Is vrijheid van godsdienst discutabel?

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Mag de vrijheid van godsdienst ter discussie gesteld worden?

Ja, natuurlijk
14
70%
Nee, nooit
1
5%
in principe niet, tenzij
5
25%

Totaal aantal stemmen: 20

frans
Forum fan

Bericht door frans » 07 okt 2006 14:19

Erik schreef:Ja natuurlijk!

Zeker omdat de meeste godsdienstigen menen hun boodschap ongevraagd aan mij te mogen/moeten verkondigen.
Bleef het maar bij verkondigen. Die jahova aan de deur daar kan ik mee leven, de hijbel rond een paar spotprenten niet.
Overigens geloof ik dat de vrijheid van meningsuiting, vergadering etc voldoende waarborgen geven waardoor gelovige mensen onbezorgd achter hun waanidee aan kunnen lopen. Vrijheid van godsdienst klinkt leuk maar voegt in mijn ogen niets toe.

relict

Bericht door relict » 07 okt 2006 14:23

Ik vind het jammer dat godsdienst in onze tijd nog een thema is.(dat er nog over gediscussieerd wordt)
Laatst gewijzigd door relict op 07 okt 2006 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa » 07 okt 2006 14:24

dat ben ik toevallig wel met je eens, frans
het voegt niets toe en is verouderd
toch is godsdienst meer dan een mening
en dat het zou vallen onder slechts vrijheid van meningsuiting blijft mee toch nog dwarszitten
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt

insomnia
Forum fan

Bericht door insomnia » 07 okt 2006 14:25

frans schreef: Vrijheid van godsdienst klinkt leuk maar voegt in mijn ogen niets toe.
Het afschaffen er van dan? Een verbod op? Of beperkt tot huiselijke kring?
C'est le ton qui fait la musique

Samante

Bericht door Samante » 07 okt 2006 14:28

insomnia schreef:Samante, jouw interpretatie van vrijheid van godsdienst wijkt inderdaad nogal af.

Jij interpreteert 'vrijheid' als 'het recht op gevrijwaard te zijn van'. Dit is misschien een wenselijk situatie :wink: , maar niet de huidige interpretatie.
Ik heb een wat ondeugende interpretatie voor de vrijheid van godsdienst, dat weet ik. Het zou echter wel een wenselijke situatie zijn.
De vrijheid van godsdienst zoals die in de grondwet staat gedefinieerd kan wat mij betreft geschrapt worden, omdat ieder (waan-)idee beschermd wordt in de vrijheid van meningsuiting. Ik ben het dus met Frans eens.

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa » 07 okt 2006 14:31

dit is toch in strijd met de strenge eis van het inhouden van oordeel
laat het zichzelf wijzen
je kunt iets wel beoordelen als "waan", voor jezelf, maar niet voor anderen
in een open samenleving is dit in beginsel niet nodig
god = music
ik ben feminist
ervaring telt

frans
Forum fan

Bericht door frans » 07 okt 2006 14:34

mustafa schreef:...
toch is godsdienst meer dan een mening
Waarom is godsdienst meer dan een mening. Gezien het feit dat er talloze religies bestaan die logischerwijs niet allemaal waar kunnen zijn degradeerd het gros daarvan tot gewoon zomaar een mening. Ongeacht de gevoelens die iemand daar bij heeft.
mustafa schreef:en dat het zou vallen onder slechts vrijheid van meningsuiting blijft mee toch nog dwarszitten
Waarom zit dat je dwars? Het resultaat is het zelfde. Liefhebbers kunnen nog steeds samenkomen in kerken, moskeeen etc

groeten,

Frans

Samante

Bericht door Samante » 07 okt 2006 14:38

mustafa schreef: je kunt iets wel beoordelen als "waan", voor jezelf, maar niet voor anderen
Psychiaters, psychologen en anderen beoordelen vaak zaken als waan, niet voor zichzelf maar voor anderen.

insomnia
Forum fan

Bericht door insomnia » 07 okt 2006 14:38

Samante schreef: De vrijheid van godsdienst zoals die in de grondwet staat gedefinieerd kan wat mij betreft geschrapt worden, omdat ieder (waan-)idee beschermd wordt in de vrijheid van meningsuiting. Ik ben het dus met Frans eens.
Je zou kunnen zeggen dat iedereen het recht heeft om achter een (waan-)idee aan te lopen en zelfs het recht heeft om anderen hiervan te overtuigen. Immers, de ander heeft recht om het idee al dan niet te delen.

