Nieuwe regeerakkoord

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

lanier
Superposter

Nieuwe regeerakkoord

Bericht door lanier » 05 feb 2007 12:52

Dit zijn de hoofdpunten uit het nieuwe regeerakkoord:

* Gepensioneerden die voor hun 65e stoppen met werken gaat meebetalen aan de AOW. De maatregel gaat in 2011 in en geldt alleen voor aanvullende pensioenen vanaf 15.000 euro per jaar. Wie na zijn 65e aan de slag blijft, krijgt een belastingkorting.

* De hypotheekrenteaftrek blijft in stand.

* De huurmarkt wordt niet vrijgegeven. De jaarlijkse huurstijging blijft beperkt tot de inflatie.

* Er komt een generaal pardon voor uitgeprocedeerde asielzoekers.

* Voor onderwijs wordt ruim 1 miljard extra uitgetrokken.

* Voor het milieubeleid komt 800 miljoen extra beschikbaar. Er komt een milieuheffing op vliegtickets. De energiebesparing moet naar 2 procent per jaar.

* Voor het opknappen van oude wijken worden honderden miljoenen extra uitgetrokken.
- De kinderopvang wordt niet gratis. Wel komt er 750 miljoen om de kinderopvang te verbeteren en goedkoper te maken.

* De pil en de tandartscontrole worden weer vergoed in het basispakket.

* Er extra geld voor verbetering van de koopkracht van de laagstbetaalden, onder meer via een hogere zorgtoeslag.

* Om het personeelstekort in verpleeghuizen terug te dringen komt 150 miljoen extra op tafel.

* De no-claim in de gezondheidszorg verdwijnt. Daarvoor in de plaats komt een eigen risico van 150 euro per jaar, maar dat geldt niet voor chronisch zieken en gehandicapten.

* De maximumleeftijd voor herkeuring in de WAO gaat omlaag van 50 naar 45 jaar. Daardoor hoeven minder arbeidsongeschikten zich aan een herkeuring te onderwerpen.

* Het nieuwe kabinet trekt 700 miljoen uit om herkeurde ex-WAO'ers aan werk te helpen. Het geld is bedoeld voor 'brugbanen' en voor loonkostensubsidies voor bedrijven die voormalige arbeidsongeschikten in dienst nemen.

* Aan het ontslagrecht verandert niets.

* De regels voor abortus, euthanasie en homohuwelijk worden niet teruggedraaid, maar er worden ook geen nieuwe stappen gezet op deze terreinen. Het moratorium voor stamcelonderzoek blijft gehandhaafd.

* De Nederlandse deelname aan het JSF-gevechtsvliegtuig wordt niet teruggedraaid.

* Er komt geen parlementair onderzoek naar de Nederlandse militaire missie in Irak.

* Het regeerakkoord is gebaseerd op een economische groei van 2 procent. Aan het eind van de kabinetsperiode moet er een overschot op de overheidsbegroting zijn van 0.9 procent.

* Het kabinet maakt binnen 100 dagen afspraken met de sociale partners, de organisaties in de zorg en andere maatschappelijke sectoren over de uitvoering van de afspraken in het regeerakkoord.

* In het nieuwe kabinet komt een minister voor Milieu, een minister voor Volkshuisvesting en Integratie en een minister voor Jeugd- en Gezinszaken.

* Het CDA krijgt in totaal acht ministers, de PvdA zes en de ChristenUnie twee.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington

cymric
Bevlogen

Bericht door cymric » 05 feb 2007 12:56

Niet al te gek compromis, volgens mij. Jammer van het stamcelonderzoek, maar de CU heeft ook heel fors moeten inleveren aangaande abortus, euthanasie en homohuwelijk.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli

Devious
Erelid
Contacteer:

Re: Nieuwe regeerakkoord

Bericht door Devious » 05 feb 2007 13:03

lanier schreef: * Voor het milieubeleid komt 800 miljoen extra beschikbaar. Er komt een milieuheffing op vliegtickets. De energiebesparing moet naar 2 procent per jaar.
Hier had ik het wel wat concreter willen zien, maar dat zal nog wel komen hoop ik.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers » 05 feb 2007 16:40

Geen geld voor stamcelonderzoek is jammer maar helaas.
Maar...kun je in Nederland stamcelonderzoek verbieden?
Ik vraag het me af? Op basis waarvan? Het is immers geen foetus?
Is dit een proefprocesje waard???

Wim.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)

marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle » 05 feb 2007 19:17

Hier is een groot deel van het uitgelekte regeerakkoord te lezen.

http://www.bnr.nl/ShowNieuwsArtikel.asp ... ht&id=5540

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 05 feb 2007 22:21

marc aka controle schreef:Hier is een groot deel van het uitgelekte regeerakkoord te lezen.

http://www.bnr.nl/ShowNieuwsArtikel.asp ... ht&id=5540
Het lek zat bij de Christen Unie
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE » 05 feb 2007 23:17

Het kan een knap compromis zijn, maar wat mij betreft is Balkenende nog ongeloofwaardiger geworden.

heel wat zaken van beleid waar hij vierkant achter stond draait hij nu terug. Zelfs gesubsidieerde banen komen weer terug.
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.

