HierEnNu schreef: ↑08 jun 2023 10:47
Georgie schreef: ↑07 jun 2023 11:45
appelfflap schreef: ↑07 jun 2023 10:29
wij kunnen honden fokken richting bepaalde kenmerken of om bepaalde kenmerken weg te krijgen
wij kunnen klooien met een eiwit van dat beest om dat kenmerk te bekomen
in een labo kunnen ze klooien met het dna van om dat kenmerk nog sneller te bekomen
Je slaat de spijker op zijn kop.
Maar wat betekent dat voor onze weg naar een veelkleurige inclusieve samenleving?
Dat bepaalde technieken nu en/of in de nabije toekomst een Utopie zoals een veelkleurige inclusieve samenleving zonder []discriminatie ietsje dichterbij zouden kunnen brengen.
Dat zie ik absoluut niet.
Juist het tegenovergestelde.
Deze ontwikkelingen zetten de deur wijd open voor het bouwen van de institutioneel racistische samenleving waar jij zulke grote bezwaren tegen hebt (en ik ook) of het stichten van institutioneel racisitische dictaturen. Of misschien moet je wel zeggen principieel en inherent racistische samenlevingen en dictaturen.
Poetin zou 100.000 menselijke oorlogsrobotten met alle lichameleijke en geestelijke eigenschappen om een onoverwinnelijk leger te bouwen kunnen bestellen, zoals hij nu drones en ander wapentuig bestelt. Een nieuwe Hitler (blank, zwart, geel, rood of bruin) zou een miljoen ‘übermenschen’ (mannen en vrouwen, blank, zwart, geel, rood of bruin naar keuze van de opdrachtgever) kunnen bestellen om een nieuw duizendjarig rijk te stichten waar geen plaats is voor andere dan zijn eigen übermenschen Andere landen worden gekoloniseerd , ingelijfd of onderworpen. Andere volkeren en rassen zijn ‘untermenschen’ die voor het nut als werkdier voor het plezier als huisdier, als seksobject of voor de slacht gebruikt kunnen worden. Andere culturen bestaan niet.
Ik chargeer natuurlijk, maar in uiterste consequentie is het niet onmogelijk als de mens de mens selectief gaat fokken of genetisch gaat manipuleren.
Wat een nachtmerrie.
Mijn veelkleurige, inclusieve Utopia kan alleen tot stand komen op basis van democratie, vrijheid, integriteit, betrouwbaarheid, verdraagzaamheid, hulpvaardigheid, betrokkenheid, verantwoordelijkheid en veiligheid.
Dat is al meer dan genoeg om er een onbereikbaar ideaal van te maken.
Maar we kunnener altijd naar streven. Toch?