Roken

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

dikkemick
Ontoombaar

Roken

Bericht door dikkemick » 21 aug 2013 13:54

Een wat luchtiger onderwerp:

Met bijna religieus fundamentalistisch fanatisme ben ik tegen roken, puur omdat die ranzige lucht mijn reukorgaan penetreert. Buren roken om het kwartier en doen dit buiten (omdat ze de lucht binnen wrschl. ook niet te harden vinden...) maar het gaat zelfs mij te ver hier iets van te zeggen! Vrijheid blijheid denk ik dan.
Ik weet niet of zich hier veel gebruikers op het forum bevinden, maar kun je je voorstellen dat de omgeving vreselijk veel last kan hebben van die uitstoot van tabak?

Ligt hier misschien nog meer werk voor Den Haag?

Ik heb uiteraard zelf ook mijn verslaving. Ieder weekend kan ik genieten van een paar heerlijke Belgische biertjes. Ieder zijn plezier natuurlijk. Maar met rookgerei (in het openbaar) heb ik toch wat meer moeite. Is dit een bekend probleem of moet ik mijn mond spoelen en watten in mn neus stoppen? Persoonlijk zie ik het liefst die rookwaar prijzen verdubbelen. Goed voor de schatkist en het ontneemt heel misschien een enkeling de lust er ieder kwartier 1 op te steken.
(Als je alleen al bedenkt hoeveel troep erin gestopt moet worden om zo'n stok überhaupt te kunnen roken zonder dat je over je nek gaat en je stikt in je eigen hoestreflex...
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

doctorwho
Superposter

Re: Roken

Bericht door doctorwho » 21 aug 2013 14:35

Deze ex roker wordt doet de klepjes van binnen-ventilatie in de auto al dicht als ie achter een auto rijd waarin gerookt wordt.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 21 aug 2013 14:57

Er moeten wel mensen dood blijven gaan hoor, anders is mijn pensioen straks helemaal weg. :D
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Exdeo
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Exdeo » 21 aug 2013 15:19

Met bijna religieus fundamentalistisch fanatisme ben ik tegen roken
De onverdraagzaamheid ten opzichte van rokers heeft inderdaad iets weg van religieuze intolerantie. Ook de massa obsessie met gezond en lang leven, en een gezond lichaam krijgt steeds meer een religieuze waarde. Religie is hier op zijn retour maar word simpel weg vervangen door andere eenzijdige massa ideeën.
Ik vind dat bedenkelijk, mentaal is er blijkbaar geen vooruitgang .

Krautsjo

Bericht door Krautsjo » 21 aug 2013 15:40

Exdeo schreef:
Met bijna religieus fundamentalistisch fanatisme ben ik tegen roken
De onverdraagzaamheid ten opzichte van rokers heeft inderdaad iets weg van religieuze intolerantie. Ook de massa obsessie met gezond en lang leven, en een gezond lichaam krijgt steeds meer een religieuze waarde. Religie is hier op zijn retour maar word simpel weg vervangen door andere eenzijdige massa ideeën.
Wat een onzin, omdat het helemaal geen onverdraagzaamheid is ten opzichte van rokers maar tegen de bezigheid die roken heet en die andere mensen die daar op dat moment niet voor gekozen hebben laat meeroken.
Eigenlijk is de vraag wie er nu intolerant is, dat is een vraag die je ook aan religieuze mensen moet stellen als ze je ongevraagd lastig vallen met zaken waar je niet om gevraagd hebt.
Het probleem met rook en religie is dat mensen dat niet alleen voor zichzelf kunnen houden al geldt dat voor rook en roken als vanzelfsprekend .
Ik heb er last van, dat is precies waarom ik blij ben dat ik van die verslaving af heb kunnen komen en dat was nog niet zo gemakkelijk. Ik vind het eerlijk gezegd bedenkelijk dat een verslaving empathie in de weg zit en dat tabaksrook bij mensen tot zoveel egocentrisme leidt.

Singulariteit
Forum fan

Bericht door Singulariteit » 21 aug 2013 16:11

In een film komt een reiziger uit de toekomst in het heden. De hoofdpersoon stelt een vraag aan de man uit de toekomst of er in de toekomst nog gerookt wordt. Zijn antwoord:

"Nee hoor, de laatste roker is dan al lang geleden geëxecuteerd"
Iedereen een eigen snelheid

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 21 aug 2013 16:12

Krautsjo schreef:[ Ik vind het eerlijk gezegd bedenkelijk dat een verslaving empathie in de weg zit en dat tabaksrook bij mensen tot zoveel egocentrisme leidt.
het is een verslaving.
punt is dat je ook eerst zelf moet beseffen dat je overlast veroorzaakt. de doorsnee verslaafde heeft er geen benul van hoe hard sigaretten stinken omdat zijn reukorgaan totaal verknoeid is.

de roker zijn gezondheid interesseert me weinig, maar als ik op een terras iets ga eten hou ik nu eenmaal niet van de rokersstank vh tafeltje naast mij. zit ik 's avonds op mijn terras is de weedreuk vd buurjongen onaangenaam. ben ik de onverdraagzame?

