Turkije en de Europese Unie

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Donnie Darko
Forum fan

Turkije en de Europese Unie

Bericht door Donnie Darko » 18 dec 2004 11:07

Turkije en de Europese unie, een heet hangijzer dezer dagen, graag had ik de mening gehoord van de mede-forummers omtrent deze kwestie.

Is de integratie van Turkije in de Europese Unie een goede of een slechte zaak?
Islamoloog Urbain Vermeulen is van mening dat deze integratie gedoemd is om te mislukken, ook ik heb zo mijn twijfels hierover. Een lange traditie van militaire dictatuur, het gevaar van de invloed die de Islam wel eens zou kunnen uitoefenen, en in mindere mate, de geografische ligging waarbij men Turkije niet eens bij Europa kan rekenen, dit laatste punt is echter voor mij persoonlijk van minder belang. Vallen zulke culturele verschillen te paren, of is de ‘annexatie’ :roll: van Turkije om problemen vragen? Een arm land kan zorgen voor grote economische problemen in de unie en aangezien die economie al zo fameus draait!?!
Anderszijds is het makkelijker voor Europa om toe te zien hoe de mensenrechten gerespecteerd worden en kunnen eventuele democratische hervormingen versneld worden.

Ook het deels afstaan van soevereiniteit zal voor veel sociale problemen zorgen, aanwakkeren nationalisme, fundamentalisme, kan een volk zich aanpassen aan de doorgevoerde hervormingen of krijgen we een versplinterd beeld?
Ook voor de opmars van extreem-rechtse groeperingen houd ik mijn hart vast, hoe gaat de situatie hier escaleren?
Een God die een hel schept van eeuwige duisternis en pijn, verdient als enige om erin te branden.

skeptic
Erelid
Contacteer:

Re: Turkije en de Europese Unie

Bericht door skeptic » 19 dec 2004 14:46

Donnie Darko schreef: Turkije en de Europese unie, een heet hangijzer dezer dagen, graag had ik de mening gehoord van de mede-forummers omtrent deze kwestie.

Is de integratie van Turkije in de Europese Unie een goede of een slechte zaak?
Het blijft koffiedik kijken, het kan ook z'n goede kanten hebben, zoals je zelf al aangeeft, i.v.m mensenrechten e.d.
Donnie Darko schreef: Een arm land kan zorgen voor grote economische problemen in de unie en aangezien die economie al zo fameus draait!?!
Als je naar landen kijkt zoals Roemenie, die nog armer zijn kan dit nauwelijks als punt van kritiek worden gebruikt.
Donnie Darko schreef: Anderszijds is het makkelijker voor Europa om toe te zien hoe de mensenrechten gerespecteerd worden en kunnen eventuele democratische hervormingen versneld worden.
Zou belangrijk kunnen zijn.
Donnie Darko schreef: Ook het deels afstaan van soevereiniteit zal voor veel sociale problemen zorgen, aanwakkeren nationalisme, fundamentalisme, kan een volk zich aanpassen aan de doorgevoerde hervormingen of krijgen we een versplinterd beeld?
Ook voor de opmars van extreem-rechtse groeperingen houd ik mijn hart vast, hoe gaat de situatie hier escaleren?
Het blijft natuurlijk een soevereine staat en het zou onzin zijn om uit angst voor fundamentalisme of nationalisme een integratie niet door te voeren.
En uit angst voor extreem-rechtse groeperingen moet je het al helemaal niet uitstellen, ik denk trouwens niet dat hier iets zal escaleren
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)

Enigma
Forum fan

Bericht door Enigma » 22 dec 2004 12:36

Ik hoorde van de week ergens een opmerking in de trand van; 'dat we geen moeite hebben gehad Polen bij de Eu te halen terwijl 80% van de bevolkking daar tegen abortus is, in wonderen en heiligen geloofd en een seniele vent in een jurk adoreren en nalopen."

Als je besefd dat het zwaar katholieke Polen, waar de scheiding van kerk en staat alleen op papier bestaat, in weze nog een stuk "achterlijker" is dan Turkije dan.............. :twisted:

Groet Enigma
Geen mens is intelligent genoeg om de eigen domheid te begrijpen.

