Tot in het zoveelste geslacht - moffenkind

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Petra
Banned

Re: Tot in het zoveelste geslacht - moffenkind

Bericht door Petra » 16 jul 2019 02:56

Bonjour schreef:
30 okt 2018 05:51
Eigenlijk moet je Nederland na de bevrijding vergelijken met een psychiatrische inrichting. Er zaten zoveel opgekropte spanningen in de mensen. Nu is het makkelijk zeggen dat iedereen rationeel had moeten handelen. Ik was laatst in Duitsland en zag een boek getiteld "Wir waren die bunker kinder". De titel vertelde me gelijk genoeg. Velen van ons houden niet van een griezelfilm. De mensen hebben het toen in het echt meegemaakt. 5 jaar lang ellende.
En wij zeggen "Jullie hebben niet netjes gehandeld". Wie zijn wij om dat te beoordelen? Ik heb nog nooit een militair voertuig of vliegtuig gezien die aan het kijken was waarop ie moest gaan schieten, met soldaten die zelf bang waren. Hoe kan ik me in de mensen van toen in de meidagen '45 inleven?
Volgens mij worden mensen meegesleept door hun emoties. Tenminste.. de meeste. Er zijn er denk ik maar weinig die het hoofd koel weten te houden.

Dus dat heb ik me afgevraagd... wat is het wat ervoor zorgt dat mensen niet meer helder kunnen denken?
Hoe zit dat met dat lynchen van mensen of kaalscheren van die vrouwen? Waarom hebben sommige mensen geen rechtspositie meer?

Is het de oorlog waardoor mensen niet meer helder kunnen denken? Is het groepsgedrag? Worden mensen opgezweept en gaan er steeds meer meedoen? Zijn er nog mensen die de rug recht houden? Waarom greep de politie niet in? Wat deed de overheid?
Volgens mij was het probleem bij het kaalscheren van deze vrouwen dat de overheidsdienaren meededen waardoor het volk dacht dat het wel oké was.
Er zijn flink wat vrouwen vreselijk mishandeld alvorens de overheid op de rem trapte en ervoor zorgde dat de rechtsorde werd hersteld. Te laat, dat wel, maar ze kwam goddank wel tot dat standpunt.
Maar wat…. als de overheid dat nou niet had gedaan? Was het dan van kwaad tot erger gegaan?
Wat zou ik zelf gedaan hebben? Zou ik meegedaan hebben? Of staat erbij en kijkt ernaar? Of zou ik ertussen gesprongen zijn?

In Nanjing ging ik wekelijks naar het Massacre Museum. Zeer mensonterend. Hoe kan het toch dat mensen zo diep vallen? Vroeg ik me af. Daar heb ik flink onderzoek naar gedaan, naar de achtergrond van dat hele verhaal.

De film “the Wave”. (In boekvorm “de derde golf) heeft veel indruk op me gemaakt. Het experiment moest voortijdig worden gestopt omdat mensen steeds gekker werden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/The_Wave
Ross legt uit dat de wil van de groep nooit individuele rechten kan en mag aantasten. Hij vertelt dat het experiment het antwoord is op de vraag hoe het kan dat mensen zo vol overgave meededen en meewerkten aan het Derde Rijk van Hitler.
Het Milgram experiment ging over gehoorzaamheid aan wat wordt ervaren als legitiem gezag, zelfs als het tegen het eigen geweten indruist. https://nl.wikipedia.org/wiki/Experiment_van_Milgram

Het Stanford-gevangenisexperiment ging over situationisme. https://nl.wikipedia.org/wiki/Stanford- ... experiment
Was een spraakmakend sociaal-psychologisch experiment, dat in 1971 werd uitgevoerd in de kelders van de Universiteit van Stanford. Het experiment was opgezet door Philip Zimbardo en werd door hem geduid als een bewijs van situationisme. (de externe situatie bepaalt persoonsgedrag). Werd ook voortijdig gestopt.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 17 jul 2019 18:48

Petra schreef:
16 jul 2019 02:56
Wat zou ik zelf gedaan hebben? Zou ik meegedaan hebben? Of staat erbij en kijkt ernaar? Of zou ik ertussen gesprongen zijn?
Volgens moet je die tijd meegemaakt hebben om de vraag te kunnen beantwoorden.
Ik denk het 2e.
En er van genoten hebben als ik eerlijk ben.
1 en 3 sluit ik niet uit.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Petra
Banned

Bericht door Petra » 18 jul 2019 00:43

Fenomeen schreef:
17 jul 2019 18:48
Petra schreef:
16 jul 2019 02:56
Volgens moet je die tijd meegemaakt hebben om de vraag te kunnen beantwoorden.
Ik denk het 2e.
En er van genoten hebben als ik eerlijk ben.
1 en 3 sluit ik niet uit.
Volgens Bonjour was de situatie vergelijkbaar met een psychiatrische inrichting. Ik denk dat dat wel klopt.
Maar hoe was dat aan het begin van de oorlog dan?
De meeste mensen deden toen ook "staat erbij en kijkt ernaar " . Zo ging dat ook met de jodenvervolging, volgens mij was het licht hartstikke gedoofd.
Klein lichtpuntje is dat niet iedereen zwichtte en er ook verzet was. Maar de echte verzetsstrijd werd door externen gevoerd.
Wat zou ik gedaan hebben? Ik heb geen flauw idee.
Misschien is het vergelijkbaar met het hedendaagse ramptoerisme?