Krautsjo

Bericht door Krautsjo » 21 aug 2013 16:24

appelfflap schreef:
Krautsjo schreef:[ Ik vind het eerlijk gezegd bedenkelijk dat een verslaving empathie in de weg zit en dat tabaksrook bij mensen tot zoveel egocentrisme leidt.
het is een verslaving.
punt is dat je ook eerst zelf moet beseffen dat je overlast veroorzaakt. de doorsnee verslaafde heeft er geen benul van hoe hard sigaretten stinken omdat zijn reukorgaan totaal verknoeid is.

de roker zijn gezondheid interesseert me weinig, maar als ik op een terras iets ga eten hou ik nu eenmaal niet van de rokersstank vh tafeltje naast mij. zit ik 's avonds op mijn terras is de weedreuk vd buurjongen onaangenaam. ben ik de onverdraagzame?
Ik kan het niet anders dan met je eens zijn.
Alleen vind ik weedreuk een merkwaardig woord, ik zou eerder gaan voor wietgeur :) Ik moest ook twee keer lezen voordat ik zag wat er stond.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 21 aug 2013 16:27

Krautsjo schreef: Alleen vind ik weedreuk een merkwaardig woord, ik zou eerder gaan voor wietgeur :) Ik moest ook twee keer lezen voordat ik zag wat er stond.
nieuwe spelling is niet mijn ding :)

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 21 aug 2013 16:58

Krautsjo schreef:[ wietgeur :)
Leest als: ik vind het lekker? 8*)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Krautsjo

Bericht door Krautsjo » 21 aug 2013 17:03

Fish schreef:
Krautsjo schreef:[ wietgeur :)
Leest als: ik vind het lekker? 8*)
Nee, ik haat de geur van wiet , maar de geur van napalm in de morgen daarentegen( die is voor ingewijden) Nee de :) was omdat ik weedreuk verbeteren moest in wietgeur en me daar voor verontschuldigde.

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 21 aug 2013 17:04

Exdeo schreef:De onverdraagzaamheid ten opzichte van rokers heeft inderdaad iets weg van religieuze intolerantie. Ook de massa obsessie met gezond en lang leven, en een gezond lichaam krijgt steeds meer een religieuze waarde. Religie is hier op zijn retour maar word simpel weg vervangen door andere eenzijdige massa ideeën.
Ik kan me wel iets voorstellen bij de beweging die is ontstaan tegen roken.
Roken doe je namelijk zelden alleen, in tegenstelling tot bijv. eten of drinken.
Aan de andere kant vind ik dat eeuwige accijnsverhogingen niet de oplossing zijn.

Dit vooral omdat het "de boosdoener betaalt"-idee leidt tot een soort van klassenjustitie, waarbij alleen diegenen die het zich kunnen veroorloven een schadelijke gewoonte mogen hebben.
Bovendien is het geld afkomstig van accijnzen niet geoormerkt, waarmee voor de overheid de perverse prikkel ontstaat om gaatjes in de begroting steeds weer te dichten met verdere verhogingen van de accijnzen.

Met accijnzen maak je de overheid juist "rokersverslaafd", waarmee deze door slappe knieën het doel wel eens uit het oog on verliezen: Een rookvrije samenleving.
Wil men dus werkelijk van het roken af, zonder klassenjustitie, dan zal er een totaalverbod op roken moeten komen.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 21 aug 2013 17:21

wat roken betreft is de overheid een dealer
eentje genre 'om de zoveel tijd maak ik de sigaretten ietsje duurder zodat je ermee zou stoppen'
uiteraard is de prijsverhogin net te laag om mensen effectief te laten stoppen :)

en die dealer zet vieze foto's op de pakjes, zwarte longen enz, om de roker zenuwachtig te maken. en wat doet een roker als hij zenuwachtig is? eentje opsteken :)

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 21 aug 2013 22:54

Jagang schreef:
Exdeo schreef:De onverdraagzaamheid ten opzichte van rokers heeft inderdaad iets weg van religieuze intolerantie. Ook de massa obsessie met gezond en lang leven, en een gezond lichaam krijgt steeds meer een religieuze waarde. Religie is hier op zijn retour maar word simpel weg vervangen door andere eenzijdige massa ideeën.
Ik kan me wel iets voorstellen bij de beweging die is ontstaan tegen roken.
Roken doe je namelijk zelden alleen, in tegenstelling tot bijv. eten of drinken.
Aan de andere kant vind ik dat eeuwige accijnsverhogingen niet de oplossing zijn.

Dit vooral omdat het "de boosdoener betaalt"-idee leidt tot een soort van klassenjustitie, waarbij alleen diegenen die het zich kunnen veroorloven een schadelijke gewoonte mogen hebben.
Bovendien is het geld afkomstig van accijnzen niet geoormerkt, waarmee voor de overheid de perverse prikkel ontstaat om gaatjes in de begroting steeds weer te dichten met verdere verhogingen van de accijnzen.

Met accijnzen maak je de overheid juist "rokersverslaafd", waarmee deze door slappe knieën het doel wel eens uit het oog on verliezen: Een rookvrije samenleving.
Wil men dus werkelijk van het roken af, zonder klassenjustitie, dan zal er een totaalverbod op roken moeten komen.
Ik heb zoiets van...So be it. Dan rookt alleen de elite nog! Van mij mag die accijns dus verdubbeld worden. Lekker belangrijk. Verbieden werkt niet. Hoe? Verslaafden halen de dope dan over de grens. Strenge controle? Zware straffen?
Nee, roken houd je niet meer tegen. Willen ze ook niet tegenhouden, juist vanwege die schatkist.
En die buren (behoren m.i. tot die elite) blijven echt wel roken. Ze kunnen niet anders.
Want een ander punt dat ik wilde aansnijden. ALS er hier stoppers tussen zitten...Heeft dit niet ALLES met karakter te maken? Dat zoveel pogingen mislukken, ligt m.i. niet aan de troep in de sigaret, maar puur aan de persoon. Of deze echt wil, of niet.
Zielig vind ik die mensen (zoals de buren) die bijna ieder kwartier even naar buiten komen, om maar te moeten roken. Heb je dan een probleem of niet?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Jinny

Bericht door Jinny » 21 aug 2013 23:24

Het is niet overal karakter, sommige mensen raken door een gen verslaafd en anderen (waaronder ik) stoppen gewoon....

Plaats reactie