Post-Trump periode.

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Chinaman
Diehard

Re: Post-Trump periode.

Bericht door Chinaman » 26 feb 2021 12:31

Het staat overduidelijk in zeer schril contrast met wat de gedupeerden in de kindertoeslagenaffaire hebben moeten ondergaan...

Maar goed sommigen vinden dit blijkbaar acceptabel...

Verder denk ik dat onder Trump bv het nog lang niet zo erg was als onder Bush junior...

Het aanvallen van een land onder valse voorwendselen...
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Commissie-Davids
In het betreffende geheime memorandum van 29 april 2003 stelde de Directie Juridische Zaken (DJZ) van het ministerie dat de juridische onderbouwing van het standpunt van het toenmalige kabinet-Balkenende "zowel materieel als procedureel tekort" zou schieten. Volgens de inschatting van de juristen zou Nederland zelfs een eventuele procedure voor het Internationaal Gerechtshof erover verliezen.
Toendertijd was GroenLinks met Femke er ook zo op tegen.
https://groenlinks.nl/nieuws/balkenende ... erzoek-weg
Ook is het kabinet Balkenende volgens het onderzoek moedwillig doof geweest voor adviezen en informatie van juristen van de eigen ministeries en de AIVD en MIVD. Er is naar de beslissing om de Verenigde Staten te steunen toe geredeneerd. Een volkenrechterlijk mandaat ontbrak.
Toch zit Balkellende niet in de bak, en ik geloof ook niet dat Femke Halsema en co er een rechtszaak van gemaakt hebben...

M.i. Doet de regering sinds die tijd het allang “onwettelijk” en zolang deze mensen niet berecht worden blijft dat zo m.i... ongeacht welke regering erna kwam...
Karl Jaspers; those who committed war crimes were morally guilty, and those who tolerated them without resistance were politically guilty, leading to collective guilt for all.

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 26 feb 2021 16:32

Chinaman schreef:
26 feb 2021 12:31
M.i. Doet de regering sinds die tijd het allang “onwettelijk” en zolang deze mensen niet berecht worden blijft dat zo m.i... ongeacht welke regering erna kwam...
Ik ben het met je eens dat George W Bush kan wedijveren met zijn collega Trump. Hoewel zijn regering waarschijnlijk minder chaotisch was als die van de Donald is de manier waarop hij de wereld in de Golfoorlog in gemanipuleerd heeft op zijn zachtst schandalig te noemen (waarbij ik denk dat ik mij heel netjes uitdruk).

Het gemak waarmee veel bondgenoten daarin meegingen (ik zie Balkende nog steeds als een soort van trots schoothondje bij Bush binnenwandelen, een ander beeld dan onze Mark bij Trump achterliet toen hij pontificaal "Nee, nee, nee, dat is niet zo" tegen de narcist zei) is op het misdadige af.

Ik ben geen jurist maar ik vraag mij af of er vanuit een juridisch perspectief wel een zaak tegen Balkenende te maken is omdat Nederland officieel alleen politieke steun heeft gegeven aan de inval. Uiteindelijk heeft de commissie Davids e.e.a. onderzocht en zijn de bevindingen van deze commissie onderwerp geworden van politiek gekrakeel en onderhandelen. Kortom, het stinkt een uur in de wind, maar straf rechterlijk.... ?
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 27 feb 2021 10:01

Mullog schreef:
26 feb 2021 16:32
Chinaman schreef:
Ik ben het met je eens dat George W Bush kan wedijveren met zijn collega Trump.
Nou, ik denk toch dat er nog wel een paar relevante "verschilletjes" zijn.
Mullog schreef:
Hoewel zijn regering waarschijnlijk minder chaotisch was als die van de Donald is de manier waarop hij de wereld in de Golfoorlog in gemanipuleerd heeft op zijn zachtst schandalig te noemen (waarbij ik denk dat ik mij heel netjes uitdruk).
Ja, dat was schandalig, echter, dat is één voorbeeld, uit de buitenlandse politiek, dat m.i. niet volstaat om aan te tonen dat "Bush kan wedijveren met zijn collega Trump".
Mullog schreef:
Het gemak waarmee veel bondgenoten daarin meegingen (ik zie Balkende nog steeds als een soort van trots schoothondje bij Bush binnenwandelen,
Ja, idd, met die Jaap de Hoop-Scheffer er achteraan. Beelden kunnen soms zo veelzeggend zijn....
Mullog schreef:
een ander beeld dan onze Mark bij Trump achterliet toen hij pontificaal "Nee, nee, nee, dat is niet zo" tegen de narcist zei) is op het misdadige af.
Ik ben geen jurist maar ik vraag mij af of er vanuit een juridisch perspectief wel een zaak tegen Balkenende te maken is omdat Nederland officieel alleen politieke steun heeft gegeven aan de inval. Uiteindelijk heeft de commissie Davids e.e.a. onderzocht en zijn de bevindingen van deze commissie onderwerp geworden van politiek gekrakeel en onderhandelen. Kortom, het stinkt een uur in de wind, maar straf rechterlijk.... ?

