axxyanus schreef: ↑02 dec 2020 08:56
Het punt waar het om draait is dat religie het recht opeist om pijn te mogen doen als ze van oordeel is dat dat de enige manier is waarop ze aan hun religieuze verplichtingen kunnen voldoen.
Het zijn religieuze personen die rechten opeisen niet religie, maar dat terzijde.
Je hebt verder uiteraard weer eens gelijk, Maar in veel gevallen is dat alleen zo omdat vrijheid van godsdienst het recht inhoudt om irrationeel te redeneren. En dat móét het ook, want ook over wat logisch is kunnen twee weldenkende mensen (jij en ik bijvoorbeeld) van mening verschillen. Maar zou men rationeel over de zaak nadenken, dan wordt doorgaans niemand in het uitoefenen van zijn geloof gehinderd door het verbieden van onverdoofd slachten. Ik wed dat vrijwel niemand zal beweren dat zijn religie een vegetarisch dieet verbied, Als je geen vlees eet, dan hoeft er ook niemand te slachten en als je niet slacht verdoof je ook niet. Potsierlijk is ook dat de Koran zegt dat de enige voedselregels het verbod op varkensvlees en op het nuttigen van bloed zijn en dat de overige voedselregels uit de Thora corrupties zijn van de oorspronkelijke tekst, Wie logisch nadenkt komt dus tot de conclusie dat elke andere “Halal”-regel door “het woord van god” wordt afgewezen, Maar probeer daarmaar eens een moslim van te overtuigen.
En wat als ze er wel naar zouden luisteren? Zou niet een zelfverklaarde profeet een nieuwe religie kunnen beginnen waarin het eten van vlees wél verplicht was? Nou dat zou in theorie gewoon kunnen, maar in de praktijk niet echt makkelijk zijn, want de vrijheid van godsdienst houdt kennelijk geen vrijheid van sektarisme in, De politie doet regelmatig onderzoek naar sektes, en vrijwel nooit naar erkende godsdiensten. Dát zou geacht worden de vrijheid van godsdienst te schenden. En ofschoon de Rooms-katholieke kerk veel rijker is, was het de Satanskerk die werd uitgesloten wegens commerciële bedoelingen, In de praktijk worden dus vooral tradities beschermd. zoals ik al enige tijd betoog. En dat is waarschijnlijk onontkoombaar, in verband met de maatschappelijke acceptatie, die in de praktijk een hoeksteen is van het recht.
O ja, had ik al gezegd dat je gelijk hebt?