economie-----is dat het einde van de aarde?????

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hutje0611
Contacteer:

economie-----is dat het einde van de aarde?????

Bericht door hutje0611 » 19 dec 2004 21:15

als je het woord economie rustig leest en dat letter voor lettergreep ontleed dan kom ik met mijn simpele kijk op de wereld tot een besef dat dit mischien wel alles in een over de manier hoe we met de planeet aarde die moeder natuur heeft geschapen om een mooi leven voor iedere ziel te geven zegt....

als je bedenkt dat economie in wezen een middel kan zijn om de gehele wereld van eten drinken en een huisvestiging kan voorzien dan zie ik in de wereld waar veel mensen in nood zijn en ver in achterstands wijken wonen toch het tegenovergestelden gebeuren....

maja als ik weer naar dat woord kijk eco-no-mie dan ben ik me ook bewust van alles wat er gebeurt in veel rijke en welvarende culturen die de boel laten verwaarlozen en de grond en bossen die de longen van onze planeet zijn laten zijn voor wat het is.....
en dat is een negatieve trend die alleen maar d.m.v. "ander beleid" kan worden ingezet...

wat is daarover de mening van het forum??????
laat je gevoel spreken.......
groeten en houdoe...
cyril
als alles niets is en niets is alles dan is alles alles
en dan de mooiste van allemaal waar ik mee ben wezen zoeken.....mona lisa

reddish
Forum fan
Contacteer:

Re: economie-----is dat het einde van de aarde?????

Bericht door reddish » 19 dec 2004 22:25

hutje0611 schreef:maja als ik weer naar dat woord kijk eco-no-mie dan ben ik me ook bewust van alles wat er gebeurt in veel rijke en welvarende culturen die de boel laten verwaarlozen en de grond en bossen die de longen van onze planeet zijn laten zijn voor wat het is.....
Er zijn moeilijke en belangwekkende vragen over wereld-economie en het verband met ecologie te stellen; echter ik hoop dat je niet serieus bent als je zegt dat het uitéénrafelen van een woord in lettergrepen ook maar een iota aan inzicht oplevert op dat vlak. Ik ben een voorstander van het bediscusseren van dergelijke zaken op een afstandelijke, niet emotionele, en op feiten gebaseerde wijze.

Groetjes, Sidney

hutje0611
Contacteer:

Bericht door hutje0611 » 20 dec 2004 12:09

Ik ben een voorstander van het bediscusseren van dergelijke zaken op een afstandelijke, niet emotionele, en op feiten gebaseerde wijze.
ik respecteer je visie, maar als ik je meer voorbeelden kan geven over hoe jij je eigen ziel en je eigen ik kan ontdekken sta je dan open voor de dingen die je ogen zien en je verstand mischien als onzin zullen kwalificeren?
naja ik zal je een paar woorden laten zien die mischien in onze wereld eigenlijk helemaal niks betekenen in de zin van hoe wij leven, maar als je er op een manier naar kijkt die jou kan raken in je hart en ziel, dan mischien word je wat bewuster van de wereld die wij allemaal kennen......

DOLBY DIGITAL-----> DO-L-BY DIG-IT-ALL
ECONOMIE----------->ECO-NO-MIE
TERRORISME -------->T-ERROR-IS-ME
ARTROSE------------>ART-ROSE
PSYCHIATER-------->PSYCH-I-ATE-R
GLADIATOR---------->GLAD-I-AT-OR
PINDASAUS---------->PI-IN-DA-SAUS
LONDON-------------->LO-N-DON
CHICAGO------------->CHICA-GO
SOCRATES---------->SO-C-RAT-ES
EN DAN DE MOOISTE IN MIJN LEVEN........CYRIL HUT------>C-REAL-HUT
naja je zal zien hoe meer je bewust word van deze manier van zien en open staan voor zo naar woorden te kijken zal je mischien anders kijken naar de dingen die we allemaal als zoete koek inslikken.....
naja suc6
groeten en houdoe
cyril