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 27 feb 2021 14:55

Mullog schreef:
Chinaman schreef:
Ik ben het met je eens dat George W Bush kan wedijveren met zijn collega Trump. Hoewel zijn regering waarschijnlijk minder chaotisch was als die van de Donald is de manier waarop hij de wereld in de Golfoorlog in gemanipuleerd heeft op zijn zachtst schandalig te noemen (waarbij ik denk dat ik mij heel netjes uitdruk).

(..)
Wees maar wat korter in je bewoordingen: de VS is helaas een reuze schandalig land, toenemend vanaf Vietnam al.
Ik hoop dat Biden dat wat kan herstellen. Maar ik voorspel Joe nog heel wat 'tegen de stroom oproeierij'...
De republikeinse extreem-rechtse mafia is niet voor de poes, zelfs niet met een gespleten partij.
Zoals we zien vindt een deel van die bende het best als je een soort schijncoup pleegt met doden en gewonden.
Alles is tijdelijk. Dat blijkt steeds weer. Dat is Universeel...

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 28 feb 2021 09:35

axxyanus schreef:
26 feb 2021 09:23
Je verzet de doelpalen. Je beweerde dat rechters de zinnetjes van de minister blind volgden bv. boetes. Als ik er dan op wijs dat er rechters zijn die mensen hebben vrijgesproken van boetes, spring je gewoon ergens anders op.
1 daar heb ik overgelezen
2 ik heb geen weet van rechters die mensen systematisch zouden vrijspreken, heel uitzonderlijk gebeurt het terwijl het toch de regel zou moeten zijn, denk aan de avondklok die neerkomt op vrijheidsberoving, na een jaar mag het stilaan stoppen. Ondertussen is duidelijk dat we in Belgie de facto geen parlement hebben, het zijn 6 of 76 partijvoorzitters die alles beslissen en de volksvertegenwoordigers stemmen enkel zoals die 7 voorzitters willen.
3 1 vrijspraak betekent niet dat alle andere boetes ongeldig zouden zijn, elk individu moet apart zijn boete aanvechten. het betekent ook neit dat de regering plots allerlei wijzigingen aanbrengt.

ik verwacht van onze hoogste rechterlijke macht dat ze, op eigen initiatief, haar job doet en de andere machten terugfluit.
daarom is er scheiding van machten, het kan niet de bedoeling dat elke burger nu individueel elke keer stappen moet zetten.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 28 feb 2021 10:40

appelfflap schreef:
28 feb 2021 09:35
axxyanus schreef:
26 feb 2021 09:23
Je verzet de doelpalen. Je beweerde dat rechters de zinnetjes van de minister blind volgden bv. boetes. Als ik er dan op wijs dat er rechters zijn die mensen hebben vrijgesproken van boetes, spring je gewoon ergens anders op.
1 daar heb ik overgelezen
2 ik heb geen weet van rechters die mensen systematisch zouden vrijspreken, heel uitzonderlijk gebeurt het terwijl het toch de regel zou moeten zijn,
En hoe komt het dat jij daar geen weet van hebt? Komt dat omdat je er naar gezocht hebt en niets gevonden hebt of komt dat omdat je er niet naar gezocht hebt?
appelfflap schreef:
denk aan de avondklok die neerkomt op vrijheidsberoving, na een jaar mag het stilaan stoppen. Ondertussen is duidelijk dat we in Belgie de facto geen parlement hebben, het zijn 6 of 76 partijvoorzitters die alles beslissen en de volksvertegenwoordigers stemmen enkel zoals die 7 voorzitters willen.
3 1 vrijspraak betekent niet dat alle andere boetes ongeldig zouden zijn, elk individu moet apart zijn boete aanvechten. het betekent ook neit dat de regering plots allerlei wijzigingen aanbrengt.
En op welk vlak is dat anders met niet covid zaken?

