Stemmingswisselingen in de politiek
Moderator: Moderators
Stemmingswisselingen in de politiek
Op het portal heb ik een stukje geschreven over Splinter. U zult zeggen nee, niet alweer een partij en Femke van Kooten probeert van alles, dat mag en is legitiem! Maar de achterliggende gedachte van dit betoog is dat ik eigenlijk niet meer weet waar ik op moet stemmen. Na de komst van Sigrid Kaag heb ik een streep onder D66 gezet. En verrek vroeger had je ooit een atheïst aan het roer bij het PvdA genaamd Diederik Samson, nu is het een katholiek met de naam Liliane Ploumen. Om met Max Pam te spreken: " Ik stem niet op een gelovige".
Als vrijdenker overweeg ik nu om maar niet meer te stemmen. Een lichte hoop putte ik uit de omschrijving van newbe Splinter, namelijk ze zijn een seculiere partij en hopen voldoende steunbetuigingen te krijgen om mee te kunnen doen. Maar om een lang verhaal niet nog langer te maken. Waar gaan jullie op stemmen en maakt het jullie uit als de poppetjes gelovig zijn?
Als vrijdenker overweeg ik nu om maar niet meer te stemmen. Een lichte hoop putte ik uit de omschrijving van newbe Splinter, namelijk ze zijn een seculiere partij en hopen voldoende steunbetuigingen te krijgen om mee te kunnen doen. Maar om een lang verhaal niet nog langer te maken. Waar gaan jullie op stemmen en maakt het jullie uit als de poppetjes gelovig zijn?
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?
Re: Stemmingswisselingen in de politiek
Van atheïsten hoor ik vaak dat atheïsme slechts het ontbreken van een geloof is, zoiets als het niet verzamelen van postzegels.
Ik vraag me dan af wat je beweegt om persé niet op iemand te stemmen die wel een geloof heeft. Bij een partij die een religieuze grondslag heeft, snap ik dat goed. Ook als een politicus voortdurend zijn geloof erbij haalt, zou ik het nog wel snappen.
Maar wat doet het ertoe als een politicus van een seculiere partij toevallig privé iets gelooft? Die politicus draagt het partijprogramma uit, niet zijn/ haar geloof. Of hij buiten zijn werk naar de kerk gaat, tennist of postzegels verzamelt heeft toch geen invloed op de lijn van de partij?
En doet het er dan nog toe of die persoon op nummer 1 van de lijst staat of ergens anders op de lijst?
Als de oplossing is om dan maar niet te stemmen: ook dat is stemmen, op alle partijen een beetje. Je maakt daarmee de kans ietsje groter op een extra zetel voor een partij die je zeker niet wilt steunen (in dit geval bijvoorbeeld de SGP vermoed ik).
Ik vraag me dan af wat je beweegt om persé niet op iemand te stemmen die wel een geloof heeft. Bij een partij die een religieuze grondslag heeft, snap ik dat goed. Ook als een politicus voortdurend zijn geloof erbij haalt, zou ik het nog wel snappen.
Maar wat doet het ertoe als een politicus van een seculiere partij toevallig privé iets gelooft? Die politicus draagt het partijprogramma uit, niet zijn/ haar geloof. Of hij buiten zijn werk naar de kerk gaat, tennist of postzegels verzamelt heeft toch geen invloed op de lijn van de partij?
En doet het er dan nog toe of die persoon op nummer 1 van de lijst staat of ergens anders op de lijst?
Als de oplossing is om dan maar niet te stemmen: ook dat is stemmen, op alle partijen een beetje. Je maakt daarmee de kans ietsje groter op een extra zetel voor een partij die je zeker niet wilt steunen (in dit geval bijvoorbeeld de SGP vermoed ik).
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Het nadeel van iemand die religieus is dat het geloof meestal niet iets is dat zich afspeelt tussen 19.00 en 19.15 uur 's-avonds. In hoeverre dat van invloed is op de besluitvorming is tamelijk onvoorspelbaar. Tenzij het een confessionele partij is, dan weet je het van te voren. Je ziet ook de interne discussies niet die ten grondslag liggen aan het partijprogramma en de invloed van de persoon op bepaalde zaken.gerard_m schreef: ↑27 jan 2021 14:40Maar wat doet het ertoe als een politicus van een seculiere partij toevallig privé iets gelooft? Die politicus draagt het partijprogramma uit, niet zijn/ haar geloof. Of hij buiten zijn werk naar de kerk gaat, tennist of postzegels verzamelt heeft toch geen invloed op de lijn van de partij?
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?
