De anti-koran film van Geert Wilders

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Een dergelijke film is een goed initatief.

ja
30
34%
ja, maar dan ook graag een film over de Bijbel
25
28%
nee
23
26%
ik weet het niet
11
12%

Totaal aantal stemmen: 89

botjes
Ervaren pen

De anti-koran film van Geert Wilders

Bericht door botjes » 29 nov 2007 11:23

Zoals velen waarschijnlijk ter oren is gekomen:
Zorgen kabinet over islamfilm van Wilders

ANP

DEN HAAG - Het kabinet is bezorgd over reacties in binnen- en buitenland op een film over de Koran waaraan PVV-leider Geert Wilders werkt. Het Tweede Kamerlid wil met zijn film laten zien dat de Koran ‘een verschrikkelijk en fascistisch boek is dat mensen inspireert tot verschrikkelijke daden'.

De ministers Hirsch Ballin van Justitie, Ter Horst van Binnenlandse Zaken en Verhagen van Buitenlandse Zaken hebben Wilders in gesprekken gewezen op ‘repercussies’ die de film kan hebben. Het kabinet heeft ook maatregelen genomen voor het geval de film tot maatschappelijke onrust leidt.

Enkele jaren terug wekte een islamfilm van Theo van Gogh en Ayaan Hirsi Ali grote woede in de moslimwereld. Van Gogh werd in 2004 door een moslimextremist vermoord.

Verantwoordelijkheid
Hirsch Ballin onderstreepte woensdag dat het Wilders vrij staat om zijn mening te uiten, maar dat mensen ook een verantwoordelijkheid hebben voor de samenleving. De minister wil de inhoud van de film afwachten, maar waarschuwt Wilders voor de mogelijk ‘heftige reacties tegenover hemzelf en anderen’.

De gesprekken met de bewindslieden vonden plaats nadat Wilders zelf het ministerie van Justitie had ingelicht over zijn filmplannen. Wilders zegt niemand te willen beledigen met zijn film. 'Als dat toch gebeurt is dat jammer, maar niet mijn probleem’, zegt Wilders. Het Kamerlid hoopt dat zijn film ‘de ogen van mensen opent dat de Koran à la Mein Kampf verboden moet worden’. Wilders vergeleek de Koran eerder al met het boek van Adolf Hitler en pleitte voor een verbod.

Laatste woord
De film moet in januari op tv komen. Het is nog onduidelijk hoe ze uitgezonden wordt. De publieke omroepen lieten woensdag weten niet benaderd te zijn door Wilders. Het Kamerlid zelf overweegt gebruik te maken van de zendtijd voor politieke partijen van de PVV. Ook wil hij de film op internet plaatsen.

Abdelmajid Khairoun van de Nederlandse Moslim Raad betreurt de plannen van Wilders om een film over de Koran te maken. ‘We vrezen het ergste als dit werkelijkheid wordt. Dan is op een gegeven moment het laatste woord aan de jongens op straat. En die kunnen we dan niet meer tegenhouden. Kijk maar naar Frankrijk.'

Bron: ANP
O.a. te vinden op: De Volkskrant, Trouw, etc.
Ons kabinet ziet de bui al hangen...

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 29 nov 2007 11:42

Ik heb voor "nee" gekozen alhoewel ik het er mee eens ben dat er vele verwerpelijke zaken in de koran geschreven staan. En daarnaast nog een boel onwaarheden en onzin maar dat laatste is op alle religeuze geschriften van toepassing.
Beter lijkt het mij om onze vrijheden en verworvenheden uit de "verlichting" zo goed als mogelijk zeker te stellen en religies hier ondergeschikt aan te maken.
Scholing en min of meer verplicht "meedoen" in een bijdrage aan de maatschappij lijkt mij zinvoller dan hetgeen Geert Wilders nu uitdraagt. Ik ben het op een aantal punten overigens met hem eens maar andere tenen zijn lang en gevoelig.
Laatst gewijzigd door doctorwho op 29 nov 2007 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus » 29 nov 2007 12:03

De islam is de grootste bedreiging van onze westerse waarden; Ik ben geen fan van Wilders maar de islam kan niet vaak genoeg aan de schandpaal genageld worden. Ik heb op ja gestemd. De optie met de bijbel was ook een leuke, maar het Europese christendom haalt het niet bij de islam. Daarbij hebben de meeste christenen wel door dat ze bepaalde teksten met een korreltje zout moeten nemen.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 29 nov 2007 12:36

DIt soort films moeten gemaakt worden maar ik zou eerder voor een islamitische "life of brian" versie willen pleiten.

Heeft volgens mij een grotere impact (indien goed gemaakt)

botjes
Ervaren pen

Bericht door botjes » 29 nov 2007 12:43

Ik ben het wel met appelfflap eens. Ik denk dat een serieuse documentaire met feitenmateriaal en gedegen analyse complementair is aan een film die parodieerd en met humor en satire het irrationele en mensonwaardige op de hak neemt. De laatste zal m.i. meer effect hebben.
Laatst gewijzigd door botjes op 29 nov 2007 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Plons
Bevlogen

Bericht door Plons » 29 nov 2007 12:47

Ik heb op 'nee' gestemd, enkel alleen vanwege dat Wilders eraan meewerkt. En ik heb zogezegd geen hoge pet op van Wilders, en vrees ook dat het filmpje niet "genuanceerd" uit de verf komt.

edit:ik ben het overigens ook eens met Appelflap en Botjes.
Laatst gewijzigd door Plons op 29 nov 2007 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Fuck met alles.