i
appelfflap schreef:
k verwacht van onze hoogste rechterlijke macht dat ze, op eigen initiatief, haar job doet en de andere machten terugfluit. daarom is er scheiding van machten, het kan niet de bedoeling dat elke burger nu individueel elke keer stappen moet zetten.
Dat is niet hoe het werkt. De hoogste rechterlijke macht komt pas in actie als er iemand een klacht neerlegt. Dat is altijd al zo geweest. Wie van oordeel is dat de huidige maatregelen problematisch is kan een klacht neerleggen bij de raad van state of bij het grondwettelijk hof.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 28 feb 2021 12:53

BdO schreef:
27 feb 2021 10:01
Mullog schreef:
Chinaman schreef:
Ik ben het met je eens dat George W Bush kan wedijveren met zijn collega Trump.
Nou, ik denk toch dat er nog wel een paar relevante "verschilletjes" zijn.
In uitvoering zeker. Maar bijvoorbeeld Dick Cheney, vicepresident onder Bush, is later bestuursvoorzitter van Halliburton geworden. Een bedrijf dat een vermogen verdiende met de wederopbouw van Irak en dat zonder concurrentie of aanbesteding een contract van vele miljarden dollars kon afsluiten. Dat stinkt minstens net zo erg als het machtsmisbruik van Trump hoewel de uitvoering netter lijkt.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 28 feb 2021 17:09

Ook Tony Blair is actief bezig in het Midden-Oosten. Zijn bedrijf TBA doet lucratief zaken met allerlei landen. Hij verdient nu een vermogen met zijn bedrijf. Zonder de Golfoorlog was dat allemaal niet gelukt.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 28 feb 2021 17:48

Trump nog steeds de 'onbetwiste leider' van de Republikeinse partij
https://nos.nl/l/2370673

Daaruit blijkt dat Trump de Republikeinse partij heeft overgenomen en stevig in het zadel zit. Grote vraag is of hij zich verkiesbaar stelt voor 2024.

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 28 feb 2021 21:53

lanier schreef:
28 feb 2021 17:48
Trump nog steeds de 'onbetwiste leider' van de Republikeinse partij
https://nos.nl/l/2370673

Daaruit blijkt dat Trump de Republikeinse partij heeft overgenomen en stevig in het zadel zit. Grote vraag is of hij zich verkiesbaar stelt voor 2024.
Het is nog maar de vraag of dit aantoont dat Trump de Republikeinse partij heeft overgenomen. We hebben het hier volgens mij over het "Tea party" deel van de partij. Er is ook een groot deel van deze partij die toch een stuk gematigder is dan het conservatieve blok wat nu bij elkaar kwam. Of die (weer) in het hele circus willen meegaan is voorlopig de vraag. Trump is 74 jaar oud, dus 78 als de verkiezingen weer beginnen. 4 jaar is een lange tijd. Hij moet het eerst maar eens zien te halen en wie weet hoe de toestand in de wereld en in de VS in het bijzonder dan is. Zeker anders dan nu.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 28 feb 2021 22:40

Volgens een peiling zou 50% van de Republikeinse stemmers met Trump meegaan als hij een nieuwe partij zou oprichten. Dat is bijzonder veel en zegt veel over de macht van Trump.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 01 mar 2021 00:01

Trump heeft op het congres niet echt toegezegd mee te zullen doen met de verkiezingen van 2024. Wie weet zei hij. Wel heeft hij gezegd geen nieuwe partij op te zullen richten omdat de Republikeinse partij al van hem is. Misschien wacht hij eerst een aantal rechtzaken af voordat hij een beslissing neemt om weer mee te gaan doen.

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 01 mar 2021 18:25

Volgens mij hebben al die rechters heel wat om stoomwals overheen te laten rijden.
Tot het pap is.
Maar ja... de rijken en gekken hebben de hele wereld, niet?\

Hoe dan ook, nu is er een wat serieuzer beleid. En dat moet met al die doden door de janboel.

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 12 mar 2021 03:02

https://youtu.be/2cy3SXWh_mU

Mooi, die man. Na die financiële injectie van $1,9 biljoen. Boodschap: neuzen naar dezelfde kant, samen doen, wij zijn het volk (one people) en dan gaat het snel. GOP niet genoemd en ook niet 'die extremist' van 4 jaar. Juiste man op de goede plek, voorlopig.

Ik begin bíjna weer een klein beetje van de VS te houden.. De moderne middeleeuwen zijn even over. Hoera!
Houden zo!! :roll: :)

Eerder: http://feeds.nos.nl/~r/nosnieuwsbuitenl ... 3Y/2372160 Prima! Deel ook 's wat. Dan is brallen niet nodig.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 12 mar 2021 04:24

Voorlopig staan de Republikeinse neuzen nog de verkeerde kant op.
Ik wens u alle goeds

Plaats reactie