Ik Woke van Jou

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Mullog
Diehard

Ik Woke van Jou

Bericht door Mullog » 12 jun 2022 21:14

In deze serie duikt documentairemaakster Sahar Meradji in de wereld van 'woke' - van anti-Zwarte Piet-demonstraties tot klimaatacties. (bron)

Ik heb vanmorgen ik meen de tweede aflevering van deze documentaire terug gezien. Een boeiend onderwerp dat mij terugbracht naar de tijd dat ik flyers uitdeelde tegen outspan sinaasappelen. Wat mij opviel en/of raakte.
  • Een meisje dat de blauwe brug in Amsterdam blokkeerde (met anderen) om aandacht te vragen voor milieu- en klimaatproblematiek. Inclusief aan elkaar vastlijmen met secondelijm en kettingen in ijzeren omhulsels. Maar vooral de ME die uitermate vriendelijk de lijm oploste met cola en de aan elkaar vast geketende met een deken over hun hoofd, tegen ijzeren splinters in de ogen, los slijptolde. Waarop de documentairemaakster de opmerking maakte dat er landen zijn waar dit wel anders opgelost zou zijn en dat dit toch ook een mooie vorm van gelijkheid is, in Nederland
  • Een actievoerster die 5 dagen per week in Nederland protesteert, voor (of misschien beter, tegen) iets. In dit geval bij booking.com tegen de verhuur van 45 appartementen op bezet Palestijns gebied. Twee dingen vielen daarbij op, de boosheid en het niet in gesprek willen gaan met een omstander die dat wel wilde
  • Een "zwarte" (laat ik eens even niet woke zijn) die meeliep in een demonstratie tegen racisme waar een toespraak gehouden werd die hem tot het diepst van zijn ziel raakte. Er zouden 5.000 mensen meegelopen hebben in de demonstratie maar bij de toespraak waren er slechts enkele tientallen te zien. Verder had ik plaatsvervangende schaamte bij de toespraak (je moet het zien om het te begrijpen)
  • Een gehandicapte die vertelde hoe ze zich, gekluisterd aan haar rolstoel, buitengesloten voelde van de maatschappij. Het kwam op mij in basis als oprecht over maar ook als een schreeuw om aandacht en erkenning (wat ik overigens niet verkeerd vind)
De verhalen kwamen op mij "puberaal" over. Misschien verklaard dat mijn associatie met de outspan sinaasappelen. De verhalen en de ideeën zijn in basis niet verkeerd maar missen enige realiteitszin, denk ik. Dat je de welvaart in de wereld eerlijker verdeeld wilt hebben is een ding maar dat je daarvoor alle miljardairs onder de guillotine wilt leggen als ze hun geld niet afstaan is toch wat anders.

Hoewel ik pas een deel gezien heb lijkt het mij een boeiende documentaire reeks.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

B.S.
Geregelde verschijning

Re: Ik Woke van Jou

Bericht door B.S. » 12 jun 2022 23:44

Er lijkt sowieso iets 'kinderlijks' te zitten in deze hele beweging, als dat de juiste formulering is. 'Enge mensen, enge ideeën, bah stuur ze weg, ze mogen niet meer meedoen' 'dan zijn we veilig'.
Naast religieuze elementen als 'schuld' 'boete', de eigen 'fouten' leren inzien.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 14 jun 2022 12:23

misschien stoppen om op de extremen te focussen
ene klein promille marginalen die, zoals altijd, erin slagen om met alle aandacht te gaan lopen en de discussie te kapen.
vaak de waanzin compleet voorbij.

Resultaat is dat je de hele beweging heel makkelijk belachelijk kut maken terwijl er echt wel zinnige dingen te zeggen zijn.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 14 jun 2022 13:53

appelfflap schreef:
14 jun 2022 12:23
ene klein promille marginalen die, zoals altijd, erin slagen om met alle aandacht te gaan lopen en de discussie te kapen.

Resultaat is dat je de hele beweging heel makkelijk belachelijk kut maken terwijl er echt wel zinnige dingen te zeggen zijn.
Daar kan ik wel enigszins in volgen maar ergens lijkt het me de verantwoordelijkheid van een beweging om zelf tegengas te geven als extremen de discussie proberen te kapen. Als vanuit een beweging zelf geen tegengeluiden komen, is het niet te verwonderen dat anderen denken dat de extremen de beweging vertegenwoordigen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

TIBERIUS CLAUDIUS
Bevlogen

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 14 jun 2022 14:11

appelfflap schreef:

Ik denk niet dat een zo klein aantal lang een beweging kunnen domineren als de rest er andres over denkt.
Er volgt misschien geen discussie maar die anderen stappen gewoon op.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen » 15 jun 2022 03:12

axxyanus schreef:
14 jun 2022 13:53
appelfflap schreef:

Daar kan ik wel enigszins in volgen maar ergens lijkt het me de verantwoordelijkheid van een beweging om zelf tegengas te geven als extremen de discussie proberen te kapen. Als vanuit een beweging zelf geen tegengeluiden komen, is het niet te verwonderen dat anderen denken dat de extremen de beweging vertegenwoordigen.
Dat is erg moeilijk. De nieuwsmedia berichten eerder over extreme gevallen en op sociale media is het nog erger. "De beweging" is trouwens geen strakke organisaie en werd bijvoorbeeld 60 jaar geleden dikwijls gekaapt door sterker georganiseerde groepen (marxisten bijvoorbeeld). Net zoals naast complottheorieën ook fascisten rechtse bewegingen kapen. Gelukkig is "woke" verhoudingsgewijs vrij geweldloos. (maar ook daar zijn uitzonderingen op).
Ik wens u alle goeds

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 15 jun 2022 09:36

Peter van Velzen schreef:
15 jun 2022 03:12
axxyanus schreef:
14 jun 2022 13:53
Dat is erg moeilijk. De nieuwsmedia berichten eerder over extreme gevallen en op sociale media is het nog erger. "De beweging" is trouwens geen strakke organisaie en werd bijvoorbeeld 60 jaar geleden dikwijls gekaapt door sterker georganiseerde groepen (marxisten bijvoorbeeld). Net zoals naast complottheorieën ook fascisten rechtse bewegingen kapen. Gelukkig is "woke" verhoudingsgewijs vrij geweldloos. (maar ook daar zijn uitzonderingen op).
Ik weet het. Appelfflap heeft zeker een punt dat een aantal mensen de meer extremere standpunten aangrijpen om te negeren dat er weldegelijk problemen zijn. En de media helpen inderdaad niet want een groot deel daarvan heeft meer belangstelling in het opkrikken van de kijkcijfers dan in het nauwkeurig neerzetten van de situatie en standpunten.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Plaats reactie