Maar heeft iemand ook het recht om een dergelijk idee aan kinderen - die een dergelijke keuze niet evenwichtig kunnen afwegen - op te leggen?
C'est le ton qui fait la musique

Samante

Bericht door Samante » 07 okt 2006 14:42

insomnia schreef: Je zou kunnen zeggen dat iedereen het recht heeft om achter een (waan-)idee aan te lopen en zelfs het recht heeft om anderen hiervan te overtuigen. Immers, de ander heeft recht om het idee al dan niet te delen.

Maar heeft iemand ook het recht om een dergelijk idee aan kinderen - die een dergelijke keuze niet evenwichtig kunnen afwegen - op te leggen?
Wanneer we afscheid genomen hebben van de huidige vrijheid van godsdienst in de grondwet, zouden we erin kunnen opnemen: vrijheid van doctrine.

Ouders mogen natuurlijk best hun ideeën en overtuigingen delen met hun kinderen, mits die kinderen vrijgelaten worden hun eigen ideeën en overtuigingen te hebben. Is die vrijheid er niet, dan is sprake van doctrine.

frans
Forum fan

Bericht door frans » 07 okt 2006 14:44

insomnia schreef:
frans schreef: Vrijheid van godsdienst klinkt leuk maar voegt in mijn ogen niets toe.
Het afschaffen er van dan? Een verbod op? Of beperkt tot huiselijke kring?
Het afschaffen ervan voegt ook niet zo heel erg veel toe, behalve dat de religie wat meer op haar plaats wordt gezet. Dat appart noemen van het recht op godsdienstvrijheid plaatst godsdienst net wat meer als iets bijzonders op een voetstuk, terwijl ik het niet zie als meer dan zomaar een mening die al al onder de vrijheid van meningsuiting beschermt wordt.
Zoals ik al aangaf het is in mijn ogen een wat overbodig wetsartikel, voor de rest zal ik er niet echt een halszaak van maken. Ongeacht het wat overbodige karakter van het vastleggen van die vrijheid van godsdienst heb ik er verder niet zoveel last van.
Laatst gewijzigd door frans op 07 okt 2006 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.

relict

Bericht door relict » 07 okt 2006 14:47

We kunnen een bijsluiter bij godsdienst doen...

Samante

Bericht door Samante » 07 okt 2006 14:50

Ik ben trouwens ook van mening dat rituele besnijdenis bij kinderen verboden moet worden.

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa » 07 okt 2006 15:15

Samante schreef:Ik ben trouwens ook van mening dat rituele besnijdenis bij kinderen verboden moet worden.
dat ben ik dan wel met je eens
maar is dit niet een andere topic?
en is het soms een manier om aan te geven dat religie onwenslijk zou zijn?
ik bedoel: waar in de koran staat het voorschrift om kinderen te besnijden
kinderbesnijdenis wordt wel steeds op de islam afgewenteld maar is in werkelijkheid een oud afrikaans gebruik dat stamt uit het oude tijdperk der egyptsiche farao's
Laatst gewijzigd door mustafa op 07 okt 2006 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
god = music
ik ben feminist
ervaring telt

distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple » 07 okt 2006 15:17

Ik heb gekozen voor 3; In principe niet, maar....

Wanneer deze vrijheid van godsdienst word gebruikt door een godsdienst die anderen wel belemmerd in hun vrijheid(denk aan de vooroordelen ten opzichte van anders of niet gelovigen en de oproepen in bijbels tot het ondernemen van acties als steniging, verbranding, vrijheidsontneming e.d.) Dan is deze wat mij betreft zeker discutabel. Sterker nog. Wanneer men het; Wat gij niet wilt dat U geschiedt, doe dat ook een ander niet, hoog in het vaandel heeft. Moet men niet klagen als men als aanhanger van religies als eerdergenoemd dit word aangedaan door een ongelovige of andersgelovige. Echter Uw God keurt dit goed. Men kan niet zeggen; Ik heb vrijheid van religie en deze eisen als de religie een ander geen vrijheid laat. Dat zou met 2 maten meten zijn. Dus vrijheid van godsdienst is wat mij betreft niet discutabel, echter keert U af van godsdiensten die anderen wel belemmeren in hun vrijheid.
Wat de oren vertellen, zien de ogen.

Plaats reactie