Gerard
Bevlogen
Contacteer:

Turkije en de EU

Bericht door Gerard » 22 dec 2004 20:14

Skeptic noemde terrecht Roemenie en Enigma terrecht Polen.
Ik wil Spanje in herinnering roepen. Dat toen nog arme land hebben we in 1986 de kans gegeven zich te herstellen van jaren van dictatuur en schrikbewind van dictator Franco toen nog maar 10 jaar geleden. Zoals we allemaal kunnen zien heeft dat goed uitgepakt en daar plukken we als europese gemeenschap nu de vruchten van.
Die kans moeten we Turkije nu ook geven. Daarmee creeren we een groter stabiel gebied omdat we hervormingen (die al heel duidelijk en kordaat zijn ingezet) en de mensenrechten situatie bevorderen.
Vergeet ook niet dat onze europese cultuur voor een belangrijk deel uit Turkije komt. Het bekende Griekse Ionie is niets anders dan west Turkije. Bijbelkenners weten dat apostel Johannes een inwoner was van Efese een zeer belangrijke stad in Ionie in west Turkije. Diezelfde gelovige weet dat Maria daar is begraven. Filosofen weten dat de eerste filosofen van de griekse wereld uit o.a Milete (ook Ionie) en Efese kwamen.
Wie kent niet het paard van Troje, een stad in het huidige Turkije.
Turkije is al sinds Ataturk een seculiere staat.
Onze eigen "hollandse" tulp komt uit Turkije.
En natuurlijk niet te vergeten onze Sinterklaas was de bisschop van Mira, jawel in Turkije.
Terrecht wijst men op de mensenrechten. Maar dan kom ik weer op terug op Roemenie en het eveneens onstabiele en arme Bulgarije en het zoals enigma al aanhaalde inveel opzichten nog achtelijke Polen.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 22 dec 2004 20:17

He verdomme, heb na dagen weer eens fut om te posten, ellenlange posting in dit topic over waarom ik 'ja' zeg tegen Turkije en bammmmm, pc plat.

BRB

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 22 dec 2004 22:50

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =4677#4677

Turkije heeft verklaring ondertekent waarin Sharia (islamistische wetgeving) inclusief steniging en handen afhakken, goedgekeurd wordt.

Ik begin langzamerhand weer een tegenstander te worden. Ieder land dat lid wil zijn van de EU moet het Sharia-barbarisme veroordelen.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

Gerard
Bevlogen
Contacteer:

Turkije en de EU

Bericht door Gerard » 23 dec 2004 09:38

De Sharia is hoogst verwerpelijk, maar ik kan niet geloven dat Turkije, notabene een seculiere staat, nu ineens de sharia in wil voeren. Zeker niet na alle hervormingen die zijn ingevoerd of opgestart. Dit zou niet stroken met de politieke filosofie die Turkije al jaren lang voert en nu intensiveert om in de EU te worden toegelaten.
Tuurlijk zijn er politieke partijen die de sharia misschien willen invoeren maar wat dacht je van 'onze ' SGP of de grote politieke invloed van de katholieke kerk in Polen en tot voor kort onder de oude premier van Spanje de groeiende invloed van de kerk in dat land.
Beide voorbeelden zijn huidige EU lidstaten. En wat te denken van de grote invloed van het vaticaan dat het condoom verbied en daarmee miljoenen afrikanen de dood in drijft door dat de AIDS epedemie niet de kop wordt ingedrukt.
OK, OK de islamitische sharia gaat waarschijnlijk nog een stapje verder terug in de barbarij maar zoals gezegd geloof ik niet dat dit werkelijk de richting is waarin de grote meerderheid van de Turkse politici kijken.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche

Jutter
Ervaren pen

Bericht door Jutter » 23 dec 2004 14:45

Cyprus zal uiteindelijk wel HET hete hangijzer worden, met als gevolg dat we ons de komende decennia nog niet al te druk hoeven te maken over turkse toetreding.
~Als je het denken aan pappa overlaat, blijf je een kind.~
The ?uestionmark Shaped Hole :a rationalist's fairytale in the making.

Gerard
Bevlogen
Contacteer:

Turkije en de EU

Bericht door Gerard » 23 dec 2004 15:36

Jutter schreef:Cyprus zal uiteindelijk wel HET hete hangijzer worden, met als gevolg dat we ons de komende decennia nog niet al te druk hoeven te maken over turkse toetreding.
Ik denk inderdaad dat dat thema toetreding nog wel even in de weg zal staan.
Wat ik niet begrijp is dat onze eigen Harry Potter verkondigd dat het gesloten accoord inhoud dat Turkije voor toetreding Cyprus zal moeten erkennen en dat Erdogan zegt dat het accoord zeker niet inhoud dat Turkije Cyprus zal erkennen. En allebei maar euforisch roepen dat er een overwinning is behaald.
Ik ben erg benieuwd naar de werkelijke inhoud van het accoord. Ik weet wel er is eigenlijk niet meer afgesproken dan dat men onderhandelingen zal starten. Maar voorwaarde daarvoor waren o.a. de erkenning van Cyprus. Dus wat is er nu uiteindelijk besloten of is het weer zo'n vaag politiek correct compromis dat voor velerlei uitleg vatbaar is wat dan ook gebeurd. Kortom Mr. Potter en Erdogan hebben zo hun vege lijf voor het thuisfront gered met een dummy accoord wat uiteindelijk niets waard zal blijken maar dat is dan aan hun opvolgens. Hopelijk komt er heel snel een opvolger voor onze nationale kluns Balkenende.
Friedrich Nietzsche

Plaats reactie