The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet » 29 nov 2007 12:48

Het risico met Wilders is dat het een zeer tendentieus, rellerig stuk gaat worden, waarin de islam bij voorkeur zo zwart mogelijk wordt afgeschilderd. Objectief is Wilders in ieder geval niet.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 29 nov 2007 13:13

The Prophet schreef:Het risico met Wilders is dat het een zeer tendentieus, rellerig stuk gaat worden, waarin de islam bij voorkeur zo zwart mogelijk wordt afgeschilderd. Objectief is Wilders in ieder geval niet.
\
Dat zullen we moeten afwachten. Objectief of niet, het gaat er uiteindelijk om of het waar is wat er wordt gezegd. Als de film van Wilders puur ingaat op de inhoud van de Koran, en het liederlijke gedrag van profeet Mohammed, en daarin de conclusie trekt dat de Koran een boek is dat aan wil zetten tot haat, xenofobie en onderdrukking, en dat Mohammed een verschrikkelijke man was, dan kan ik hem alleen maar gelijk geven. En ik wil dan dolgraag de discussie aangaan met degenen die het tegendeel beweren. Dat ik Wilders een populistisch mannetje vind, en het met heel veel van zijn standpunten niet eens ben, staat hier helemaal los van.
Ik betwijfel overigens of zo'n film van Wilders de kwaliteit zal evenaren van een film als 'Islam. What the West needs to know.'

Uiteraard mag er ook wel zo'n film komen over de Bijbel, maar kritische films over de Bijbel worden er best veel gemaakt en uitgezonden. Vooral op National Geographic.

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 29 nov 2007 13:16

appelfflap schreef:DIt soort films moeten gemaakt worden maar ik zou eerder voor een islamitische "life of brian" versie willen pleiten.

Dat zou ik geweldig vinden. De makers van South Park mogen de profeet ook wel eens op de korrel nemen. Een heerlijke godslasterlijke film. Prachtig!
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus » 29 nov 2007 13:39

Devious schreef:
appelfflap schreef:DIt soort films moeten gemaakt worden maar ik zou eerder voor een islamitische "life of brian" versie willen pleiten.

Dat zou ik geweldig vinden. De makers van South Park mogen de profeet ook wel eens op de korrel nemen. Een heerlijke godslasterlijke film. Prachtig!
Helemaal mee eens "Niet door woede, maar door lachen dood men" (Alweer sorry karen)
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"

The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet » 29 nov 2007 14:06

Het boeit me helemaal niet of Mohammed nou een foute man was of niet. Het gaat erom wat zijn volgelingen daar voor lering uit halen. Als zij op basis van de Koran of de Hadith
allerlei verwerpelijke dingen zeggen of doen, dan pas maak ik bezwaar.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 29 nov 2007 15:55

Ik heb ja gestemd hoewel ik uiteraard nog geen oordeel kan geven over de film. Een vooroordeel vanwege de persoon van Wilders daar onthoud ik me van, omdat vooroordelen in dit geval geen onderbouwing hebben. Pas als de inhoud van de film gekend is, kunnen we daarover oordelen.

Als ik uit zou gaan van de eventuele nare reacties die zo'n film op zal roepen in de moslimwereld zou ik alleen daarom al op nee moeten stemmen, maar ik weiger om me door druk vanuit een extremistisch standpunt te laten beknotten in de vrijheid van meningsuiting. Dus het blijft een volmondig ja! Als je alleen al door eventuele reacties vanuit extremisme bepaalde dingen niet meer doet, geef je dat extemisme een succesformule in handen, en dat lijkt me het allerslechtste signaal dat je kunt afgeven in de bestrijding van dat extremisme.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

Exdeo
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Exdeo » 29 nov 2007 16:13

Devious schreef:

Dat hebben ze geprobeerd maar ze moesten die aflevering schrappen, zie:

http://www.ikonrtv.nl/kerknieuws/nieuws.asp?oId=8663

In een andere aflevering waar mohammed een pakje aan de deur komt afleveren werd het gecensureerd door comedy channel
http://www.outsidethebeltway.com/archiv ... outh_park/
en:
http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=689 ... South_Park

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 29 nov 2007 16:30

Exdeo schreef: Dat hebben ze geprobeerd maar ze moesten die aflevering schrappen, zie:

http://www.ikonrtv.nl/kerknieuws/nieuws.asp?oId=8663

In een andere aflevering waar mohammed een pakje aan de deur komt afleveren werd het gecensureerd door comedy channel
http://www.outsidethebeltway.com/archiv ... outh_park/
en:
http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=689 ... South_Park
Juist, dit geeft dus het succes aan van het extremisme. We zwichten daar dus keer op keer voor. Wat voor signaal geven we daar mee af? Zij winnen, de anderen verliezen.
Het is als je goederen afgeven met een mes op je keel.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

Cabbage
Forum fan

Bericht door Cabbage » 29 nov 2007 16:37

Ik koos voor;

Ja, maar dan graag ook een film over de bijbel.

Uiteraard valt hier nog weinig over te zeggen omdat de film nog niet uit is. Maar als er eenzelfde film over de bijbel zou worden gemaakt zou dat al een stuk beter zijn.

Plaats reactie