Einde van mijn DigiD

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Peter van Velzen
Site Admin

Einde van mijn DigiD

Bericht door Peter van Velzen » 03 nov 2022 02:26

Digid is vanaf 5 januari 2023 alleen nog maar te benaderen met een (smart?)phone met behulp van de DigID app of met behulp van een code die je telefonisch wordt opgestuurd als SMS, of - als je een vaste telefoon hebt met een audiobericht.

Omdat ik zelf geen telefoon heb, wilde ik het telefoonnummer van onze jongste dochter gebruiken en ik logde (nog op de oude manier) in op DigiD
Tot mijn schrik kon ik het telefoonnummer dat daar stond (en dat ik al tien jaar lang niet meer heb), alleen veranderen met behulp van een code die per SMS zou worden opgestuurd naar de telefoon die ik al tien jaar niet meer heb)

Toen ik het alternatief (wijzingen per brief) aan klikte kreeg ik te lezen dat die optie voor mij niet beschikbaar was omdat ik in het buitenland woon.
Ik kan derhalve vanaf 5 januari nergens meer met DigiD inloggen.

Waarom Nederlanders die in het buitenland wonen op deze manier worden gediscrimineerd is mij niet duidelijk!
Ik wens u alle goeds

B.S.
Ervaren pen

Re: Einde van mijn DigiD

Bericht door B.S. » 03 nov 2022 03:16

We hebben deze hel laten gebeuren.
Dat gezegd zijnde, neem een smartphone. Dat lijkt me echt het beste.

Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen » 03 nov 2022 03:44

B.S. schreef:
03 nov 2022 03:16
We hebben deze hel laten gebeuren.
Dat gezegd zijnde, neem een smartphone. Dat lijkt me echt het beste.
Ik denk eerlijk gezegd dat dat niet zal helpen. Tenzij het er een is met hetzelfde nummer als mijn oude mobiel 10 jaar geleden had.
Ik wens u alle goeds

chromis
Technologist

Bericht door chromis » 03 nov 2022 07:18

Hallo Peter,

<knip - een hele instructie die waarschijnlijk overbodig is, ik had je bericht te snel c.q. niet goed gelezen - volgens mij kan je dus [nu wel nog] inloggen via https://digid.nl/en/inloggen (middelste of onderste keuze)? Maar die procedure voor het veranderen van het nummer werkt dus helemaal niet voor jou? >

Ja, echt wel vervelend. Ik vermoed dat je contact zal moeten opnemen met DigiD https://www.digid.nl/contact/

N.b. wat betreft die discriminatie, zie https://en.wikipedia.org/wiki/Hanlon%27s_razor ; conform "Hanlon's Razor", ik verwacht dat dit het resultaat is van stupidity (bij DigiD!), not malice. Dus is het oplosbaar 👍
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.

chromis
Technologist

Bericht door chromis » 03 nov 2022 08:46

Wat ik me nog bedacht is het volgende: misschien zijn de veranderingen die je in je "DigiD-profiel" mag doen afhankelijk van je inlog-methode? In jouw specifieke geval heb je namelijk 2 van de 3 keuzes die werken bij DigiD zelf? [je kan inloggen met usernaam+password en je kan via NFC en NL-ID inloggen namelijk; dat laatste is wellicht 'sterker'].

...want bij het inloggen (op sommige diensten - in dit geval een pensioensfonds van iemand die ik hielp) met DigiD met (in dit geval) usernaam+password kon ik bepaalde zaken niet: ik kreeg letterlijk vage fout-meldingen. Toen ik met SMS-authenticatie kon inloggen werkten die zaken ineens wel. Super vervelend was dat.

...in dit geval betreft het de "DigiD portal zelf". Maar wellicht is zoiets dergelijks ook aan de hand als je met usernaam/wachtwoord inlogt t.o.v. NL-ID authenticatie op de hoofdportal?

Wellicht een poging waard, just a guess.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.

Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen » 03 nov 2022 09:30

Het geldt eigenlijk slechts voor bepaalde toepassingen met name voor Mijn-overheid. Maar dat is het enige waar ik het voor gebruik.
Ik heb nog niet geprobeerd de app te installeren (op de smartphone van onze jongste dochter), maar het lijkt mij sterk als het dan ineens wél kan.
Ik wens u alle goeds

chromis
Technologist

Bericht door chromis » 03 nov 2022 11:18

De DigiD app die je installeert kan je volgens mij enkel gebruiken voor de authenticatie "Met de DigiD App",

Die derde optie getiteld "met mijn identiteitskaart" gebruikt een NFC sensor in je computer of phone, dan kan je inloggen zonder die app (ik verwacht dat je internet browser de NFC communicatie dient af te handelen!) maar daar heb je dan wel een relatief modern toestel met zo'n sensor voor nodig. Een moderne laptop heeft dat wellicht ook. NFC heb ik ooit moeten gebruiken om een bankrekening af te kunnen sluiten bij KNAB, en dat werkte toen niet voor mij :? toen had ik nog een oude phone. Dus heb ik maar een zakelijke rekening van de Rabo ;)

Edit: @$!@%... https://www.digid.nl/inlogmethodes/identiteitskaart/ ; die authenticatie route vereist een geactiveerde "DigiD app" :angryfire: Jammer.

Want wat ik eerder schreef,

Of je wel of niet iets kan/mag met een specifieke inlog-techniek is vaak (in de praktijk) afhankelijk van de "kwetsbaarheid" van zo'n techniek, deze verschillen worden in de praktijk wel gemaakt (mijn ervaring met dat pensioensfonds is een praktisch voorbeeld dat dit verschil gemaakt wordt maar de foutafhandeling van die dienst was Kwalitatief Uitermate Teleurstellend), vandaar de suggestie.

Alleen een usernaam+wachtwoord wordt "het minst veilig" beschouwd, dan moet je verregaande veranderingen in je profiel altijd via post laten verlopen om te voorkomen dat een of andere hacker met jouw identiteit aan de haal gaat. Maar dat mag niet als je in het buitenland woont. Geen idee of daar een goede reden voor is.

In welke mate ID+NFC als "veiliger" wordt beschouwd weet ik niet - maar het zou wel kunnen - want iemands ID pas jatten/vangen/krijgen is al van een andere orde dan een usernaam+wachtwoord verkrijgen van iemand.

Het zou gewoon mooi zijn als je via ID+NFC op https://digid.nl/en/inloggen zou kunnen inloggen en zonder gedoe je nummer wel mag wijzigen. Dan ben je van dit gedoe af. Hoop doet leven ;) [edit: hoop vervlogen ;) nog geen verlossing helaas]

Wat betreft die "DigiD App",

De kans is groot dat dit als "allerveiligste" wordt geacht aangezien dit two-factor authenticatie implementeert (je hebt een 6-cijferige pincode nodig om je te kunnen authenticeren namelijk, je scant QR codes en er zit een 4-letterige tijdelijke code in het inlog-proces); ik verwacht dat je alleen de DigiD app kan installeren als je telefoonnummer (van dat toestel) ook bekend is. Waarschijnlijk ontkom je er niet aan om het nummer dus te veranderen dus die app installeren lijkt me anyhow een no-go momenteel.

Strikt genomen is die DigiD app "on par" met de veiligheid die een security token biedt (b.v. zo'n bankkastje van bijvoorbeeld de SNS bank of de "Rabo Random Reader" waar je codes intikt of QR codes mee scant om te kunnen inloggen); de kans is groot dat je voor al zulke authenticaties in de toekomst (zeg: over 10 jaar) een smart phone moet hebben.

Mullog
Diehard

Bericht door Mullog » 04 nov 2022 08:43

Hi Peter, een collega van mij zit bij Logius bij Digid en hij kwam met onderstaand advies.

Jammer dat Peter zich tekort gedaan voelt. De overheid probeert zoveel mogelijk wél te faciliteren, maar kan natuurlijk niet in elke situatie voorzie (de groep mensen zonder smartphone in het buitenland is vrij beperkt bijvoorbeeld). Het gebruik van andermans telefoon voor SMS verificatie is overigens wel toegestaan, bijvoorbeeld voor dit soort situaties. Uit veiligheidsoverwegingen kunnen een beperkt aantal mensen een telefoonnummer delen.

De beste oplossing die ik nu kan bedenken is om het probleem voor tel eggen aan de helpdesk van Logius, inclusief de gewenste oplossing. Dat kan telefonisch of via een contactformulier, zie https://www.digid.nl/contact. Ik verwacht dat zij in staat zullen zijn om het probleem op te lossen. Hier bij is het vaststellen van de identiteit van de beller natuurlijk wel de uitdaging, dus dat kan als moeizaam worden ervaren.