Sebastiaan
Bevlogen

Re: Nieuwe regeerakkoord

Bericht door Sebastiaan » 05 feb 2007 23:40

lanier schreef: * De pil en de tandartscontrole worden weer vergoed in het basispakket.
En dit moet ook een enorme afknapper zijn voor Christen unie, die tegen het gebruikt van voorbehoedsmiddelen zijn omdat ze dat als een soort abortus zien. Als met al had het een stuk slechter gezien de christelijke meerderheid.
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Otter
Forum fan

Bericht door Otter » 06 feb 2007 09:47

Beste Sebastiaan,

Je hebt een nogal verkeerde kijk op de ChristUnie. Zijn zijn helemaal niet tegen het gebruik van voorbehoudsmiddelen. Bijvoorbeeld voor gezinsplanning en AIDSbestrijding. Ik snap je aversie tegen de CU wel hoor, maar baseer dat eens op de echte standpunten van de partij. Als je dat leest dan zul je zien dat het allemaal best wel meevalt met dat fundamentalistische.
http://www.christenunie.nl/nl/standpunten

Gegroet
Some minds are like concrete, thoroughly mixed up and
permanently set......

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 06 feb 2007 10:02

De achterban van de Christen Unie is blijkbaar nog niet al te positief over het concept regeerakkoord, want er schijnen pittige discussies te zijn gevoerd over 'belangrijke' punten. Ben benieuwd over welke punten het gaat. Dat betekent wel gelijk een kans voor de oppositie om daarop in te spelen als de regering gevormt is, want het blijkt dat er verschil van mening is binnen de fractie.

Ik vind het een beetje een lauw conceptregeerakkoord, veel te conservatief. Veel in de trant van: Het is nu eenmaal zo, dat draaien we niet meer terug. Dat is in een aantal gevallen een zegen (abortus, euthanasie, homohuwelijk), maar voor de jongere generatie betekent een conservatief regeerakkoord dat ze minder profiteren dan de oudere generatie.

Aangevulde punten:

* Het prostitutiebeleid wordt harder aangepakt. De politie gaat harder optreden tegen klanten van illegale en minderjarige prostituees.

* De accijns op alcohol en tabak gaat omhoog.

* In overleg met de branche wordt gewerkt aan een rookvrije horeca.

* Het kabinet organiseert geen nieuw referendum over de Europese grondwet.

* Het advies van de commissie-Dijkstal wordt gevolgd: hogere salarissen voor ministers.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 06 feb 2007 23:05

Lauw en betuttelend.
Een 'pauzecabinet'?

Het had erger gekund, maar eens afwachten wat er van komt.

Freedrinker
Forum fan

Bericht door Freedrinker » 06 feb 2007 23:35

Geen nieuwe kerncentrale. :|

Generaal pardon. :?

Voortzetting van struisvogel politiek. :(

Met andere woorden, tijd om te emigreren naar een zonnig land. :D
And on the third day, God created the Ramington bolt-action rifle so Man could fight the dinosaurs, and the homosexuals.

Jaap

Bericht door Jaap » 07 feb 2007 07:17

Het ergste vind ik toch wel dat ambtenaren die bezwaren hebben tegen het homohuwelijk het voltrekken van een dergelijk huwelijk mogen weigeren.

Met andere woorden: men mag, op basis van een religie of levensovertuiging, discrimineren.

Schande!
"Ik ben tegen religie omdat het ons leert tevreden te zijn met het niet begrijpen van de wereld." - Richard Dawkins

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 07 feb 2007 08:22

Ik vraag me idd om die reden af of ik als (hypothetisch dan he) atheist mag weigeren Christenen te huwen.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

Otter
Forum fan

Bericht door Otter » 07 feb 2007 10:25

want er schijnen pittige discussies te zijn gevoerd over 'belangrijke' punten.
Wordt dat niet altijd en binnen alle partijen gedaan? Alleen voor een verkiezing wordt de partij eensgezind om nit als LPF-ers over straat te rollen. Niets raars aan. Het is nu eenmaal zo....
Ik vind het een beetje een lauw conceptregeerakkoord, veel te conservatief.
Een land krijgt de regering die ze wil, en daarmee verdient. Schijnbaar wil de Nederland wat meer conservatieve acties.
Dat is in een aantal gevallen een zegen (abortus, euthanasie, homohuwelijk), maar voor de jongere generatie betekent een conservatief regeerakkoord dat ze minder profiteren dan de oudere generatie.
Het is maar wat je een zegen noemt. Wat betreft het laatste± ouderen gaan meebetalen aan de AOW )onder bepaalde voorwaarden. VUT en vroegpensioen worden ontmoedigt. Lijkt me dat de jongere generaties daarvan profiteren.

De politie gaat harder optreden tegen klanten van illegale en minderjarige prostituees
Daar kun je toch niet tegen zijn, aangenomen dat men geen lid van de pedopartij is.

De accijns op alcohol en tabak gaat omhoog
Gezien de ellende en kosten die dergelijke producten met zich mee brengen lijkt me dat bijna nog te weinig!
In overleg met de branche wordt gewerkt aan een rookvrije horeca
EINDELIJK!
Het kabinet organiseert geen nieuw referendum over de Europese grondwet.
Dat zou geen enkel nieuw kabinet doen.
Het advies van de commissie-Dijkstal wordt gevolgd: hogere salarissen voor ministers
Gezien de uren en verantwoordelijkheid die deze mensen hebben lijkt me dat geen onlogisch besluit.
Lauw en betuttelend
Grote veranderingen beginnen met kleine.
Het ergste vind ik toch wel dat ambtenaren die bezwaren hebben tegen het homohuwelijk het voltrekken van een dergelijk huwelijk mogen weigeren
Een zegen, als je het mij vraagt.
Ik vraag me idd om die reden af of ik als (hypothetisch dan he) atheist mag weigeren Christenen te huwen.
Ik denk het niet. Maar dat is dan ook appels met peren vergelijken. Een huwelijk tussen man en vrouw is vanoudsher gemeengoed. Een homohuwelijk is dat niet. Ik denk, en geef ze daarin gelijk, dat een rechter dat niet goed zou keuren.

Gegroet
Some minds are like concrete, thoroughly mixed up and
permanently set......

Plaats reactie