Ik weet het inmiddels ook niet meer. Er is geen partij meer die helemaal aansluit bij mijn (seculiere) visie. Enige dat ik weet is dat ik op links uitkom. Maar met Klaver krijg ik steeds meer moeite. Marijnissen is ook niet meer my cup of tea. Femke Merel Hoppenstein Arissen van Kooten LIJKT slechts uit te zijn op het pluche, maar daarin kan ik me natuurlijk vergissen.
Testjes wijzen doorgaans in de richting van de dierenpartij (Of D66). Probleem tegenwoordig is dat je veel met poppetjes wordt geconfronteerd en veel minder met partijprogramma's. Het inhoudelijke van alle partijen lijkt onder te sneeuwen door populariteit wedstrijdjes van de lijsttrekkers.
Niet stemmen is een beetje tegen m'n principe.
Ik wacht nog even de stemwijzer af.
Testjes wijzen doorgaans in de richting van de dierenpartij (Of D66). Probleem tegenwoordig is dat je veel met poppetjes wordt geconfronteerd en veel minder met partijprogramma's. Het inhoudelijke van alle partijen lijkt onder te sneeuwen door populariteit wedstrijdjes van de lijsttrekkers.
Niet stemmen is een beetje tegen m'n principe.
Ik wacht nog even de stemwijzer af.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick
Philip K. Dick
- Peter van Velzen
- Site Admin
Ik zal zodra ik de kandidatenlijst binnen heb. Naar kieswijzer of zo gaan om nog even GL en PvdD te vergelijken. Ik nijg nu naar de laatste omdat die- na verwachting - compromislozer zal zijn. Maar ik weet het nog niet zeker. Bij andere partijen wordt het ons waarschijnlijk te heet onder de gletsjers.
Laatst gewijzigd door Peter van Velzen op 29 jan 2021 01:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: spelfout
Reden: spelfout
Ik wens u alle goeds
De PvdD is voor mij ook een optie. Na het vertrek van Marianne Thieme ruikt de partij niet meer zo erg naar de zevendedagsadventisten. Er is maar 1 nadeel er is meer aan de hand dan alleen dierenrechten. Alhoewel ik Esther Ouwehand wel kan waarderen.Peter van Velzen schreef: ↑28 jan 2021 02:48Ik zal zodra ik de kandidatenlijst binnen heb. Naar keiswijzer of zo gaan om nog even GL en PvdD te vergelijken. Ik nijg nu naar de laatste omdat die- na verwachting - compromislozer zal zijn. Maar ik weet het nog niet zeker. Bij andere partijen wordt het ons waarschijnlijk te heet onder de gletsjers.
Grappig.
Heb stemwijzer ingevuld en kom uit op...
Splinter!
Heb stemwijzer ingevuld en kom uit op...
Splinter!
Philip K. Dick
Philip K. Dick
Philip K. Dick
Philip K. Dick
- Peter van Velzen
- Site Admin
Ik krijg PVDA voor mijn kiezen. Ik denk echter niet dat ik daarop ga stemmen. Ik ben een single,issue kiezer. We hebben niet de luxe om ergens anders over in te zitten dan de klimaatverandering. De meeste vragen zijn mij dus om het even,.
Ik wens u alle goeds
Het blijft met zo ontzettend veel grote en kleine partijen vreselijk lastig om een weloverwogen verstandige keuze te maken. Geen partij die in al mijn voorkeuren mee gaat. Enige dat ik weet is dat het links van het midden zit
Philip K. Dick
Philip K. Dick
Kwam uit op 50plus en als tweede PvdA.
Ik zit eigenlijk overal. Er is wel een tendens dat christelijke partijen bij mij altijd onderaan bungelen. Maar dat komt vanwege mijn pro-abortus, pro-euthanasie, pleidooi voor lhbtg-rechten en als warm voorstander van voltooid leven. Rond immigratie, aow leeftijd en kernenergie zit ik weer op de rechterflank. Dierenrechten en natuurbehoud weer links en zo schuif ik heen en weer.
Splinter op 1.
Rest is links met mijn eigen SP onderaan.
Hekkensluiter zoals altijd SGP, VVD en ander rechts gepeupel.
Rest is links met mijn eigen SP onderaan.

Hekkensluiter zoals altijd SGP, VVD en ander rechts gepeupel.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Op 1 wederom Splinter, op 2 VVD???????
Hoe kan dat in godsnaam?
Hoe kan dat in godsnaam?
Philip K. Dick
Philip K. Dick
Je doet het beter dan ik. Splinter staat bij mij op 3.