt die je weg kunt nemen door weer nicotine tot je te nemen. Misschien is het duidelijker als ik nicotine vervang door heroïne?
Philip K. Dick

Petra
Banned

Bericht door Petra » 10 jan 2018 02:49

dikkemick schreef:
10 jan 2018 02:20
Petra schreef:
10 jan 2018 02:18

:D Ben een spuitje zout aan het prepareren voor Roeland. Die komt morgen voor een MRI en heeft claustrofobie.
Maar inderdaad: Heerlijk dienstje zo!
:lol:
Als ie dan toch in de MRI gaat kunnen we d'r misschien meteen een ASMR testje tegenaan gooien, daar is ie ook heus wel voor in. :idea:

Plaats reactie