De jeugd van tegenwoordig

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Delight
Ervaren pen

De jeugd van tegenwoordig

Bericht door Delight » 13 mei 2021 12:50

Is de jeugd van tegenwoordig dommer dan vroeger?

Al dat kijken op het mobieltje, geen normaal menselijk contact meer e.d.? Relatief grote gebrekkige kennis van de Nederlandse taal. Egocentrisme.

En heeft de Coronacrisis daar ook een aandeel in geleverd?

En wordt er van de jeugd van tegenwoordig teveel verwacht?

TIBERIUS CLAUDIUS
Bevlogen

Re: De jeugd van tegenwoordig

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 13 mei 2021 14:55

Ik denk niet dat ze genetisch anders zijn dan vroeger.

De verschillen moeten dus wel door een andere opvoeding komen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 14 mei 2021 02:04

TIBERIUS CLAUDIUS schreef:
13 mei 2021 14:55

Wees vorzichtig. Het zou best eens kunnen zijn dat de verschillen eerder maatschappelijke dat opvoedkundige oorzaken hebben, Voor adolescenten schijnen leeftijdgenoten meer invloed te hebben dan - bijvoorbeeld - de ouders,
Het gebruik vanapparaten - wat Delight noemt zou ook wel eens meer invloed kunnen hebben,
Ik wens u alle goeds

TIBERIUS CLAUDIUS
Bevlogen

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 14 mei 2021 08:12

Peter van Velzen schreef:
14 mei 2021 02:04

Wees vorzichtig. Het zou best eens kunnen zijn dat de verschillen eerder maatschappelijke dat opvoedkundige oorzaken hebben, Voor adolescenten schijnen leeftijdgenoten meer invloed te hebben dan - bijvoorbeeld - de ouders,
Het gebruik vanapparaten - wat Delight noemt zou ook wel eens meer invloed kunnen hebben,
Ik zie maatschappelijke ervaringen ook als opvoeding.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

Ivar
Forum fan

Bericht door Ivar » 14 mei 2021 09:27

Ik zou liever het woord stommer gebruiken.

De jeugd is irritanter dan ooit. "Opgevoed" door Nickelodeon, en steeds vaker zonder vader in huis.

Hoewel er nog wel goede muziek wordt gemaakt (zowel alternatief als pop) zijn de meest populaire artiesten volkomen pervers wat hun teksten en videoclips betreft.

Instagram & TikTok & WorldStarHipHop...

Tokkietoeters op straat (draagbare luidsprekerbox voor mobiele telefoon).

Bermen bezaaid met blikjes Red Bull.

Reclame schreeuwerig (vrijwel geen humor meer zoals in de jaren tachtig) en voor alle sexy artikelen een donkere man met blonde vrouw (blijkbaar een succesformule volgens marketingbureaus).

Geen gezinstelevisie meer maar elk gezinslid een eigen breedbeeld scherm op zijn/haar kamer.

Gezeik over alle feestdagen.

"Influencers."
Nihil est sine ratio.

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 14 mei 2021 09:55

Ik kan daar wel in meegaan. Ik zie ouders die in discussie gaan met hun peuters alsof je daarmee kunt discussiëren. Ik heb ook sterk de indruk dat men kinderen niet meer "op hun bek" laat gaan. Bijvoorbeeld; ouders die verhaal gaan halen als er straf op school gegeven wordt waar mijn ouders gewoon zeiden dat ik het dan wel verdiend zou hebben.

Hoewel ik het niet kan staven heb ik (zwart/wit gezegd) sterk de indruk dat de jeugd nauwelijks meer in staat is de consequenties van hun daden te overzien laat staan de verantwoordelijkheid ervoor te nemen.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 14 mei 2021 11:07

Ivar schreef:
14 mei 2021 09:27
Ik zou liever het woord stommer gebruiken.

De jeugd is irritanter dan ooit. "Opgevoed" door Nickelodeon, en steeds vaker zonder vader in huis.

Hoewel er nog wel goede muziek wordt gemaakt (zowel alternatief als pop) zijn de meest populaire artiesten volkomen pervers wat hun teksten en videoclips betreft.

Instagram & TikTok & WorldStarHipHop...

Tokkietoeters op straat (draagbare luidsprekerbox voor mobiele telefoon).

Bermen bezaaid met blikjes Red Bull.

Reclame schreeuwerig (vrijwel geen humor meer zoals in de jaren tachtig) en voor alle sexy artikelen een donkere man met blonde vrouw (blijkbaar een succesformule volgens marketingbureaus).

Geen gezinstelevisie meer maar elk gezinslid een eigen breedbeeld scherm op zijn/haar kamer.

Gezeik over alle feestdagen.

