Roken

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Re: Roken

Bericht door Jagang » 22 aug 2013 13:03

dikkemick schreef:Maar (evenals reactie op Jin), Hoe gevoelig je ook gentetisch bepaald mag zijn (vreemde zin...), blijft het dan alsnog niet een kwestie van doorzetten? Karakter dus? Ik begrijp donders goed dat je koffie en tabak niet met elkaar kunt vergelijken maar misschien heb ik wel een "koffie-gen"...
Maar! Als ik morgen zou moeten (of willen!) stoppen met koffie, dan raak ik geen druppel meer aan.
Ja, maar is "karakter" dan iets dat zich op magische wijze onttrekt aan aangeboren predispositie's?
MAW: Is datgene wat jij als "gebrek aan karakter" beschouwt, verwijtbaar?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 22 aug 2013 13:05

dikkemick schreef:
kiks schreef:Ik ben sinds een maand of 3 een e-roker. Waar ik een pesthekel aan heb zijn anti-rook-nazis zoals de naar goedkope eau-de-cologne geurende dame op het terras vanmiddag die beweerde last te hebben van mijn rookgedrag. :lol:

Groet

kiks
Tja...Ik vrees dat ik ook zo'n anti-rook nazi ben, alleen ik zou op een terras niet moeilijk gaan doen, maar misschien verzitten. Ik begrijp dat rokers qua ruimte al veel hebben moeten inleveren, maar egoistisch als ik ben, zou dat van mij nog meer mogen zijn...
Ja, maar wacht even hier, Dikkemick.

Kiks heeft het hier wel over een e-smoker, een elektrische peuk die nauwelijks dampen produceert.
Op het moment dat iets peuk-achtigs in je mond op een terras verwordt tot een soort van storende horizonvervuiling, lijkt de titel "anti-rook nazi" me wel op zijn plaats.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 22 aug 2013 13:10

Jagang schreef:
dikkemick schreef:Maar (evenals reactie op Jin), Hoe gevoelig je ook gentetisch bepaald mag zijn (vreemde zin...), blijft het dan alsnog niet een kwestie van doorzetten? Karakter dus? Ik begrijp donders goed dat je koffie en tabak niet met elkaar kunt vergelijken maar misschien heb ik wel een "koffie-gen"...
Maar! Als ik morgen zou moeten (of willen!) stoppen met koffie, dan raak ik geen druppel meer aan.
Ja, maar is "karakter" dan iets dat zich op magische wijze onttrekt aan aangeboren predispositie's?
Dit riekt naar determinisme. Alles is (genetisch) al bepaald? Genen kun je niet ontkennen, maar omgevingsfactoren en de eigen wil om iets te bereiken? Zou alles genetisch zijn? Kun je wat dat betreft niet de baas over je genen zijn? Er zijn hulpmiddelen zat. Maar goed..je moet wel WILLEN...En als de wil ontbreekt.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 22 aug 2013 13:12

Jagang schreef:
dikkemick schreef:
kiks schreef:Ik ben sinds een maand of 3 een e-roker. Waar ik een pesthekel aan heb zijn anti-rook-nazis zoals de naar goedkope eau-de-cologne geurende dame op het terras vanmiddag die beweerde last te hebben van mijn rookgedrag. :lol:

Groet

kiks
Tja...Ik vrees dat ik ook zo'n anti-rook nazi ben, alleen ik zou op een terras niet moeilijk gaan doen, maar misschien verzitten. Ik begrijp dat rokers qua ruimte al veel hebben moeten inleveren, maar egoistisch als ik ben, zou dat van mij nog meer mogen zijn...
Ja, maar wacht even hier, Dikkemick.

