Leeghoofdig en laf GroenLinks. Leon de Winter over GL

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MOODY BLUE
Diehard

Leeghoofdig en laf GroenLinks. Leon de Winter over GL

Bericht door MOODY BLUE » 11 sep 2006 09:49

Dinsdag 05 september 2006, 12:28
Leeghoofdig en laf GroenLinks
‘Niemand hoeft zich geheel aan te passen aan dé Nederlandse cultuur, al is het maar omdat die niet bestaat.’

Deze zin staat in het concept verkiezingsprogramma van GroenLinks. De Nederlandse cultuur bestaat volgens de filosofen van GroenLinks niet – dat lijkt me een forse handicap wanneer je een Nederlandse partij bent en Nederlanders wilt vertegenwoordigen in het Nederlandse parlement.

Fata morgana
En hebben al die historici die bibliotheken hebben volgeschreven over de Nederlandse geschiedenis en de Nederlandse cultuur zich met fata morgana’s beziggehouden? Ja, zegt GroenLinks, want dé Nederlandse cultuur bestaat niet.

Want zou dat streepje op die e betekenen? Ontkent GroenLinks dat er overheersende gedragsnormen, ideeën en waarden samenhangen met het simpele feit dat iemand geboren wordt en opgroeit in het deltagebied van de Rijn en de Maas?

Volgens GroenLinks maakt het niet uit of je opgroeit in Nederland of Spanje. Zou dé Spaanse cultuur ook niet bestaan? Of de Franse? Zou GroenLinks iets dergelijks ook durven zeggen over de cultuur van onze immigranten uit Ghana of het Rifgebergte?

Laf
Het is laf en onzinnig om te ontkennen dat er zoiets als een Nederlandse cultuur bestaat. Natuurlijk vormt het leven in een bepaalde groep mede het karakter van een individu – de psychologie en de sociologie hebben dat onomstotelijk vastgesteld. Maar zelfs zonder wetenschap, alleen al met behulp van het gezonde verstand, kan eenieder vaststellen dat omgevingsfactoren bij het opgroeien stevige invloedssferen vormen.

Maar GroenLinks wil daar niets van weten. Waar GroenLinks wel van wil weten is het recht van Madonna tijdens een optreden in de Arena om iets met een kruis te doen. GroenLinks had een tegendemonstratie georganiseerd om tegen de demonstratie van de SGP te protesteren. Het ging GroenLinks om de vrijheid van meningsuiting.

Deense cartoons
Op 11 februari van dit jaar had in Amsterdam een demonstratie plaats van Nederlandse moslims tegen de Deense cartoons. Hebben wij toen ook een demonstratie van GroenLinks gezien voor de vrijheid van meningsuiting van de Deense cartoonisten?

Nee. GroenLinks hield zich muisstil. Want een demonstratie voor het recht om Mohammed net zo te bespotten als Christus, is voor GroenLinks een forse brug te ver, en niet alleen dat: het is ook nog eens gevaarlijk.

Die brave SGP'ers liepen een paar keer om de Arena heen bij wijze van ‘gebedswandeling’, en niemand hoefde er over na te denken of een SGP'er zich zou opblazen of ruiten zou gaan ingooien.

Bang
GroenLinks durfde zich niet op die 11de februari in Amsterdam te vertonen omdat GroenLinks bang was dat die fijne Nederlandse islamitische demonstranten achter die oprechte GroenLinksers aan zouden gaan om ze een lesje in Berbercultuur te geven.

Femke is een goede politica, maar ze is de aanvoerster van een clubje leeghoofdige en laffe types die over vele maten voor vele situaties beschikken. Opportunisme heet dat. En volgens mij is dat een karaktertrek van dé GroenLinkse cultuur.

http://www.elsevier.nl/opinie/weblog/as ... index.html
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.

cymric
Bevlogen

Bericht door cymric » 11 sep 2006 10:59

Eigenlijk is nog interessanter dan het artikel van De Winter de reeks reacties op zijn column. Het is verbazingwekkend en beangstigend om te zien hoe sommige mensen denken, en dat die ook nog eens stemrecht hebben.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli

distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple » 11 sep 2006 11:03

cymric schreef:Eigenlijk is nog interessanter dan het artikel van De Winter de reeks reacties op zijn column. Het is verbazingwekkend en beangstigend om te zien hoe sommige mensen denken, en dat die ook nog eens stemrecht hebben.
Ik vind groenlinks beangstigend. Gelukkig zullen ze nooit veel te zeggen krijgen.
Wat de oren vertellen, zien de ogen.

MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE » 11 sep 2006 13:57

Precies, ze zullen blijven opereren in de marge van de politiek.
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.

sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun » 11 sep 2006 16:08

Ik heb niets tegen GroenLinks. Met enige regelmaat worden er vanuit deze partij zinnige bedenkingen tegen consumentisme opgetekend. Helaas lijkt het erop dat sommige GroenLinksers hierin wat doorslaan. Die mensen worden volgens mij een heel eind op weg geholpen naar een bredere kijk op samen-leven als het meten met twee maten dat sommige actievoerders zich hebben eigen gemaakt wat beter uitgespit zou worden. Wellicht kan dit enkelen van een moeilijke spagaat en een bevoogdend vingertje verlossen en helpt het hen de eigen zaak ook eens van de andere kant te bezien..