"Influencers."
Ach...m'n opa en oma maakten zich destijds ook al zorgen. De maatschappij verandert gewoon.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Delight
Ervaren pen

Bericht door Delight » 14 mei 2021 12:16

Mullog schreef:
14 mei 2021 09:55
Ik kan daar wel in meegaan. Ik zie ouders die in discussie gaan met hun peuters alsof je daarmee kunt discussiëren. Ik heb ook sterk de indruk dat men kinderen niet meer "op hun bek" laat gaan. Bijvoorbeeld; ouders die verhaal gaan halen als er straf op school gegeven wordt waar mijn ouders gewoon zeiden dat ik het dan wel verdiend zou hebben.

Hoewel ik het niet kan staven heb ik (zwart/wit gezegd) sterk de indruk dat de jeugd nauwelijks meer in staat is de consequenties van hun daden te overzien laat staan de verantwoordelijkheid ervoor te nemen.
Vroeger kreeg ik gewoon een dreun voor mijn harses. In debat gaan met peuters is natuurlijk krankzinnig. Kinderen hebben grenzen nodig, anders word je later in het leven een pluisje.

Overigens hebben die dreunen voor mijn harses niets opgeleverd behalve een goede hersenschudding en allerlei psychische aandoeningen.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 14 mei 2021 13:53

Delight schreef:
13 mei 2021 12:50

Al dat kijken op het mobieltje, geen normaal menselijk contact meer e.d.? Relatief grote gebrekkige kennis van de Nederlandse taal. Egocentrisme.

En heeft de Coronacrisis daar ook een aandeel in geleverd?

En wordt er van de jeugd van tegenwoordig teveel verwacht?
Eigenlijk allemaal verschillende onderwerpen binnen het kader van veranderingen van onze leefwereld.
Veranderingen zijn soms langzaam gegaan en zich ontwikkelend binnen voortschrijdend inzicht per generatie.
Maar soms razendsnel onder invloed van gebeurtenissen, zoals oorlogen, revolutionaire wetenschappelijke ontwikkelingen.
Perioden van bepaalde crises nationaal of wereldwijd en zoals nu de Corona situatie.
Niet alle ontwikkelingen verlopen soepeltjes en houden gelijke tred bij iedereen.

- Zeker niet dommer.
Mobiel menselijk contact leek eerst sociale ontwikkeling te verhogen, maar blijkt een belemmering te zijn geworden voor aangezicht tot aangezicht contacten.
Je kunt je vrij voelen te schrijven wat je wil. En toch niet of aangepast verzenden. Ook de ander te benaderen of te antwoorden op jouw tijd.
Net als hier op FT en andere sociale media.
Dan kan echter de situatie veranderd zijn en het contact niet aansluitend op de contactvraag.
Dat alles kan niet in een open gesprek.
Ik denk zeker dat dit sociaal zijn effect zal hebben op de directe interactie onderling.

- Het nadeel van gebrekkige kennis (van taal) wordt voor gewone sociale omgang overschat.
De wereld is nooit anders geweest.
Ieder kiest zijn onderwerpen, zijn metgezellen van een bepaald ontwikkelingsniveau.

- Egocentrisme.
Misschien.
Egocentrisme is mensen eigen en we leren ermee omgaan in onderling contact.
Zo niet, dan verwordt het tot egoïsme en ook dat wordt geregeld onderling.
Maar mi. is dat al eerder in gang gezet door een misplaatst: "Ieder moet vrij zijn en zijn gang kunnen gaan. Als anderen daar een probleem mee hebben, dan is dat hun probleem."
Een vrije opvoeding met zo min mogelijk dwang prima, maar zonder sturing en grenzen aangeven is het funest.
Begonnen en doorgezet in de jaren 70-80 van de vorige eeuw en daarna is het moeilijk om te weten hoe bij de eigen kinderen grenzen te stellen zonder absolute dwang.

- De Corona crisis heeft mi. zeker invloed op de ontwikkeling van sociale vaardigheden in de praktijk van het onderlinge contact.
Er is veel duidelijker dan ooit wat en hoe mensen denken. En hoe verschillend mensen kunnen zijn.
Hoeveel invloed zal nog moeten blijken.
Maar ik zou dit niet onder de noemer van "De jeugd van tegenwoordig" willen plaatsen.
Dit is de hele maatschappij door.

- Al langere tijd heb ik idd. het idee, dat er enerzijds teveel van de jeugd verwacht wordt.
Maar dan vooral met het voorschotelen van kennis, ontwikkeling om nog gewoon kind te mogen zijn.
Met tegelijkertijd ook nog vaak een letterlijk te volle agenda met afspraken.
Maar ook anderzijds het wel gemakkelijk gemaakt gemaakt wordt hen "zoet" te houden door TV vroeger en nu ook nog games en internet.
Het zo noodzakelijke bewegen voor een harmonieuze ontwikkeling wordt nu vaak kunstmatig geregeld via sportclubs en fitness.
Dus meer vaste afspraken en georganiseerd bewegen, terwijl spontaan bewegen naar eigen behoefte en samen met anderen steeds verder verminderd.
Dat laatste zet zich nu door in de volwassenheid.