Kiks heeft het hier wel over een e-smoker, een elektrische peuk die nauwelijks dampen produceert.
Op het moment dat iets peuk-achtigs in je mond op een terras verwordt tot een soort van storende horizonvervuiling, lijkt de titel "anti-rook nazi" me wel op zijn plaats.
I know. Maar ik voelde me wel enigszins verwand met de term "rook-nazi", hoewel dat 'nazi' wel een hele vervelende bijsmaak geeft.
1 Vraag. Welk stofje zit er in een e-peuk? Of is het de houding (iets tussen je vingers te hebben)?
Philip K. Dick

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 22 aug 2013 13:13

dikkemick schreef:Dit riekt naar determinisme. Alles is (genetisch) al bepaald? Genen kun je niet ontkennen, maar omgevingsfactoren en de eigen wil om iets te bereiken? Zou alles genetisch zijn? Kun je wat dat betreft niet de baas over je genen zijn? Er zijn hulpmiddelen zat. Maar goed..je moet wel WILLEN...En als de wil ontbreekt.
Een mens is een product van drie dingen, die zich allen aan de eigen invloed onttrekken:

1. Genetische bagage.
2. Omstandigheden.
3. Opvoeding.

De "wil" en de karakter trekken zich niet aan de eigen haren overeind, en inderdaad speelt determinisme een hoofdrol bij de totstandkoming van je persoon, zij het niet slechts "genetisch determinisme".
Henry Ford

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 22 aug 2013 13:16

dikkemick schreef: 1 Vraag. Welk stofje zit er in een e-peuk? Of is het de houding (iets tussen je vingers te hebben)?
Roken is voor een deel gewoonte, en voor een deel een middelenverslaving.
Dus ja, je hebt een peuk om naar te grijpen,

En de werkzame stof is vooral nicotine, en soms een aanvullend geur/smaakstofje.
Maar ze produceren niet de van teer en benzeen vergeven rook die een conventionele sigaret produceert.

http://nl.wikipedia.org/wiki/E-sigaret" onclick="window.open(this.href);return false;
Henry Ford

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 22 aug 2013 13:18

Jagang schreef:
dikkemick schreef:Dit riekt naar determinisme. Alles is (genetisch) al bepaald? Genen kun je niet ontkennen, maar omgevingsfactoren en de eigen wil om iets te bereiken? Zou alles genetisch zijn? Kun je wat dat betreft niet de baas over je genen zijn? Er zijn hulpmiddelen zat. Maar goed..je moet wel WILLEN...En als de wil ontbreekt.
Een mens is een product van drie dingen, die zich allen aan de eigen invloed onttrekken:

1. Genetische bagage.
2. Omstandigheden.
3. Opvoeding.

De "wil" en de karakter trekken zich niet aan de eigen haren overeind, en inderdaad speelt determinisme een hoofdrol bij de totstandkoming van je persoon, zij het niet slechts "genetisch determinisme".
Maar ik blijf hier ruimte zien voor "je genen de baas zijn". Doorzetten omdat er o.a. hulp vanuit de omgeving geboden kan worden en omdat de omstandigheden er toe nopen (duurder worden tabak, meer mensen die overlast hebben van je uitstoot...)
Philip K. Dick

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 22 aug 2013 13:37

dikkemick schreef:Maar ik blijf hier ruimte zien voor "je genen de baas zijn". Doorzetten omdat er o.a. hulp vanuit de omgeving geboden kan worden en omdat de omstandigheden er toe nopen (duurder worden tabak, meer mensen die overlast hebben van je uitstoot...)
Mensen die een sterke neiging hebben om verslaafd te raken, raken na het stoppen met roken wel weer verslaafd aan iets anders. (eten/drinken/gokken/internet/drugs)

Misschien heb jij de mazzel om niet verslavingsgevoelig te zijn, maar het is vanuit die stoel natuurlijk wel gemakkelijk oordelen over diegenen die wél zo'n predispositie kennen.