Donnie Darko
Forum fan

Bericht door Donnie Darko » 20 dec 2004 12:16

naja ik zal je een paar woorden laten zien die mischien in onze wereld eigenlijk helemaal niks betekenen in de zin van hoe wij leven, maar als je er op een manier naar kijkt die jou kan raken in je hart en ziel, dan mischien word je wat bewuster van de wereld die wij allemaal kennen......
Die interpretatie is gewoon spielerei, economie komt bv van het Griekse oikonomia wat zoveel betekent als 'huishouding'. Zet een woord in een andere taal, en de vergelijking gaat al niet meer op,dit is niet meer dan pseudo-filosofisch gedoe.
Je zou mischien je tijd beter steken om te onderzoeken naar de analogieën van de woorden, de etymologische oorsprong, dat lijkt me een veel interessantere bezigheid dan zomaar een stelling te poneren die op losse schroeven staat.
Een God die een hel schept van eeuwige duisternis en pijn, verdient als enige om erin te branden.

hutje0611
Contacteer:

Bericht door hutje0611 » 20 dec 2004 12:30

ik weet dat het allemaal een beetje vaag klinkt in de wereld waar wij in leven...maar het zien ervan en er met je ver-stand naar kijken ,heeft dan ook zijn invloed op het alles.....

als je ziet en gelooft dat alles alles is, dan zal je ook alles moeten zien op een simpele manier, zonder elk vooroordeel of wat je verstand er ook over zegt...

ik respecteer je visie, alleen kan het zijn dat je nog redeneerd met een voorkennis uit je hele leven, zoals iedereen doet, ook ik....
ik probeer alles wat ik in mijn leven heb ervaren als een les te zien en het van me af te zetten en met je positieve oog de wereld probeert te zien.....

naja ik hoop je te kunnen overtuigen maar ik waardeer al jouw kijk op de zaken en zal open staan voor alle discussies op een positiefe manier, met respect.....

een ander voorbeeld van een woord maar dan op andere manier geinterpeteerd, maar met het zelfde oog :wink: bekeken......

E = EVOLUTION
N = N
E = ENERGY
R = R
G = GOD
Y=Y

ik hoor graag jou kijk erop.....
groeten en houdoe.....
cyril

reddish
Forum fan
Contacteer:

Bericht door reddish » 20 dec 2004 12:53

hutje0611 schreef:
Ik ben een voorstander van het bediscusseren van dergelijke zaken op een afstandelijke, niet emotionele, en op feiten gebaseerde wijze.
ik respecteer je visie, maar als ik je meer voorbeelden kan geven over hoe jij je eigen ziel en je eigen ik kan ontdekken sta je dan open voor de dingen die je ogen zien en je verstand mischien als onzin zullen kwalificeren?
Dat is een uitermate hypothetische vraag. Ik zou zeggen "ja", maar ik acht het vrijwel uitgesloten dat jij me (meer??) "voorbeelden kunt geven over hoe ik mijn eigen ziel en mijn eigen ik kan ontdekken" ...
hutje0611 schreef:naja ik zal je een paar woorden laten zien die mischien in onze wereld eigenlijk helemaal niks betekenen in de zin van hoe wij leven, maar als je er op een manier naar kijkt die jou kan raken in je hart en ziel, dan mischien word je wat bewuster van de wereld die wij allemaal kennen......

DOLBY DIGITAL-----> DO-L-BY DIG-IT-ALL
ECONOMIE----------->ECO-NO-MIE
TERRORISME -------->T-ERROR-IS-ME
ARTROSE------------>ART-ROSE
PSYCHIATER-------->PSYCH-I-ATE-R
GLADIATOR---------->GLAD-I-AT-OR
PINDASAUS---------->PI-IN-DA-SAUS
LONDON-------------->LO-N-DON
CHICAGO------------->CHICA-GO
SOCRATES---------->SO-C-RAT-ES
EN DAN DE MOOISTE IN MIJN LEVEN........CYRIL HUT------>C-REAL-HUT
naja je zal zien hoe meer je bewust word van deze manier van zien en open staan voor zo naar woorden te kijken zal je mischien anders kijken naar de dingen die we allemaal als zoete koek inslikken.....
Niets persoonlijks hoor, je bent vast als persoon erg aardig.... maar dit is allemaal gewoon GE-LEUT-ER en FLAUW-E-KUL.