In Nanjing werden kinderen bij hun vader op de schouders gezet, met een strop om de nek. Als de vader niet meer kon staan hing dat kind in de strop.
Vonden de Japanners leuk om naar te kijken.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

ChaimNimsky
Diehard

Bericht door ChaimNimsky » 02 aug 2019 18:08

Maria schreef:
27 okt 2018 16:46
Het gaat nu hier en nu om de massa hysterie en het zonder proces deze vrouwen aan de schandpaal nagelen en dat onder toeziend oog van de rechtshandhavers. Allemaal te begrijpen op dat moment en door deze uitbundige mensen, die de straat opgingen en hun emoties volgden. Maar de emoties bij openbare lynchpartijen zijn ook vaak te begrijpen.
Exact. Het gruwelijke is zeer menselijk. Het is veilig zaken uit het verleden te bekritiseren, maar hoeveel mensen komen in opstand als er dagelijks wereldwijd tienduizenden onschuldige mensen van amoede en honger sterven? Hoeveel mensen komen hier (Spanje) in opstand als er door de banken gezinnen op straat worden gezet omdat ze dankzij de kredietcrisis van de banken hun hypotheek niet meer kunnen betalen? Wie deze business wil begrijpen, zal allereerst het menselijke ego en z'n hyperflexibele moraal moeten erkennen. Millennia aan ervaring leert dat een goedkoop zondebok doorgaans volstaat.
Hoeveel kinderen en kindskinderen hebben hier nog van te horen gekregen en werden hier nog naar beoordeeld in hun omgeving?
Dat geldt trouwens evenzo voor NSB kinderen.
Exodus 34:7: “Die de schuldige geenszins onschuldig houdt, bezoekende de ongerechtigheid der vaderen aan de kinderen, en aan de kindskinderen, in het derde en vierde geslacht.”
Het is niet God die dat doet, maar de mens, die zich deze god heeft gemaakt om hun smoesjes klaar te hebben.
Precies. Slim he? En nog steeds effectief (indien de tegengestelde boodschap moet worden verkondigd, dan haal je gewoon Jeremia 31:29-30 aan: ''In die dagen zullen zij niet meer zeggen: De vaders hebben onrijpe druiven gegeten, en de tanden van hun kinderen zijn stomp geworden. Maar een ieder zal om zijn ongerechtigheid sterven; een ieder mens, die de onrijpe druiven eet, zijn tanden zullen stomp worden''). Het betrof geen eenling, maar een volgzame meute. De menselijke psyche wordt meestal niet overmand door een zodanige aandrang zich tegen z'n sociale context te verzetten, dat deze in opstand komt. Machthebbers weten dat. Men is normaliter liever een brave medeburger dan een afwijkend individu. Verontwaardiging en daarbij horende excuses zijn pas ter zake als van de slachtoffers geen grote schadeclaims meer te verwachten vallen: sorry, we zaten fout.
Een mens zonder religie is als een vogel zonder fiets.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 02 aug 2019 21:41

Een sprankje hoop voor de mensheid m.i. betreft dat vnl onze medemenselijkheid. Soms wint the mind, met het juiste gevoel, jij geeft dat Chaim.
Zie ook mijn (thans zwarte en schuine) onderschrift. Maar ik dacht vooral aan mijn vorige onderschrift “...learning animals...”.

En dat is een oprecht compliment. :love1:

Nou ben ik echt nog steeds benieuwd naar die Camino van je...topicje openen?
Misschien maar eens het wonderlijke off topic topic in ditjes en datjes openen ?
Zal me niet verbazen als dat het meest populaire topic wordt. :lol:

N.B.
Ik ben dan ook nogal wars van die vlezige machines!

ChaimNimsky
Diehard

Bericht door ChaimNimsky » 04 aug 2019 02:18

Petra schreef:
02 aug 2019 21:41
Een sprankje hoop voor de mensheid m.i. betreft dat vnl onze medemenselijkheid. Soms wint the mind, met het juiste gevoel, jij geeft dat Chaim. Zie ook mijn (thans zwarte en schuine) onderschrift. Maar ik dacht vooral aan mijn vorige onderschrift “...learning animals...”.

En dat is een oprecht compliment. :love1:

Nou ben ik echt nog steeds benieuwd naar die Camino van je...topicje openen?
Ben van Sevilla naar Salamanca gelopen, dagelijks buiten in de natuur geslapen (met die irritante muggen om m'n oren -- die vlezige steekmachientjes :wink:) en weer met de trein teruggegaan. Het is geen topic waardig, want Santiago de Compostela heb ik niet bereikt. Het was desondanks een interessant gebeuren. Wellicht ga ik de rest nog lopen, maar momenteel bevind ik me heerlijk in de bergen van Cazalla de la Sierra waar ik ooit een jaar heb gewoond.
Een mens zonder religie is als een vogel zonder fiets.

Plaats reactie