Ik denk dat je bovendien jezelf tegenspreekt:
dikkemick schreef: Ik heb zoiets van...So be it. Dan rookt alleen de elite nog! Van mij mag die accijns dus verdubbeld worden. Lekker belangrijk. Verbieden werkt niet. Hoe? Verslaafden halen de dope dan over de grens. Strenge controle? Zware straffen?
Nee, roken houd je niet meer tegen.
Willen ze ook niet tegenhouden, juist vanwege die schatkist.
En die buren (behoren m.i. tot die elite) blijven echt wel roken. Ze kunnen niet anders.
Want een ander punt dat ik wilde aansnijden. ALS er hier stoppers tussen zitten...Heeft dit niet ALLES met karakter te maken? Dat zoveel pogingen mislukken, ligt m.i. niet aan de troep in de sigaret, maar puur aan de persoon. Of deze echt wil, of niet.
Zielig vind ik die mensen (zoals de buren) die bijna ieder kwartier even naar buiten komen, om maar te moeten roken. Heb je dan een probleem of niet?
Zo'n grote voorstander van "je genen de baas" ben je zelf blijkbaar ook niet.
Waarom zou je roken immers niet kunnen stoppen als een ieder "baas over zijn genen" is?
Henry Ford

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 22 aug 2013 18:27

Jagang schreef:
Zo'n grote voorstander van "je genen de baas" ben je zelf blijkbaar ook niet.
Waarom zou je roken immers niet kunnen stoppen als een ieder "baas over zijn genen" is?
Nou, ik vraag het me eigenlijk meer af. Wat genen betreft heb je denk ik wel gelijk. Onlangs de docu gezien over criminelen waarbij ook genen-onderzoek plaats had gevonden. Die criminelen (moordenaars) die bovendien een slechte jeugd gehad hadden, kwamen (bijna) allen op het slechte pad. De interviewer (en dat was even schrikken) kwam er achter dat ook HIJ dat gen had. Gelukkig was zijn jeugd beter en is hij niet op het slechte pad geraakt. Bij vrienden echter, viel het kwartje direct. Zijn gedrag liet nl. in bepaalde situaties nogal te wensen over. In die zin, dat ze zelfs bang waren voor hem.

Maar dit is misschien een slecht voorbeeld wat roken betreft. Ik heb me ook nooit verdiept in het % dat wel/niet slaagt als een stoppoging ingezet wordt. Ik zit ook gelijk te bedenken welke genen ik heb, welke er voor zouden kunnen zorgen dat ik ergens niet mee zou kunnen stoppen...Ik kan zo geen voorbeeld bedenken, of het moet mijn forumverslaving hier zijn :)
Philip K. Dick

kiks
Bevlogen

Bericht door kiks » 22 aug 2013 18:30

Ik gebruikte het woord antirooknazi om de volgende reden. Bij voorbaat iemand neerzetten in de hoek van de overlastveroorzaker of erger, bij het zien van iets dat op roken lijkt, maar het totaal niet is, en ondertussen een mobiel apparaatje gebruiken waarin stoffen verwerkt zitten die verkregen worden ten koste van de levens van niet in beeld zijde kinderen, vind ik het toppunt van hypocrisie. De wereld is in mijn ogen iets groter dan de paar meter om je heen. Ergens last van noem het. Iets noemen zonder last, nou ja men doet maar. Tolerantie strekt zich volgens mij ook uit naar de jouw niet welgevallige merkwaardigheden en gedragingen van anderen. Sommigen hebben die tolerantie niet. Dat is dan weer jammer, maar niet meer dan dat.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;

Singulariteit
Forum fan

Bericht door Singulariteit » 22 aug 2013 19:17

zou er misschien toch een soort wijsheid zitten in het maken van ghetto's? Gelijken bij elkaar, alle rokers bij elkaar en alle niet rokers bij elkaar? Niet vanuit de gedachte om iemand te misdelen, de plekken moeten gelijkwaardig zijn in eerste instantie. in tweede instantie worden de rookgelegenheden natuurlijk wel heel smerig. een beter woord is misschien enclaves...
Iedereen een eigen snelheid

