Grenzen aan het transactivisme.

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

appelfflap
Superposter

Re: Grenzen aan het transactivisme.

Bericht door appelfflap » 24 sep 2020 22:22

axxyanus schreef:
24 sep 2020 20:15
Je kan je toch de vraag stellen waarom men het nodig vind om hier zo duidelijk te vermelden dat afwijken van de rollenpatronen niet gebruikt mag worden om te suggereren dat iemand een andere genderidentiteit heeft als dat niet al een beduidend aantal malen is voorgevallen.
maar dat verhaal rond de rollenpatronen is wel een interessant

enerzijds doen we er alles aan om dat te doorbreken, een jongen die ballet wil doen is perfect normaal
anderzijds gebruikt men rollenpatronen om dan mensen richting geslachtsverandering te sturen. een meisje dat dan graag voetbalt, klimt en van snelheid houdt zou dan eigenlijk eerder een jongen moeten zijn.

Iets klopt hier niet denk ik dan.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 25 sep 2020 02:09

appelfflap schreef:
24 sep 2020 20:08
Peter van Velzen schreef:
24 sep 2020 16:43
Het verdwijnt niet, maar het wordt wel een stuk minder, zo blijkt.
kun je dat zo zeker stellen? 5 minuten google en ik kom toch echt wel vanalles tegen van hyperpositief tot complete drama's
Ik heb geen drama's gelezen, Wel wikipedia en met name het hoofdstukje over wetenschaoppelijk onderzoek ((erg klein!), Voor individuele gevallen kan het uteraard heel anders uitpakken. Sociale steun is - vermoed ik - een heel belangrijke factor.
Ik wens u alle goeds

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 25 sep 2020 09:42

25 sep 2020 02:09
Ik heb geen drama's gelezen, Wel wikipedia en met name het hoofdstukje over wetenschaoppelijk onderzoek ((erg klein!), Voor individuele gevallen kan het uteraard heel anders uitpakken. Sociale steun is - vermoed ik - een heel belangrijke factor.
google personaliseert zoekresultaten hé

Nu goed, ik stel vast dat we mannen die vrouw worden ook niet vrouw noemen maar er een ander woord voor verzonden hebben (transgender). Dit terwijl het streefdoel toch de geslachtsverandering + acceptatie is, Zelfs binnen de subgroep worden ze dus eigenlijk niet echt aanvaard als iemand vh andere geslacht.

Ik blijf zitten met het gegeven dat het vooral een verhaal vd uiterlijke schijn is, kun je de illusie wekken of niet. En ook dat de meeste problemen zich dan stellen bij mannen die vrouw willen worden.
Daar zit je dan met dat probleem rond bv de sport en/of vrouwenrechten tout court. Bij de nieuwe "vrouwen" die dan geen zin in operaties hebben wordt het pas echt problematisch als je daar de deur wagenwijd opengooit

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 25 sep 2020 15:13

Wat ook een probleem is, vroeger was het m/v (doorhalen wat niet van toepassing is) als je iets moest invullen.
Nu is het l/h/b/t/q/i/a/p/+ (doorhalen wat niet van toepassing is).

In Den Haag hebben ze er iets op bedacht. Vervang de letterbrei door 'queer'.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 28 sep 2020 21:54

24 sep 2020 04:26
... Ook wie medische ingrepen heeft ondergaan doet minder zelfmoordpogingen, waarschijnlijk omdat zulks de acceptatuie vergroot. Me dunkt heb ik al duidellijk gemaakt dat ik daar persoonlijk gevoelig voor ben.
Ik weet niet naar welk onderzoek je hiermee verwijst. Maar blijkbaar is er al minstens een onderzoek dat zijn besluit heeft moeten intrekken wat betreft de positieve resultaten van medisch ingrijpen bij personen met genderincongruentie.

https://ajp.psychiatryonline.org/doi/10 ... correction
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 29 sep 2020 02:48

axxyanus schreef:
28 sep 2020 21:54
... Ook wie medische ingrepen heeft ondergaan doet minder zelfmoordpogingen, waarschijnlijk omdat zulks de acceptatuie vergroot. Me dunkt heb ik al duidellijk gemaakt dat ik daar persoonlijk gevoelig voor ben.
Ik weet niet naar welk onderzoek je hiermee verwijst. Maar blijkbaar is er al minstens een onderzoek dat zijn besluit heeft moeten intrekken wat betreft de positieve resultaten van medisch ingrijpen bij personen met genderincongruentie.

De kwestie is zover ik begrijp nog niet definitief beantwoord. Het zal nog lang duren voordat de wetenschap er uit is, mede omdat je erg voorzichtig moet zijn met je onderzoeksobject. Het zijn immers mensen. Bovendien zijn er nogal wat lieden die menen dar je domweg het standpunt vanhet betreffende individu moet accepteren. En hoewel ik dat wat hun persoonlijke keuzes wel doe, denk ik dat voor een wetenschappelijk oordeel persoonlijke standpunten - welke dan ook - slechts hinderpalen zijn.
Ik wens u alle goeds

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 29 sep 2020 08:25

29 sep 2020 02:48
axxyanus schreef:
28 sep 2020 21:54

De kwestie is zover ik begrijp nog niet definitief beantwoord. Het zal nog lang duren voordat de wetenschap er uit is, mede omdat je erg voorzichtig moet zijn met je onderzoeksobject. Het zijn immers mensen. Bovendien zijn er nogal wat lieden die menen dar je domweg het standpunt van het betreffende individu moet accepteren. En hoewel ik dat wat hun persoonlijke keuzes wel doe, denk ik dat voor een wetenschappelijk oordeel persoonlijke standpunten - welke dan ook - slechts hinderpalen zijn.
Ik ben akkoord dat er nog geen definitief antwoord is. Maar het probleem is nu juist die lieden die menen dat je domweg het standpunt van het betreffende individu moet accepteren. Vooral als het betreffende individu een kind is. Vooral ook als dat soort houding zich in de verzorgende sector gaat manifesteren, waardoor alternatieve mogelijkheden voor de klachten niet meer onderzocht worden. Want dan krijg je dit soort toestanden:

Waar een medisch instituut zich niet al te veel vragen stelde als ouders de opmerking maakte: "Gelukkig is [mijn kind] niet homoseksueel."
P.S.
"GIDS" dat men een aantal malen vernoemd staat voor: Gender Identity Development Service.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 30 sep 2020 04:19

Met kinderen moet je uiteraard zeer terughoudend zijn, Pas na de pubertijd mag je mijns inziens tot ingrijpen overgaan,
Ik wens u alle goeds

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 01 okt 2020 19:42

Belgie heeft een transgender in de regering, toch mooi nieuws om eerlijk te zijn na 5 à 600 dagen
zijn we het 1e land en wie is ons evtl voorgegaan?

Plaats reactie