Gemeenteraadsverkiezingen 2022, andere politieke interesse?

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Gemeenteraadsverkiezingen 2022, andere politieke interesse?

Bericht door Maria » 10 mar 2022 17:58

Ik was wat aan het surfen en zag dit toen ik zocht onder peilingen.
Nog niet echt een totaalbeeld tussen de diverse lokale peilingen.
Maar dit viel mij op aan tendensen voor deze keer.
Naar de stembus in oorlogstijd: hoe anders worden deze gemeenteraadsverkiezingen?
2. Frits, wat zeggen de laatste peilingen en wat valt op?
"Wat je vaak ziet als er onheil van buiten komt, is dat kiezers naar gevestigde partijen trekken en op zoek gaan naar stabiliteit. Daar profiteren vooral partijen van die op dat moment regeringsverantwoordelijkheid dragen. Je zag dat ook in het begin van de coronapandemie en ziet het zeker als er internationale spanningen zijn. Die zijn met de oorlog in Oekraïne ongekend groot. Je zag de afgelopen week dan ook al dat vooral de VVD van premier Mark Rutte zich aan het herstellen is in de peilingen."

"Het zijn natuurlijk ook vooral de meest betrokken bewindslieden die volop in beeld zijn tijdens deze oorlogsdagen. Wanneer zoiets ingrijpends zich ook nog eens voltrekt vlak voor verkiezingen, heeft dat onmiskenbaar een effect. Het is nog niet helemaal duidelijk wat dit betekent voor de lokale partijen. Vier jaar geleden waren die goed voor bijna een derde van alle stemmen. Nu leek dat de helft te worden, toch denk ik dat je ook daar wel een beweging meer richting landelijke partijen zullen zien."
Verschil met andere perioden.
Geen gekrakeel om plaatselijke akkefietjes, maar met allen het oog op oorlog.
Hoe zal dit zich laten zien in de uitslagen?
De roep om een sterke man?
Of anders: Een vertrouwd gezicht?
Of anders: Wat is er nu zo totaal anders dan als er geen oorlog zou zijn geweest zo dicht bij huis, dat het ons wel eens zou kunnen gaan raken?
3. Hoe belangrijk zijn deze verkiezingen eigenlijk?
"Het gaat natuurlijk wel om gemeenteraadsverkiezingen en die zijn enorm van invloed op de directe leefomgeving van mensen. Denk aan de woningbouw, de zorg voor ouderen of gewoon die ene weg of de toekomst van je sportclub.
Hoe zal dit uitpakken voor de plaatselijke belangen?
Je ziet ook dat, op de PVV en Forum voor Democratie na, er in de Tweede Kamer een vrij grote eensgezindheid aan het ontstaan is. Het is er niet het moment naar om partijpolitiek te bedrijven."
Het effect op het kabinet?
5. Welke partijen zullen nagelbijtend naar de uitslag kijken?
"De verkiezingen worden vooral spannend voor partijen die er landelijk niet al te best voor staan in vergelijking met de vorige raadsverkiezingen. Denk bijvoorbeeld aan het CDA en GroenLinks.
Verder worden er nog een paar aspecten besproken, maar dat geldt voor elke nieuwe gemeenteraadsverkiezingen, denk ik.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.

Plaats reactie