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 22 aug 2013 21:04

kiks schreef:Ik gebruikte het woord antirooknazi om de volgende reden. Bij voorbaat iemand neerzetten in de hoek van de overlastveroorzaker of erger, bij het zien van iets dat op roken lijkt, maar het totaal niet is, en ondertussen een mobiel apparaatje gebruiken waarin stoffen verwerkt zitten die verkregen worden ten koste van de levens van niet in beeld zijde kinderen, vind ik het toppunt van hypocrisie. De wereld is in mijn ogen iets groter dan de paar meter om je heen. Ergens last van noem het. Iets noemen zonder last, nou ja men doet maar. Tolerantie strekt zich volgens mij ook uit naar de jouw niet welgevallige merkwaardigheden en gedragingen van anderen. Sommigen hebben die tolerantie niet. Dat is dan weer jammer, maar niet meer dan dat.

Groet

kiks
Goed, ik zal eerlijk zijn.

A: Ik vind de (tabaks)-rook die een ander produceert irriterend stinken.
B: Ik vind de meeste rokers (maar dat is een puur persoonlijke mening!) zielig als ze om de 15 minuten (30 minuten etc.) MOETEN roken. Ik probeer dit altijd uit te leggen met mijn voorliefde voor Belgisch bier. Alleen in het weekend drinkt ik enkele biertjes, maar stel dat ik ieder kwartier (of half uur) een pilsje MOET drinken...Dan heb ik een groot probleem. De roker niet. Daarvan wordt geaccepteerd dat hij/zij ieder half uur buiten staat om de ongemakkelijke lichamelijke (en geestelijke) verschijnselen tegen te gaan.
C: Ik zou graag tolerant naar rokers willen zijn, maar meestal (als het enigszins mogelijk is) ontvlucht ik ze. Maar dat is in je eigen tuin met buren lastig. En natuurlijk ga ik niet vragen: "Joh..zou dat niet wat minder kunnen" Ze zitten buiten en menigeen zal mij niet begrijpen. Astma heb ik nl. niet. Het is puur een persoonlijk ongemak!
Philip K. Dick

kiks
Bevlogen

Bericht door kiks » 22 aug 2013 22:50

Kwestie van smaak. Toen ik nog niet rookte was ik graag in de omgeving van twee ooms. De ene rookte sigaren, de andere draaide zware shagjes die de dikte van een sigaar hadden. Ik vond die geur heerlijk. Pas later is er op de voorgrond gekomen dat roken schadelijk voor je eigen en andersmans gezondheid kan zijn.
Ik kan me de advertenties van Dr.Dushkind nog herinneren, waarin beweerd werd dat roken rustgevend zou zijn. Ook nu nog heb ik twee niet-rokende vrienden die de geur als prettig ervaren. Ook andesom komt in mijn omgeving voor. Over de schadelijkheid is denk ik geen misverstand.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 22 aug 2013 23:24

Ik vermaak me hier, en steek er, voor mijn eigen plezier, op m'n eigen balkon, nog eentje aan! Kortom, laat mij lekker genieten als niemand er last van heeft! :D

Ps, deze hele discussie is een herhaling van zetten die op het hele internet gevoerd wordt! Ik ben er klaar mee, en blijf gewoon roken! Duidelijk? En als die mensen die op een terras zitten last hebben van rokers? Dan gaan ze toch lekker binnen zitten?! Dat heeft de anti rook lobby al voor elkaar gekregen? En waar wil de anti rook lobby eigenlijk naar toe? Ooit naar het financiële plaatje gekeken?
Buiten dat: heel oud, maar in deze discussie leuk en toch ook wel actueel!

http://m.youtube.com/watch?v=AA670fgXXYU" onclick="window.open(this.href);return false;

:D

Lach ze!
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 23 aug 2013 00:48

Jagang schreef: Ja, maar is "karakter" dan iets dat zich op magische wijze onttrekt aan aangeboren predispositie's?
Ik denk ook dat 'karakter' voor een groot deel genetisch bepaald is, de rest is oa opvoeding.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Plaats reactie