Heeft Peter wel een email geregisterd bij DigiD? Dit kan hepen in de identificatie. Mocht hij nog geen email hebben geregistreerd dan is het wellicht mogelijk dit alsnog te doen voordat hij contact opneemt.

Laat even weten of het hiermee lukt.

Ik hoop dat je er wat mee kunt.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

B.S.
Ervaren pen

Bericht door B.S. » 09 nov 2022 15:24

Wat mijn huiver over digitalisering (waar ik volop aan meewerk) weer eens voedt https://www.wyniasweek.nl/risico-de-dig ... roorzaken/

Mullog
Diehard

Bericht door Mullog » 09 nov 2022 18:17

B.S. schreef:
09 nov 2022 15:24
Wat mijn huiver over digitalisering (waar ik volop aan meewerk) weer eens voedt https://www.wyniasweek.nl/risico-de-dig ... roorzaken/
Ik lees op het einde
Dat betekent dat de overheid altijd ook non-digitale communicatiemogelijkheden moet blijven aanbieden. Hoewel dat wellicht als een onnodige kostenpost wordt gezien, moet de overheid beseffen dat zij niet haar eigen wensen, maar de wensen en behoeften van de burger als uitgangspunt voor het beleid moet nemen.
Ik denk dat de overheid, die van ons allemaal is, dat niet als een onnodige kostenpost kan beschouwen. Het is gewoon omdat de overheid alle burgers moet bedienen. Dat betekent hier en daar loketjes waar je als mens met overheidsmensen (ambtenaren, genaamd) zaken kunt doen. Mogelijk zijn er wat restricties in openingstijden en drempels in reisafstanden maar veel meer mag er niet zijn.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

B.S.
Ervaren pen

Bericht door B.S. » 09 nov 2022 19:29

Laten we de Overheid daar dan aan houden.

Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen » 10 nov 2022 00:53

Gek genoeg mag niet mijn telefoonnummer wijzigen, maar mag ik wél iemand anders machtigen. Gelukkig heb ik een zwager, die op 20 minuten (lopen) afstand woont. Die is nu dus gemachtigd om te doen wat ik zelf vanaf 5 januari niet meer mag!
Ik wens u alle goeds

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 27 nov 2022 00:30

Maar kan je niet gewoon een nieuwe digid aanmaken? Duurt even met het regelen, maar dat is al dat geklooi omzeild.

En dat met die app is gemakkelijk hoor. Het ziet er een beetje idioot uit als je het instelt (ik vond het afschuwelijk,
je weet niet wat ze doen..), maar als de app eenmaal werkt is dat het code-sleuteltje waardoor je alles in digid,
belasting e.d. kunt doen en dat kan ook met een andere smartphone volgens mij.

Dit soort dingen komen we overigens overal steeds tegen en het is heel akelig.
De soepelheid van de gebruikerslaag is nog niet best. Er zal nog flink geprogrammeerd moeten worden voor het zover
zal zijn... en dit geldt voor allerlei domeinen. Alles wordt veel te snel maar op de digitale hoop gegooid.
En als het web een paar maanden plat zou liggen is de beer helemaal los....
Alles is tijdelijk. Dat is Universeel... Wacht maar...

Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen » 27 nov 2022 03:10

Gerard R. schreef:
27 nov 2022 00:30
Maar kan je niet gewoon een nieuwe digid aanmaken? Duurt even met het regelen, maar dat is al dat geklooi omzeild.

En dat met die app is gemakkelijk hoor. Het ziet er een beetje idioot uit als je het instelt (ik vond het afschuwelijk,
je weet niet wat ze doen..), maar als de app eenmaal werkt is dat het code-sleuteltje waardoor je alles in digid,
belasting e.d. kunt doen en dat kan ook met een andere smartphone volgens mij.

Dit soort dingen komen we overigens overal steeds tegen en het is heel akelig.
De soepelheid van de gebruikerslaag is nog niet best. Er zal nog flink geprogrammeerd moeten worden voor het zover
zal zijn... en dit geldt voor allerlei domeinen. Alles wordt veel te snel maar op de digitale hoop gegooid.
En als het web een paar maanden plat zou liggen is de beer helemaal los....
Dat is voor iemand die in Nederland woont, lang niet zo makkelijk als gewoon naar mijn zwager wandelen.
Mogelijkerwijs moet ik daarvoor minstens 800 kilometer reizen.
Ik wens u alle goeds

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 27 nov 2022 13:17

Okay. :wink:
Alles is tijdelijk. Dat is Universeel... Wacht maar...

Plaats reactie