De methode Halsema, bekender als: sentimentalisering van het politieke debat, claimig van het morele gelijk en het platzeiken over details, staat me minder aan. Femke heeft dat volgens mij ook niet nodig. Dit voortaan nalaten het zou de partij naar mijn idee serieus meer stemmers kunnen opleveren.
:)

sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun » 27 sep 2006 09:28

Intussen krijgt GroenLinks de kans om te laten zien dat het niet met twee maten meet. Daartoe kan het de zaak rondom het gifschip Probo Koala aangrijpen. Het schip lag in de haven van Amsterdam en veroorzaakte bij overlading ook daar al overlast. Burgers die klaagden werd te verstaan gegeven dat er niets aan de hand was en dat zij rustig konden slapen. Kennelijk was er wel meer aan de hand want de overlading en verwerking van giftige stoffen vond niet langer te Amsterdam plaats. Het schip voer uit richting Ivoorkust waar vast minder kosten gemaakt hoefden te worden voor een deugdelijke verwerking van het afval. Te Ivoorkust leverde dat 10 doden en zo'n 1500 dodzieke mensen op. Ik ben benieuwd of de verantwoordelijk havenwethouder te Amsterdam Marijke Vos (GroenLinks) en burgervader Job Cohen (PvdA) door de fractie van GroenLinks door het nodige journaille aan de tand gevoeld zullen worden over hoe het toch heeft kunnen gebeuren dat Amsterdamse burgers werden misleid en dat Ivoriaanse burgers ten dode toe ziekraakten van een schip waarbij te Amsterdam al milieuproblemen geconstateerd waren..

Verder ben ik natuurlijk benieuwd of linksgeoriënteerde stichtingen als "Een royaal gebaar" evenals bij de brand op Schiphol van zich zullen laten horen ter bevordering van strafrechtelijk onderzoek. Het lijkt me logisch, gezien de aanklachten tegen Verdonk en Donner dat ook nu aanklachten zullen worden geformuleerd tegen bestuurlijk verantwoordelijken als Vos en Cohen inzake dood door nalatigheid, het toebrengen van ernstig lichamelijk letsel en het blootstellen van personen aan dodelijk giftige afvalstoffen. Wellicht komt het zover dat ook deze mensen evenals onder andere minister Donner hun veraqntwoordelijkheden nemen.

Laat ik eerlijk zijn: Ik verwacht dat we hier geconfronteerd zullen worden met de tweede maat die bevoogdende linkse politici en actievoerders zich eigen gemaakt hebben. We zullen geen SP/GroenLinks en PvdA actievoerders met spandoeken door de straten zien lopen om dit menselijke leed in het nieuws gebracht te krijgen en die vinger nog eens te leggen op de economische motieven om de Probo Koala naar Ivoorkust uit te laten varen.
:roll:

els
Forum fan
Contacteer:

Bericht door els » 27 sep 2006 10:03

Ik kan wel een paar dingen noemen van onze cultuur die ik niet wil uitverkopen aan middeleeuwse haatgodsdienst.

Misschien moeten we het zinnetje uit het programma van GroenLinks specificeren. Het is prima als iemand Couscous eet of kif drinkt, in plaats van patat met een biertje of een bord spinazie met een eitje. Ik kan me herinneren dat GroenLinks de verrijking der multicultuur verdedigde door te verwijzen naar de eetgewoontes van andere culturen waar we kennis mee konden maken, dus dat lijkt me heel goed van toepassing.

Het is daarentegen tegen alle ethische normen en geldende wetten in dat hier apartheid en discriminatie wordt gepropageerd. Het is tegen alle regels van vrijheid en gelijkheid dat vrouewn hun lichaam geheel met textiel verhullen en zelfs thuis worden opgesloten, zodat ze praktisch aan de zichtbare maatschappij worden onttrokken. Mannen en vrouwen hebben hier ook altijd al samengeleefd, en nooit zijn vrouwen apartgehouden of in de huizen opgesloten. Ze geven elkaar gewoon een hand, en bovenal praten ze met elkaar. Dat zijn zaken waarover hier een duidelijke consensus hebben. Bovendien hebben we hier een langdurige emancipatiestrijd gehad om gelijke rechten voor alle burgers te verkrijgen. Dat is een basis van onze cultuur. Daar valt niet aan te tornen. Mensen uit groepen die hier massaal het land binnen komen maar zich niet aan deze cultuurkenmerken willen aanpassen, sturen we gewoon terug naar waar ze vandaan komen.

Ik denk dat het een goed idee is om op deze manier het programma te specificeren, dan weten we tenminste waar we het over hebben.

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa » 27 sep 2006 11:09

in aansluiting op de opmerkingen van els hierboven waar ik het globaal mee eens ben, ben ik van mening dat het standpunt van GL in dezen niet zozeer een vorm van lafheid alswel een vorm van naiviteit is
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt

Plaats reactie