Groetjes, Sidney

Marijn

Bericht door Marijn » 20 dec 2004 15:01

Ziel, geest, god? Woorden per lettergreep uit elkaar halen en daar dan wijsheid uit halen? ...... :-k
"All thinking men are atheists."
Ernest Hemingway

insomnia
Forum fan

Bericht door insomnia » 20 dec 2004 22:44

reddish schreef: Niets persoonlijks hoor, je bent vast als persoon erg aardig.... maar dit is allemaal gewoon GE-LEUT-ER Groetjes, Sidney

En GE-LEU-TER = GELE-UTER \:D/ :wink:

Groeten
C'est le ton qui fait la musique

skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic » 20 dec 2004 23:32

LAT-IGI-D YB-LOD
EM-RIS-OR-RET
ESOR-TRA

LES-AB-EG GIN-NIZ-NO

CIT-KEPS NET-EO-RG
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)

Kalebas
Forum fan

Bericht door Kalebas » 21 dec 2004 00:01

AL-LE-MAAL FLA-UWE-KUL :lol:
Het schuldoffer, en wel in zijn weerzinwekkendste, meest baarbaarse vorm,
het offer van de onschuldige voor de zonden van de schuldigen!
Welk een huiveringwekkend heidendom!
(F. Nietzsche )

Devious
Erelid
Contacteer:

Re: economie-----is dat het einde van de aarde?????

Bericht door Devious » 21 dec 2004 10:10

hutje0611 schreef:als je het woord economie rustig leest en dat letter voor lettergreep ontleed dan kom ik met mijn simpele kijk op de wereld tot een besef dat dit mischien wel alles in een over de manier hoe we met de planeet aarde die moeder natuur heeft geschapen om een mooi leven voor iedere ziel te geven zegt....
Ik ben niet van plan in te gaan op woordgegoochel en rebusspelletjes. Dat kan ik onmogelijk serieus nemen. Maar als we dat er buiten laten heeft jouw posting tóch genoeg potentieel om uit te groeien tot een interessante discussie. Voor dat ik antwoorden kan geven wil ik eerst een paar dingen van je weten die nog onduidelijk voor me zijn.
Wat of wie is moeder natuur?
Wat is een ziel?

ciao... 8)
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

Enigma
Forum fan

Bericht door Enigma » 22 dec 2004 13:17

Lieve help

beetje teveel boeken over de kabbala gelezen?

De mens kan van iets onbelangrijks iets belangrijks maken dat blijkt maar weer. Nu houd ik zelf ook van Scrabble maar een diepere, hogere, spirituele betekenis zoeken in algemeen bekende woorden die al een betekenis hebben is alhoewel een aardig tijdverdrijf niet van gevaar ontbloot. Het risico is dat men zich verliest in totaal onbelangrijke en betekenisloze toevalligheden en daar ernstig van in de war kan raken.
Men raakt dan volledig gefixeerd op getallen of woorden en dat is echt niet goed.

Het spelen met woorden is leuk als je een cabaretier bent of graag rijmpjes schrijft, Toon Hermans kon er aardige dingetjes mee en Freek de Jonge kan ook bijzonder goed op deze wijze spelen met taal. Een woord een nieuwe of andere betekenis laten hebben door hoe je het uitspreekt of in welk verband je het zet.

Meer dan zo een spel moet je er niet van maken denk ik omdat je er anders iets van maakt dat het niet is. Een woord dat je in de ene taal kan laten veranderen van betekenis kan in een andere taal dat niet, de betekenis is dan niet universeel en dus van geen enkel belang. Door bijvoorbeeld het Nederlandse woord economie te verhaspelen maak je er geen drie Nederlandse woorden met een diepere betekenis van en in het Frans blijft er helemaal geen diepere of andere betekenis over. Ik hoop dat je hier niet te intensief mee bezig bent Hutje0611.

Dokter

De dokter gaat kamperen,
hij is een olijk ventje,
en naast zijn tent in het groene gras
staat nog een assis-tentje.

Kwartet

Ik plaag Marie,
ik treiter Mientje,
ik pest Sophie
en ik sar Dientje.

(Toon Hermans) :wink:

Groet Enigma
Geen mens is intelligent genoeg om de eigen domheid te begrijpen.

Plaats reactie