Wat ik nu na een paar decennia zie is een soort lichaamscultus, die ik nooit eerder in deze mate heb gezien.
Ook de aandacht voor de psychische ontwikkeling, wat men noemt "ontwikkelings storingen" en de zg. noodzaak overal "onafhankelijke deskundigen" bij te roepen als er een s+++t dwarszit.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Delight
Ervaren pen

Bericht door Delight » 14 mei 2021 15:56

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 14 mei 2021 18:39

Graag korte inhoud.
En wat vind jij er zelf van?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

outremer
Forum fan

Bericht door outremer » 14 mei 2021 20:47

Delight schreef:
13 mei 2021 12:50
hoe kan dat ?
vroeger geloofde iedereen (een beetje overdreven maar toch een pak meer volk dan nu) wat een man in een kleed vooraan in de kerk stond te prediken.
men geloofde wat er in een 2000 jaar oud boek stond.

als ik zie hoeveel jonge mensen in mijn beide dochters vriendenkring een PAK meer kennis hebben dan in mijn vriendenkring toen ik hun leeftijd had.

en toleranter : ze hebben anderskleurigen/homos/etc ... in hun kennisenkring.
in "mijn" tijd werd daar toch wel effe anders over gedacht.

enne, we hebben het er al eens over gehad elders : mijn generatie heeft de planeet om zeep geholpen.

Delight
Ervaren pen

Bericht door Delight » 14 mei 2021 21:48

Maria schreef:
14 mei 2021 18:39
Graag korte inhoud.
En wat vind jij er zelf van?
De millenials zijn individualistisch opgevoed met de boodschap dat ze alles kunnen bereiken wat ze willen, en als ze hun zelfopgelegde verwachtingen niet waar kunnen maken krijgen ze enorm veel stress.

Dus dan vraag ik me af: zijn ze slachtoffer van hun opvoeding? Het lijkt me enorm stressig als je per se moet voldoen aan allerlei verwachtingen.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 15 mei 2021 03:41

Delight schreef:
14 mei 2021 21:48
Dus dan vraag ik me af: zijn ze slachtoffer van hun opvoeding? Het lijkt me enorm stressig als je per se moet voldoen aan allerlei verwachtingen.
In Europa zal het effct minder sterk zijnm maar in de VS zijn ze het slachtoffer van het feit dat de gewone man.vrouw het moeilijker heeft om succesvol te zijn dan vorige generaties. Hogere opleidinigseisen en hogere studie-kosten zijn daarbij van belang evenals - in de steden - uit de pan rijzende huizenprijzen.
Ik wens u alle goeds

Ivar
Forum fan

Bericht door Ivar » 15 mei 2021 06:41

outremer schreef:
14 mei 2021 20:47
enne, we hebben het er al eens over gehad elders : mijn generatie heeft de planeet om zeep geholpen.
Onzin. Geen enkele generatie is daar verantwoordelijk voor. Het is niemands schuld dat het nu eenmaal mogelijk is om plastic te fabriceren en dat dit plastic enorm praktisch maar ook schadelijk blijkt te zijn. Het is niemands schuld dat kernenergie mogelijk is. Het is niemands schuld dat je met benzine en diesel voertuigen kunt laten rijden.

De mensheid maakt "fouten" en corrigeert die. DDT wordt niet meer gebruikt zoals dat in de jaren zeventig werd gedaan. Benzine bevat geen lood meer. Bepaalde typen kerncentrales worden niet meer gebouwd. Er wordt gestreefd naar recycling.

Ook de huidige generatie "helpt de planeet om zeep" met een oneindig aantal windmolens overal. En een toekomstige generatie zal al die rommel weer op moeten ruimen. Zo gaat dat al generaties.
en toleranter : ze hebben anderskleurigen/homos/etc ... in hun kennisenkring.
Wat die anderskleurigen betreft, daar hebben ze simpelweg geen vrijheid meer in na tientallen jaren immigratie van gastarbeiders, vluchtelingen en gelukszoekers. In menig klaslokaal zijn blankkleurigen al in de minderheid. En hoewel een redelijke tolerantie van homo's natuurlijk prima is, zien we onder de huidige jongeren een ziekelijke obsessie met seksuele identiteit, en als jongvolwassenen een onvermogen om langdurig gehuwd te blijven en samen kinderen groot te brengen. Het verschijnsel van de alleenstaande moeder, een belangrijke oorzaak van de in dit topic besproken problematiek, wordt alom geaccepteerd als volkomen normaal.
in "mijn" tijd werd daar toch wel effe anders over gedacht.
In veel opzichten was dat een betere tijd.
Nihil est sine ratio.

Plaats reactie